H νέα Toyota Corolla Cross έρχεται, μάλιστα, να συμπληρώσει τη μεγαλύτερη γκάμα από αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή από έναν και μόνον κατασκευαστή, μετά τα Aygo X, Yaris Cross, C-HR, RAV4 και Land Cruiser. Aποτελεί, όμως, και μια άσκηση εργασίας για πολλούς λόγους. Ας αρχίσουμε με τα βασικά. Το αυτοκίνητο που σας κοιτάζει εδώ με τα LED φωτιστικά του σώματα, τη μεγάλη διπλή τραπεζοειδή μάσκα και το παράστημα ενός SUV είναι Toyota Made in Japan, τη στιγμή που το μοντέλο κυκλοφορεί εδώ και μία διετία στις αγορές όλου του κόσμου ως ένα απόλυτα παγκόσμιο αυτοκίνητο. Είναι λιγότερο δραματικό και δυναμικό από μια κανονική Corolla, ένα (κουκλί) Yaris Cross, ένα σαν-κουπέ C-HR ή το «βαρύ πυροβολικό» RAV4. Ωστόσο, δίνει όλα όσα θέλει το ευρύ κοινό οδηγών που εδώ και δεκαετίες στηρίζουν τη φίρμα. Ποια είναι αυτά; Υβριδική τεχνολογία για χαμηλό κόστος χρήσης, πανθομολογούμενη αξιοπιστία, αλλά και ως bonus μερικά ακόμα καλούδια. Χώρους που είναι απαραίτητοι και που το C-HR το οποίο ανήκει στην ίδια κατηγορία δεν μπορεί να δώσει λόγω σχεδίασης ΚΑΙ τετρακίνηση, σε μια κατηγορία που η υβριδική κίνηση στους τέσσερις τροχούς είναι είδος σε ανεπάρκεια.
Κτισμένη στην Toyota New Golbal Platform η Corolla Cross συντίθεται από την εξαιρετική GA-C Platform για να δομηθεί το αυτοκίνητο κάνοντας χρήση της υβριδική τεχνολογίας 5ης γενιάς και της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που συμπεριλαμβάνει νέο λειτουργικό και αναβαθμισμένο το Toyota Safety Sense, την ομπρέλα συστημάτων ασφαλείας που πλέον περιλαμβάνει νέες λειτουργίες. Με μήκος 4.460 mm, πλάτος 1.825 mm, ύψος 1.620 mm και μεταξόνιο 2.640 mm, είναι ένα Toyota μέχρι την τελευταία του βίδα. Όχι, δεν μιλάμε στα της ποιότητας για τα οποία μπορούν να μας πουν όσοι έχουν στην κατοχή τους κάποιο μοντέλο της φίρμας. Είναι αυτή η αίσθηση της άνεσης την οποία το αυτοκίνητο αποπνέει, αλλά και μπορεί να μεταδώσει στους πέντε επιβάτες του.
Εντός
Στην καμπίνα του αυτοκινήτου δοκιμής μας με τον πλούσιο εξοπλισμό σε υποδέχεται μια μεγάλη διπλή γυάλινη ηλιοροφή για έξτρα ανοιχτοσύνη στα μάτια των πίσω επιβατών, μεγάλα ανοίγματα και παράθυρα στις πίσω πόρτες (ό,τι λείπει από το C-HR) και ένα πλήρες ψηφιακό περιβάλλον (μέχρι και τα ρυθμιστικά έντασης ήχου είναι μπουτόν).
Και μιας και αναφερθήκαμε στον εξοπλισμό, ας δούμε τι άλλο έχουμε. Η νέα παραμετροποιήσημη οθόνη 12,3“ που εκτελεί χρέη πίνακα οργάνων διαθέτει νέο περιβάλλον, πλειάδα πληροφοριών (στα ελληνικά), ενώ υπάρχει δίπλα της μια αιωρούμενη «ταμπλέτα» 10,3“ που αναλαμβάνει τη διασύνδεσή μας με τον έξω κόσμο. Εδώ, βέβαια, τα γραφικά είναι απλά, ενώ το περιβάλλον απεικόνισης κτίζεται από την αρχή χωρίς να υπάρχει ένα αρχικό μενού με βασικές πληροφορίες (το κλασικό Home menu). Εξίσου σημαντικό για μια νέα διασυνδεδεμένη γενιά είναι το ψηφιακό περιεχόμενο.
Η νέα Corolla σε όλες τις εκδόσεις περιλαμβάνει, προφανώς, ασύρματο Apple CarPlay και ενσύρματο Android Auto και δωρεάν για τα πρώτα τέσσερα χρόνια αναβαθμίσεις over-the-air, φωνητικό έλεγχο πολυμέσων και πλοήγηση με κίνηση σε πραγματικό χρόνο μέσω cloud. Η έκδοση δοκιμής μας περιλάμβανε, επίσης, 50% ταχύτερο επεξεργαστή και αναβαθμισμένο σύστημα πλοήγησης. Προσθέστε, συγχρόνως, την εφαρμογή για smartphone Toyota MYT App, με την οποία έχετε στο χέρι σας όχι μόνο πληροφορίες, αλλά και δυνατότητα απομακρυσμένου ελέγχου, όπως την εκκίνηση κλιματιστικού εξ αποστάσεως. Αν θέλετε κι άλλα, η Corolla Cross είναι από τα πρώτα μοντέλα που εξοπλίζονται με νέο σύστημα εμπρός κάμερας και ραντάρ με κάλυψη ευρύτερου πεδίου μπροστά από το αυτοκίνητο.
Η αυξημένη ικανότητα ανίχνευσης βοηθά τα συστήματα που βασίζονται σε αυτήν, όπως τα Pre-Collision System, Intersection Collision Avoidance Support, Emergency Steering Assist. Υπάρχει μια πλειάδα ακόμα συστημάτων, όπως το Full Range Adaptive Cruise Control, το σύστημα Overtake Prevention Support (αποτρέπει προσπέραση στη λάθος πλευρά ενός αυτοκινήτου), Lane Trace Assist, Lane Departure Alert, Steering Control και Lane Centering, τα οποία βοηθούν όλα να διατηρήσετε ασφαλή πορεία στη λωρίδα κίνησης του αυτοκινήτου. Γενικά, είναι ένα από τα πιο «θωρακισμένα» αυτοκίνητα σε επίπεδο ηλεκτρονικής, με στόχο την ασφάλεια και δεν μπορούμε παρά να υποκλιθούμε σε αυτή την προσθήκη. Όλα αυτά σε ένα ταμπλώ υλοποιημένο με σύνθεση σκληρών και μαλακών πλαστικών με άρτιο φινίρισμα, που θα δούμε και στις υπόλοιπες Corolla που έρχονται. Μας έλειψε περισσότερος χώρος ανάμεσα στα δύο καθίσματα και στη βάση της κονσόλας, όπως και κάτω από το υποβραχιόνιο, τουλάχιστον με τα δεδομένα μεγέθους του αυτοκινήτου. Η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών είναι 436 lt και φτάνει τα 1.337 lt, με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα.
Tech talk - Toyota Hybrid 5th gen
Η πέμπτη γενιά του υβριδικού συστήματος υπόσχεται αυξημένη οικονομία, μεγαλύτερη απόδοση και καλύτερα οδικά χαρακτηριστικά. Στη νέα έκδοση, η συστοιχία 60 κελιών μπαταριών ιόντων λιθίου συνολικής τάσης 222 V είναι 14% πιο αποδοτική, 14% πιο ελαφριά, έχει μειωμένες ηλεκτρικές απώλειες κατά 6%, καλύτερη ψύξη και, όπως πάντα, βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα. Όσο για το κινητήριο σύνολο, ο δίλιτρος τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, έχει βελτιωμένη λειτουργία κάνοντας χρήση λιπαντικού χαμηλού ιξώδους που μειώνει τις εσωτερικές τριβές και βελτιώνει συνολικά την απόδοση. Αποδίδει 152 PS στις 6.000 rpm και 190 Nm από τις 4.400 έως τις 5.200 rpm.
Μία νέα μονάδα ελέγχου ισχύος βρίσκεται εγκατεστημένη ακριβώς πάνω από μία νέα μονάδα κιβωτίου ταχυτήτων /διαφορικού που είναι 15% ελαφρύτερο από πριν, χάρη στη χρήση νέων υλικών και η οποία χρησιμοποιεί νέους, συμπαγείς κινητήρες υψηλής απόδοσης. Ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας (σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη) αποδίδει 111 PS και 206 Nm μέσω ενός κιβωτίου CVT, ενώ η συνολική απόδοση αγγίζει τους 197 PS. Α! μην ξεχάσουμε ότι η κλασική 12βολτη μπαταρία βρίσκεται πίσω δεξιά και όχι στον χώρο του κινητήρα. Ο δε πίσω ηλεκτρικός κινητήρας συνιστά μια μεγάλη βελτίωση, καθώς έχει επιπλέον 34 PS συγκριτικά με το παλαιό σύστημα (που εφοδιάζει το Yaris Cross) φτάνοντας πλέον στους 41 PS και στα 84 Nm ροπής και βοηθά το σύστημα κίνησης μόνον όποτε είναι απαραίτητο, δηλαδή σε επιταχύνσεις σε γλιστερό οδόστρωμα ή σε σαθρό έδαφος. Ένα ακόμα στοιχείο (αναμενόμενο, αλλά και τόσο σημαντικό) είναι ότι η τετρακίνηση βοηθά στη διατήρηση της ιδανικής τροχιάς υπό πίεση εξαλείφοντας κατά το δυνατόν φαινόμενα υποστροφής ή υπερστροφής.
Καλοδομημένη
Η νέα Toyota Corolla Cross είναι πολύ πολύ ενδιαφέρουσα στο οδηγικό πεδίο. Θα ξεκινήσουμε με τις διαπιστώσεις μας από οδήγηση υπό πίεση μιας και αυτές μας έκαναν ιδιαίτερα θετική εντύπωση. Στρίβει, φρενάρει, κινείται σε καλό ή κακό οδόστρωμα με χαρακτηριστική άνεση, σιγουριά με Dunlop SP Sport Maxx 050, 225/50-R18 και έναν ευπρόσδεκτο έλεγχο, χαρακτηριστικά που, συνήθως, συναντάς σε αυτοκίνητα πιο χαμηλά, άλλων κατηγοριών. Υπάρχει ένα μυστικό εδώ. Το αυτοκίνητο δηλώνεται «Cross» και τέτοιο είναι με τα 16 cm απόστασης από το έδαφος που δεν τα λες πολλά. Συνάμα, το κέντρο βάρους είναι σχετικά χαμηλά τοποθετημένο από τις μπαταρίες που βρίσκονται κάτω από τα πίσω καθίσματα και έχετε ένα αυτοκίνητο με χάρες ενός κανονικού αυτοκινήτου. Ναι, θα πάρει κλίσεις στις στροφές, αλλά όχι τρομακτικά πράγματα και κυρίως όχι στρεβλώσεις.
Η ανάρτηση είναι σωστή, ακριβής (και ακριβή) με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω που εγγυώνται ότι το πάτημα θα είναι σταθερό και εκείνα τα σαμαράκια στου Παπάγου δεν θα σας ταλαιπωρούν τις κήλες που έχετε στη μέση. Είναι και τα καθίσματα άνετα και ικανών διαστάσεων μαζί με οσφυική στήριξη για μεγάλα, ατσαλάκωτα ταξίδια. Αυτό που μπορεί να τσαλακωθεί με απόλυτα νούμερα είναι το επίπεδο θορύβου, αν ξεπεράσετε τα νόμιμα όρια (βλέπε 130 km/h) ή αν νομίζετε ότι αυτή είναι μια ηλεκτρική Corolla. Τούτο το μοντέλο, όπως και όλα τα πλήρως υβριδικά μοντέλα αυτού του πλανήτη, απεχθάνονται το ξαφνικό, βαθύ πάτημα του γκαζιού (σε ένα βιαστικό προσπέρασμα, λόγου χάριν).
Βέβαια, είναι το «όλον» σαφώς πιο ραφιναρισμένο και πολύ πιο αποδοτικό από το υβριδικό σύστημα 4ης γενιάς, τόσο που εύκολα ζεις χωρίς να χρειάζεται να το σανιδώνεις διαπιστώνοντας ότι η συνέργεια ηλεκτροκινητήρων και βενζινοκινητήρα είναι πολύ επιτυχημένα ομογενοποιημένη. Αν, τέλος πάντων, θέλετε μπρίο, απλώς διαλέξτε το πρόγραμμα Sport ανάμεσα στα τρία διαθέσιμα μαζί με τα Eco και Normal και θα δείτε τα μισά γκάζια να δίνουν έναν εξαιρετικά καλό τόνο κίνησης (0-100 km/h σε 7,5 sec είναι αυτά!). Είναι, όμως, αυτό το ζητούμενο από ένα αυτοκίνητο όπως η Corolla Cross; Μάλλον όχι. Επιλέξαμε διάφορα οδηγικά σενάρια τις ημέρες της δοκιμής μας, από το «δίχως αύριο» τρέξιμο σε Εθνική οδό μέχρι την eco friendly αστική οδήγηση, αλλά και off-road οδήγηση, όπου η ηλεκτρική τετρακίνηση έδωσε δείγματα επάρκειας ελέγχου και πρόσφυσης. Η πρώτη περίπτωση μας έδωσε καταναλώσεις πέριξ των 9,0 L/100 km, ενώ η δεύτερη, με αρκετό κυκλοφοριακό φόρτο, μόλις 3,8 L/100 km (είπαμε, τα υβριδικά νιώθουν καλά στην κίνηση και τον κυκλοφοριακό φόρτο). Μάλιστα, στο δεύτερο σενάριο είδαμε ότι σε διαδρομή Δεύτερα-Παρασκευή αστικής χρήσης το ποσοστό αμιγούς ηλεκτρικής κίνησης άγγιξε το 78%, με βάση το ειδικό όργανο που υπάρχει στον ψηφιακό πίνακα οργάνων. Είναι αλήθεια. Η αμιγής ηλεκτροκίνηση είναι εδώ πιο έντονη από ποτέ σε ένα υβριδικό Toyota, καθώς είδαμε τον ηλεκτροκινητήρα να κινεί το αυτοκίνητο ακόμα και με ταχύτητες πέριξ των 80 km/h έστω και για μερικές εκατοντάδες μέτρα. Άλλωστε, το μυστικό των μηχανικών της Toyota είναι το ταίριασμα ηλεκτρονίων και… οκτανίων.
Εν κατακλείδι
Η νέα Corolla Cross έρχεται ως μία από τις πιο ολοκληρωμένες προτάσεις της κατηγορίας. Διαθέτει χώρους, ενδιαφέροντα οδηγικό χαρακτήρα, πολύ πλούσιο εξοπλισμό και εξαιρετικό πακέτο ασφαλείας 5 αστέρων κατά τα πρότυπα του EuroNCAP. Στο αυτοκίνητο δοκιμής μας η ύπαρξη τετρακίνησης είναι καταλυτική εκτοξεύοντας τον χρηστικό χαρακτήρα (αν η απόσταση του πατώματος από το έδαφος ήταν μεγαλύτερη και η τετράδα ελαστικών M S, θα έκανε… κέντα). Είναι, επίσης, θωρακισμένη με το βλέμμα στο μέλλον, χάρη στις over-the-air ενημερώσεις και επιτυγχάνει να διατηρεί χαμηλό κόστος χρήσης (η δίλιτρη υπόστασή του σε σχέση με τα… φορολογικά αντιμετωπίζεται από τις υπόλοιπες πτυχές χαμηλού κόστους, όπως κατανάλωση και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας). Αν της λείπει κάτι είναι μια νότα σχεδιαστικής σπιρτάδας, δύο paddles, έτσι, για την ψευδαίσθηση ότι μπορούμε να αλλάξουμε ταχύτητες (το RAV4 προσφέρει κάτι ανάλογο) και… έτερον ουδέν. Αν θέλετε και άλλα «υπέρ», οι επιδόσεις, η ισχύς και η κατανάλωση υπερτερούν έναντι του ανταγωνισμού της Corolla Cross, η οποία προσφέρεται, μάλιστα, σε καλύτερη τιμή!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ TOYOTA COROLLA CROSS 2.0 Hybrid AWD-i 197PS 2023 TIMH €33.200 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1 ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ + 1 ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ (ΠΙΣΩ) + 1.987, Ατμοσφαιρικός, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 142(197) ΡΟΠΗ Nm/rpm 206
ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7,5 sec, τελική 180 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,3 L/100km, 120 g/km
ΥΠΕΡ ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ.
ΚΑΤΑ ΘΟΡΥΒΟΣ ΥΠΟ ΠΙΕΣΗ.