Πριν από μερικές ημέρες σας ενημερώσαμε για την πρόταση που εξετάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση αναφορικά με την υποχρεωτική απόσυρση των οχημάτων. Παράλληλα, αναφερθήκαμε στη μελέτη της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) σχετικά με την οριστική απόσυρση των αυτοκινήτων, η οποία θα γίνει με βάση τα πρότυπα εκπομπών ρύπων (Euro).
Εδώ να τονιστεί ότι στην Ελλάδα κυκλοφορούν περίπου 3 εκατ. αυτοκίνητα που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, ενώ εκτιμάται πως 3,5 εκατ. οχήματα ίσως χρειαστεί να οδηγηθούν στην ανακύκλωση.
Πάμε όμως τώρα να δούμε αναλυτικά τα βήματα που πρέπει να κάνει κάποιος για να αποσύρει το όχημά του και τι μπορεί να κερδίσει από αυτή απόφαση.
Πότε και πώς γίνεται η απόσυρση
Η απόσυρση ενός οχήματος μπορεί να γίνει οποιαδήποτε στιγμή, ανεξάρτητα από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται, μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου κάθε έτους αφού έτσι θα αποφευχθεί η επιβάρυνση των τελών κυκλοφορίας του επόμενου έτους. Αξίζει να αναφερθεί ότι το Πληροφοριακό Σύστημα του Υπουργείου Μεταφορών παραμένει ανενεργό για τις αποσύρσεις από τις 20 Δεκεμβρίου έως και την 1η Ιανουαρίου. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες απόσυρσης δε μπορούν να προχωρήσουν την οριστική διαγραφή ενός αυτοκινήτου σε αυτό το διάστημα.
Υπάρχουν πιστοποιημένες εταιρείες ανακύκλωσης οχημάτων που αναλαμβάνουν πλήρως τη διαδικασία και τις οποίες οι οδηγοί μπορούν να εντοπίσουν με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο. Ύστερα, είτε ο οδηγός είτε η εταιρεία (κατόπιν συνεννόησης) θα μεταφέρουν το όχημα στο κέντρο ανακύκλωσης μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Τι δικαιολογητικά χρειάζονται
Για την απόσυρση ο κάτοχος θα πρέπει να παραδώσει, μαζί με το όχημα, την άδεια κυκλοφορίας, την εξοφλητική πράξη (αν παρακρατείται η κυριότητα) και τις πινακίδες κυκλοφορίας.
Εάν η αίτηση απόσυρσης γίνει από το ΚΕΠ ή από την Περιφέρεια, τότε τα δικαιολογητικά που θα χρειαστούν είναι η αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο (του ατόμου που κάνει την αίτηση), η άδεια κυκλοφορίας, οι πινακίδες και η εξοφλητική πράξη (αν παρακρατείται η κυριότητα).
Εδώ να αναφερθεί ότι εάν οι πινακίδες έχουν κλαπεί τότε χρειάζεται βεβαίωση από αστυνομικό τμήμα για δήλωση απώλειας και παράβολο (30 ευρώ) από το Δημόσιο Ταμείο.
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία το πιστοποιητικό καταστροφής θα σταλεί μέσω email ή μέσω ταχυδρομείου (συνήθως περίπου σε 10 ημέρες). Επίσης, όλα τα δικαιολογητικά θα παραδοθούν από το κέντρο ανακύκλωσης στις αρμόδιες αρχές (ΔΟΥ), οι οποίες θα ενημερωθούν για τη διαγραφή του αυτοκινήτου.
Σε ποιες άλλες περιπτώσεις ισχύει η απόσυρση
Απόσυρση μπορεί να κάνει κάποιος και όταν το αυτοκίνητό του δεν έχει πινακίδες και βρίσκεται σε ακινησία – δεν οφείλονται τέλη κυκλοφορίας και η ασφάλεια δεν είναι ενεργή. Σε αυτή την περίπτωση ο ιδιοκτήτης δεν μπορεί να το μετακινήσει και πρέπει να ζητήσει από τους υπεύθυνους να παραλάβουν το όχημα και να το μεταφέρουν. Η αρμόδια αρχή (ΔΟΥ) θα στείλει τις πινακίδες στη Διεύθυνση Μεταφορών. Η απόσυρση ισχύει επίσης και όταν το όχημα είναι τρακαρισμένο ή όταν δεν μπορεί να μετακινηθεί.
Τι κερδίζει ή χάνει κάποιος από την απόσυρση
Η απόσυρση ενός αυτοκινήτου μπορεί να αποφέρει στον ιδιοκτήτη ένα χρηματικό ποσό, το οποίο μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 1.500 ευρώ. Βέβαια υπάρχει η πιθανότητα να βγει ζημιωμένος οικονομικά. Για αυτό, όποιος θέλει να κάνει απόσυρση καλό θα είναι να μάθει πρώτα τι ακριβώς τον συμφέρει.
Εάν τα ανταλλακτικά του οχήματος είναι σε καλή κατάσταση τότε η εταιρεία μπορεί να προσφέρει περισσότερα χρήματα στον κάτοχο, γνωρίζοντας ότι μπορεί να βγάλει επιπλέον κέρδος. Ωστόσο θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο κάτοχος δεν θα αποκομίσει κανένα όφελος αν το όχημα που θα αποσύρει δεν έχει πληρωμένα τα τέλη κυκλοφορίας.
Επιπλέον εάν κάποιος αποφασίσει να παραδώσει το όχημα σε μία αντιπροσωπεία αυτοκινήτων προκειμένου να λάβει έκπτωση για την αγορά αυτοκινήτου, τότε το όφελος ίσως να είναι αυξημένο. Σε αυτό το γεγονός, κομβικό ρόλο παίζει η κατάσταση αλλά και το είδος του οχήματος. Και σε αυτή την περίπτωση τα τέλη κυκλοφορίας πρέπει να έχουν εξοφληθεί.
Όπως και να έχει το σίγουρο είναι ότι το όχημα πρέπει να δοθεί για απόσυρση χωρίς να έχουν αφαιρεθεί μηχανικά ή κατασκευαστικά μέρη.
Από ποιες παραμέτρους εξαρτάται το τελικό όφελος
Το ποσό που θα βάλει κάποιος στην τσέπη του εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Η χρονολογία του αυτοκινήτου, τα χιλιόμετρα που έχει «γράψει», η κατάσταση του οχήματος, αν υπάρχουν ανταλλακτικά σε καλή κατάσταση και το είδος της μεταφοράς (δηλαδή εάν θα το παραλάβει και θα το μεταφέρει η εταιρεία).
Εάν για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο είναι παλιό και έχει κάνει πολλά χιλιόμετρα, ενώ παράλληλα τα ανταλλακτικά δεν είναι σε καλή κατάσταση, τότε το ποσό μπορεί να γίνει χαμηλό έως και μηδαμινό. Επιπλέον, εάν λείπουν βασικά μηχανικά μέρη, τότε ο ιδιοκτήτης είναι πολύ πιθανό να ζημιωθεί καθώς η εταιρεία ανακύκλωσης δικαιούται να τον χρεώσει. Ακόμα, εάν ο ίδιος ζητήσει να παραλάβουν το όχημα, τότε μπορεί να χρειαστεί να πληρώσει (λόγω εξυπηρέτησης).
Επομένως, το αυτοκίνητο και τα ανταλλακτικά πρέπει να βρίσκονται στην καλύτερη κατάσταση για να αποφέρουν το μέγιστο δυνατό κέρδος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πώς μπαίνει σε ακινησία ένα όχημα λόγω θανάτου του ιδιοκτήτη - Δείτε τη διαδικασία