Ο ιστορικός του μέλλοντος ίσως τα βρει σκούρα εάν αναζητήσει τους λόγους της περιθωριοποίησης, με την έναρξη της δεκαετίας του 2020, των αυτοκίνητων με sedan αμαξώματα και των κινητήρων ντήζελ …
Ίσως να βρει στις αναφορές της… εποχής ό,τι εξοστρακίστηκαν από τα SUV/Crossover λόγω μεγαλύτερης πρακτικότητας και mucho χαρακτήρα και διαβάζοντας για το «Dieselgate» ό,τι οι πετρελαιοκινητήρες ενοχοποιήθηκαν ως ρυπογόνοι, δίνοντας τη σκυτάλη σιγά-σιγά σε υβριδικά συστήματα και ηλεκτροκινητήρες.
Αν όμως πραγματοποιήσει μια πιο επουσιώδη έρευνα, κοιτάζοντας τεχνικά στοιχεία θα απορήσει για το πώς ένας υπερσύγχρονος τεχνολογικά πετρελαιοκινητήρας, με αποδεδειγμένα πολύ χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, άφθονη ροπή, αλλά και αυστηρή περιβαλλοντική εναρμόνιση δεν μακροημέρευσε.
Σημεία των καιρών
Αυτές είναι οι σκέψεις που μας ήρθαν στο μυαλό οδηγώντας την ανανεωμένη Σειράς 3 της BMW, ένα από τα καλύτερα sedan που κυκλοφορούν στην αγορά, ένα αυτοκίνητο που στην 48χρονη ιστορία του αποτελεί σημείο αναφοράς ως προς τον οδηγικό του χαρακτήρα, στοιχεία που κανένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο της εποχής μας δεν μπορεί να το προσφέρει.
Και εν προκειμένω, η BMW 3 Series με τον 2.0 L ντήζελ κινητήρα και το ήπιο υβριδικό (48V) σύστημα, αφορά έναν συνδυασμό που παράγει 190 ίππους, ισχύς ικανή για να τροφοδοτήσει την οδηγική λίμπιντο, αλλά και να απενοχοποιήσει την εγκράτεια στο δεξί πεντάλ, από τη στιγμή που η κατανάλωση καυσίμου παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση στις μέρες μας από το να φουλάρεις και να βλέπεις την αυτονομία πάνω από 700 km και μάλιστα έχοντας την έκδοση με το μικρό ρεζερβουάρ των 40 λίτρων (προαιρετικά 59 L), ενώ όταν ταξιδεύεις στον αυτοκινητόδρομο η βελόνα να μην λέει να «κατέβει», χωρίς να χρειάζεται να καταφύγεις σε διάφορα τρικ, όπως να κλείσεις τον κλιματισμό, να κινείσαι με πολύ χαμηλές ταχύτητες, όπως σε ένα ηλεκτρικό λόγου χάρη, για να μην ξεμείνεις…
Βεβαίως, το σημείο αναφοράς στην 3άρα είναι ο οδηγοκεντρικός της χαρακτήρας, όπως και στα περισσότερα sport sedan του ανταγωνισμού (βλέπε Mercedes-Benz C-Class, ένα αυτοκίνητο που υπερισχύει με τη σχεδίασή του και το εντυπωσιακό εσωτερικό του) και είναι να απορεί κανείς για το πώς οι αγοραστές τους γύρισαν την πλάτη…
Όσο και εάν θελήσεις να αμβλύνεις τις γωνίες, την οδηγική ποιότητα ενός sedan δεν μπορεί να δώσει κανένα SUV/Crossover. Και στην περίπτωσή μας, η σειρά 3 της BMW αποτελεί ένα δυναμικό sedan που χαίρεσαι να οδηγείς κάθε στιγμή. Στη διαδρομή ρουτίνας, στον αυτοκινητόδρομο, στην εξόρμηση του Σαββατοκύριακου.
Θέμα ισορροπίας
Η σειρά 3 βασίζεται στην πλατφόρμα CLAR που έχει κατασκευαστεί με ελαφριά (το βάρος έχει περιορισθεί στα 1540 kg), αλλά υψηλής ακαμψίας υλικά.
Κινητήρας μπροστά, κίνηση πίσω, τέλειο ζύγισμα, φαρδιά μετατρόχια. Ένας ιδανικός συνδυασμός για τον ενθουσιώδη οδηγό, τον λάτρη της αυτοκίνησης και όχι της μετακίνησης… Και πώς θα μπορούσε να ήταν αλλιώς για ένα μοντέλο που έχει ανεξίτηλο το στίγμα του, έχοντας δώσει κορυφαίες εκδόσεις με αποκορύφωμα τις αξεπέραστες σειρές Μ3.
Στην ανανεωμένη σειρά 3 υπάρχουν μερικές αισθητικές διαφοροποιήσεις, χωρίς να διαφοροποιηθούν οι εξωτερικές του διαστάσεις (μήκος 4,709m, πλάτος 1,827m, ύψος 1,435m) και οι οποίες είναι… δυσδιάκριτες δια γυμνού οφθαλμού: πιο δυναμικές γραμμές στο αμάξωμα, μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, ανασχεδιασμένη εμπρός ποδιά, λεπτότεροι προβολείς full LED, μάσκα σε σχεδιαστικό στυλ «νεφρών», πιο λεπτά πίσω φώτα, μεγαλύτερα τόξα τροχών για να υποδεχθούν τους στάνταρ τροχούς 18 ιντσών και απολήξεις με διάμετρο 90 ή 100 mm που τονίζουν το πιο σπορ σχεδιασμένο πίσω μέρος.
Στο εσωτερικό, η μεγαλύτερη αλλαγή αφορά την τοποθέτηση του συστήματος BMW Opereting System 8, που περιλαμβάνει την κυρτή οθόνη BMW Curved Display που έχουμε δει και σε ακριβότερες σειρές της Βαυαρική εταιρείας, ενώ νέο στοιχείο είναι και το Steptronic κιβώτιο 8 σχέσεων (με paddles στο τιμόνι) και ο νέας σχεδίασης επιλογέας.
Το ψηφιοποιημένο περιβάλλον της ανανεωμένης BMW Σειράς 3 Sedan χαρακτηρίζεται από μία οθόνη πληροφοριών 12,3 ιντσών πίσω από το τιμόνι που «συγχωνεύεται» με μία οθόνη ελέγχου με διαγώνιο στις 14,9 ίντσες για το σύστημα multimedia προσδίδοντας μια ενιαία εικόνα και μειώνοντας στο ελάχιστο τους φυσικούς διακόπτες.
Σε ότι αφορά τον επανασχεδιασμένο επιλογέα του κιβωτίου Steptronic, είναι πλέον τοποθετημένος στο πάνελ ελέγχου στην κεντρική κονσόλα μαζί με το κουμπί Start/Stop, το iDrive Controller, τα μπουτόν Driving Experience Control και το χειρόφρενο στο πλαίσιο της ομογενοποίησης των λειτουργιών του αυτοκινήτου.
Κατά τα λοιπά, δεν έχει αλλάξει κάτι στο εσωτερικό του αυτοκινήτου που παραμένει φιλόξενο, πολυτελές, ενώ η ύπαρξη του μεταξονίου των 2,851 m, εχέγγυο για τους προσφερόμενους χώρους. Μάλιστα, οι εξοπλιστικές εκδόσεις M Sport, όπως το αυτοκίνητο δοκιμής ενισχύουν τον σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Diesel κινητήρας με Mild Hybrid σύστημα
Η ανανεωμένη Σειρά 3 είναι διαθέσιμη με μια πληρέστατη γκάμα κινητήρων μονάδων, στην οποία η έκδοση με τον 2λιτρο ντήζελ κινητήρα έχει μια ξεχωριστή θέση.
Και αυτό, γιατί, εκτός από τα προφανή που έχουν αναφερθεί πιο πάνω (δύναμη, χαμηλή κατανάλωση), έχει να κάνει και με την γενικότερη λειτουργία του.
Το 4κύλινδρο σύνολο των 1.995 cc με τα δύο turbo μεταβλητής γεωμετρίας αποδίδει 190 PS στις 4.000 rpm (η ροπή στρέψης είναι στα 400 Nm σε ένα φάσμα 1.750-2.500 rpm) και εντυπωσιάζει με την (σχεδόν) αθόρυβη λειτουργία του και την έλλειψη κραδασμών. Μόνο, το λογότυπο «320d» στο πίσω μέρος προδίδει την ύπαρξή του ή η σχετική αναφορά στην άδεια κυκλοφορίας.
Κατά τα λοιπά, με την ελαστικότητά του και τη γενικότερη λειτουργία του παραπέμπει σε έναν σύγχρονο βενζινοκινητήρα. Το ίδιο και οι επιδόσεις που προσφέρει με τη διαδικασία της επιτάχυνσης (0-100 km/h) να πραγματοποιείται σε 6,8 sec και η τελική ταχύτητα να ολοκληρώνεται σε 240 km//h. Τι άλλο να ζητήσεις δηλαδή, από ένα αυτοκίνητο με κατά βάση οικογενειακό χαρακτήρα. Παράλληλα, το μοτέρ εμφανίζεται ολιγαρκές σε καύσιμο, καθώς χωρίς μεγάλη προσπάθεια ο οδηγός μπορεί να κινηθεί οικονομικά με μια μέση στα 4,5 με 5 λίτρα, ενώ ακόμη και σε πιο απαιτητικούς ρυθμούς και στο sport πρόγραμμα δεν θα ξεπεράσει τα 6 με 6,5 λίτρα καυσίμου. Να σημειώσουμε πώς ο κινητήρας πληροί το πρότυπο Euro 6d και οι εκπομπές CO2 περιορίζονται στα 128 gr.
Σε ότι αφορά το ηλεκτρικό μοτέρ, του mild hybrid συστήματος, η συνεισφορά του έχει να κάνει για τα επιμέρους συστήματα του αυτοκινήτου παρά για την κίνηση. Η ισχύς του είναι 11 ίπποι, ενώ αντλεί ενέργεια από 48V μπαταρία.
Στο δια ταύτα
Οδηγικά η BMW 320 Sedan MHEV όπως είναι η πλήρης ονομασία του αυτοκινήτου, είναι το ιδανικό αυτοκίνητο σε όποιον θέλει να κινείται πολύ οικονομικά και ταυτόχρονα να έχει στο δεξί πεντάλ όση δύναμη χρειάζεται για να ικανοποιήσει την οδηγική του λίμπιντο. Εντυπωσιακά γρήγορη, εξαιρετικά ζυγισμένη, ξεκούραστη στα μεγάλα ταξίδια, ευχάριστη σε μια ορεινή διαδρομή. Μα και στην καθημερινότητα, καθώς η ανάρτησή της (εμπρός διπλά ψαλίδια, πίσω πολλαπλών συνδέσμων) στην οποία έχει υπάρχει εκτεταμένη χρήση αλουμινίου, μπορεί να αποσβέσει ιδανικά τις κακοτεχνίες.
Συνεπώς, αυτοκίνητα όπως η 320 d θα σπανίζουν στις μέρες μας με την επέλαση των ηλεκτρικών και όλων εκείνων των αυτοκινήτων που θέλουν να μετατρέψουν την αυτοκίνηση σε μετακίνηση, εκπαιδεύοντας αντιστοίχως τις νέες γενιές οδηγών… Για όλους εμάς, που όπως ένας γέρικος σκύλος είναι δύσκολο να μάθουμε νέα… κόλπα, θα μας μείνει πάντα η απορία για το άδοξο τέλος αυτών των αυτοκινήτων και αυτών των κινητήρων. Και του ιστορικού του μέλλοντος, επίσης.
Είμαστε σίγουροι…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ BMW Σειρά 3 Sedan 320d MHEV 2023 TIMH €53.400 ΤΕΛΗ €81,92
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.995 cc, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Πετρέλαιο
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 140(190)/4.00 ΡΟΠΗ Nm/rpm 400/1.750-2.500
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,8 sec, τελική 240 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6 L/100km, 128 g/km
ΥΠΕΡ ΕΝΑ ΟΔΗΓΟΚΕΝΤΡΙΚΟ SEDAN, ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΟ ΜΕ ΕΝΑΝ ΑΠΟΔΟΤΙΚΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΗΡΑ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΑΝΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΥΧΑΡΙΣΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ.
ΚΑΤΑ Η ΕΛΕΙΨΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΔΙΑΚΟΠΤΩΝ ΑΠΑΙΤΕΙ ΜΙΑ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ.