Έρευνα για τους φορτιστές: Ανέφικτος ο στόχος της Ε.Ε. για το 2030 - Τι ισχύει στην Ελλάδα


Η Ευρωπαϊκή Ένωση ζητά 3,5 εκατ. δημόσιους φορτιστές σε όλες τις χώρες μέχρι το 2030, ωστόσο αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόλις 912.000 και δύσκολα θα ξεπεράσουν το 1,7 εκατ. Τα δεδομένα στην Ελλάδα και η «έκρηξη» στην Τουρκία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/10/2025

Η εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την εξάπλωση των δημόσιων σημείων φόρτισης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο την ύπαρξη 3,5 εκατ. δημόσιων φορτιστών προσβάσιμων από όλους μέχρι το 2030 στα κράτη-μέλη της, ωστόσο οι πιθανότητες επίτευξής του μοιάζουν ανύπαρκτες.

Αυτό καταδεικνύει η έρευνα που πραγματοποίησε το Motointegrator σε συνεργασία με την DataPulse Research, αξιοποιώντας στοιχεία από το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών σε 30 χώρες, στις οποίες περιλαμβάνονται οι 27 της ΕΕ.

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, αυτή τη στιγμή εντός των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχουν 912.496 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης, αριθμός που αντιστοιχεί σε μόλις 26,1% του στόχου για το 2030. Με δεδομένο ότι η ετήσια αύξηση των δημόσιων φορτιστών ανέρχεται σε περίπου 150.000, η πρόβλεψη για το 2030 κάνει λόγο για συνολικά μόλις 1,7 εκατ. σημεία. Για να μπορέσει να επιτευχθεί ο στόχος που έχει θέσει η ΕΕ θα πρέπει η ετήσια αύξηση των φορτιστών να ανέλθει σε 520.000, αντί για 150.000.

Ωστόσο, σύμφωνα με την έρευνα, υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις πολιτικές των χωρών-μελών. Ορισμένες δίνουν έμφαση στην ύπαρξη σημείων φόρτισης σε συγκεκριμένες περιοχές, άλλες λαμβάνουν υπόψιν τους τη δυνατότητα που υπάρχει στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας και άλλες στην ταχύτητα φόρτισης. Επιπλέον, ανάλογα τη γεωγραφική κατανομή, η δυνατότητα πραγματοποίησης μεγάλων ταξιδιών μεταξύ πόλεων είναι σαφώς μικρότερη.

Ενδεικτικά, η Γερμανία δεσμεύεται για 1 εκατ. σημεία φόρτισης έως το 2030 στο ομοσπονδιακό γενικό της σχέδιο. Η Γαλλία αναφέρει 400.000 σημεία φόρτισης έως το 2030 σε επίσημα έγγραφα. Η Ολλανδία σχεδιάζει κατασκευή σημείων μέσω της Εθνικής Ατζέντας Υποδομών Φόρτισης, η οποία χρησιμοποιεί ευρείες προβλέψεις σε διαφορετικά επίπεδα πρόσβασης αντί για έναν ενιαίο στόχο.

Ένας επιπλέον «σύμμαχος» στην εξάπλωση των δημόσιων φορτιστών είναι και ο ιδιωτικός τομέας, με πολλές εταιρείες (πετρελαϊκές, κοινής ωφέλειας, αλλά και supermarkets) να προσθέτουν φορτιστές σε δικούς τους χώρους, με εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Για παράδειγμα, η έρευνα δείχνει ότι η Lidl έχει 8.885 φορτιστές στα supermarkets της στις χώρες της ΕΕ, αριθμός που ξεπερνάει τους δημόσιους φορτιστές σε χώρες όπως το Λουξεμβούργο (5.032), η Ιρλανδία (4.842), η Λιθουανία (4.548) και η Σλοβενία (3.336).

Εντυπωσιακές είναι οι επιδόσεις της Τουρκίας, που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη δικτύου δημόσιας φόρτισης στην Ευρώπη: Από 11.800 στα τέλη του 2023 σε περίπου 26.000 στα τέλη του 2024 ήτοι αύξηση 141,5%. Αριθμοί που προέκυψαν, σύμφωνα με την έρευνα, από τη στόχευση της γειτονικής χώρας για κατασκευή EV αλλά και τη συμφωνία με την BYD για κατασκευή εργοστασίου, σε μια επένδυση ύψους 1 δισ. δολαρίων.

Όσο για την Ελλάδα; Το ποσοστό αύξησης δημόσιων σημείων φόρτισης από το 2023 στο 2024 ανέρχεται σε 23,4% και την κατατάσσει στην 12η θέση της λίστας των 33 χωρών που «μετρήθηκαν». Πίσω από το εντυπωσιακό 141,5% της Τουρκίας βρίσκεται το 63,8% της Εσθονίας και το 49,1% της Λιθουανίας, για να ακολουθήσουν Πολωνία (42,6%), Ρουμανία (37,3%), Λετονία (36,9%), Δανία (31,5%), Ουγγαρία (27,5%), Κροατία (27,1%), Ελβετία (25,4%) και Βουλγαρία (24,3%), πριν από τη χώρα μας.

Στον πίνακα που ακολουθεί μπορείτε να δείτε τα δεδομένα στις 30 χώρες, αναφορικά με το σύνολο των σημείων φόρτισης, τον αριθμό τους ανά 100.000 κατοίκους και τα αντίστοιχα στοιχεία για τους ταχυφορτιστές άνω των 150 kW. Η κατάταξη παρουσιάζεται με βάση τον αριθμό των ταχυφορτιστών ανά 100.000 κατοίκους, μιας και η έμφαση δίνεται στη δυνατότητα γρήγορης φόρτισης και πραγματοποίησης μεγάλων ταξιδιών.

ΧΩΡΑΣΗΜΕΙΑ ΦΟΡΤΙΣΗΣΣΗΜΕΙΑ ΦΟΡΤΙΣΗΣ ΑΝΑ 100.000 ΚΑΤΟΙΚΟΥΣΠΟΣΟΣΤΟ ΤΑΧΥΦΟΡΤΙΣΤΩΝ (>150 KW)ΤΑΧΥΦΟΡΤΙΣΤΕΣ ΑΝΑ 100.000 ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ
1. Νορβηγία24.96344830,8%138,1
2. Ισλανδία2.80469317,5%121,4
3. Λουξεμβούργο5.03274212,0%89,4
4. Δανία42.69471410,9%77,6
5. Αυστρία59.90965311,4%74,7
6. Φινλανδία18.57132917,9%58,9
7. Σουηδία42.10439811,9%47,3
8. Βέλγιο108.7799164,2%38,7
9. Γερμανία181.43821715,9%34,5
10. Ελβετία32.0073548,7%30,7
11. Λιθουανία4.54815719,4%30,5
12. Λετονία2.19111823,9%28,1
13. Εσθονία1.58511619,3%22,3
14. Γαλλία135.4321989,9%19,7
15. Ολλανδία119.7316652,3%15,0
16. Σλοβενία3.3361577,3%11,5
17. Ιρλανδία4.8429011,6%10,5
18. Σλοβακία3.8847213,5%9,7
19. Βουλγαρία4.3306714,0%9,4
20. Πορτογαλία14.6561376,8%9,3
21. Τσεχία9.718898,6%7,7
22. Ισπανία48.344997,2%7,1
23. Ιταλία66.8091135,6%6,4
24. Κροατία2.460649,8%6,3
25. Ουγγαρία5.2105410,2%5,5
26. Ρουμανία6.6703513,2%4,6
27. Πολωνία13.440376,7%2,4
28. Ελλάδα6.104593,6%2,1
29. Κύπρος562412,1%0,9
30. Μάλτα116203,4%0,7

Πηγή: Motointegrator

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Έρευνα: Πόσοι φορτιστές EV θα υπάρχουν ανά χώρα έως το 2050 - Η θέση της Ελλάδας

BYD: Καινοτομεί με ταχυφορτιστές 1.000 kW στην Ευρώπη - 470 km αυτονομίας σε 5 λεπτά

«Μεγάλος αδερφός» στα καύσιμα, αυστηρή επιτήρηση στις δεξαμενές πρατηρίων - Τα τσουχτερά πρόστιμα