Η Cupra, το νεότευκτο παρακλάδι της SEAT, ανεβαίνει γρήγορα τη σκάλα που οδηγεί στην κορυφή της επιτυχίας και της αναγνωρισιμότητας. Θαρρείς, μάλιστα, ότι το «παιδί» τα πάει καλύτερα από τη θυγατρική SEAT. Προς επίρρωση αυτής της υπόθεσης έρχεται το Formentor VZ5, ως ένα επαναστατικό μοντέλο. Ποια είναι η επανάσταση που φέρνει; Πολύ απλά, περιφρονεί επιδεικτικά την ηλεκτροκίνηση όντας ένα γνήσιο, petrolhead μοντέλο 390 PS (που να είχε και manual κιβώτιο!) φορώντας τον εμβληματικό, πεντακύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα 2,5 lt της Audi που φορά και το RS3, αλλά και torque splitter. Όμως οι όποιες παράλληλες αναφορές καλό είναι να σταματήσουν, για την ώρα, μιας και ο καλεσμένος μας είναι από το Μαρτορέλ και όχι από το Ινγκολστάντ.
Πεντάμορφο και Τέρας
Τo Formentor από το πιο απλό του παράγωγο κιόλας είναι ένα πανέμορφο σκαρί. Σε όσες εκδόσεις το έχουμε δει στη , μέχρι σήμερα πορεία του πάντα έχουμε να λέμε για το WOW Factor που ενσωματώνει κάνοντας πολλά κεφάλια να γυρίσουν στο πέρασμά του ή ακόμα και πολλά βλέμματα να κοντοσταθούν όταν είναι σταθμευμένο. Μπράβο, λοιπόν, στους Ισπανούς. Οι οποίοι δεν άφησαν την ευκαιρία να πάει χαμένη δημιουργώντας το ισχυρότερο αυτοκίνητο παραγωγής της ιβηρικής χερσονήσου, σε μόλις 7.000 κομμάτια έχοντας το προνόμιο να το οδηγήσουμε στους έρημους δρόμου της Πάρνηθας, ενός ιδανικού περιβάλλοντος για τα δεδομένα του αυτοκινήτου. Ποια είναι αυτά; Ο σπορ χαρακτήρας του CUPRA Formentor VZ5 που δεν κρύβεται ούτε στις αναλογίες, ούτε στα επιμέρους μηχανολογικά και οδηγικά του στοιχεία.
Πάμε και στο torque splitter με drift mode. Το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα torque splitter χρησιμοποιεί δύο ξεχωριστούς συμπλέκτες για να επιτρέπει τον ανεξάρτητο έλεγχο της ροπής σε κάθε πίσω τροχό. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να μεταφέρει ισχύ από τον κινητήρα μεταξύ των πίσω τροχών (όποιος είναι εξωτερικά) κατά τις στροφές προσφέροντας κράτημα και απόλυτο έλεγχο.
To πολύδισκο πακέτο περιλαμβάνει τη δική του ECU που αναλύει συνεχώς την ταχύτητα του τροχού, τη διαμήκη και πλευρική επιτάχυνση, τη γωνία στροφής, τη γωνία διεύθυνσης, τη θέση του πεντάλ γκαζιού και την επιλεγμένη ταχύτητα – πριν στείλει την απαιτούμενη ποσότητα ροπής στον τροχό με το μεγαλύτερο φορτίο.
Χάρη δε στο υπάρχον πλαίσιο και στην τεχνολογία κατανομής ροπής, οι μηχανικοί ενσωμάτωσαν και το Drift Mode με το οποίο, ο Ηλεκτρονικός Έλεγχος Ευστάθειας (ESC) αποσυνδέεται εντελώς επιτρέποντας στο torque splitter να κατευθύνει την πλήρη ισχύ στον εξωτερικό πίσω τροχό όταν χρειάζεται, βοηθώντας το αυτοκίνητο να ωθήσει στις στροφές με όλα τα 480 Nm ροπής που παράγεται από τον κινητήρα.
Δείτε το στο πλάι. Παρά το αλά SUV αμάξωμά του, είναι αρκούντως χαμηλό και με αναλογίες κουπέ. Είναι, μάλιστα, 10mm χαμηλότερο από το ήδη χαμηλωμένο δίλιτρο CUPRA Formentor VZ των 310 PS, πράγμα λογικό κι επόμενο, κάνοντάς το ακόμα πιο δυναμικό στην οδήγηση. Δείτε τώρα το μακρύ φουσκωμένο καπό και τους τεράστιους θόλους για να υποδεχθούν τις 20άρες ζάντες με τα Goodyear Eagle F1 SuperSport διάστασης 255/35 μέσα από τις οποίες διακρίνονται τα τεράστια αεριζόμενα και διάτρητα δισκόφρενα 18 ‘’ με 6πίστονες δαγκάνες της Akebono ή το από CFRP σπόιλερ εμπρός και το διαχύτη πίσω με τα 4… μπουριά. Είναι όλο ντυμένο σαν… matador με πινελιές στο χρώμα του χαλκού εδώ κι εκεί. Άψογο.
Η καμπίνα έχει και αυτή τις απαραίτητες σπορ πινελιές μέσα από τα πανέμορφα και αρκούντως… bucket καθίσματα με το σήμα της φίρμας στο προσκέφαλο και το flat bottom τιμόνι με τα κουμπιά της… ευτυχίας επάνω του (έναυσης κινητήρα και επιλογής driving mode ανάμεσα σε Comfort, Sport, Drift, Individual, Offroad και Cupra).
Τα προγράμματα προσφέρουν διαφορετικές προκαθορισμένες διαμορφώσεις που προσαρμόζουν την απόκριση του γκαζιού και το κιβώτιο ταχυτήτων, το τιμόνι, την ανάρτηση, το torque splitter και το ESC που το καθένα δίνει στον Formentor έναν ξεχωριστό χαρακτήρα. To σύνολο συμπληρώνουν κάποιες χάλκινες χρωματικές πινελιές και η έλλειψη ενός κανονικού επιλογέα. Θα θέλαμε κάτι πιο άγριο ή πιο σπορ (έστω ένα σιρίτι στην κορυφή του τιμονιού). Επίσης, καλό θα ήταν τα paddles αλλαγής ταχυτήτων να ήταν επιπέδου… Alfa Romeo.
Τα υπόλοιπα στοιχεία διαβίωσης προβλέπουν το δαιδαλώδες infotainment μέσα από το ελληνικό μενού στην οθόνη αφής 12 ‘’, αρκετούς χώρους για μικροαντικείμενα, αλλά και επιβάτες και αποσκευές.
Το οπλοστάσιο
Ο πολυβραβευμένος υπερτροφοδοτούμενος πεντακύλινδρος κινητήρας δωρίστηκε από την Audi στην αδελφή εταιρεία του ομίλου και συνδυάζει άμεσο ψεκασμό και υπερτροφοδότηση για να επιτύχει την μέγιστη ισχύ των 390 PS μεταξύ 5.700 rpm και 7.000 rpm, ενώ η μέγιστη ροπή των 480 Nm είναι διαθέσιμη από τις 2.250 rpm.
Ο κινητήρας δίνει κίνηση στους τέσσερις τροχούς με ένα κιβώτιο DSG επτά σχέσεων, το οποίο, όπως και ο κινητήρας, είναι κοινό με το Audi RS3. Το σύστημα μετάδοσης κίνησης υποστηρίζεται από μια σειρά αναβαθμίσεων πλαισίου σε σχέση με το κανονικό Formentor. Αρχής γενομένης με το Adaptive Chassis Control, το οποίο έχει 15 επίπεδα ρύθμισης απόσβεσης και βεβαίως το σύστημα τετρακίνησης που έχει προσαρμοστεί για να υποστηρίζει τον ενισχυμένο κινητήρα. Με αυτά τα όπλα, το CUPRA Formentor VZ5 μπορεί να φτάσει τα 100 km/h σε μόλις 4,2 sec και να αγγίξει τελική ταχύτητα 250 km/h (με περιοριστή βεβαίως μιας και το κοντέρ φιλοξενεί κι ένα ωραιότατο «300» στην πυκνοδομημένη βαθμονόμησή του).
Vamos!
Πιέζεις το κουμπί έναυσης, επιλέγεις το πρόγραμμα Cupra, πατάς ξερόγκαζα και εισπράττεις τις ενδείξεις στο virtual cockpit ότι «δεν πρέπει ο κινητήρας να ξεπερνά τις 4.800 rpm», μέχρι να μπει σε ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας και ότι «δεν πρέπει να πατάς γκάζι σταματημένος» γιατί… καταναλώνεις καύσιμο… Θου, Κύριε…Ξεκινάς και το γκάζι γεμίζει προοδευτικά με ροπή τους τροχούς, αλλά όχι με εκκωφαντικά dB τα αυτιά και τις εξατμίσεις. Άλλο και τούτο! Δεν πειράζει. Κτυπάει το τηλέφωνο και είναι ο φίλος που μόλις πέρασες από εμπρός του λέγοντάς σου ότι ακούγεται «όσο-τόσο». Αλλά, μεταξύ μας, άλλα περιμένεις από ένα τέτοιο αυτοκίνητο και να οι ευθείες στις οποίες, μόλις πιάσει το όριο ιδανικής λειτουργίας ο κινητήρας ξεδιπλώνει μια ασύλληπτη για turbo γραμμικότητα (άπαξ και πιάσει τις 2.000 rpm), μια αδιάλειπτη συνέπεια στην απόδοση και τον επιλβητικό ηχητικό χαρακτήρα του τρόπου λειτουργίας του διάσημου μοτέρ λίγο πριν τον κόφτη.
Η πρώτη στροφή σιμώνει γρήγορα, κατεβάζεις μία και άλλη μία σχέση από τα μικρά paddles και το αυτοκίνητο… βεντουζώνει στην άσφαλτο κάνοντας τα g πλευρικής επιτάχυνσης από το σχετικό όργανο να χοροπηδούν πέρα-δώθε και μαζί να δοκιμάζεις του κοιλιακούς σου. Έχει αρκετό βάρος εμπρός (η κατανομή βάρους είναι 975 kg εμπρός και 708 πίσω) με αποτέλεσμα μια βαριά αίσθηση στην κίνηση και την κατευθυντικότητα του αυτοκινήτου που, όμως, τιθασεύεται από την ικανή ανάρτηση, την τετρακίνηση, το λογισμικό και τα εξαιρετικά ελαστικά.
Σαφώς και απαιτεί εξοικείωση και εκμάθηση τούτο το Formentor, μιας και σε σφιχτές διαδρομές είναι πολλά τα σχετικά μεγέθη που παίζουν με του Νόμους της Φυσικής. Aλλά μόλις μάθεις τα τερτίπια του, ξέρεις ότι έχεις ένα εκπληκτικά σπορ σύνολο με επιδόσεις –σχεδόν- supercar που εκτοξεύεται, στρίβει και φρενάρει με χαρακτήρα, προσόν γνήσιων σπορ υλοποιήσεων. Με σχεδόν 65.000 € αποκτάς το απόλυτο χρηστικό hot SUV και μόνο η AMG GLA 45, το Audi RS Q3 και η plug-in Jaguar F-Pace μπορούν να κονταροχτυπηθούν με το ισπανικό μοντέλο σε επίπεδο απόδοσης και επιδόσεων, με το Formentor, όμως, να είναι μακράν φθηνότερο, δείχνοντας ότι είναι μονόδρομος. Μόλις διαβάσατε τη δοκιμή ενός νέου all-time classic.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ CUPRA FORMENTOR VZ5 DSG 4DRIVE 2022 TIMH €66.490 ΤΕΛΗ €512,6
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.480, Turbo, 5 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 287(390)/5.700-7.000 ΡΟΠΗ Nm/rpm 480/2.250-5.700
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 4,2 sec, τελική 250 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 9,3 L/100km, 233 g/km
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΦΡΕΝΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΤΙΜΗ.
ΚΑΤΑ ΛΙΓΟΤΕΡΟ «ΣΚΛΗΡΟΠΥΡΗΝΙΚΟ», ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΜΑΤΑ.