Test Drive: KIA Niro HEV 1.6 (141 PS): Δοκιμάζουμε το τεχνολογικά προηγμένο hybrid crossover


Μέσα στην πανσπερμία ηχηρών ονομάτων στην γκάμα της KIA, όπως τα Sportage, XCeed και, βέβαια, EV6, το αμιγώς ηλεκτρικό «στρατηγικό όπλο» της φίρμας, έρχεται να προστεθεί ένα, μέχρι πρότινος, παρεξηγημένο όνομα που δείχνει να περνά μια νέα φάση και να βάζει τα πράγματα στη θέση τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 3/12/2022

O λόγος για το KIA Niro, ένα πολυπρόσωπο όχημα που αν και ξεκίνησε το 2016 ως ένα μάλλον παρεξηγημένο, στη χώρα μας, μοντέλο, βρέθηκε σύντομα να είναι στην πρώτη τριάδα πωλήσεων της φίρμας στη Γηραιά Ήπειρο. Πλέον, με νέα ταυτότητα, πάμπολλες τεχνολογίες και ισχυρό στίγμα να φιγουράρει με πειστική εμφάνιση στις προκλήσεις των καιρών που θέλουν τεχνολογίες, βιωσιμότητα κι «αυτό το κάτι» που μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Εκ του μηδενός

Και αυτό το μοντέλο (όπως συμβαίνει τον τελευταίο καιρό με τους Κορεάτες) είναι καμωμένο από λευκό χαρτί. Δείχνει καλλίγραμμο και μίνιμαλ, με στοιχεία σχεδίασης γνώριμά μας από την  μπράντα, όπως είναι το Tiger Face της Kia. Θα βρούμε και μοντέρνα σχεδιαστικά ευρήματα, όπως είναι τα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα, αλλά και το «κλου» της σχεδίασης, τις αεροκουρτίνες στην κολόνα “C” που μόλις που φαίνονται, αλλά είναι αεροδυναμικά βοηθήματα που περιορίζουν τους στροβιλισμούς και, όντως, κάνουν δουλειά με Cd μόλις στο 0,29.

Αναμενόμενο είναι, επίσης, ένεκα της νέα πλατφόρμας, το νέο Niro να δείχνει και να είναι πιο ευρύχωρο με περισσότερο ωφέλιμο χώρο. Βασίζεται, άλλωστε, στην πλατφόρμα «Κ» 3ης γενιάς, σχεδιασμένης να ταιριάζει σε μικρομεσαία μοντέλα, κάνοντας χρήση 22% περισσότερου χάλυβα υψηλής αντοχής συγκριτικά με πριν, ενώ παράλληλα το βάρος του πλαισίου έχει μειωθεί κατά 20,3 kg. Συνάμα, έχει σωστές διαστάσεις για ένα οικογενειακό crossover (μήκος  4.420 mm, πλάτος 1.825 mm, ύψος έως 1.570 mm και μεταξόνιο 2.720 mm), που η φίρμα το ονομάζει Compact Crossover Utility Vehicle, και στο αυτοκίνητο δοκιμής μας ενσωματώνει την πλήρη υβριδική τεχνολογία (υπάρχει, επίσης, και Plug-in, αλλά και αμιγώς ηλεκτρικό) με ένα πολύ αποδοτικό σύστημα ισχύος και μετάδοσης και μια συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου 1,32 kWh να φωλιάζει κάτω από το πίσω κάθισμα για να μην κλέψει ωφέλιμο όγκο από το πορτμπαγκάζ το οποίο αγγίζει τα 451 lt.

Στα λοιπά μηχανολογικά συναντάμε γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, που σαφώς και είναι μια καλή βάση για έλεγχο και άνεση. Ας προσθέσουμε και βελτιωμένα ρουλεμάν στις βάσεις των γονάτων και έξτρα μόνωση και ήδη έχουμε τις… βάσεις για μια αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης που γίνεται άμεση και ακριβής, αν ζητηθεί μεγαλύτερη πίεση, λόγου χάριν,  σε μια απαιτητική διαδρομή.   Και πώς αποδίδεται η ισχύς;

Τοπ υβριδικό

Στο εμπρός μέρος έχουμε έναν τετρακύλινδρο ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 1.6 GDI με τεχνολογίες… εύρυθμης λειτουργίας, όπως ρουλεμάν χαμηλής τριβής και ισχύ 105 PS και έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη 43,5 ίππων με συνδυαστική ισχύ 141 PS και ροπή 265 ολόκληρα Nm από τις 1.000 μέχρι τις 2.400 rpm. Η κίνηση πηγαίνει στους εμπρός τροχούς μέσω κιβωτίου διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων, 2ης γενιάς (με βελτιστοποιημένες σχέσεις και αφαίρεση της όπισθεν που εξοικονομεί 2,3 kg βάρους) και μειώνει την κατανάλωση κατά 0,62% (πάσα προσφορά δεκτή). Αξιοσημείωτο είναι, λοιπόν, ότι η οπισθοπορεία –ελλείψει κλασικής όπισθεν- γίνεται μέσω του ηλεκτροκινητήρα.

Πέρα από τη μηχανολογική αναβάθμιση, υπάρχουν στρατηγικές για μείωση της κατανάλωσης, όπως είναι η λειτουργία οδήγησης «Green Zone» μέσω της οποίας η χρήση ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται αυτόματα με το σύστημα να λαμβάνει δεδομένα από την πλοήγηση και σε περιοχές, όπως σχολεία, νοσοκομεία κ.ά. Εκεί το αυτοκίνητο μεταβαίνει αυτόματα σε κίνηση μόνο με ηλεκτρική ενέργεια για τη  μείωση των εκπομπών, ενώ ο οδηγός μπορεί να ορίσει δικά του σημεία στη διαδρομή για μηδενικές εκπομπές ρύπων. Μαθαίνουμε τέλος ότι το Niro «εκπαιδεύεται» από τις οδηγικές συνήθειες του κατόχου του, μαθαίνοντας από τα μοτίβα οδήγησης, προσαρμόζοντας ανάλογα τον τρόπο κίνησης, ενώ υπάρχει, ως είθισται, και επιλογή ανάμεσα σε λειτουργία Eco και Sport (απουσιάζει η Normal) αλλά με μια ευπρόσδεκτη παραλλαγή: όταν επιλέγουμε το πρόγραμμα Eco από τα paddles στο τιμόνι ανεβάζουμε ή κατεβάζουμε επίπεδο αναγεννητικής πέδησης, ενώ στο πρόγραμμα Sport τα ίδια paddles αναλαμβάνουν να αλλάξουν τις 6 ταχύτητες του διπλοσύμπλεκτου κιβωτίου. Πανέξυπνο!.

Lounge

Το εσωτερικό του δεν έχει καμία σχέση με το Niro που γνωρίσαμε. Το ταμπλώ που έχει μια αφαιρετική προδιάθεση όντας λεπτό, φιλοξενεί δύο οθόνες 10,25 ‘’ που παρέχουν λειτουργίες για τον οδηγό και το infotainment, ενώ μια οθόνη αφής πολλαπλών λειτουργιών σε άπταιστα ελληνικά επιτρέπει τον έλεγχο του infotainment και του συστήματος κλιματισμού, ελαχιστοποιώντας την απόσπαση της προσοχής του οδηγού. Εδώ, βέβαια, θα βρούμε και μια ακόμα… γκατζετιά, την πολλαπλών ενδείξεων λωρίδα κάτω από την κεντρική οθόνη που μεταβάλλει το είδος των εξεικονιζόμενων πληροφοριών (το είχαμε πρωτοδεί στο Nissan Juke πρώτης γενιάς), ανάμεσα σε αυτές του κλιματισμού και των πολυμέσων. Θέλει λίγη δουλίτσα στην εκμάθηση αυτό.

Παράλληλα, οι Κορεάτες είναι τα τελευταία χρόνια… γαλαντόμοι προσφέροντας τα πάντα σε επίπεδο ασφαλείας μέσω της σουίτας Drive Wise συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS). Να αναφέρουμε τα συστήματα διατήρησης της πορείας στη λωρίδα μας, την αυτόματη μεγάλη σκάλα, την έξυπνη πλοήγηση και πάμπολλα συστήματα αποφυγής σύγκρουσης. Να πούμε, τέλος, ότι οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι κλασικά εξαιρετικοί, όπως και για τους πέντε κανονικούς (καλά διαβάσατε) επιβάτες.

Συγκροτημένο

Τι έχει απομείνει; Να δούμε αν όλα αυτά μεταφράζονται σε κάτι κάλο. Ε, ξέρετε κάτι; Μεταφράζονται σε κάτι –σχεδόν– άριστο. Τα πρώτα μέτρα οδήγησης κυλούν με τεταμένες τις αισθήσεις ώστε να δεις, να ακούσεις, να αντιληφθείς τον τρόπο λειτουργίας του συνόλου. Είναι πολύ γραμμική η απόδοση του υβριδικού συνόλου και, αν ζητηθεί, όντας μπορεί να κινηθεί σβέλτα το αυτοκίνητο ειδικά στα μισά γκάζια και χάρη στο γρήγορο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, αν και σε απόλυτα μεγέθη οι επιδόσεις δεν είναι καταιγιστικές (0-100 km/h σε 10,8 sec, τελική στα 162 km/h).

Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας και φόρτισης είναι πολύ αποδοτικό, τόσο που μπορεί να φορτίζει στα «άψε-σβήσε» σε ένα δευτεριάτικο «σταμάτα-ξεκίνα» κι έτσι να κινείστε αμιγώς ηλεκτρικά για αρκετή ώρα. Η εμπλοκή του βενζινοκινητήρα γίνεται αντιληπτή μόνον αν πιέστε βαθιά το πόδι στο γκάζι, ενώ εύκολα μπορεί να ξεγελαστείτε για το αν το 1600άρι σύνολο λειτουργεί, καθώς είναι εξαιρετικά ήσυχο. Επίσης μπορείτε να… ξεγελάσετε το σύστημα καθώς υπάρχει το ενδεχόμενο να απενεργοποιηθεί ο βενζινοκινητήρας απλά και μόνο αφήνοντας στιγμιαία το πεντάλ του γκαζιού (και με δεδομένη την επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας). Η οικονομία καυσίμου, επομένως, είναι απίθανα χαμηλή (είδαμε σταθερά 4,7 L/100 km) και μπορεί κανείς αναλόγως συνθηκών να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά μέχρι και έως 120 km/h (είδαμε στην Εθνική οδό μέχρι 110 km/h).

Από την άλλη, έχουμε την αντίφαση των ελαστικών. Το αυτοκίνητο φορά μεν τα κορυφαία Continental Premium Contact 6 με θαυμάσιο κράτημα και κύλιση, αλλά είναι διαστάσεων 225/45-R18, που στερούν από το αυτοκίνητο σπιρτάδα, οικονομία καυσίμου και, κάπου κάπου, παραπάνω άνεση. Με τα στάνταρ 205/60-R16 ελαστικά το Niro Hybrid επιτυγχάνει καλύτερο 0-100 km/h (10,4), καλύτερη τελική (165 km/h), καλύτερη κατανάλωση (από 4,2 L/100 km της έκδοσης με τους 18άρηδες τροχούς, πέφτουμε στα 3,4 L/100km) και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, ενώ και η ρεπρίζ 80-120 km/h από τα 8,4 sec πέφτει στα 7,6 sec με τις 16άρες ζάντες.

Αυτά για τις λεπτομέρειες, καθώς και με τις εντυπωσιακές 18άρες ζάντες και τα ανάλογα ελαστικά μπορείτε να κινηθείτε σαφώς εξαιρετικά (έχει τρομερή ακαμψία η πλατφόρμα «Κ») με bonus το τρομερό κράτημα. Τα 33.490 € φαντάζουν πολλά για ένα αυτοκίνητο που δεν είναι στην πρώτη γραμμή πυρός της αγοράς, όμως… Αποκτάς ένα υβριδικό crossover (απόσταση πατώματος από το έδαφος στα 160 mm) με αστείες πραγματικές καταναλώσεις, εξαιρετικά άκαμπτο και ήσυχο, χωρίς θέματα από ένα εξαιρετικό σύστημα μετάδοσης που είναι και άνετο (ακόμα και με τις 18άρες ζάντες). Μακροπρόθεσμα θα «βγάλει τα λεφτά του», καθώς στην τιμή περιλαμβάνονται 5 χρόνια δωρεάν service και, βέβαια, η 7ετής εγγύηση της KIA.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ KIA NIRO 1.6 HEV 141PS 2022   TIMH €33.490   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.580, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 104(141)/5.700  ΡΟΠΗ Nm/rpm 265/1.000-2.400

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,8 sec, τελική 162 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4,2 L/100km, 100 g/km

KIA NIRO 1.6 HEV 141PS 2022

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ.

ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΟΙ «ΠΟΝΟΚΕΦΑΛΟΙ», 18ΑΡΕΣ ΖΑΝΤΕΣ (ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΔΟΚΙΜΗΣ), ΤΙΜΗ.