Ο αριθμός πλαισίου είναι η «ταυτότητα» του αυτοκινήτου - Ποιες πληροφορίες κρύβει


Οι 17 χαρακτήρες του αριθμού πλαισίου προσφέρουν έναν «θησαυρό» γνώσεων στους κατόχους των αυτοκινήτων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ, ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟ
  • 10/8/2024

Όπως οι άνθρωποι έχουν τις (αστυνομικές) ταυτότητες, έτσι και τα αυτοκίνητα έχουν τη δική τους ταυτότητα. Έναν μοναδικό αριθμό αναγνώρισης, γνωστός ως αριθμός πλαισίου ή VIN (Vehicle Identification Number - Αριθμός αναγνώρισης Οχήματος).

Τον έχετε ήδη συναντήσει στο όχημά σας, είτε στο κάτω μέρος του παρμπρίζ, είτε κάτω από το καπό, μέσα στο χώρο του κινητήρα σε σημείο που δεν είναι εύκολο να «αλλοιωθεί» ή να σβήσει. Επιπλέον, υπάρχει στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, ενώ δεν αποκλείεται, στα σύγχρονα αυτοκίνητα, να τον βρείτε και σε άλλα σημεία του αμαξώματος, ακόμα και στο σύστημα πολυμέσων!

Ανεξάρτητα από το πού έχει κατασκευαστεί το όχημα, είναι μοναδικός στον κόσμο και αποτελείται από 17 ψηφία. Περιλαμβάνει ένα συνδυασμό γραμμάτων και αριθμών, που φαινομενικά δεν έχει καμία «συνοχή» και είναι σχεδόν αδύνατο να απομνημονευθεί. Ωστόσο, όπως τα περισσότερα πράγματα στη ζωή, έχει τη δική του «λογική» και αποκαλύπτει πληροφορίες για το όχημα που μπορεί να αποδειχθούν χρήσιμες για τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.

Ως γνωστό, μέσω του αριθμού πλαισίου, μπορεί κάποιος να μάθει τα πάντα για το ιστορικό ενός οχήματος: Αν έχει εμπλακεί σε ατύχημα, αν έχει αλλάξει κινητήρα, τα πραγματικά χιλιόμετρα κλπ.

Το πρότυπο που διέπει το VIN χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1954 στις ΗΠΑ, αλλά μόλις το 1981 η μορφή του τυποποιήθηκε από την Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας της χώρας. Η σύνθεση του αριθμού πλαισίου μπορεί να επαναληφθεί μόνο μετά από 30 χρόνια. Έτσι, αν και θεωρητικά δεν αποκλείεται να υπάρξει σε δύο αυτοκίνητα, τεχνικά αυτό είναι απίθανο να συμβεί, καθώς περιλαμβάνει συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές που αλλάζουν με την πάροδο των ετών.

Θέσεις 1-3: Παγκόσμια «Ταυτότητα» Κατασκευαστή

Οι τρεις πρώτοι χαρακτήρες του VIN προσδιορίζουν τον κατασκευαστή (World Manufacturer Identifier). Εξ’ αυτών, οι δύο πρώτοι «αποκαλύπτουν» την περιοχή και τη χώρα προέλευσης της αυτοκινητοβιομηχανίας και ο τρίτος τη συγκεκριμένη μάρκα.

«Για την Τσεχία, χρησιμοποιούνται τα γράμματα από TJ σε TP και η Skoda χρησιμοποιεί συγκεκριμένα τον κωδικό κατασκευαστή TMB», εξηγεί ο Jiri Vasina της Skoda, προσθέτοντας ότι, για παράδειγμα, η Ινδία έχει κωδικούς που ξεκινούν από MA έως ME, η Ιαπωνία ξεκινά με J, οι κινεζικοί κωδικοί VIN έχουν L στην αρχή και οι χώρες της Βόρειας Αμερικής προσδιορίζονται με έναν αριθμό, επομένως οι ΗΠΑ έχουν τον αριθμό 1, ο Καναδάς 2 κ.λπ.

Η Ευρώπη έχει κωδικούς που ξεκινούν με τα γράμματα S-Z και επειδή η Γερμανία, για παράδειγμα, έχει τον κωδικό W, τα τρία γράμματα WVW υποδεικνύουν την Volkswagen. Ο κωδικός WMI εκχωρείται στον κατασκευαστή από την εξουσιοδοτημένη αρχή έγκρισης στη χώρα όπου αυτός εδρεύει.

Θέσεις 4-9: Περιγραφή Οχήματος (VDS)

Στη συνέχεια, οι θέσεις 4 έως 9 του αριθμού πλαισίου περιέχουν το λεγόμενο «κωδικό περιγραφής οχήματος» (Vehicle Description Section), ο οποίος προσδιορίζει το μοντέλο. Η μορφή του section εξαρτάται από τον κάθε κατασκευαστή. Για παράδειγμα, η Skoda χρησιμοποιεί μια μορφή κατά την οποία στη θέση 9 έχει έναν «κωδικό» ασφαλείας, που καθιστά δυνατή την επαλήθευση της αυθεντικότητας του VIN.

«Στα αυτοκίνητα Skoda, αυτό το τμήμα του VIN χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό του τύπου αμαξώματος, του κινητήρα, των πληροφοριών σχετικά με τα δομικά συστήματα του αυτοκινήτου και του τύπου του αυτοκινήτου. Στην περίπτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων Skoda Enyaq, η πέμπτη θέση του VIN μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μάθετε την απόδοση του συστήματος μετάδοσης κίνησης», εξηγεί ο Vasina. Έτσι, το γράμμα A αντιπροσωπεύει ένα αυτοκίνητο Skoda με ισχύ 148 PS, το γράμμα Β για 179 PS, το C για 204 PS, το Ε για 265 PS και το F για 300 PS.

Εκτός από την ισχύ, σε αυτό το section χαρακτήρων μπορεί κάποιος να μάθει ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Για παράδειγμα, ένα Skoda Octavia Combi με κινητήρα 1.5 TSI έχει αριθμό VIN TMBJR8NX*PYxxxx. Το VDS ξεκινά με το γράμμα J, το οποίο υποδηλώνει το αμάξωμα, την τοποθέτηση του τιμονιού αριστερά και την κίνηση σε έναν άξονα. Το γράμμα R στην πέμπτη θέση του κωδικού VIN υποδηλώνει τον κινητήρα 150 PS. Το παρακάτω ψηφίο 8 συμβολίζει 2 μπροστινούς αερόσακους, 4 πλευρικούς αερόσακους και 2 αερόσακους κεφαλής.

Η έβδομη και η όγδοη θέση του κωδικού VIN με τα γράμματα NX υποδηλώνουν τη σειρά μοντέλων Octavia και στη θέση του αστερίσκου στην επόμενη θέση θα υπάρχει ο κωδικός ασφαλείας που προέρχεται από τον πλήρη κωδικό VIN. Το γράμμα P σημαίνει το έτος μοντέλου 2023 και το γράμμα Y το εργοστάσιο παραγωγής στο Mladá Boleslav. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν ιδιαίτερο χαρακτήρα: το συμπέρασμα ότι ένα αυτοκίνητο είναι EV μπορεί να εξαχθεί από το συνδυασμό γραμμάτων στην πέμπτη, έβδομη και όγδοη θέση του κωδικού VIN.

Θέσεις 10-17: Μοναδικός Κωδικός Οχήματος (Vehicle Identifier Section)

Στη συνέχεια, οι θέσεις 10 έως 17 σχηματίζουν έναν μοναδικό κωδικό (VIS, Vehicle Identifier Section), ο οποίος μπορεί και πάλι να δημιουργηθεί κατά βούληση. Σε αυτήν την περίπτωση, η Skoda χρησιμοποιεί και πάλι την πιο λεπτομερή «αμερικανική» μορφή (η ιδέα της εισαγωγής κωδικών VIN προέρχεται από τις ΗΠΑ), όπου ο χαρακτήρας στη θέση 10 υποδεικνύει το έτος μοντέλου του αυτοκινήτου (αλλά όχι το έτος κατασκευής, το οποίο μπορεί να είναι διαφορετικό).

Το 2010 χαρακτηρίζεται από το γράμμα Α, το 2011 από το Β κ.ο.κ. Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι το VIN γενικά παραλείπει τα γράμματα O, I και Q για να αποφύγει τη σύγχυση με τα ψηφία 0, 1 και 9. Είναι ο χαρακτήρας σε αυτή τη θέση που δεν μπορεί να επαναληφθεί για 30 χρόνια και διέπεται από μια έναν λεπτομερή κανονισμό λειτουργίας.

Στη συνέχεια, η θέση 11 στο VIN των αυτοκινήτων Skoda υποδεικνύει το εργοστάσιο όπου κατασκευάστηκε το αυτοκίνητο. «Οι χαρακτήρες 0 έως 4 αντιπροσωπεύουν τα διάφορα εργοστάσια στο Mlada Boleslav, ενώ τα αυτοκίνητα από το Kvasiny έχουν τα ψηφία 5 έως 9 σε αυτή τη θέση. Ωστόσο, αυτό δεν είναι αυστηρός κανόνας: οι κατασκευαστές μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν γράμματα σε αυτές τις θέσεις και η Skoda το κάνει επίσης σε ορισμένες περιπτώσεις», λέει ο Vasina.

Πριν το VIN

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από την «εμφάνιση» του αριθμού πλαισίου, τα αυτοκίνητα «ταυτοποιούνταν» κατά βάση με το σειριακό αριθμό του κινητήρα τους. Επιπλέον, από την αρχή ο αριθμός πλαισίου ταυτίζονταν με τον αριθμό του κινητήρα.

Με την πάροδο των ετών, ωστόσο, αυτό άλλαξε, καθώς ένας κινητήρας μπορούσε να αντικατασταθεί αρκετές φορές στη διάρκεια ζωής ενός οχήματος. Με την εμφάνιση των αυτοφερόμενων πλαισίων, έπαψε να παίζει ρόλο ο αριθμός του κινητήρα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Πόσα χιλιόμετρα κάνει το αυτοκίνητο με αναμμένο το λαμπάκι της ρεζέρβας

Αγορά μεταχειρισμένου: Τα χιλιόμετρα στο κοντέρ δεν λένε πάντα την αλήθεια

Πλαστικό κλιπ στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου – Ποιος είναι ο ρόλος του (video)