Ρεζέρβα: Πόσο μακριά και πόσο γρήγορα μπορείς να κινηθείς με τον εφεδρικό τροχό


Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τις δυνατότητες και τους περιορισμούς της ρεζέρβας ανάγκης.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 3/8/2025

Η ρεζέρβα ανάγκης είναι ένας τροχός μειωμένων διαστάσεων και περιορισμένων δυνατοτήτων, σχεδιασμένος αποκλειστικά για προσωρινή χρήση. Δεν είναι κανονικός τροχός, ούτε έχει σκοπό να αντικαταστήσει πλήρως ένα ελαστικό σε καλή κατάσταση. Είναι μια λύση που σου επιτρέπει να φτάσεις με ασφάλεια στο πλησιέστερο βουλκανιζατέρ, τίποτα περισσότερο.

Τι λένε οι κατασκευαστές

Οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνιστούν η ρεζέρβα ανάγκης να μην χρησιμοποιείται για πάνω από 80 km. Στην πραγματικότητα, οι οδηγίες χρήσης και το ίδιο το λάστιχο αναγράφουν με σαφήνεια ότι η απόσταση και η ταχύτητα χρήσης είναι περιορισμένες. Σε κάποιες περιπτώσεις, μπορείς να φτάσεις μέχρι και τα 100 km, αλλά αυτό εξαρτάται από τον τύπο της ρεζέρβας, το βάρος του οχήματος και τις συνθήκες οδήγησης.

Δεν υπάρχει κρατικό όριο που να λέει «με ρεζέρβα ανάγκης επιτρέπεται τάδε ταχύτητα ή απόσταση», με την ελληνική νομοθεσία να μην προβλέπει συγκεκριμένους κανόνες για τη χρήση της. Ισχύουν όμως οι κατασκευαστικές οδηγίες, οι οποίες, σχεδόν καθολικά, ορίζουν ως ασφαλή όρια τα 80–100 km/h και απόσταση χρήσης έως 100–115 km. Οτιδήποτε πέρα από αυτά θεωρείται παρατεταμένη χρήση και ενέχει κινδύνους τόσο για τη μηχανική φθορά όσο και για την ασφάλεια. Ο οδηγός δεν θα πρέπει να ξεγελιέται με το γεγονός ότι μπορεί να «αντέξει» λίγο παραπάνω. Η παρατεταμένη χρήση μιας ρεζέρβας ανάγκης μπορεί να προκαλέσει φθορά στην ανάρτηση, αστάθεια στην οδήγηση και αύξηση της φθοράς των υπόλοιπων ελαστικών.

Κρυφά κόστη και παρανοήσεις

Πολλοί οδηγοί υποτιμούν τη ρεζέρβα ανάγκης, την ξεχνούν στον χώρο αποσκευών και την θυμούνται μόνο όταν βρεθούν στο δρόμο με κλαταρισμένο λάστιχο. Όμως, ακόμα και αυτή η μικρή ρεζέρβα χρειάζεται τακτικό έλεγχο πίεσης, γιατί μπορεί να χάσει αέρα με τον χρόνο και όπως όλοι κατανοούν ένα ξεφούσκωτο εφεδρικό λάστιχο είναι άχρηστο τη στιγμή που το χρειάζεσαι. Επιπλέον, η χρήση της ρεζέρβας για μεγαλύτερη απόσταση από την προβλεπόμενη μπορεί να δημιουργήσει ζημιές, όχι μόνο στα μηχανικά μέρη, αλλά και στην ευθυγράμμιση και στην κατανομή βάρους του οχήματος. Κι αυτές οι ζημιές, σπάνια καλύπτονται από εγγυήσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Γιατί το A/C στο αυτοκίνητο μυρίζει άσχημα - Τι πρέπει να προσέξει ο οδηγός

Καύσωνας: Τα αναπάντεχα προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει στο αυτοκίνητο

Γιατί σε κάποιους αρέσει η μυρωδιά της βενζίνης - Η επιστημονική εξήγηση