Οι τιμές των καυσίμων που παραμένουν υψηλές, έχουν μετατρέψει την καθημερινή μετακίνηση με αυτοκίνητο σε ακριβή υπόθεση. Έτσι, όλο και περισσότεροι οδηγοί αναζητούν τρόπους να μειώσουν την κατανάλωση.
Στην αναζήτηση αυτή συχνά αναζητούν πρακτικές και είναι λογικό, μεταξύ των οδηγών να... κυκλοφορούν δεκάδες «συμβουλές» που δεν είναι πάντα σωστές. Η συντακτική ομάδα του Car and Driver, του μεγαλύτερου περιοδικού αυτοκινήτου στον κόσμο, με αυτό το άρθρο επιχειρεί να ξεκαθαρίσει το τοπίο, αξιοποιώντας την πολύχρονη εμπειρία μας από τις δοκιμές αυτοκινήτων και όχι μόνον.
Ακολουθούν οι πιο διαδεδομένοι μύθοι γύρω από την οικονομία καυσίμου και η αλήθεια που τους συνοδεύει:
Μύθος 1: Αν γεμίζεις το βράδυ, παίρνεις περισσότερα λίτρα
Αλήθεια: Στην Ελλάδα η διαφορά θερμοκρασίας καυσίμου μέρα–νύχτα είναι ελάχιστη. Δεν υπάρχει πρακτικό όφελος στο να γεμίζετε αποκλειστικά το βράδυ.
Μύθος 2: Το ακριβό καύσιμο επιτυγχάνει χαμηλότερη κατανάλωση
Αλήθεια: Σημασία έχει η ποιότητα και η καθαρότητα του καυσίμου. Τα «βελτιωμένα» καύσιμα μπορεί να προσφέρουν καλύτερη απόδοση (και λίπανση) σε συγκεκριμένους κινητήρες, αλλά δεν σημαίνει ότι πάντα καίνε λιγότερο. Επίσης, θα πρέπει να είστε υποψιασμένοι εάν βλέπετε ανεξήγητα χαμηλές τιμές σε κάποιο βενζινάδικο, αναφορικά με την ποσότητα και την ποιότητα που θα πάρετε.
Μύθος 3: Το ρελαντί δεν καίει τίποτα
Αλήθεια: Ένα αυτοκίνητο στο ρελαντί καίει περίπου μισό λίτρο την ώρα. Μικρή ποσότητα μεν, αλλά σε συχνές στάσεις γίνεται σημαντική. Εξ ου και τα συστήματα Start/Stop που απενεργοποιούν τον κινητήρα σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Μύθος 4: Τα αυτόματα κιβώτια καίνε πάντα περισσότερο
Αλήθεια: Τα παλιά αυτόματα είχαν μεγαλύτερη κατανάλωση. Τα σύγχρονα (CVT, DSG, αυτόματα 8 ή 9 σχέσεων) συχνά καίνε λιγότερο από τα χειροκίνητα, χάρη στην καλύτερη διαχείριση της ροπής του κινητήρα, αλλά και της αξιοποίησης των προφίλ οδήγησης (ECO).
Μύθος 5: Το ζέσταμα του κινητήρα στο ρελαντί τον κάνει πιο οικονομικό
Αλήθεια: Οι σύγχρονοι κινητήρες δεν χρειάζονται «ζέσταμα». Ζεσταίνονται γρηγορότερα και με λιγότερη κατανάλωση, αρκεί όταν ξεκινάτε να οδηγείτε ήπια.
Μύθος 6: Οδήγηση με ανοιχτά παράθυρα μειώνει την κατανάλωση σε σχέση με τον κλιματισμό
Αλήθεια: Στην πόλη, σε χαμηλές ταχύτητες, τα παράθυρα όντως βοηθούν. Στον αυτοκινητόδρομο όμως αυξάνουν την αεροδυναμική αντίσταση και η κατανάλωση ανεβαίνει. Άρα, ο κλιματισμός είναι μονόδρομος για την ψύξη της καμπίνας, αλλά και για την άνεση στο ταξίδι από την εξάλειψη του θορύβου που συνεπάγεται ένα ανοικτό παράθυρο.
Μύθος 7: Η «νεκρά» στην κατηφόρα μειώνει την κατανάλωση
Αλήθεια: Τα σύγχρονα αυτοκίνητα κόβουν την παροχή καυσίμου όταν ρολάρουν με ταχύτητα κουμπωμένη, ακόμη έχουν τη δυνατότητα να απενεργοποιήσουν τους μισούς κυλίνδρους σε λειτουργία coasting. Η «νεκρά» όχι μόνο δεν είναι οικονομική, αλλά και επικίνδυνη για προφανείς λόγους.
Συμπερασματικά, εξοικονόμηση καυσίμου δεν επιτυγχάνεται μέσα από «μαγικά κόλπα», αλλά από σωστή οδήγηση, προσεγμένη χρήση του κλιματισμού, σωστή πίεση ελαστικών και τακτική συντήρηση. Μην παρασύρεστε από μύθους, η μια και μοναδική αλήθεια είναι ότι οι μικρές αλλαγές βελτιστοποίησης στην καθημερινή σας οδήγηση μπορούν να κάνουν τη μεγαλύτερη διαφορά.
Συχνές Ερωτήσεις για την κατανάλωση καυσίμου
Ο κλιματισμός αυξάνει την κατανάλωση;
Ναι, μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση έως και 20%, ειδικά στην πόλη. Χρησιμοποιήστε τον με μέτρο και ρυθμίστε τον σε λογικές θερμοκρασίες.
Αξίζει να σβήνω τον κινητήρα σε κάθε στάση;
Αν η στάση διαρκεί πάνω από 1–2 λεπτά, ναι, στην περίπτωση βέβαια που το αυτοκίνητό σας δεν έχει Start/Stop σύστημα. Στις μικρότερες στάσεις, η διαφορά είναι αμελητέα.
Τι αυξάνει την κατανάλωση στο ταξίδι: παράθυρα ανοιχτά ή κλιματισμός;
Στον αυτοκινητόδρομο τα ανοιχτά παράθυρα αυξάνουν την κατανάλωση περισσότερο λόγω αεροδυναμικής αντίστασης. Ο κλιματισμός είναι προτιμότερος στο ταξίδι.
Χρειάζεται να ζεσταίνω τον κινητήρα πριν ξεκινήσω;
Όχι. Αρκεί να ξεκινήσετε οδήγηση με ήπιο ρυθμό. Ο κινητήρας ζεσταίνεται γρηγορότερα σε κίνηση παρά στο ρελαντί.
Μειώνει η «νεκρά» στην κατηφόρα την κατανάλωση;
Όχι. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα κόβουν την παροχή καυσίμου όταν ρολάρουν με ταχύτητα κουμπωμένη, οπότε η «νεκρά» δεν προσφέρει εξοικονόμηση και είναι και επικίνδυνη.
Αν φουλάρω το ρεζερβουάρ, καίω λιγότερο;
Η ποσότητα καυσίμου στο ρεζερβουάρ δεν μειώνει την κατανάλωση. Το αντίθετο, το επιπλέον βάρος μπορεί να την αυξήσει ελαφρώς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μόνιμα στο ρελαντί - Συνταγή οικονομίας ή καταστροφής;
Κατανάλωση καυσίμου: Σχεδόν 20% η απόκλιση στις τιμές που ανακοινώνουν οι εταιρείες