Η KIA το προσδιορίζει ως το πρώτο πλήρως ευρωπαϊκό Sportage, στην ως τώρα ιστορία του. Δεν αναφέρεται μόνο στη διαδικασία εξέλιξής του και στον τόπο παραγωγής του, αλλά και στη σχεδίασή του. Η νέα, πέμπτη κατά σειρά γενιά του αλλάζει πολλά δεδομένα σε ό,τι αφορά στην τελευταία, όπως και σε όλους τους τομείς τού μοντέλου.
Το 2019 ο Όμιλος Hyundai-KIA παρουσίασε μία καινούργια πλατφόρμα την οποία ονόμασε «Ν3», με σκοπό να αποτελέσει τη βάση για τη δημιουργία των σύγχρονων μοντέλων του στη μικρομεσαία και τη μεσαία κατηγορία οχημάτων. Το καινούργιο KIA Sportage επωφελήθηκε από αυτή για να δείξει μια περισσότερο σύγχρονη, χρηστική, πρακτική, αλλά και διαφορετική στη μέχρι τώρα ιστορία του παρουσία στην αγορά. Τα τεχνολογικά δεδομένα υπήρχαν στη νοτιοκορεατική αυτοκινητοβιομηχανία, σε κάθε τομέα αυτής, και εκείνο που έπρεπε να γίνει ήταν να συνδυαστούν με τον πρέποντα τρόπο για να έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Και αυτό δεν θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει μια αλλαγή, τόσο στην εικόνα, όσο και στη δομική διάρθρωση του οχήματος.
Η σύνθεση των αντιθέτων
Από την πρώτη στιγμή είναι προφανές ότι το καινούργιο Sportage δεν μοιάζει πολύ με ό,τι έχουμε συνηθίσει ως τώρα για το μοντέλο. Το οπτικό αποτέλεσμα, εκτός και εντός, είναι αποκύημα εφαρμογής τής νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας την οποία οι άνθρωποι της KIA τη χαρακτηρίζουν με την ευφάνταστη έκφραση «Opposites United». Μάλιστα την αναλύουν στα πέντε συνθετικά της που την αποτελούν, τα οποία προσδιορίζονται με τις φράσεις «Joy for Reason», «Power to Progress», «Technology for Life», «Tension for Serenity» και «Bold for Nature». Η ενυπάρχουσα αντίθεση, η οποία χαρακτηρίζει (και προσδιορίζεται από) τις έννοιες της χαράς, της δύναμης, της ηρεμίας και της τόλμης ήταν η κινητήρια δύναμη των σχεδιαστών και των μηχανικών της KIA για τη δημιουργία του καινούργιου Sportage.
Οι πρώτοι κάνουν λόγο για «καθαρές, αλλά μυώδεις επιφάνειες που συνδυάζονται με σύνθετα γραφικά», με σκοπό να αναδείξουν ένα αμάξωμα το οποίο να εντυπωσιάζει και να αποπνέει δυναμισμό, δηλαδή ό,τι αποτελεί το άμεσα ζητούμενο στην κατηγορία crossover/SUV. Οι δεύτεροι (σημ.: μηχανικοί) είχαν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν λύσεις οι οποίες να συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, να είναι άμεσα ανταγωνιστικές και εναρμονισμένες με την τάση της εποχή μας αναφορικά με την απόδοση και τη διασυνδεσιμότητα και να θέσουν από τώρα τις βάσεις για το μέλλον του μοντέλου.
Η καινούργια γενιά του Sportage χαρακτηρίζεται από την περίπλοκη σχεδίασή του, εξωτερικά. Η μαύρη μάσκα του εκτείνεται σε όλο το πλάτος, η σύγχρονη μάσκα «Tiger Nose» της KIA συνδυάζεται με φώτα ημέρας και προβολείς LED. Στο πίσω μέρος, υπάρχει μια σχεδιαστική παραπομπή με το αμάξωμα που είχε το μοντέλο στο παρελθόν, αλλά είναι εκσυγχρονισμένο.
Σαν cockpit
Η νέα σχεδιαστική φιλοσοφία δεν εφαρμόστηκε μόνο εξωτερικά, αλλά υιοθετήθηκε και στο εσωτερικό του νέου μοντέλου. Και εδώ, συνδυάστηκαν οι δυναμικές ακμές με ρέουσες γραμμές και το αποτέλεσμα είναι σύγχρονο, ιδιότυπο και σχετικά κομψό. Κυρίως, όμως, είναι πρακτικό, κάτι που το εκτιμάς εξαρχής. Γιατί μπορεί, αρχικά, να περνάς ώρα ανακαλύπτοντας τις λεπτομέρειές του, να ψηλαφείς τα υλικά του, να «περιπλανιέσαι στις διαδρομές» του συστήματος ενημερωδιασκέδασης, όμως όλα αυτά τα κάνεις με σχετική ευκολία ακόμα και γι’ αυτή την πρώτη φορά.
Στη συγκεκριμένη έκδοση («Launch Edition»), το καινούργιο Sportage διαθέτει πληρέστατο επίπεδο εξοπλισμού, τόσο για την ασφάλεια όλων, όσο και για την άνετη μετακίνηση των επιβατών. Χαρακτηριστικό της είναι η συνύπαρξη των δύο έγχρωμων οθονών 12,3 ιντσών έκαστη (στον πίνακα οργάνων και την κονσόλα, αντιστοίχως) σε ένα ενιαίο σύνολο το οποίο δημιουργεί μια σχεδόν πανοραμική προβολή των επιμέρους ενδείξεων και πληροφοριών στα ελληνικά. Η καμπύλη διαμόρφωσή της και το μεγάλο πλάτος της –καταλαμβάνει σχεδόν το μισό ταμπλώ– δημιουργούν ένα ενδιαφέρον και εντυπωσιακό σύνολο οπτικά το οποίο ασυναίσθητα παραπέμπει σε πολυτελέστερο αποτέλεσμα.
Το Sportage ποτέ δεν ήταν ένα όχημα της πολυτελούς κατηγορίας, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι στην KIA δεν προσπαθούσαν να του προσδώσουν ό,τι καλύτερο μπορούσαν. Αυτήν τη φορά, όμως, θέλησαν να αλλάξουν τα δεδομένα επιλέγοντας υλικά τα οποία να είναι και να δείχνουν ανώτερης ποιότητας σε σχέση με το παρελθόν. Σίγουρα, το κατάφεραν, όπως εύκολα είναι σε θέση να καταλάβει κάποιος μόλις βρεθεί στο εσωτερικό τού νέου Sportage. Μάλιστα, η διαφορά είναι τόσο εμφανής σε σχέση με πριν όπου προς στιγμήν «ξεχνάς» ότι βρίσκεσαι εντός αυτού. Το γεγονός σε κάνει να αντιληφθείς δύο στοιχεία τα οποία είναι αντίθετα μεταξύ τους. Το πρώτο, το θετικό, αφορά στην αναβαθμισμένη ποιότητα της κατασκευής. Το δεύτερο –το αρνητικό, προφανώς– έχει να κάνει με το ότι αποζητάς την ίδιας ποιότητας υλικά παντού στο σύνολο του ταμπλώ και αναγνωρίζεις ότι αυτό δεν συμβαίνει στο κάτω μέρος του ή στα τμήματά του που δεν είναι άμεσα ορατά. Πάντως, η πρακτικότητα και η εργονομία που προσφέρει το εσωτερικό του είναι δεδομένες και συνεχίζουν την παράδοση (θα τη χαρακτηρίζαμε) της KIA στους συγκεκριμένους τομείς. Η νοτιοκορεατική εταιρεία την τελευταία δεκαετία, κυρίως, έχει φροντίσει να αποκτήσει μια πολύ ανταγωνιστική θέση και σε αυτούς τους δύο τομείς έναντι των υπόλοιπων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Τα εσωτερικό του οχήματος είναι καλυμμένο από καλής ποιότητας ύφασμα και δέρμα (εν προκειμένω) και σε χρωματικό συνδυασμό, ο οποίος δείχνει ταιριαστός στον γενικότερο χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Τα εμπρός καθίσματα είναι σχετικά σφιχτά σε αίσθηση, αλλά άνετα και με πλαϊνά διαμορφωμένα καταλλήλως για να συγκρατούν το σώμα των εκεί επιβατών. Μάλιστα, στις καλύτερα εξοπλισμένες εκδόσεις του καινούργιου Sportage αυτά (καθίσματα) διαθέτουν ενσωματωμένες στο πίσω μέρος τους θύρα USB γρήγορης φόρτισης και κρεμάστρα, στοιχεία που βοηθούν στον χρηστικότερο χαρακτήρα του οχήματος, Το πίσω κάθισμα είναι ευρύ, άνετο για να μεταφερθούν ακόμα και τρεις σχετικά υψηλόσωμοι επιβάτες, οι οποίοι έχουν ικανοποιητικό ωφέλιμο μήκος για τα πόδια τους, όπως και σε ό,τι αφορά στο ωφέλιμο ύψος. Η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ είναι τουλάχιστον 591 lt (κατά VDA) και μπορεί να φτάσει τα στα 1.780 lt όταν διπλωθούν οι πλάτες του πίσω καθίσματος. Αυτές χωρίζονται σε αναλογία 40:20:40 για μεγαλύτερη πρακτικότητα.
Κάτω από το καπό
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, υπήρχε ο 1.6 T-GDi βενζινοκινητήρας των 150 PS ο οποίος συνδυάζεται με σύστημα 48 Volt. Σύμφωνα με την KIA, αυτή την έκδοση η μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα είναι 147 g/km (κατ’ ελάχιστο) και η μέση τυποποιημένη κατανάλωση καυσίμου 6,5 L/100 km. O κινητήρας συνδυάζεται με χειροκίνητο εξατάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων σχετικά «κοντής» κλιμάκωσης αναφορικά με τις τρεις πρώτες σχέσεις του και την τελική σχέση μετάδοσης (οι τρεις τελευταίες είναι όλες overdrive) τεχνολογίας iMT (συμπλέκτης που λειτουργεί εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά). Τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα είναι καλά, σε ό,τι αφορά στο σχετικά χαμηλό επίπεδο θορύβου και στην απουσία κραδασμών. Ωστόσο, η ροπή του αποδεικνύεται λίγη κάτω από τις 2.000 rpm και ο οδηγός χρειάζεται να προσφεύγει στο «κατέβασμα» ταχύτητας για να επιταχύνει εν κινήσει, όταν αυτές είναι κάτω από το συγκεκριμένο όριο.
Εντυπώσεις στον δρόμο
Η αρχική, θετική αίσθηση που δημιουργείται από την ευρυχωρία στο εσωτερικό του νέου Sportage συνεχίζει να υπάρχει και κατά την κίνηση του οχήματος. Οι Κορεάτες έχουν βρει τη δική τους «συνταγή» αναφορικά με τη ρύθμιση της ανάρτησης και αυτό προσγράφεται στα πλεονεκτήματα του αυτοκινήτου. Είναι σχετικά σφιχτή και άνετη με έναν τρόπο που διαφέρει από αυτόν των Γερμανών, για παράδειγμα (στα αντίστοιχα οχήματα των τελευταίων, η αντίδραση της ανάρτησης σε έντονη κακοτεχνία τού δρόμου είναι πιο αισθητή).
Στο καινούργιο μοντέλο υπάρχουν ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ («Electronic Control Suspension») στα οποία ρυθμίζεται η σκληρότητα για να περιορίζονται οι ταλαντώσεις ή να είναι πιο άνετα, αναλόγως της περίστασης. Παρά το εκ των πραγμάτων αυξημένο ύψος του οχήματος από το έδαφος, λόγω του κατασκευαστικού χαρακτήρα που έχει το Sportage (σημ.: SUV), οι κλίσεις στις στροφές είναι σχετικά μικρότερες απ’ ό,τι αναμένεις, κάτι που συμβάλλει στην αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός για τη γενικότερη οδική συμπεριφορά.
Το τιμόνι έχει καλή απόκριση και ο μοχλός ταχυτήτων σχετικά μικρές διαδρομές. Ωστόσο, η κατανάλωση καυσίμου αποδεικνύεται σχετικά αυξημένη στην πράξη. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν 10,3 L/100 km. Τι είναι το καινούργιο KIA Sportage, συνεπώς; Ένα ιδιότυπης σχεδίασης καλοκατασκευασμένο, σύγχρονο μοντέλο το οποίο απευθύνεται στην «καρδιά» της κατηγορίας του και προορίζεται να ικανοποιήσει τις μεταφορικές ανάγκες και επίκτητες τάσεις του μέσου Ευρωπαίου υποψήφιου αγοραστή. Στη χώρα μας, η τιμή πώλησής του ξεκινά από τα 29.990 ευρώ, ωστόσο το γεγονός της αξιοπιστίας που χαρακτηρίζει τα μοντέλα της KIA, το υψηλό επίπεδο του βασικού εξοπλισμού και η επταεετής εργοστασιακή εγγύηση είναι στοιχεία που αξίζουν τα χρήματα που απαιτούνται για την απόκτησή του.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ KIA SPORTAGE 1.6 T-GDi 48V 150 PS iMT 2WD 2022 TIMH €29.990 ΤΕΛΗ €102,9
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.598, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 110(150) ΡΟΠΗ Nm/rpm 250/1.500-4.000
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,3 sec, τελική 189 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,5 L/100km, 147 g/km
ΥΠΕΡ ΑΛΛΑΓΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ, ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΜΕΝΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ, ΕΥΡΕΙΑ ΟΘΟΝΗ ΤΑΜΠΛΩ (ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ).
ΚΑΤΑ ΡΟΠΗ ΚΑΤΩ ΑΠΌ ΤΙΣ 2.000 rpm, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΠΛΑΣΤΙΚΟΥ ΣΕ ΚAΠΟΙΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ, ΤΙΜΗ.