Καμπανάκι από τον πρόεδρο της Κίνας: «Σταματήστε να επενδύετε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα»


Μεγάλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κλήθηκαν από τις αρμόδιες αρχές της χώρας για να ενημερωθούν ότι η πλεονάζουσα παραγωγή αποτελεί πλέον εθνικό πρόβλημα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 15/8/2025

Επί σειρά ετών, η Κίνα επέλεξε μία στρατηγική επέκτασης στην αγορά του αυτοκινήτου, με ολοένα και περισσότερες εταιρείες να εξάγουν τα προϊόντα τους στην Δύση. Μόνο το 2024, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξήγαγαν 5,86 εκ. οχήματα, εκ των οποίων τα 1,28 εκ. να είναι ηλεκτρικά και PHEV. 

Το πλεονέκτημα των Κινέζων κατασκευαστών έγκειται στην αυξημένη παραγωγή, και στην ικανότητα να πωλούν σε πιο ανταγωνιστικές τιμές τα οχήματά τους, έχοντας άμεση πρόσβαση σε πρώτες ύλες, όπως είναι το κοβάλτιο και το λίθιο για την κατασκευή των μπαταριών των EV.

Ωστόσο, η κυβέρνηση της χώρας θέλει να αλλάξει οικονομικοεπιχειρηματική στρατηγική, με τον πρόεδρο Xi Jinping να έχει κρίνει σαφώς με δημόσιες τοποθετήσεις του «την τυφλή επένδυση σε στρατηγικούς τομείς όπως είναι τα ηλεκτρικά οχήματα, η τεχνητή νοημοσύνη και η προηγμένη πληροφορική». Ζήτησε, μάλιστα, το τέλος του κύκλου «υποβάθμισης» που επηρεάζει τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.

Οι συνέπειες ήταν άμεσες: γίγαντες όπως η BYD, η Great Wall Motors και η XPeng κλήθηκαν από τις ρυθμιστικές αρχές για να τους προειδοποιήσουν ότι η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα αποτελεί πλέον εθνικό πρόβλημα. Ειδικά για την BYD, υπάρχει και το πρόσφατο παράδειγμα της ακραίας μείωσης τιμών σε ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα της κατά 10 ως 30%.

Πρόκειται για μία στρατηγική που στα κινεζικά αναφέρεται ως 'neijuan'. Δε μεταφράζεται ευθέως στα ελληνικά, όμως η έννοια περιγράφει μια κατάσταση όπου επιχειρήσεις ή κλάδοι επενδύουν όλο και περισσότερους πόρους (χρήμα, χρόνο, προσπάθεια) για να αποσπάσουν μερίδιο αγοράς ή να επιβιώσουν, αλλά τα κέρδη ή τα αποτελέσματα μειώνονται.

Ως εκ τούτου, πολλές εταιρείες δεν είναι καν κερδοφόρες στον κύκλο εργασιών στο εσωτερικό της χώρας και υποβαθμίζουν την κινεζική οικονομία.

Σε αυτό το πλαίσιο, το ινστιτούτο Hutong Research αναφέρει σε ανάλυσή του ότι κυβερνητικές υπηρεσίες της Κίνας έχουν ήδη αρχίσει να επανασχεδιάζουν το νομικό πλαίσιο γύρω από την τιμολόγηση των ηλεκτρικών οχημάτων ώστε να μπορούν να επιβάλλονται πλαφόν, να τιμωρούνται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και να απαγορεύονται οι ακραίες εκπτώσεις που «ρίχνουν» την αγορά. 

Παράλληλα, θα παρθούν μέτρα που θα αποτρέπουν τις εταιρείες από το να εφαρμόζουν την τακτική των «μεταχειρισμένων» αυτοκινήτων με μηδέν χιλιόμετρα που στόχο έχει την τεχνητή αύξηση των πωλήσεων.  

Μεσοπρόθεσμα, πάντως, η Κίνα θα συνεχίσει να προωθεί τις εξαγωγές PHEV, καθώς εξαιρούνται από τους δασμούς που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ένα crash test προκάλεσε «εμφύλιο» στην Κίνα - Ηλεκτρικό SUV συγκρούεται με φορτηγό και βγαίνει αλώβητο (video)

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Χρυσωρυχείο η ανακύκλωση των παλιών μπαταριών

H Xiaomi το τερματίζει - Το νέο SU7 Ultra έρχεται με 1.548 PS και 0-100 km/h σε 1,97 sec