Group Test: KIA Sportage 1.6T 180PS vs Nissan Qashqai 1.3T 158PS Συγκρίνουμε τα δύο κορυφαία SUV


Δύσκολο να αποφύγεις το κλισέ όταν έχεις να συγκρίνεις δύο εξαιρετικά SUV, όπως το Sportage, από τη μία, και το Qashqai, από την άλλη. Δύο μοντέλα με μακρά παρουσία στην ελληνική αγορά, τα οποία στην ολόφρεσκη νέα γενιά τους και στις εκδόσεις με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων τις οποίες συγκρίνουμε φαντάζουν ως ιδανικές επιλογές για τη σύγχρονη ελληνική οικογένεια – ιδιαιτέρως στην περίπτωση που τα μέλη της λατρεύουν τις εκδρομές και τις υπαίθριες δραστηριότητες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 4/3/2023

Το ένα επιδεικνύει περήφανα τις δάφνες του νικητή, καθώς έχει μόλις αναδειχθεί σε Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα για το 2023. Το άλλο, συμμετέχοντας στον «τελικό» στον ίδιο διαγωνισμό πέρυσι είχε κονταροχτυπηθεί με τον νικητή του 2022 και είχε βρεθεί πολύ κοντά στο να κατακτήσει τον ίδιο τίτλο. Και καθώς τίποτα στον κόσμο δεν είναι τυχαίο, μπορούμε να αντιληφθούμε ότι έχουμε να κάνουμε με δύο επιφανείς εκπροσώπους της αναπτυσσόμενης κατηγορίας των SUV στην Ελλάδα.

Ο λόγος για το Kia Sportage με τον βενζινοκινητήρα των 1.6 T-GDi των 180 PS και την υποβοήθηση του 48V hybrid συστήματος και για το Nissan Qashqai 1.3 DIG-T με τους 158 PS, το οποίο συνοδεύεται, επίσης, από ήπια υβριδική υποβοήθηση 12V. Δύο SUV που, καθώς έχουν μήκος της τάξης των 4,5 m, κατατάσσονται χωρίς αμφιβολία στην κατηγορία C-SUV και έχουν να αντιμετωπίσουν  πολυπληθή ανταγωνισμό που περιλαμβάνει μοντέλα όπως το Citroen C5 Aircross, Hyudai Tucson, Ford Kuga, Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan κ.λπ.

Και είναι οι δύο αντίπαλοι στη συγκριτική δοκιμή μας δύο ευρύχωρα αυτοκίνητα, με παρεμφερείς μεταφορικές δυνατότητες και με κοινό βασικό πλεονέκτημά τους τον εγγυητή της άνεσης του οδηγού: το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων – και το ενδιαφέρον είναι ότι κάθε μοντέλο έχει επιλέξει διαφορετική τεχνική λύση στον τομέα αυτόν.

Εν κινήσει

Έχουμε, λοιπόν, το μεν Kia Sportage να είναι εφοδιασμένο με ένα «κλασικό», θα λέγαμε, πλέον «επτάρι» κιβώτιο διπλού συμπέκτη (DCT) και το Nissan Qashqai με μία μάλλον ασυνήθιστη επιλογή, το κιβώτιο “X-Tronic” συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης (CVT) που καταλήγει, μάλιστα, να συμπεριφέρεται σαν αυτόματο με φιξαρισμένες σχέσεις, χωρίς ούτε καν την υποψία κάποιου από τα ελαττώματα που γνωρίζουμε ότι συνοδεύουν συνήθως ένα CVT. Και όχι μόνον αυτό, αλλά προσφέρει απίστευτα άμεσες αλλαγές ταχυτήτων (ταχύτερες από αυτές του Kia), όταν ο οδηγός αποφασίσει να αξιοποιήσει τα σχετικά μοχλοχειριστήρια στο τιμόνι (puddles ή «πεταλούδες») για manual αλλαγές. Σημειώνουμε ότι και τα δύο SUV της δοκιμής μας διαθέτουν puddles, όπως, επίσης, διαθέτουν και επιλογέα λειτουργίας οδήγησης (Eco/Normal/Sport), με το Qashqai να διαθέτει χωριστή ρύθμιση για το κιβώτιο.

Το ενδιαφέρον είναι ότι και στα δύο αυτοκίνητα η επιλογή Sport δημιουργεί όλες τις προϋποθέσεις για πιο γρήγορη οδήγηση όχι μόνο γιατί μειώνει την όποια υστέρηση απόκρισης μπορεί να υπάρχει στο απότομο πάτημα του γκαζιού, αλλά και γιατί πραγματοποιούνται αυτόματα κατά την επιβράδυνση, πραδείγματος χάριν πριν από μια στροφή, τα άκρως επιθυμητά κατεβάσματα ταχύτητας. Έχουμε, λοιπόν, τη  δυνατότητα για ασύγκριτα πιο εύκολες για τον οδηγό καθημερινές μετακινήσεις, αλλά χωρίς να χάνεται η δυνατότητα για κάποια απόλαυση της οδήγησης – αυτή που έρχεται με λίγο γκάζι παραπάνω σε μια ασφαλή διαδρομή.

Το πόσο παραπάνω θα είναι αυτό το γκάζι είναι βέβαια κάτι που σχετίζεται με τους κινητήρες – και εδώ αναμφίβολα το Sportage ξεκινά με το πλεονέκτημα του μεγαλύτερου κυβισμού (1,6 έναντι 1,33 L του Qashqai), που φέρνει μαζί του και τη  μεγαλύτερη ισχύ ( 22 PS). Και αυτή η διαφορά είναι εμφανής πρακτικά σε όλο το φάσμα των στροφών λειτουργίας του κινητήρα, καθώς ο 1.6 Τ-GDi του Kia δείχνει πιο «γεμάτος» – στοιχείο, άλλωστε, που αποτυπώνεται και στις επιδόσεις. Δεν σημαίνει αυτό –σε καμία περίπτωση– ότι το Nissan δίνει την εντύπωση αργού αυτοκινήτου, κάθε άλλο μάλιστα, ωστόσο είναι αλήθεια ότι πρέπει να ανέβει ο δείκτης του στροφόμετρου για να σε πείσουν οι 158 PS  του ότι τα… δίνουν όλα.

Από κει και πέρα, και τα δύο αυτοκίνητα ταξιδεύουν με άνεση επιδεικνύοντας τη δέουσα ευστάθεια στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και όταν έρθει η ώρα κάποιας επαρχιακής / ορεινής διαδρομής δεν θα σε προδώσουν. Στο Qashqai δίνουμε ένα μικρό προβάδισμα στον τομέα της άνεσης από την ανάρτηση (αλλά και γενικότερα της ηχομόνωσης),  το Sportage, ωστόσο,  προηγείται στον τομέα του κρατήματος και, παράλληλα, έχει και καλύτερη αίσθηση στο τιμόνι. Στο σημείο αυτό σημειώνουμε ότι το μεν Kia της δοκιμής μας φορούσε ελαστικά 235/50 R19 103V (Continental PremiumContact 6) και δεν διέθετε ρεζέρβα, ενώ το Nissan 215/65 R17 99V (Continental EcoContact 6) και διέθετε ρεζέρβα τύπου ανάγκης (στενή) κάτω από το πάτωμα του πορτμπαγκάζ.

Αγαπημένη μου οικογένεια

Μπορεί κάποτε το ιδανικό οικογενειακό αυτοκίνητο να ήταν κάτι ανάμεσα σε «μικρομεσαίο» χάτσμπακ και «μεσαίο» σεντάν, στην εποχή των SUV, όμως, τα πρότυπα έχουν μεγαλώσει σε ύψος και τα δύο μοντέλα της δοκιμής μας πλησιάζουν πολύ περισσότερο πλέον αυτόν τον ορισμό.

Το κατά 10 cm μεγαλύτερο μήκος του Sportage είναι αυτό που του χαρίζει το προβάδισμα στους χώρους για επιβάτες. Παρά, λοιπόν, το γεγονός ότι στη θέση του οδηγού του Qashqai νιώθεις να έχεις μεγαλύτερο αέρα, εντέλει περνώντας στο πίσω κάθισμα διαπιστώνεις ότι το Kia σού προσφέρει μεγαλύτερο χώρο για τα πόδια σου, ενώ επιπλέον έχει και το προσόν του διαιρούμενου (40:20:40) πίσω καθίσματος,  με τις ρυθμιζόμενες σε κλίση πλάτες (60:40 στο Qashqai χωρίς ρύθμιση).

Ακόμα πιο πίσω, όμως, η πλάστιγγα γέρνει υπέρ του Nissan, χάρη στο μεγαλύτερο πορτμπαγκάζ – και η όποια διαφορά υπέρ του Kia στις επίσημες προδιαγραφές ίσως θα πρέπει να αναζητηθεί στον τρόπο μέτρησης της χωρητικότητας.

Το Nissan προσφέρει, επίσης, μεγαλύτερα παράθυρα για τους πίσω επιβάτες, ενώ με κάποιες μικρές, αλλά σημαντικές για την καθημερινότητα λεπτομέρειες, όπως το γεγονός ότι οι πόρτες του ανοίγουν σε γωνία σχεδόν 90 μοιρών, διευκολύνοντας περισσότερο την πρόσβαση στο εσωτερικό του, αλλά και το γεγονός ότι έχει απολύτως ξεχωριστά –και μάλιστα μεγάλα– φυσικά χειριστήρια για τον κλιματισμό και το ηχοσύστημα, κερδίζει πόντους στον τομέα της εργονομίας.

Αυτά, όμως, δεν αρκούν για να ανατρέψουν την κυριαρχία του Sportage, το οποίο σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή και με το εντυπωσιακότατης σχεδίασης και ποιότητας ταμπλώ του, αλλά και με τον τρόπο που έχουν διευθετηθεί μια σειρά μικρές και μεγάλες λεπτομέρειες στο εσωτερικό του – και εντέλει με τη συνολική αίσθηση που σου δημιουργεί. Δεν θα ήταν υπερβολή, μάλιστα, να πει κανείς ότι το Sportage έχει βελτιωθεί τόσο, που δείχνει να θέλει να αντιπαρατεθεί με premium προτάσεις.

Στο ταμείο

Καθώς τα όποια πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα κάθε επιλογής πρέπει πάντα να υποβάλλονται και στην κρησάρα της οικονομοτεχνικής ανάλυσης, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι εμείς οδηγήσαμε το Sportage 7-DCT στην κορυφαία από άποψη εξοπλισμού έκδοση “GT-line” και το Qashqai X-Tronic στη  σχετικά πιο λιτή έκδοση “Premium”. Οι τιμές φτάνουν, αντίστοιχα, στα 39.790 και τα 35.990 €, με το κορεατικό αυτοκίνητο να προσφέρει μια σειρά από επιπλέον στοιχεία, όπως η μεγαλύτερη οθόνη αφής (12,3’’) στο κέντρο του ταμπλώ, το σύστημα πλοήγησης, οι εμπρός αισθητήρες παρκαρίσματος (το Qashqai έχει μόνο πίσω), ο αυτόματος 3-ζωνικός κλιματισμός (2-ζωνικός στο Nissan), η αυτόματη φόρτιση κινητού κ.ά.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
NISSAN QASHQAI 1.3 DiG-T mHEV (12V) 158 PS Xtronic 2WD

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 9

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ82

Εκ πρώτης όψεως, φαίνεται ότι το Qashqai διαθέτει το πλεονέκτημα της χαμηλότερης τιμής, αλλά υπάρχει και η έκδοση LX-Dynamic του Sportage που κοστίζει  33.290 €, με μικρότερη οθόνη audiο 8,0’’ και όχι πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων. Φαίνεται, λοιπόν, ότι η κατάσταση τείνει να ισορροπήσει στην περιοχή των 40.000 €, όπου το Nissan προσφέρει την έκδοση Ν-Connecta Feel των 40.390 € (με πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων, και οθόνη 12,3’’ σύστημα πλοήγησης κ.λπ.).

Έχουμε, λοιπόν, ισοδυναμία; Όχι ακριβώς. Μπορεί να μη  χωρίζει χάσμα τα δύο αυτοκίνητα στον τομέα του εξοπλισμού, ωστόσο το Sportage καταφέρνει να εντυπωσιάζει με την απτή ποιότητά του, αποπνέοντας συνολικά έναν πιο πλούσιο αέρα.

Ενώ, από την άλλη μεριά, έχει και ένα σαφέστατο πλεονέκτημα στον τομέα των επιδόσεων, οι οποίες συνδυάζονται με τα πολύ καλά δυναμικά χαρακτηριστικά του. Κατά συνέπεια, η πρώτη θέση του ανήκει. Δεν αναδείχθηκε, άλλωστε, τυχαία (στο σύνολό του) σε «Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα», όπως ήδη είπαμε.

Από την άλλη μεριά, το αυτόματο Qashqai δεν παύει να είναι, επίσης, μια εξαιρετική επιλογή που κερδίζει, έστω και με βραχεία κεφαλή, στους τομείς της εργονομίας και της άνεσης και επιπλέον προσφέρει μια καλύτερη ισορροπία μεταξύ χώρων επιβατών και αποσκευών, με το πορτμπαγκάζ του να είναι μεγαλύτερο – στοιχείο που μετράει περισσότερο για παντρεμένους με μικρά παιδιά που έχουν να κουβαλήσουν στις μετακινήσεις και όλο τον σχετικό ογκώδη εξοπλισμό.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ KIA SPORTAGE 1.6T 180PS 2WD 7DCT 2023   TIMH €33.290   ΤΕΛΗ €99,4

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.598, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 132(180)/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 265/1.500-4.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8,8 sec, τελική 201 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,3 L/100km, 142 g/km

KIA SPORTAGE 1.6T 180PS 2WD 7DCT 2023

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΕΠΙΒΑΤΕΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.

ΚΑΤΑ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΜΕΤΡΙΟ ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ NISSAN QASHQAI 1.3 DiG-T mHEV (12V) 158 PS Xtronic 2WD 2023   TIMH €35.990   ΤΕΛΗ €98,7

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.332 cc, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 116 (158)/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 270/1.800-3.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,2 sec, τελική 199 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,3 L/100km, 141 g/km

NISSAN QASHQAI 1.3 DiG-T mHEV (12V) 158 PS Xtronic 2WD 2023

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.

ΚΑΤΑ ΜΕΤΡΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ.