Μεγάλο πράγμα και εξαιρετικά δύσκολο για μια μάρκα να χτίσει ένα φανατικό κοινό. Ένα κοινό που θα την ακολουθεί τυφλά, που θα πιστεύει με σχεδόν ευλαβική εμμονή κάθε της κίνηση (και στραβοπάτημα), που θα κερδίζει τη μάχη της… αφίσας στο νεανικό δωμάτιο με τόση φυσικότητα. Η Subaru είχε όλα τα εφόδια να γίνει μια τέτοια εταιρεία. Από τα γεννοφάσκια της συντήρησε επιμελώς την αύρα του μοναχικού καβαλάρη που τόσο αρέσει στη βιομηχανική δραματουργία. Και στην πορεία των δεκαετιών έκανε εκείνες ακριβώς τις επιλογές που θα τη συνέδεαν με το συλλογικό υποσυνείδητο ως μια εταιρεία που πάλευε κόντρα σε θηρία με μοναδικό εφόδιο την τεχνολογική της υπεροχή.
Οι ηρωικές ημέρες των αγώνων ράλλυ και η σύνδεσή της με μερικές από τις πιο θρυλικές στιγμές και τις πιο δραματικές προσωπικότητές τους, οδήγησαν τη «θρησκεία» σε νέα ύψη. Τα «Scooby» ήταν πια μέρος της λαϊκής μυθολογίας σε όλο τον πλανήτη, πέρα από τάξεις και κοινωνικές διαστρωματώσεις. Μια μυθολογία που πέρασε και στα υπόλοιπα μοντέλα της, όπως το Forester, το οποίο από την πρώτη γενιά του έδειξε ότι η μικρή και μόνη Subaru μπορούσε να φτιάξει το καλύτερο SUV εκείνων των άγουρων ημερών.
Τα χρόνια πέρασαν, η εταιρεία πέρασε και αυτή από πολλά πάνω και κάτω, οι εμπορικές προτεραιότητες στράφηκαν περισσότερο προς τις ΗΠΑ, όμως οι Subaristi (ακόμα και στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης) παραμένουν πιστοί όσο σε ελάχιστες άλλες μάρκες. Και όχι άδικα, όπως θα δούμε με το αυτοκίνητο που δοκιμάζουμε εδώ, το νέο και υβριδικό Forester e-Boxer, το οποίο έρχεται να προλογίσει την είσοδο της ιαπωνικής εταιρείας στην ηλεκτροκίνηση.
Hybrid by Subaru
Όπως και σε όλα τα άλλα πράγματα, έτσι και στην αποδοχή των σύγχρονων ηθών η Subaru ακολούθησε τον δικό της δρόμο. Το υβριδικό σύστημα που υιοθέτησε υπό την επωνυμία e-Boxer είναι μία mild εκδοχή αυτής της τεχνοτροπίας, διατηρώντας στο επίκεντρο όλων το σήμα κατατεθέν κάθε Subaru, τον επίπεδο boxer κινητήρα. Ατμοσφαιρικός όπως πάντα και με 150 PS από δύο λίτρα χωρητικότητα των 4 κυλίνδρων, αποδίδει παράλληλα και 194 Nm ροπής. Το σύστημα υποστηρίζεται από έναν ηλεκτροκινητήρα των 12,3 kW (16,7 PS) και 66 Nm ροπής.
Ο εν λόγω ηλεκτροκινητήρας είναι ενσωματωμένος στο κιβώτιο ταχυτήτων, έτσι ώστε να διατηρηθεί η βασική λογική της συμμετρικής τετρακίνησης που χαρακτηρίζει κάθε Subaru και βέβαια να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού ένα ακόμα βασικό στοιχείο της φιλοσοφίας της εταιρείας: το χαμηλό κέντρο βάρους αλλά και η σχεδόν ισομερής κατανομή ανάμεσα στους δύο άξονες (51%-49% εμπρός πίσω). Απέναντι σ’ αυτά τα αδιαπραγμάτευτα ιερά και όσια της φιλοσοφίας της εταιρείας, υπήρξε μία αναπόφευκτη επιβάρυνση 110 κιλών τα οποία προέρχονται όλα από τα έξτρα συστήματα της υβριδικής διάταξης. Στα οποία έξτρα συστήματα θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τη συστοιχία των μπαταριών η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από τον χώρο των αποσκευών, χωρίς όμως να επηρεάζει τον διαθέσιμο όγκο που είναι μάλιστα αυξημένος κατά τέσσερα λίτρα, στα 509 συνολικά.
Η μπαταρία είναι σχετικά μεγάλη για mild υβριδικό σύστημα, με συνολική χωρητικότητα 13,5 kWh (λειτουργεί σε τάση 118 V), κάτι που δίνει μία ακόμα ιδιαίτερη τεχνολογική χροιά στην προσέγγιση της Subaru. Στην πράξη, και παρά τη μεγάλη μπαταρία, το Forester κινείται πλήρως ηλεκτρικά μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις και για πολύ μικρά χρονικά διαστήματα, όταν δεν υπάρχει πίεση στο γκάζι, ενώ στην ουσία ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί παράλληλα με τον βενζινοκινητήρα και σε συνδυασμό πάντα με αυτόν, εξασφαλίζοντας πιο άμεση απόκριση στις χαμηλές στροφές ανά λεπτό αλλά και οικονομία καυσίμου που φτάνει έως και το 11% σε σχέση με το ατμοσφαιρικό σύνολο.
Σε πραγματικές συνθήκες αυτό που είδαμε είναι τιμές κατανάλωσης που μπορούν να αγγίξουν με συνετή οδήγηση τα 8,0 l/100 km στον αυτοκινητόδρομο, και εύκολα να ξεφύγουν προς διψήφια νούμερα σε εκτός δρόμου υπερβολές. Όμως, όπως συμβαίνει συνήθως με αυτά τα υβριδικά συστήματα, είναι πολύ πιο αποτελεσματικά μέσα στην πόλη, όπου η κατανάλωση πέφτει και κοντά στα 7,0 l/100 km, πάντα όμως με την προϋπόθεση ότι ο οδηγός ακολουθεί πιστά την υβριδική κοσμοθεωρία οδήγησης και δεν καταφεύγει σε ανούσιες αψιμαχίες με το πεντάλ του γκαζιού.
Αντίθετα, οι στενές επαφές με το πεντάλ του φρένου έχουν τα γνωστά κέρδη σε ό,τι αφορά στη φόρτιση της μπαταρίας (και άρα της γενικότερης οικονομίας), καθώς και εδώ υπάρχει σύστημα ανάκτησης ενέργειας μέσω της πέδησης. Στα υπόλοιπα μηχανικά μέρη διατηρείται η κλασική τετρακίνηση της Subaru, η οποία υποβοηθείται πλέον από το εξελιγμένο σύστημα X-Mode με δύο επιλογές «Snow/Dirt» και «Deep Snow/Mud», όπου και ανάλογα προσαρμόζονται τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, το κιβώτιο και η απόκριση του κινητήρα ενώ διατίθεται και Hill Descent. Ο κινητήρας έχει δύο επιλογές λειτουργίας που επιλέγονται με ένα κουμπί στο τιμόνι, μία με πιο γραμμική απόκριση στο γκάζι, και μία πιο σπορ, με διαφορετικό προγραμματισμό τόσο στον κινητήρα όσο και στο κιβώτιο CVT.
Νέα εποχή
Έχοντας συμπληρώσει δύο και πλέον δεκαετίες στην αγορά, είναι προφανές ότι το Forester δεν θα μπορούσε να μην παρακολουθήσει τα σύγχρονα τεκταινόμενα στην κατηγορία των SUV. Πολύ δε περισσότερο τις κρατούσες απόψεις γι’ αυτά τα αυτοκίνητα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όπου η εταιρεία έχει στρέψει το ενδιαφέρον και τα ταμεία της. Η πρόσφατη γενιά του πάντως ισορροπεί θαυμάσια ανάμεσα στις απαιτήσεις για κάτι εντυπωσιακό και στην ανάγκη για μία παγκόσμια αισθητική αντίληψη, όντας μετρημένη όπου χρειάζεται και πληθωρική όπου πρέπει.
Το Forester που οδηγήσαμε για αρκετές ημέρες μάς άρεσε πολύ, ήταν άμεσα αναγνωρίσιμο και πουθενά δεν πέρασε απαρατήρητο στους πολυπληθείς φίλους της εταιρείας ανά την Ελλάδα. Το μήκος των 4,62 μέτρων κρύβεται επιμελώς, κάτι που δεν συμβαίνει -και πολύ σωστά- με το αυξημένο κατά 3 χιλιοστά μεταξόνιο, που πλέον βρίσκεται στα 2,67 μέτρα. Το νούμερο αυτό δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ένα ιδιαίτερα ευρύχωρο και άνετο εσωτερικό, με τους πίσω επιβάτες να έχουν επιπλέον 33 χιλιοστά για τα πόδια τους, ενώ στην όλη αίσθηση άνεσης και ευχάριστης διαβίωσης συμβάλλουν τα μεγάλα ανοίγματα των θυρών και τα πολύ άνετα καθίσματα.
Αποκεί και πέρα έρχεται το δεύτερο ισχυρό χαρτί του Forester (μετά την οδική του συμπεριφορά) για να τονίσει για άλλη μια φορά αυτήν τη σπάνια ιδιαιτερότητα της Subaru. Μιλάμε για την εικόνα του σαλονιού και την κορυφαία ποιότητα κατασκευής και συναρμολόγησης που συναντά κανείς στο εσωτερικό του. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το αυτοκίνητο που βλέπετε στις φωτογραφίες είχε κοντά στα 8.000 δύσκολα δημοσιογραφικά χιλιόμετρα, και χρειάστηκε να αναζητήσουμε την αντίστοιχη ένδειξη για να επιβεβαιώσουμε ότι όντως δεν ήταν «του κουτιού» και πως δεν χρειαζόταν στρώσιμο. Η παραδοσιακή υπεροχή της Subaru σ’ αυτόν τον τομέα και η πάντα ιδιαίτερης αξίας made in Japan σφραγίδα επαναλαμβάνεται και εδώ, και μάλιστα επαυξημένη.
Όχι μόνο στα εξαιρετικής υφής πλαστικά και στην άψογη εργονομία με τους πάμπολλους χώρους για μικροαντικείμενα. Όσο και σε ό,τι έχει να κάνει με τον εξοπλισμό για την άνεση, αλλά και με την υποβοήθηση του οδηγού. Η κορυφαία έκδοση της δοκιμής μας θα χρειαστεί κάποιες σελίδες επιπλέον για να αποδελτιωθούν όλα τα υπάρχοντα συστήματα, οπότε πέρα από τα κλασικά πλέον που θα βρείτε και αλλού υπό την ομπρέλα τεχνολογιών «EyeSight», θα εστιάσουμε στον... Βig Brother με τη μικρή κάμερα στο ταμπλώ που παρακολουθεί τον οδηγό και τα μάτια του και τον ειδοποιεί ηχητικά αν εντοπίσει κόπωση, ενώ ξεχωρίζει και το εξελιγμένο σύστημα αποφυγής οπίσθιας σύγκρουσης. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το Forester πήρε τη διάκριση Best In Class στα τεστ σύγκρουσης του EuroNCAP με ιδιαίτερα υψηλή βαθμολογία στην προστασία των παιδιών.
Στον δρόμο και όπου αλλού
Με μία πρώιμη άνοιξη να έχει κάνει νωρίς την εμφάνισή της, αποφασίσαμε να κάνουμε μία μεγάλη βόλτα με το υβριδικό Forester, έχοντας ως επίκεντρο την περιοχή της Ζαχάρως και των λουτρών του Καϊάφα, μαζί με τις ατελείωτες παραλίες που χαρακτηρίζουν την τοπογραφία της Δυτικής Πελοποννήσου. Στην κίνηση στην Αθηνών-Πατρών το Forester ξεδιπλώνει τα πιο αβανταδόρικα στοιχεία του χαρακτήρα του. Μία εξαιρετική ποιότητα κύλισης και μία μοναδικής άνεσης ανάρτηση, δημιουργούν ένα μυοχαλαρωτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο απολαμβάνεις να ζεις και να ταξιδεύεις.
Αν εξαιρέσουμε τον λίγο αυξημένο αεροδυναμικό θόρυβο που εντοπίζεται γύρω από τις εμπρός καθρέπτες και τις κολόνες, όλο το υπόλοιπο σύνολο είναι μία ζεν κάψουλα άνεσης και πολυτέλειας, η οποία ενισχύεται ακόμα περισσότερο από την εξαιρετική θέση οδήγησης με τα πληθωρικά καθίσματα και τη γενικότερη εντύπωση ενός premium προϊόντος που σε περιβάλλει. Ο κινητήρας δουλεύει κάπου στο υπόβαθρο χωρίς να κάνει αισθητή την παρουσία του και μόνο σε κάποια φάση άμεσης επιτάχυνσης θα βγει στην επιφάνεια λόγω κυρίως του CVT κιβωτίου. Το οποίο πάντως θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι αισθητά βελτιωμένο σε σχέση με όσα θυμόμαστε από παλιά, ενώ και το υβριδικό σύστημα επεμβαίνει ακαριαία, κάνοντας το σύνολο να «αρπάζει» εμφανώς πιο άμεσα στις χαμηλές στροφές ανά λεπτό.
Πέρα από τον αυτοκινητόδρομο, και στο τυπικό ελληνικό επαρχιακό δίκτυο, το Forester συνεχίζει να εντυπωσιάζει με τη στιβαρότητα του πλαισίου και την καθηλωτική ικανότητα της ανάρτησης να ισοπεδώνει τα πάντα, ενώ ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι μπορεί και κρύβει το μέγεθός του, όντας παράλληλα και αρκετά ευέλικτο. Αν πιεστεί λίγο παραπάνω, θα φέρει στην επιφάνεια κάποιες αυξημένες κλίσεις, όμως όπως σε κάθε Subaru όλα αυτά εξελίσσονται με μία ρέουσα ομαλότητα, που σε αφήνει να εμπιστευτείς το πλαίσιο και να στρίψεις με πολλά περισσότερα από ό,τι θα περίμενες. Πολύ καλό αν και ελαφρύ το τιμόνι και στο ύψος των περιστάσεων και του αυξημένου βάρους τα φρένα που έχουν όμως λίγο απότομη εμπλοκή, πιθανόν και λόγω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Εκτός δρόμου, το νέο Forester θυμίζει τις παλιές καλές ημέρες, όντας για άλλη μια γενιά ένας οδοστρωτήρας παντός εδάφους. Κινηθήκαμε σε δρόμους από φυτευτή πέτρα έως τις αμμοθίνες στις παραλίες της Ηλείας, και πάντα υπήρχε εκείνο το κλασικό αίσθημα ενός Subaru ότι το αυτοκίνητο και η τετρακίνησή του είναι ικανά να περάσουν από παντού, και μόνο το δικό σου λάθος ή οι υπερβολές με τα ασφάλτινα ελαστικά θα σε φέρουν σε δύσκολη θέση.
Θα το πούμε όσο πιο καθαρά γίνεται: ελάχιστα σύγχρονα SUV έχουν αυτό το χάρισμα του Forester να σου δίνουν μία μοναδική αίσθηση εμπιστοσύνης να κινηθείς σε μέρη όπου με άλλα θα έβαζες την όπισθεν. Και δεν ήταν λίγες οι φορές που πήγαμε «γυρεύοντας», ρισκάροντας σε πολύ ύπουλα περάσματα, με το απίστευτο πράσινο Subaru να βάζει κάτω όλη την εμπειρία και την τεχνογνωσία δεκαετιών και να μας τραβάει μακριά από μπελάδες και αναζητήσεις τρακτέρ και άλλων ειδικών δυνάμεων που σίγουρα θα είχαμε επικαλεστεί με άλλα τύποις SUV αυτών των ημερών.
Συνοψίζοντας, το νέο υβριδικό Forester είναι για άλλη μια φορά η απτή απόδειξη ότι η Subaru μπορεί να κινείται σε μοναχικά τεχνολογικά μονοπάτια, έχοντας όμως όλη τη λάμψη και την δύναμη που της δίνει η ιδιαιτερότητά της. Το νέο Forester είναι ένα εξαιρετικό δείγμα γραφής με βάση τα δεδομένα του 2020, έχοντας όλο το ψηφιακό υπόβαθρο που απαιτούν οι καιροί σε συνδυασμό με τις πατροπαράδοτες μηχανικές επιλογές που την κράτησαν ζωντανή και ακμαία ως τις μέρες μας.
Πληθωρικό πακέτο αυτοκινήτου σε όλα του, έχει και τη μοναδική ικανότητα να μη μοιάζει με κανένα άλλο, εκείνο το μαγικό ταλέντο να ξέρεις ακόμα και με κλειστά μάτια ότι οδηγείς ένα Subaru. Η τιμή του βέβαια, παρά τα υπερπλήρη πακέτα εξοπλισμού, δεν το καθιστά επιλογή από αυτές που θα λέγαμε «με κλειστά μάτια». Όμως, όσο περισσότερο ζεις μαζί του, όσο μπαίνεις πιο βαθιά στο σύμπαν της Subaru, τόσο επιβεβαιώνεται ότι τα αξίζει και με το παραπάνω. Οι φανατικοί φίλοι της εταιρείας στην Ελλάδα (και είναι πάρα πολλοί, όπως διαπιστώσαμε για άλλη μια φορά) σίγουρα θα ικανοποιηθούν γνωρίζοντας ότι η μάρκα συνεχίζει τον δικό της δρόμο χωρίς αμφιταλαντεύσεις και εκπτώσεις στη φιλοσοφία της. Οι υπόλοιποι απλώς θα πρέπει να συμβιβαστούν με την ιδέα ότι εκεί που το δικό τους SUV θα έχει σταματήσει, ένα μοναχικό «Scooby» θα τους προσπερνά φουριόζο στις απάτητες αμμουδιές της Ηλείας και θα χάνεται γεμάτο σιγουριά και βιομηχανική αυτοπεποίθηση στο ηλιοβασίλεμα του Ιονίου.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ SUBARU FORESTER e-BOXER 2020 TIMH €39.950 ΤΕΛΗ €285
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.995, Ατμοσφαιρικός, Yβριδικό Σύστημα, Boxer ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 110 (150) / 5.600 – 6.000 ΡΟΠΗ Nm/rpm 194/ 4.000
ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 11,8 sec, τελική 188 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,7 L/100km, 154 g/km
ΥΠΕΡ ΑΝΕΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΕΚΤΟΣ ΔΡΌΜΟΥ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
ΚΑΤΑ ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΟΙ ΘΟΡΥΒΟΙ, ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ, ΤΙΜΗ