Να ξεκαθαρίσουμε κάτι εξαρχής. Το ΜΙΝΙ γενικώς και ειδικώς είναι μια ξεχωριστή περίπτωση. Κατάφερε με ένα μοναδικό τρόπο να παντρέψει τα ρετρό στοιχεία του πρωτότυπου που παρουσιάστηκε το 1959 με τη σημερινή τεχνολογία. Είναι κάτι που το κάνει με τεράστια επιτυχία από το 2001 και μάλιστα πλέον σε μια γκάμα αρκετά διευρυμένη. Υπάρχει, λοιπόν, ένα κοινό που λατρεύει τα MINI για το στυλ τους και για αυτό που εκφράζουν. Αν ανήκετε σε αυτό το κοινό, δεν είναι ανάγκη να προχωρήσετε παρακάτω στο κείμενο, το MINI John Cooper Works είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο και αξίζει να το αγοράσετε.
Εμείς εδώ «χρησιμοποιούμε» το ΜΙΝΙ ως σημείο αναφοράς για τα οδηγικά του χαρακτηριστικά. Έτσι το φέρνουμε απέναντι στο i30N, ένα μοντέλο που μας κέρδισε από την πρώτη του εμφάνιση τo 2017 και συνεχίζει να μας κερδίζει στην πρόσφατα ανανεωμένη του εκδοχή. Πρόκειται για δύο κατασκευές αφιερωμένες στη χαρά της οδήγησης, που, εκτός από τις απλές μετακινήσεις, θα σε ανταμείψουν σε μια φιδίσια άδεια διαδρομή. Θα οδηγήσεις έντονα, θα δουλέψεις τον κινητήρα και τα λάστιχα, θα πιέσεις το πλαίσιο και την ανάρτηση και εντέλει θα χαρείς πίσω από το τιμόνι. Ακόμα και σε μία πίστα θα σε βγάλουν ασπροπρόσωπο χωρίς να χρειαστούν ειδικές βελτιώσεις. Θα μετρήσεις τις δυνάμεις σου θα παίξεις με το χρονόμετρο και τελικά θα φύγεις γεμάτος όπως μόνον ένα γρήγορο hot hatch μπορεί να καταφέρει.
Σε επίπεδο μεγέθους, ο αυστηρός κριτής θα σκεφτεί πως το Hyundai i20N είναι πιο κοντά στο MINI απ’ ό,τι το i30N. Ωστόσο, το i30 N είναι πιο κοντά σε τιμή, ενώ σε αντίθεση με το i20 Ν που έχει κινητήρα με κυβισμό 1,6 λίτρα έχει και αυτό, όπως και το MINI JCW, δίλιτρο κινητήρα. Απευθύνονται, δηλαδή, και τα δύο σε ένα αρκετά συγκεκριμένο κοινό που είναι διατεθειμένο να πληρώσει, επενδύοντας ουσιαστικά στην οδηγική ευχαρίστηση παραβλέποντας την τάση της εποχής που θέλει τα αυτοκίνητα να έχουν τον μικρότερο δυνατό κυβισμό. Ίσως, μάλιστα, τα συγκεκριμένα μοντέλα να είναι από τα τελευταία του είδους όπου ένας βενζινοκινητήρας χωρίς εξωτερική βοήθεια (βλέπε ηλεκτροκινητήρας) φροντίζει για την κίνηση του μοντέλου. Δύο hot hatch στο απόγειο της εξέλιξης τους έτοιμα να υπηρετήσουν τον οδηγό που δεν θέλει 4 ρόδες απλώς για να μετακινείται, αλλά αναπνέει και ζει μέσα από την ένταση της οδήγησης σε όμορφες διαδρομές.
Αναφορικά με το κόστος κτήσης, το Hyundai i30 N ξεκινά από τα €30.490 με χειροκίνητο κιβώτιο και 250 PS. Η έκδοση Performance Pack με τα 280 PS και χειροκίνητο κιβώτιο κοστίζει €34.990, ενώ η έκδοση της δοκιμής με επιπλέον το αυτόματο κιβώτιο N-DCT κοστίζει €38.990. Το Mini Johh Cooper Works κοστίζει € 32.950 με χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ η έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο Steptronic, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, κοστίζει €35.624. Είναι προφανές ότι οι τιμές των δύο μοντέλων είναι παρόμοιες και δεν θα παίξουν ουσιαστικό ρόλο στην τελική επιλογή.
Άγριες διαθέσεις
Ότι πρόκειται για δύο κατασκευές με υψηλές προδιαγραφές και φλογερές επιδόσεις, το καταλαβαίνεις πριν κάτσεις στην θέση του οδηγού. Μυρίζει μπαρούτι από τη στιγμή που θα τα αντικρίσεις. Τα αεροδυναμικά βοηθήματα που φροντίζουν για τη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες, αλλά και οι τονισμένοι αεραγωγοί που φροντίζουν για την παροχή μεγάλης ποσότητας αέρα για κινητήρα και φρένα καθορίζουν την εικόνα των δύο μονομάχων. Αμφότερα αποτελούν εκδόσεις facelift, οπότε οι διαφορές από τα μοντέλα που αντικαθιστούν βρίσκονται στις λεπτομέρειες.
Το MINI JCW ξεχωρίζει πλέον από τους νέους προφυλακτήρες, τη νέα εξαγωνική μάσκα που είναι μεγαλύτερη και πιο επιβλητική, τα νέα πλαϊνά φινιστρίνια, ενώ στο πίσω μέρος ξεχωρίζει η πίσω ποδιά στο κάτω τμήμα της οποίας πλέον βρίσκεται ένας εντυπωσιακός διαχύτης που πλαισιώνει τις δύο στρογγυλές εξατμίσεις. Την εικόνα συμπληρώνουν εντυπωσιακοί τροχοί που στην περίπτωσή μας είχαν διάμετρο 18 in με ελαστικά 205/40. Ωστόσο, στον στάνταρ εξοπλισμό διατίθεται με τροχούς 17", επιλογή που θεωρούμε σοφότερη για τους ελληνικούς δρόμους. Πίσω από τους μπροστινούς τροχούς βρίσκονται εντυπωσιακές τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo που φροντίζουν σε κάθε περίπτωση να ακινητοποιούν αποτελεσματικά το μικρό θηρίο. Η βαθιά πράσινη απόχρωση με την ονομασία Rebel Green, η κόκκινη οροφή και οι μαύρες λωρίδες προσθέτουν την παιχνιδιάρικη υπόσταση που έχουμε συνηθίσει στα ΜΙΝΙ και που με ένα μαγικό τρόπο τους πάει πολύ!
Το i30N είναι το μοντέλο που ξεκίνησε την γκάμα των μοντέλων Ν της Hyundai. Πρόσφατα ανανεώθηκε και πήραμε μια πρώτη γεύση πριν τρεις μήνες στην πίστα των Μεγάρων, αλλά και στον δρόμο. Εξωτερικά δείχνει αρκετά πιο φρέσκο σε σύγκριση με το μοντέλο που αντικαθιστά. Νέος πιο άγριος προφυλακτήρας, νέα μάσκα, καινούργιοι προβολείς LED, με φώτα ημέρας DRL σχήματος V και μαύρο πλαίσιο συνθέτουν μια hi-tech εικόνα. Νέες σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου 19 in στην έκδοση των 280 PS (18 in σε αυτήν των 250 PS) με κόκκινες δαγκάνες φρένων και μεγαλύτερες απολήξεις εξατμίσεων συμπληρώνουν την επιθετική εικόνα. Σε συνδυασμό με την απόχρωση Performance Blue σε ξεσηκώνει ακόμα και σβηστό. Ο κόσμος το κοιτάζει στον δρόμο και πολλές φορές δείχνει τον θαυμασμό του. Είναι πραγματικά εντυπωσιακή η εικόνα που έχει καταφέρει να κτίσει η Hyundai, σε συνδυασμό με την εμπλοκή στο WRC, μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.
Με επίκεντρο τον οδηγό
Στα εσωτερικά και των δύο μοντέλων τιμώμενα πρόσωπα είναι οι οδηγός-συνοδηγός. Με πρωταγωνιστή, όπως είναι λογικό, τον οδηγό. Το MINI μπορεί να έχει πολύ περιορισμένο χώρο για τους πίσω επιβάτες και ακόμα πιο περιορισμένο χώρο αποσκευών, αλλά καθισμένος μπροστά τίποτα από αυτά δεν σε ενοχλεί. Μάλιστα, με βάση τις περιορισμένες διαστάσεις του προσφέρει πολύ μεγάλο αίσθημα ευρυχωρίας για τους δυο εμπρός επιβάτες. Σε αυτό καθοριστικό ρόλο παίζει η μεγάλη απόσταση που έχει το παρμπρίζ από τους επιβάτες ,αλλά και ο «αέρας» πάνω από τα κεφάλια. Είναι πιο ευρύχωρο ακόμα και από κάποια SUV που έχουμε δοκιμάσει πρόσφατα!
Όπως κάθε ΜΙΝΙ που σέβεται τον εαυτό του, το JCW σου φτιάχνει το κέφι με τον εσωτερικό του διάκοσμο, αλλά και την προσοχή στην λεπτομέρεια. Τα υλικά κατασκευής ανήκουν ξεκάθαρα σε premium κατασκευή, ενώ και η ποιότητα συναρμολόγησης είναι άριστη. Την παράσταση κλέβουν τα υπέροχα bucket με το μονοκόμματο προσκέφαλο. Έχουν καλή στήριξη, αλλά και έναν ωραίο συνδυασμό επενδύσεων, πάντα σε σκούρες αποχρώσεις, όπως και το υπόλοιπο εσωτερικό. Το κλασικό κυκλικό όργανο στο πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας παραμένει όντας πλέον αναβαθμισμένο σε δυνατότητες συνδεσιμότητας και ευκρίνειας. Αποτελεί μια γλυκιά σύνδεση με το παρελθόν που μας αρέσει πολύ. Ο πίνακας οργάνων στην κολόνα του τιμονιού είναι νέος με έγχρωμη οθόνη 5", υιοθετώντας τεχνολογία blackpanel. Αισθητικά είναι άψογος, ωστόσο στη δεξιά πλευρά, όπου υπάρχει η βαθμονόμηση για το ρεζερβουάρ καυσίμου, θα προτιμούσαμε να υπάρχει και κάποια πιο σπορ ένδειξη, όπως, για παράδειγμα, η πίεση του turbo ή θερμοκρασία λαδιών.
Το i30 N είναι ξεκάθαρα πολύ πιο ευρύχωρο. Τέσσερις επιβάτες με τις αποσκευές τους θα ταξιδέψουν άνετα ή εναλλακτικά 2 άτομα με 4 ζαντολάστιχα για μια υπέροχη μέρα σε μια πίστα! Από την άλλη, το εσωτερικό έχει μεν καλής ποιότητας υλικά, αλλά είναι προφανές ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μια premium κατασκευή. Από την άλλη, έχει γίνει μεγάλη επένδυση στο κομμάτι της εξατομίκευσης των τεχνικών τμημάτων του αυτοκινήτου. Πατώντας ένα κουμπί, το σύστημα ελέγχου N Grin σας δίνει τη δυνατότητα επιλογής πέντε διαφορετικών προφίλ οδήγησης, ανάλογα με τη διάθεσή σας. Τα διαφορετικά προφίλ μεταβάλλουν το χαρακτήρα του αυτοκινήτου, ρυθμίζοντας τις παραμέτρους για τον κινητήρα, τα συστήματα ανάρτησης και διεύθυνσης, τον ηλεκτρονικό έλεγχο ευστάθειας (ESC) τον ήχο της εξάτμισης, το N Corner Carving Differential (e-LSD) και το σύστημα μετάδοσης. Μάλιστα, στο προφίλ Ν Custom έχεις τη δυνατότητα να ρυθμίσεις την κάθε παράμετρο ξεχωριστά, ώστε να φέρεις στα μέτρα σου το i 30N. Η παραμετροποίηση γίνεται πολύ εύκολα μέσα από τη νέα οθόνη πολυμέσων των 10,25 in, η οποία δεσπόζει στο πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας.
Τα καθίσματα έχουν καλή πλευρική στήριξη, χωρίς, όμως, να ξεχωρίζουν εργονομικά και αισθητικά όπως του MINI. Ωστόσο, υπάρχουν διαθέσιμα στον extra εξοπλισμό τα N Light Seats που είναι ελαφρύτερα, έχουν μονοκόμματη πλάτη, καλύτερη στήριξη και επένδυση σε συνδυασμό δέρμα-Alcantara. Tο τιμόνι με την δερμάτινη επένδυση ξεχωρίζει κυρίως από τα δύο γαλάζια χειριστήρια, από τα οποία γίνεται η επιλογή των προγραμμάτων οδήγησης. Στην πράξη βολεύει, μιας και δεν χρειάζεται να ψάχνεις στο ταμπλό για κάποιο μπουτόν και έτσι να αποσπάται η προσοχή σου.
ΜΙΝΙ στο μάτι!
Φέρνεις στη ζωή τους κινητήρες και είναι κάτι που το νοιώθεις. Σε αντίθεση με την πλειοψηφία των αυτοκινήτων που μπορείς να αγοράσεις σήμερα, εδώ ακούς τον στακάτο ήχο από τις εξατμίσεις που σε «ξυπνούν» για τα καλά και που υπονοούν πως κάθε διαδρομή θα αποκτήσει «χρώμα» και ας είναι ανιαρή και βαρετή. Ξεκινώντας από το αστικό περιβάλλον, η αλήθεια είναι πως προτιμάς το ΜΙΝΙ. Χωράει παντού, ελίσσεται στην κίνηση, προσπερνάει και φρενάρει πολύ αποτελεσματικά, ενώ για τις στιγμές που θα βρεθείς σταματημένος στην κίνηση έχει ένα πιο όμορφο εσωτερικό για να περάσεις τον χρόνο σου. Επίσης, είναι και αρκετά πιο οικονομικό σε κατανάλωση με τιμές λίγο κάτω από τα 9 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα με κανονική οδήγηση. Ο κινητήρας με την πλούσια ροπή συνδυάζεται άψογα με το αυτόματο κιβώτιο Steptronic, ενώ το σύστημα διεύθυνσης σε κερδίζει με την αμεσότητα του. Η ανάρτηση δεν συμπαθεί τις εγκάρσιες ανωμαλίες, αλλά είμαστε σίγουροι πως με τους τροχούς των 17 in και τα υψηλότερου προφίλ ελαστικά τα δεδομένα θα είναι καλύτερα. Πάντως, χαίρεσαι να κυκλοφορείς με το ΜΙΝΙ και γίνεται πραγματικά προέκταση του εαυτού σου.
Στο i30 N σε κερδίζει η ρυθμιζόμενη σε απόσβεση ανάρτηση. Στη μαλακή λειτουργία καταφέρνει να απορροφά πολύ αποτελεσματικά τις ανωμαλίες, παρά το γεγονός πως οι υπέροχοι τροχοί των 19 in συνδυάζονται και εδώ με ελαστικά πολύ χαμηλού προφίλ διάστασης 235/35. Το πλαίσιο είναι εντυπωσιακά στιβαρό, ενώ και εδώ ο συνδυασμός κινητήρας-κιβώτιο έχουν άψογη συνεργασία, παρά το γεγονός ότι η Hyundai έχει μικρή εμπειρία στα κιβώτια διπλού συμπλέκτη. Ωστόσο, μόνον η κατανάλωση που ξεπερνά εύκολα τα 10 λίτρα (εξαίρεση ο Βαγγέλης Πετράκης που κατάφερε 8,6 lt/100km στην κίνηση) μπορεί να αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα στην καθημερινή χρήση.
Ν mode
Όταν τα πράγματα αγριέψουν, το i30 N έχει το πάνω χέρι. Αφήνεις τα προφίλ eco και normal και προτιμάς το Sport ή, ακόμα καλύτερα, το N Custom. Tο I 30 N μεταμορφώνεται και εσύ έχεις όλα τα εφόδια να επιτεθείς σε στροφές και ευθείες. Εμείς φροντίσαμε ώστε να αποθηκεύσουμε στο N Custom τις προτιμήσεις μας, οπότε σε κάθε ευκαιρία που ο δρόμος άδειαζε μπροστά μας, πατούσαμε δύο φορές το δεξί γαλάζιο μπουτόν στο τιμόνι και το κέφι ξεκινούσε.
Το πρώτο που σε ντοπάρει είναι η εξάτμιση με τον έντονο ήχο και τα σκασίματα. Σχεδόν ανατριχιάζεις. Σου μεταφέρει μία ένταση αγωνιστική που δεν συναντάς πλέον εύκολα σε αυτοκίνητα παραγωγής. Ο κινητήρας εντυπωσιάζει σε όλο το εύρος των στροφών και δείχνει λες και έχει παραπάνω κυβικά. Στο ΜΙΝΙ δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να ξεπεράσεις τις 6000 rpm, τη στιγμή που στο i30 N σε πιάνει μια ανεξήγητη επιθυμία να τον δουλέψεις μέχρι το όριο κοντά στις 7000 rpm. Δεν είναι, όμως, μόνο ο κινητήρας που σε κερδίζει. Το i30 N είναι ένας χείμαρρος αδρεναλίνης σε στροφές και ευθείες. Το πλαίσιο είναι βράχος και η ανάρτηση δουλεύει εξαιρετικά. Μάλιστα, στους ελληνικούς δρόμους δεν θα χρειαστεί πιο σκληρή ρύθμιση από τη μαλακή. Το grip είναι πολύ υψηλό θυμίζοντας πολλές φορές τετρακίνητο και μόνο με κρύα λάστιχα και 1η,2η στο κιβώτιο θα μαρτυρήσει την εμπρός κίνηση. Το ΜΙΝΙ σε αυτό το κομμάτι δείχνει να πλεονεκτεί, μιας και διαχειρίζεται καλύτερα τη ροπή στις χαμηλές ταχύτητες.
Πεισματικά ουδέτερο το i30 N σε αντιδράσεις, καταφέρνει ταυτόχρονα να σου μεταδίδει μια φιλικότητα παρά τις υψηλές ταχύτητες με τις οποίες κινείσαι. Δοκιμάζεις σε φουρκέτες να το τσιγκλίσεις και να προκαλέσεις υπερστροφή και εκείνο ανταποκρίνεται με μοναδική φυσικότητα. Εύκολο στον έλεγχο και χωρίς να σε αγχώσει, συνεχίζει με φόρα έως την επόμενη στροφή την οποία θα διαγράψει όπως εσύ θελήσεις. Κερασάκι στην τούρτα το γεγονός πως δείχνει ένα κομμάτι με αμείωτη απόδοση ακόμα και μετά από αρκετή πίεση.To i 30 N έχει το πάνω χέρι και στο ταξίδι. Χαμηλότεροι αεροδυναμικοί θόρυβοι από το αμάξωμα και μακριά 8η σχέση ( 130 km/h στις 2000 rpm) συνεπάγονται ένα πολιτισμένο περιβάλλον, σε συνδυασμό πάντα με το στιβαρό πάτημα της κατασκευής.
Αφιερωμένα στον οδηγό
Πραγματικά στεναχωρηθήκαμε όταν αυτές οι δυο κατασκευές έπρεπε να αφήσουν τα γραφεία του Car & Driver για να γυρίσουν στις αντιπροσωπείες τους. Σαφώς και το i30 N έχει το πάνω χέρι όταν ο δρόμος μπροστά σου αδειάσει και θελήσεις να επιτεθείς σε στροφές και ευθείες. Είναι, όμως, και το ΜΙΝΙ JohnCooper Works ένας μοναδικός πειρασμός. Πιάνεις τον εαυτό σου να το επεξεργάζεται εξωτερικά και να βρίσκει κάθε φορά ακόμα μια όμορφη λεπτομέρεια. Σε κερδίζει το εσωτερικό του με τα υπέροχα καθίσματα ενώ έχει ένα μοναδικό τρόπο να σου φτιάχνει τη διάθεση στην καθημερινή χρήση.
Δύο υπέροχες κατασκευές που καταφέρνουν να συνδυάζουν την ευχρηστία της καθημερινότητας με τη χαρά της οδήγησης. Σε μια εποχή όπου οι ηλεκτροκινητήρες κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος, τολμήστε και κάντε ένα δώρο στον εαυτό σας, που, όπως δείχνουν τα πράγματα, σε λίγα χρόνια δεν θα μπορείτε να κάνετε…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ HYUNDAI I30N Performance 2022 2022 TIMH €38.990 ΤΕΛΗ €162,3
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.998 cc, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 280/5.500-6.000 ΡΟΠΗ Nm/rpm 392/2.100-4.700
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,4 sec, τελική 250 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 8,4 L/100km, 191 g/km
ΥΠΕΡ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΣΗΣ
ΚΑΤΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ MINI John Cooper Works 2022 2022 TIMH €35.624 ΤΕΛΗ €144,5
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.998 cc., Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 231/5.200-6.000 ΡΟΠΗ Nm/rpm 320/1.250-4.800
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,1 sec, τελική 246 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,6 L/100km, 170 g/km
ΥΠΕΡ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΑΠΤΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΩΝ, ΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΡΤ
ΚΑΤΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΠΙΣΩ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ, ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΡΣΙΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ