Πολλοί παλιοί fans της Formula 1 κατηγορούν το σπορ ότι έχει γίνει «φλώρικο». «Παλιά οι οδηγοί κάπνιζαν, έπιναν κι έβριζαν, αυτή δεν είναι η Formula 1 που αγαπήσαμε». Έμφαση στο έβριζαν. Δε θα συμφωνήσω, όμως δεν είναι αυτό το θέμα. Εν τέλει, δε νομίζω ότι αυτό είναι το βασικό πρόβλημα της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως είναι σήμερα.
Ας ξεκινήσουμε από τα γεγονότα. Η FIA εγκαθίδρυσε έναν νέο κανονισμό πριν το GP Σιγκαπούρης, που ουσιαστικά απαγορεύει στους οδηγούς να προβούν στη χρήση οποιαδήποτε φράσης ή ενέργειας που μπορεί να προκαλέσει «ηθική βλάβη». Με λίγα λόγια, οι οδηγοί απαγορεύεται πλέον να βρίζουν στα team radios, όπως τόσες φορές έχουμε δει/ακούσει να συμβαίνει.
Το πρώτο «θύμα» αυτού του κανονισμού ήταν ο Max Verstappen. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου την Πέμπτη πριν από την έναρξη της αγωνιστικής δράσης στη Σιγκαπούρη, ο Ολλανδός ρωτήθηκε σχετικά με το γεγονός ότι ο teammate του, Sergio Perez, ήταν ταχύτερος από εκείνον στο GP Αζερμπαϊτζάν. Εκείνος απάντησε: «Δεν ξέρω γιατί έγινε αυτό, διαφορετικό στήσιμο. Με το που μπήκα στις κατατακτήριες ήξερα ότι το μονοθέσιο είχε γ*μηθεί.»
Αυτή η τελευταία λέξη ήταν αρκετή για να πυροδοτήσει κάποιον συναγερμό στα γραφεία της FIA, η οποία έδωσε στον Verstappen την ποινή της κοινωνικής εργασίας, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Σίγουρα, το να βρίζει κανείς ασύστολα δεν αποτελεί πρότυπο για τα νέα παιδιά που παρακολουθούν το σπορ κι ούτε κανείς υποστηρίζει τις προσβλητικές ή απρεπείς συμπεριφορές, όμως ο οργανισμός φαίνεται να δρα χωρίς καμία συνέπεια.
Αν η FIA επιθυμεί να υποστηρίξει την πλήρως πολιτικά ορθή κι αποστειρωμένη γλώσσα και περιβάλλον, τότε θα πρέπει να πράξει αντίστοιχα σε όλους τους τομείς κι όχι μόνο σε εκείνους που περιορίζουν την έκφραση των οδηγών. Οι οποίοι, παρεμπιπτόντως, μάχονται στην πίστα και ρισκάρουν σε καθημερινή βάση τη ζωή τους, αναπτύσσοντας ταχύτητες που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν τα 300 km/h. Αλίμονο, αν τους ξεφύγει κάποια βρισιά τη στιγμή που παραλίγο να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα.
Ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, προέβη σε μερικές δηλώσεις, μιλώντας σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού: «Δηλαδή, πρέπει να διαφοροποιήσουμε το σπορ μας -τον μηχανοκίνητο αθλητισμό- από τη ραπ μουσική. Δεν είμαστε ράπερς, ξέρετε. Πόσες φορές λένε τη λέξη από 'γ' το λεπτό; Δεν είμαστε αυτό. Αυτό είναι αυτόί, κι εμείς είμαστε εμείς.»
Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε πληθώρα χαρακτηρισμών για την παραπάνω δήλωση: Προκατειλημμένη, που κάνει διακρίσεις, υποτιμητική, ή ακόμη και ρατσιστική. Πώς η παραπάνω δήλωση αποτελεί σωστό πρότυπο για τα νέα παιδιά; Που είναι η συμπερίληψη κι η οικουμενικότητα του 'We Race As One' των περασμένων ετών; Πώς η παραπάνω δήλωση δεν προκαλεί «ηθική βλάβη,» σύμφωνα με τα λεγόμενα της FIA, σε κάποιο -για παράδειγμα- μαύρο παιδί που ακούει ραπ μουσική και του αρέσει η Formula 1; Βλέπετε, λοιπόν, ότι η γραμμή είναι πολύ λεπτή, αν θέλουμε να είμαστε απολύτως πολιτικά ορθοί, όπως υπαγορεύει η FIA.
Το θέμα μπορεί να πάει πολύ παραπέρα. Κάνει καλό στα παιδιά η συνεχής προβολή και διαφήμιση του online τζόγου, που πλέον τόσο φαίνεται να λατρεύει η F1; Να σημειώσουμε εδώ ότι η Kick, πλατφόρμα streaming και χορηγός ονομασίας της Sauber, έχει απαγορευτεί στην Ελλάδα και στις περισσότερες χώρες της ΕΕ επειδή μέσω αυτής «παρέχονται μη αδειοδοτημένες υπηρεσίες τυχερών παιγνίων». Φυσικά, αφού μέσω της Kick διαφημίζεται παράνομα η Stake -άλλος χορηγός ονομασίας της Sauber- που ουσιαστικά αποτελεί ένα online καζίνο κι έχει επίσης απαγορευτεί στην Ελλάδα.
Η διαφήμιση παράνομων ιστοσελίδων που είναι στη μαύρη λίστα της ΕΕ, με τα έντονα πράσινα αυτοκόλλητα και τεράστια λογότυπα στο μονοθέσιο της Sauber είναι εντάξει, όμως τραβάμε τη γραμμή στο «το μονοθέσιο είχε γ*μηθεί» του Verstappen. Οι οδηγοί απαγορεύεται να βρίσουν σε team radio, ακόμη κι αν κάποιος τους εμβολίσει με το δικό του μονοθέσιο, όμως ο Ben Sulayem επιτρέπεται να χρησιμοποιεί τους ράπερς -και κατ' επέκταση την κοινότητα των μαύρων ανθρώπων- ως παράδειγμα προς αποφυγή. Όπως είπα και παραπάνω, δύο μέτρα και δύο σταθμά.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
GP Σιγκαπούρης - FP2: Πρώτος ο Norris - Στις μπαριέρες ο Russell (video)
GP Σιγκαπούρης - FP1: Στο 1-3 η Ferrari, ψηλά RB και Williams
Preview και πρόγραμμα GP Σιγκαπούρης: Με 4 ζώνες DRS ο αγώνας στη Marina Bay