ΔΟΚΙΜΗ: Mercedes Vito Van Long 111CDI


Ένα επαγγελματικό με γονίδια λιμουζίνας. Για να μην παρεξηγηθούμε δεν εννοούμε δερμάτινα καθίσματα, ακριβά υλικά και hi-tech gadgets.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 11/4/2016

Ένα επαγγελματικό με γονίδια λιμουζίνας. Για να μην παρεξηγηθούμε δεν εννοούμε δερμάτινα καθίσματα, ακριβά υλικά και hi-tech gadgets.

Εννοούμε περισσότερο την ποιότητα κύλισης που δε θυμίζει σε τίποτα αυτοκίνητο καθαρά επαγγελματικών προδιαγραφών. Το Mercedes-Benz Vito δε φείδεται ποιότητας, μεταφορικών ικανοτήτων αλλά ακόμα ακόμα και οδικής συμπεριφοράς. Έχει επιβλητική εμφάνιση, με την υπογραφή της φίρμας τόσο σε σχεδιαστικό όσο και σε κατασκευαστικό επίπεδο αλλά συνάμα και φροντισμένη αεροδυναμική (συντελεστής αεροδυναμικής αντίστασης Cd: 0,32), με αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και τη βελτίωση των επιδόσεων. Φορά εγκάρσια τοποθετημένο, τετρακύλινδρο κινητήρα πετρελαίου 1,6 λίτρου με απόδοση 114 ίππων και 270 Nm ροπής από τις 1.500 μέχρι τις 2.500 rpm. H κίνηση μεταφέρεται με 6άρι κιβώτιο και θετικότατο επιλογέα στους εμπρός τροχούς με μια πολύ κοντή πρώτη –απαραίτητο λόγω φύσης του οχήματος, ενώ το σύστημα διεύθυνσης κινείται με ηλεκτρική υποβοήθηση. Η δε πίσω ανάρτηση με ημι-υστερούντες βραχίονες και νέα ρύθμιση ελατηρίων και αποσβεστήρων κραδασμών φροντίζει για το σωστό «πάτημα» του αυτοκινήτου.

Για σοβαρούς επαγγελματίες

Το ταμπλό είναι ρηχό και ψηλό, κάθεσαι –ομοίως ψηλά- και υπάρχουν αρκετοί χώροι για μικροαντικείμενα στη βάση του, λίγο δυσπρόσιτοι για κανονικού αναστήματος οδηγούς ή για εύσωμους οδηγούς. Επίσης μιας και είναι τριθέσια η διάταξη, λείπει κάποια κονσόλα υπάρχουν όμως χώροι στα πάνελ των θυρών και κάτω από το κάθισμα του οδηγού. Σαφώς και θα θέλαμε κάτι περισσότερο, ειδικά στην κεντρική κονσόλα ή κάποιο ράφι στην οροφή. Ο πίνακας οργάνων και το ηχοσύστημα είναι τυπικής διάταξης Mercedes με κατανοητή εργονομία (θα θέλαμε όμως κι έναν δείκτη θερμοκρασίας λαδιού). Το πολυλειτουργικό τιμόνι είναι χαρακτηριστικό δείγμα της φίρμας, το δε αυτοκίνητο δοκιμής είχε και aux-in και USB και υποδοχή κάρτας SD και σύνδεση Bluetooth για κινητό. Τα καθίσματα είναι σκληρά με υποτυπώδη πλευρική στήριξη. Το κάθισμα οδηγού έχει αρκετές ρυθμίσεις, στο αυτοκίνητο δοκιμής μας όμως δεν υπήρχε ρύθμιση για το ενιαίο κάθισμα των δύο συνεπιβατών. Πάντως ESP, Distance warning και Attention Assist (υπενθύμιση για την κούραση του οδηγού) αλλά και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών και σύστημα υποβοήθησης κατά των πλευρικών ανέμων είναι συστήματα που δεν τα συναντάς κάθε μέρα σε επαγγελματικά οχήματα. Οπότε η «θωράκιση» του οδηγού σε επίπεδο ασφάλειας είναι ένα σημαντικό προσόν για το Vito.

Στα επαγγελματικά μεγέθη το Vito Long διαθέτει ένα μικρό…σύμπαν για χώρο φόρτωσης. Με διαστάσεις 5.140x1.928x1.910 m και μεταξόνιο στα 3,2 m, προσφέρει επιφάνεια φόρτωσης στα 4,38 τετραγωνικά μέτρα, έναν συνολικό όγκο στα 6,3 κυβικά μέτρα και μέγιστο μήκος φόρτωσης στα 2.831 mm, ενώ το μέγιστο μικτό βάρος αγγίζει τους 3 τόνους!

Ο χώρος φόρτωσης διαθέτει πάτωμα με ειδικό σκληρό, αντιχαρακτικό (αλλά όχι ιδιαιτέρως αντιολισθητικό) υλικό και αρκετούς γάντζους πρόσδεσης. Υπάρχει επίσης συρόμενη πλαϊνή πόρτα και μεγάλη μονοκόμματα ανοιγόμενη πίσω πόρτα. Μια έλλειψη τυπική όμως για την κατηγορία είναι ότι λόγω επαγγελματικού προσανατολισμού η ανυπαρξία πλευρικών κρυστάλλων στερεί κάτι από την εποπτεία του χώρου. Ευτυχώς όμως η πίσω πόρτα με μεγάλο κρύσταλλο δίνει μια καλή προς τα πίσω ορατότητα.

XXL Limo

Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ένα πολύωρο ταξίδι είναι το «βούτυρο στο ψωμί» του Vito. Κενό φορτίου μπορεί να γίνει λίγο πιο θορυβώδες από μια τυπική λιμουζίνα, όμως κι αυτός ο θόρυβος επιμελώς διατηρείται σε ανεκτά επίπεδα, χάρη στο πάνελ πίσω από τον πάγκο των εμπρός καθισμάτων το οποίο διαθέτει και τα απαραίτητα ηχοαπορροφητικά υλικά. Θα «κάψει» γύρω στα 6,3 l/100km με άδειο τον χώρο φόρτωσης, ενώ πλήρες φορτίου είναι ακόμη πιο ήσυχο και σε καλές οδικές συνθήκες (επίπεδο ανάγλυφο, απαλό γκάζι) θα φτάσει στα 6,9 l/100km, και μάλιστα με ταχύτητες επιβατικού. Το μυστικό είναι βέβαια η σωστή διαχείριση του γκαζιού δηλαδή να ωφελείστε από τον ροπάτο κινητήρα ευρισκόμενοι πάντα πέριξ των 2.000 rpm.

Μπορεί πάντως να καλύπτει μεγάλες αποστάσεις με ταχύτητες στα 120 km/h με σπουδαία άνεση για τα δεδομένα της σχεδίασης (μετωπική επιφάνεια, όγκος κλπ.). Βεβαίως αν είναι έμφορτο, τότε αρχίζει να φαίνεται ο μικρός σε χωρητικότητα κινητήρας αλλά για μια μεγάλη μερίδα επαγγελματιών αυτός είναι ένας…έντιμος συμβιβασμός. Σε δε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς παρά τον επαγγελματικό χαρακτήρα του οχήματος είναι Mercedes 100%. Ακόμη κι αν πιεστεί οδηγικά σε ρυθμούς επιβατικού, τα καταφέρνει θαυμάσια παρά το μακρύτατο μεταξόνιο και τον όγκο του αυτοκινήτου, τόσο που, ώρες ώρες κοιτάζαμε πίσω, στον κεντρικό καθρέφτη για να βεβαιωθούμε ότι το αυτοκίνητο είναι επαγγελματικό και…Long.

Αυτή η έκδοση του Vito θα ικανοποιήσει απόλυτα τον σοβαρό επαγγελματία τόσο με την κορυφαία πρακτικότητα όσο και με το όνομα και την αξιοπιστία της μάρκας. Θα θέλαμε λίγο πιο «επιβατική» τη διευθέτηση των χώρων αλλά μην ξεχνάμε ότι έχουμε έναν κορυφαίο επαγγελματία που με 28.094 ευρώ τιμή λιανικής με απόσυρση δε νομίζουμε ότι θα αφήσει ασυγκίνητο κανέναν.