Με ξεφύλλισμα σελίδων βιβλίου της ελληνικής ιστορίας ισοδυναμεί ο περίπατος στα στενά και στις πλατείες του πανέμορφου Ναυπλίου, που καθώς βρίσκεται σε απόσταση «βολής» από την πρωτεύουσα, προσφέρεται όχι μόνο για ολιγοήμερες, αλλά και για μονοήμερες αποδράσεις.
Και μόνον η βόλτα στα πεζοδρομημένα –και γεμάτα πανέμορφα νεοκλασικά κτίρια– στενά προσφέρει τέτοια απόλαυση, που είναι αρκετή να σε κάνει να φτάσεις μέχρι εδώ, ακόμα και αν δεν έχεις «ιστορικές» ανησυχίες. Η πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας αποπνέει έναν ιδιαίτερο ρομαντισμό που είναι αναμφίβολα ελκυστικός. Ωστόσο, τα γεγονότα είναι γεγονότα και το Ναύπλιο είναι ταυτισμένο με σημαντικές στιγμές της γέννησης του ελληνικού κράτους, καθώς, εκτός των άλλων, υπήρξε και πρωτεύουσα της Ελλάδας.
Εν έτει 2022, ο επισκέπτης του Ναυπλίου συναντά εδώ, πέραν της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής, την ενετική αισθητική παρέμβαση, αλλά και τα σημάδια της οθωμανικής κατοχής, που καταφέρνουν να δημιουργούν έναν μοναδικό συνδυασμό. Ενώ πέραν του μεγάλου κάστρου που δεσπόζει πάνω από την πόλη και του μικρού που ομορφαίνει το λιμάνι του, γύρω από το Ναύπλιο υπάρχουν υψηλότατης αξίας αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία που αξίζει να τα επισκεφθεί κανείς – και μάλιστα όχι μόνο μία φορά.
Πόλη των κάστρων
Το όνομά της η πόλη το οφείλει στον Ναύπλιο, γιο του Ποσειδώνα και της Δαναΐδας Αμυμώνης, καθώς αυτός υπήρξε, σύμφωνα με τον μύθο, ο οικιστής της αρχαίας πόλης Ναυπλίας. Κτισμένο στην ανατολική πλευρά του μυχού του Αργολικού κόλπου, το Ναύπλιο υπήρξε κατά τη Μυκηναϊκή εποχή ισχυρό ναυτικό κράτος με τείχος στο βράχο της Ακροναυπλίας, ενώ στη διάρκεια του Μεσαίωνα γνώρισε την κυριαρχία των Βυζαντινών, των Ενετών, των Φράγκων και των Οθωμανών.
Το χαρακτηριστικό στολίδι του θαλάσσιου τοπίου που ακούει στο όνομα Μπούρτζι οφείλει την ύπαρξή του στους Δυτικούς –κτίστηκε από τον Ιταλό μηχανικό Gabello το 1473– και αποτελεί σήμα κατατεθέν της πόλης. Πρόκειται για ένα μικρό οχυρό, όπως, άλλωστε, υποδηλώνει και το όνομά του (bourdzi στα τουρκικά θα πει νησί-φρούριο), κτισμένο πάνω στο μικρό νησάκι των Αγίων Θεοδώρων, γύρω στα 300 μέτρα από την ακτή. Τον ρόλο που έπαιξε το Μπούρτζι τον αντιλαμβανόμαστε καλύτερα αν έχουμε υπόψη το γεγονός ότι παλαιότερα η είσοδος του όρμου έκλεινε με κινητή αλυσίδα και το «Porto Gardena», το λιμάνι της αλυσίδας, όπως ονομαζόταν τότε το λιμάνι του Ναυπλίου, γινόταν ένα σίγουρο αγκυροβόλιο. Στη δεκαετία του 1930 έγινε κέντρο του Οργανισμού Τουρισμού, ενώ μερικές δεκαετίες αργότερα λειτούργησε ως ξενοδοχείο πολυτελείας, για να φτάσει στις μέρες μας να αποτελεί τόπο διεξαγωγής μουσικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Η Ακροναυπλία, η Ακρόπολη του Ναυπλίου, είναι το φρούριο που κτίστηκε από τους Φράγκους για να περάσει στα χέρια των Βυζαντινών και μετά, των Οθωμανών. Σε εποχές δύσκολες έπαιξε τον άσχημο ρόλο της φυλακής για πολιτικούς κρατούμενους, αλλά σήμερα στη θέση των φυλακών υπάρχει πολυτελές ξενοδοχείο και ο βράχος της Ακροναυπλίας προσφέρει ειρηνικά στον επισκέπτη όμορφη θέα προς την Παλιά Πύλη, το Μπούρτζι, τον Αργολικό κόλπο και την παραλία της Αρβανιτιάς.
Ακόμα, όμως, πιο εντυπωσιακή και πανοραμική θέα προσφέρει το Παλαμήδι, με το επιβλητικό κάστρο που δεσπόζει πάνω από το Ναύπλιο και αποτελεί ένα ακόμα σημείο αναφοράς της πόλης, ήταν δε το τελευταίο σημαντικό οχυρωματικό έργο στη μακρόχρονη ιστορία της Ενετοκρατίας. Τα 857 σκαλοπάτια που πρέπει να ανεβείτε, αν θελήσετε να φτάσετε σε αυτό με τα πόδια, είναι προφανώς μια πρόκληση για τη φυσική σας κατάσταση, αλλά για τους λιγότερο θαρραλέους υπάρχει και εύκολη πρόσβαση με αυτοκίνητο. Η θέα απλώς εκπληκτική, με το Ναύπλιο, την Ακροναυπλία, τη θάλασσα και τον αργολικό κάμπο κυριολεκτικά «στο πιάτο».
Παλιά Πόλη
Σημείο αναφοράς του Ναυπλίου είναι βέβαια η παλιά πόλη. Κτισμένη στη βάση του Μεγάλου Βράχου, είναι από μόνη της μια πρόκληση για τον επισκέπτη. Εδώ δεν μπορείς να μετρήσεις ούτε τις γραφικές γωνιές ούτε τα ιστορικά αξιοθέατα, καθώς κάθε δρόμος κρύβει τα δικά του μυστικά. Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από το ενδιαφέρον που έχει ο καθένας για την ιστορία, ο περίπατος δεν παύει να είναι μια υπέροχη εμπειρία.
Το εύκολο είναι να κάνεις τη βόλτα σου στο «ισιάδι» της παλιάς πόλης ανακαλύπτοντας εύκολα το πλήθος σου όλων αυτών των αξιοθέατων που έχουν κάνει την πόλη τόσο ονομαστή. Εδώ θα βρεις την πρώτη Βουλή των Ελλήνων –ένα καλοδιατηρημένο τζαμί–, εδώ θα βρεις και την πρώτη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, εδώ θα δεις και όμορφα νεοκλασικά. Όμως, δεν βλάπτει να κάνεις και μία μικρή δοκιμή της φυσικής σου κατάστασης παίρνοντας τον δρόμο –για την ακρίβεια, τα σκαλοπάτια– που οδηγούν στα ψηλότερα τμήματα του Ναυπλίου για να ανακαλύψεις ένα σκηνικό σχεδόν κινηματογραφικό: σπίτια που δεν είναι μουσεία –κτίρια πανέμορφα– πολύχρωμα, κίτρινα, πορτοκαλί, ροζ, με παραδοσιακού στυλ ξύλινα παντζούρια, που μπορεί εσένα να σε ταξιδεύουν σε άλλες εποχές, όμως για κάποιους είναι τα κανονικά τους σπίτια!
Ανηφορίζοντας, λοιπόν, κάποια στιγμή θα φτάσεις και στην είσοδο του ναού του Άγιο Σπυρίδωνα, εκεί που ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας θα συναντούσε τον θάνατο στα πρόσωπα των Μαυρομιχάληδων, το 1831 –τρία χρόνια μετά την άφιξή του στην πόλη– για να έχεις την ευκαιρία να αναλογιστείς, ακόμα μία φορά, πόσο βασανιστική υπήρξε η πορεία προς τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης Ελλάδας.
Ο κατάλογος με τα αξιοθέατα είναι οπωσδήποτε μακρύς: Η Πύλη της Ξηράς, το Δικαστικό Μέγαρο, το σπίτι του Νικηταρά, η Πλατεία των Τριών Ναυάρχων - νικητών του Ναυαρίνου (Κόδριγκτων, Δεριγνύ και Χέιδεν), με το μνημείο του Δ. Υψηλάντη και το κτίριο του πρώτου ελληνικού γυμνασίου, αποτελούν μερικά μόνο από τα αξιοθέατα της πόλης. Βασικός σταθμός ενός περιπάτου και η χαρακτηριστικά γραφική Πλατεία Συντάγματος, όπου βρίσκονταν οι οικίες πολλών αγωνιστών του 1821. Εδώ θα δείτε και το Τριανόν, που επί Τουρκοκρατίας ήταν τζαμί και το 1826 φιλοξένησε τους μαθητές του Α΄ Αλληλοδιδακτικού Σχολείου στην Ελλάδα.
Η πόλη των μουσείων
Με βάση τη βαρύτητα των ιστορικών γεγονότων που διαδραματίστηκαν στο Ναύπλιο, η ύπαρξη ενός μεγάλου πλήθους μουσείων δεν πρέπει να μας παραξενεύει: Στην Πλατεία Συντάγματος θα βρείτε το Αρχαιολογικό Μουσείο, με τα σπουδαία ευρήματα της Προϊστορικής και Μυκηναϊκής περιόδου. Κτίστηκε στα χρόνια της δεύτερης Ενετοκρατίας (1686-1715) και συγκεκριμένα το 1713 κατά την διάρκεια της εξουσίας του Agostino Sagredo. Από τους Ενετούς χρησιμοποιήθηκε ως στρατώνας και αποθήκη του ναυτικού.
Πολύ κοντά βρίσκεται και το Πολεμικό Μουσείο, παράρτημα του Πολεμικού Μουσείου της Αθήνας, το οποίο φιλοξενείται στο κτίριο που ο Ιωάννης Καποδίστριας είχε διαλέξει για να στεγάσει τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων το 1828. Η λειτουργία του ως Πολεμικού Μουσείου, ξεκίνησε το 1988. Εδώ εκτίθεται πολεμικό υλικό διαφόρων εποχών. Το μουσείο εμπλουτίζεται με φωτογραφικό αρχείο, αφιερωμένο στις επιπτώσεις του Δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου στην ελληνική επικράτεια, ενώ στα εκθέματα περιλαμβάνονται έργα τέχνης και χειροτεχνίας της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.
Το Λαογραφικό Μουσείο Ναυπλίου ιδρύθηκε το 1974 και ανήκει στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα. Εδώ θα δείτε σπάνιες συλλογές από φορεσιές, κεντήματα, υφαντά, παραδοσιακά σκεύη αλλά και μια πλούσια βιβλιοθήκη. Το ίδρυμα τυγχάνει πανευρωπαϊκής εκτίμησης και αναγνώρισης και έχει τιμηθεί το 1981 με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Μουσείου της χρονιάς.
Το Μουσείο Παιδικής Ηλικίας ο «Σταθμός» φιλοξενείται στην αποθήκη του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού. Εδώ βρίσκονται συλλογές από παλιά και παραδοσιακά παιχνίδια, όπως κούνιες, πατίνια, όμορφα κουνιστά ξύλινα αλογάκια, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως μπιμπερό και κουδουνίστρες, αλλά και Θέατρο Σκιών και Κουκλοθέατρο.
Ενώ δεν πρέπει να χάσετε με τίποτα το παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης στο Ναύπλιο, Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου. Σχετικά νέο απόκτημα το κόσμημα αυτό του Ναυπλίου, ιδρύθηκε το 2004, σε κτίριο το οποίο παραχωρήθηκε από τον Δήμο Ναυπλιέων, και ανακαινίστηκε και εξοπλίστηκε μουσειολογικά από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης». Εδώ μπορείτε να δείτε μια εκλεκτή συλλογή από έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων, μεταξύ των οποίων οι Θ. Βρυζάκης, Φ. Μαργαρίτης, Διον. Τσόκος, Ν. Γύζης και Νικ. Λύτρας, εμπνευσμένα από τον απελευθερωτικό αγώνα.
Περιηγήσεις
Οι δυνατότητες περιηγήσεων δεν εξαντλούνται στην πόλη του Ναυπλίου. Οκτώ χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης, στον δρόμο προς το Άργος, μας περιμένει η ακρόπολη της Τίρυνθας, η αρχαιότερη απ’ όλες τις μυκηναϊκές ακροπόλεις, χτισμένη σ’ ένα βραχώδες ύψωμα 18 μέτρων. Λίγο μακρύτερα, στον δρόμο προς Αθήνα από την Παλαιά Εθνική οδό (δέκα χιλιόμετρα από το Άργος), αναπαύεται ένας από τους σπουδαιότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας: οι Μυκήνες.
Ενώ αν βρεθείτε στο Ναύπλιο καλοκαίρι και θελήσετε να αναζητήσετε παραλία για μπάνιο, σε πρώτη φάση έχετε την επιλογή της Αρβανιτιάς (βότσαλα), μέσα στην πόλη και της Καραθώνας (αμμουδιά), λίγο έξω από αυτήν. Ξεμακραίνοντας, δεν αργείτε να φτάσετε στο πολύβουο, κοσμοπολίτικο Τολό και αμέσως μετά στο Δρέπανο, που δεν συγκεντρώνει τόσο πολύ κόσμο.
Πανσιόν «Όμορφη πόλη».
Σε επίκαιρο σημείο της παλιάς πόλης του Ναυπλίου σας περιμένει, σε ένα ανακαινισμένο νεοκλασικό του 19ου αιώνα, ένα εξαιρετικού value for money κατάλυμα για να σας προσφέρει τη δυνατότητα να νιώσετε την ατμόσφαιρα της ιστορικής και πανέμορφης πόλης. Όλα είναι κοντά όταν μένεις στην «Όμορφη πόλη», 3-4 στενά σε χωρίζουν από την Πλατεία Συντάγματος, ενώ σε απόσταση αναπνοής είναι και το ελεύθερο δημοτικό πάρκινγκ του λιμανιού. Το πρωινό είναι πλούσιο, τα επτά κομψά διακοσμημένα δωμάτια –καθένα με το δικό του όνομα– διαθέτουν όλες τις σύγχρονες ανέσεις, ενώ οικοδεσπότες και προσωπικό σε υποδέχονται πάντα με το χαμόγελο. Σοφρώνη 5, 21100 Ναύπλιο, τηλ.: 27520 21565
Jaguar F-Pace P400e AWD Plug-in Hybrid
Ταξιδεύοντας στην Business Class. Αυτό μόνο μπορείς να σκεφτείς έχοντας διανύσει τα περίπου 140 χιλιόμετρα που χωρίζουν την πρωτεύουσα από το Ναύπλιο. Αλλά και 540 χιλιόμετρα να μεσολαβούσαν, το συμπέρασμα θα ήταν το ίδιο. Το ευμέγεθες SUV που φέρει ένα πολύ βαρύ σήμα στη μάσκα του καταφέρνει να σε πείσει ότι είναι πέρα για πέρα premium. Είναι η αίσθηση που αποκομίζεις κάθε φορά που κλείνεις την πόρτα, είναι και η αίσθηση που σου δημιουργούν όλα τα υψηλής ποιότητας υλικά που σε περιβάλλουν –είτε για δέρμα πρόκειται είτε για πλαστικό– και είναι, βέβαια, και όλα αυτά τα hi-tech συστήματα, που επίσης φροντίζουν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους μέσω της μεγάλης έγχρωμης οθόνης αφής στην κεντρική κονσόλα – και όχι μόνον.
Συστήματα που δεν σταματούν μόνο στη σύνδεση του τηλεφώνου ούτε μόνο στο σύστημα πλοήγησης, καθώς ο κατάλογος των πάσης φύσεως συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού είναι μεγάλος. Η ανάρτηση, τώρα, παίζει το δικό της ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της «lux» εικόνας που περιγράψαμε, προσφέροντας μία πολύ καλή ισορροπία μεταξύ άνεσης και οδικής συμπεριφοράς. Μιας άνεσης που συνεπικουρείται, πέραν της ηχομόνωσης, από το προηγμένο σύστημα μείωσης του θορύβου, το «Active Noise Cancelling», και μιας οδικής συμπεριφοράς που δεν δυσκολεύεται να αποδείξει τις δυνατότητες της (με τη βοήθεια της μόνιμης τετρακίνησης, βεβαίως), όταν η ταχύτητα κίνησης αυξάνεται. Και είναι τότε, όταν «σανιδώνεις» το γκάζι, που ακούς για πρώτη φορά το γουργουρητό του δίλιτρου βενζινοκινητήρα των 300 PS, που συνδυάζεται με έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα 143 PS προσφέροντας από κοινού 404 PS, και νιώθεις στη συνέχεια το σώμα σου να κολλά στην πλάτη του καθίσματος. Σημειώστε ότι χρειάζονται μόλις 5,3΄΄ για τα 0-100 km/h, ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει τα 240 km/h. Σημειώστε ότι με τη μπαταρία των 17,1 kWh μπορείτε βάσει προδιαγραφών να κινηθείτε για περίπου 50 χιλιόμετρα, αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα.