Καθώς τους καλοκαιρινούς μήνες ο υδράργυρος σκαρφαλώνει στα… κόκκινα και οι αποδράσεις είναι πιο συχνές, ο τυπικός οδηγός γνωρίζει καλά την αξία της σωστής συντήρησης του αυτοκινήτου του. Είναι όμως όλα τα αυτοκίνητα το ίδιο… ανεκτικά σε συνθήκες καύσωνα; Στη μάχη ηλεκτρικά vs θερμικά, ποιο όχημα αποδεικνύεται πιο έτοιμο για το ελληνικό καλοκαίρι;
Η απάντηση, όπως θα διαπιστώσετε στη σύγκριση που ακολουθεί, είναι ξεκάθαρη και βρίσκεται στην απλή τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με την πολυπλοκότητα μιας θερμικής κατασκευής.
1. Συντήρηση: Η κλασική λίστα των θερμικών
Η προετοιμασία ενός θερμικού αυτοκινήτου για το καλοκαίρι περιλαμβάνει:
- Έλεγχο ψυγείου και συστήματος ψύξης.
- Αναπλήρωση ή αλλαγή αντιψυκτικού/υγρών.
- Έλεγχο θερμοστάτη,ανεμιστήρα ψυγείου, ιμάντων.
- Αλλαγή λαδιών και φίλτρων.
- Έλεγχο φρέον και aircondition.
Η ζέστη αυξάνει την πίεση σε όλα αυτά τα συστήματα. Μια αστοχία μπορεί να προκαλέσει υπερθέρμανση ή καθυστέρηση στο ταξίδι και πολλά απρόοπτα. Και φυσικά, όλα αυτά έχουν κόστος, τόσο σε χρόνο όσο και σε χρήμα.
2. Ηλεκτρικά: Συντήρηση σχεδόν μηδενική
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λειτουργούν με τελείως διαφορετική φιλοσοφία:
- Δεν έχουν θερμικό κινητήρα, άρα απουσιάζει κάθε ανάγκη για αλλαγή λαδιών, έλεγχο αντλιών ή θερμοστάτη.
- Το σύστημα ψύξης της μπαταρίας είναι πλήρως αυτοματοποιημένο, κλειστού κυκλώματος και ελάχιστης φθοράς.
- Δεν υπάρχουν κινούμενα μέρη όπως ιμάντες που φθείρονται από τη ζέστη.
Ο μοναδικός βασικός έλεγχος αφορά το υγρό πλυστικού και, περιστασιακά, τακάκια/δισκόπλακες.
H διαφορά στον τρόπο λειτουργίας του κλιματιστικού των ηλεκτρικών οχημάτων
Τα EVs χρησιμοποιούν ηλεκτρικό συμπιεστή ή (προαιρετικά) αντλία θερμότητας (heat pump) για ψύξη και θέρμανση, χωρίς εξάρτηση από θερμικό κινητήρα. Η αντλία θερμότητας μεταφέρει θερμότητα αντί να τη δημιουργεί, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας. Το σύστημα προσφέρει σταθερή απόδοση, απομακρυσμένο έλεγχο μέσω app και βελτιστοποιημένη αυτονομία, ακόμα και σε ακραίες θερμοκρασίες. Εκ των πραγμάτων μικρότερη συντήρηση σε σχέση με το κλιματιστικό σύστημα ενός θερμικού ΙΧ.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δεν είναι εξοπλισμένα με αντλία θερμότητας, χρησιμοποιούν αντιστάσεις υψηλής τάσης (PTC – Positive Temperature Coefficient heaters) για τη θέρμανση της καμπίνας. Το A/C παραμένει ηλεκτρικό, αλλά λειτουργεί πιο απλά: α) Ο ηλεκτρικός συμπιεστής ψύχει τον αέρα με τον ίδιο τρόπο όπως σε EVs με αντλία θερμότητας και, β) O ψυχρός αέρας παράγεται εύκολα και με μικρότερη ενεργειακή επιβάρυνση, ακόμα και χωρίς αντλία θερμότητας. Άρα το καλοκαίρι η απουσία αντλίας θερμότητας δεν επηρεάζει σημαντικά την απόδοση του κλιματιστικού σε ένα EV. Το αντίθετο συμβαίνει το χειμώνα, όπου οι ηλεκτρικές αντιστάσεις του συστήματος καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια (συγκριτικά με την αντλία θερμότητας) με αποτέλεσμα να μειώνεται η αυτονομία του οχήματος σε συνθήκες ψύχους 20-30%.
Τι περιλαμβάνει η συντήρηση κλιματιστικού των EVs:
- Έλεγχο και πλήρωση ψυκτικού υγρού (φρέον), αν και σπανιότερα από τα θερμικά.
- Καθαρισμό ή αλλαγή φίλτρου καμπίνας, απαραίτητος για καθαρό αέρα.
- Έλεγχο της αντλίας θερμότητας και του συμπιεστή. Γίνεται σε service EV, κυρίως προληπτικά.
- Αναβάθμιση λογισμικού. Κάποια EVs βελτιώνουν τη θερμοδιαχείριση μέσω updates.
Το αποτέλεσμα; Η καλοκαιρινή προετοιμασία ενός EV περιορίζεται σε έναν απλό οπτικό έλεγχο και έναν μικρότερο και σε κόστος για το κλιματιστικό!
3. Κλιματισμός: Διαφορές λειτουργίας
Το A/C σε θερμικά εξαρτάται από την απόδοση του κινητήρα, με αποτέλεσμα μειωμένη απόδοση σε ρελαντί, ανάγκη για πλήρωση φρέον και φυσικά έξτρα κόστος αλλαγής ιμάντων A/C.
Αντίθετα, στα EVs οηλεκτρικός συμπιεστής λειτουργεί ανεξάρτητα από την κίνηση του οχήματος. Επιπλέον, μπορεί να ενεργοποιηθεί απομακρυσμένα μέσω εφαρμογής πριν μπεις στο όχημα, δεν επηρεάζεται από τις στροφές του κινητήρα και τέλος, δεν χρειάζεται μηχανική συντήρηση
4. Μπαταρία: Πλεονέκτημα Τεχνολογίας
Οι θερμικές μπαταρίες (12V) ζορίζονται στον καύσωνα και συχνά αποφορτίζονται.
Αντίθετα, οι μπαταρίες των EVs διαθέτουν σύστημα ενεργής ψύξης/θέρμανσης, αυτόματη θερμοδιαχείριση και προστασία από θερμική φθορά και απώλεια φόρτισης, ενώ η αυτονομία τους διατηρείται ακόμα και στους 40°C.
Συμπέρασμα: Ποιος κερδίζει πραγματικά;
Στον πίνακά που ακολουθεί μπορείτε να βρείτε τις διαφορές ανάμεσα στην καλοκαιρινή προετοιμασία ενός θερμικού και ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Το αποτέλεσμα; Ξεκάθαρο. Τα ηλεκτρικά κερδίζουν κατά κράτος σε αυτόν τον τομέα!
Κριτήριο | Θερμικά Αυτοκίνητα | Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα |
---|---|---|
Συντήρηση | Πολυεπίπεδη και συχνή | Ελάχιστη, σχεδόν μηδενική |
Ψύξη Κινητήρα | Αναγκαία και κρίσιμη | Δεν απαιτείται |
Κλιματισμός | Εξαρτάται από τον κινητήρα | Αυτόνομος και με απομακρυσμένη έλεγχο |
Κόστος Προετοιμασίας | Υψηλό | Πολύ χαμηλό |
Αντοχή στον Καύσωνα | Επιρρεπής σε υπερθέρμανση | Σταθερή λειτουργία |
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Service Ηλεκτρικού Αυτοκινήτου: Πόσο συχνά, σε ποιο συνεργείο και πότε αλλάζουμε λάδια