Στα diesel περιμένουμε λίγα λεπτά πριν σβήσουμε τη μηχανή: Μύθος ή πραγματικότητα;


Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που δημιουργούνταν στους κινητήρες τούρμπο τα πρώτα χρόνια της κατασκευής τους, ήταν ότι ανέβαζαν πολύ υψηλή θερμοκρασία και πολλές φορές «κόλλαγαν».

  • ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 12/9/2024

Για να αποφευχθεί αυτό το πρόβλημα, ειδικά στις after market κατασκευές και στις βελτιώσεις υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων (κυρίως βενζίνης), οι μηχανικοί κατέφευγαν στη λύση του turbo timer. Το συγκεκριμένο εξάρτημα επί της ουσίας διατηρούσε ενεργό τον κινητήρα για όσο χρόνο το προγραμματίζαμε, προκειμένου να δουλέψει στο ρελαντί και να μειωθεί η θερμοκρασία της τουρμπίνας.

Τα εργοστασιακά υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ diesel έχουν κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε στην καθημερινή χρήση να μην χρειάζονται καθόλου «αναμονή» μόλις φτάσουμε στον προορισμό μας, προκειμένου να πέσει η θερμοκρασία και να μπορέσουμε να απενεργοποιήσουμε τον κινητήρα.

Τι συμβαίνει, όμως, όταν η τουρμπίνα παραμένει ανοιχτή για πολλή ώρα, όπως π.χ. σε ένα μεγάλο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο; Σε αυτή την περίπτωση καλό θα είναι να ρίχνουμε πάντοτε μια ματιά στο… παρελθόν, προκειμένου το μοτέρ μας να δουλεύει απροβλημάτιστα και στο… μέλλον!

Τι κάνουμε, λοιπόν, σε μία τέτοια περίπτωση; Εάν η διαδρομή μας είναι μεγάλη και ο κινητήρας δουλεύει αδιάκοπα, μόλις φτάσουμε στον προορισμό μας θα πρέπει να περιμένουμε περίπου δύο λεπτά, ώστε να πέσει η θερμοκρασία στην τουρμπίνα και να μπορέσουμε με ασφάλεια να απενεργοποιήσουμε τον κινητήρα.

Το δίλεπτο μπορεί να μειωθεί στο ένα λεπτό στην περίπτωση που κατά τα τελευταία χιλιόμετρα της διαδρομής μας συναντήσουμε είτε κίνηση, είτε φανάρια. Κι αυτό διότι όταν το όχημά μας είναι σταματημένο είτε στο κόκκινο φανάρι, είτε στην κίνηση, η θερμοκρασία της τουρμπίνας πέφτει.

Σε κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να δουλεύει σε υψηλό ρυθμό περιστροφής ο στροβιλοσυμπιεστής, κατά τα τελευταία λεπτά ενός ταξιδιού. Διότι σε μια τέτοια περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος μόλις απενεργοποιήσουμε τον κινητήρα, η φτερωτή του τούρμπο να συνεχίσει να περιστρέφεται, τα ρουλεμάν φθείρονται από την υψηλή θερμοκρασία, και το τούρμπο να «κολλήσει» και να σπάσει.

Όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, μια τέτοια ζημιά έχει πολύ μεγάλο κόστος επισκευής, επομένως σίγουρα αξίζει τον κόπο και τον χρόνο να περιμένουμε λίγα λεπτά με τον κινητήρα στο ρελαντί, πριν τον «σβήσουμε», παρά να προκαλέσουμε σε βάθος χρόνου σημαντική ζημιά στον κινητήρα, την οποία θα πληρώσουμε ακριβά.

Ένα εύλογο ερώτημα που προκύπτει, βεβαίως, έχει να κάνει με τις στάσεις που κάνουμε κατά τη διάρκεια των ταξιδιών. Και σε αυτή την περίπτωση ισχύουν όσα προαναφέραμε. Εάν πριν από μια στάση για ολιγόλεπτη ξεκούραση ή για να ανεφοδιασμό σε πρατήριο καυσίμων έχει προηγηθεί διάστημα κατά το οποίο έχουμε πέσει σε κίνηση και ο κινητήρας δεν δουλεύει εντατικά, τότε δεν υπάρχει πρόβλημα εάν απενεργοποιήσουμε το μοτέρ λίγα δευτερόλεπτα αφού σταματήσουμε.

Εάν έχει προηγηθεί κίνηση με υψηλή ταχύτητα, θα πρέπει και σε αυτή την περίπτωση να περιμένουμε δύο λεπτά, ώστε να κρυώσουν τα μέταλλα του κινητήρα και να τον προφυλάξουμε. Έχοντας αυτόν τον μικρό «κανόνα» στο μυαλό μας, σίγουρα θα προστατεύσουμε τον diesel κινητήρα μας και θα του δώσουμε περισσότερα χρόνια «ζωής».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Γιατί οι diesel έχουν υψηλότερη ροπή σε σχέση με τους κινητήρες βενζίνης (video)

Η πρώτη σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία πιστεύει ότι οι diesel έχουν μέλλον

Diesel αυτοκίνητα: Τι είναι το φίλτρο DPF και πώς γίνεται η διαδικασία αναγέννησης (video)