Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Χρυσωρυχείο η ανακύκλωση των παλιών μπαταριών


Η σχετική οδηγία της ΕΕ προβλέπει την ανακύκλωση των μπαταριών σε ποσοστό τουλάχιστον 90%, με τη Σουηδία και τη Γερμανία να κατέχουν ηγετική θέση σε αυτόν τον τομέα.

  • TOY ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 8/8/2025

Μπορεί να κοστίζουν –προς το παρόν– πανάκριβα οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ωστόσο μετά τη λήξη χρήσης τους στα οχήματα δεν είναι για… πέταμα. Αντιθέτως, ξεκινούν μια δεύτερη ζωή ως συσσωρευτές ηλεκτρικής ενέργειας σε νοικοκυριά και σε επιχειρήσεις, που μπορεί να φτάσει ακόμα και στη δεκαετία. Τότε έρχεται η στιγμή της ανακύκλωσης, η οποία αποκτά πλέον ολοένα μεγαλύτερη σημασία, όσο μεγαλώνει η ηλικία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων πρώτης γενιάς και αρχίζουν και αποσύρονται από την κυκλοφορία ή χρειάζονται αντικατάσταση των μπαταριών τους με καινούργιες.

Η ΕΕ εξέδωσε, μάλιστα, το 2023 μία οδηγία που προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη διαφάνεια από πλευράς κατασκευαστών, όσον αφορά στην αντοχή και στη διάρκεια ζωής των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων και στη δημιουργία ενός «διαβατηρίου» με QR-Code για κάθε τέτοιο προϊόν, το οποίο θα περιέχει πληροφορίες για τα συστατικά του και οδηγίες ανακύκλωσης του. Μάλιστα, το κατώτατο όριο ανακύκλωσης των υλικών των παλαιών μπαταριών ανέβηκε από το 50% στο 90%, οπότε είναι προφανές ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα κύμα δημιουργίας ανάλογων εγκαταστάσεων.

Μία μπαταρία βάρους περίπου 400 L και χωρητικότητας 50 kWh περιέχει γύρω στα 8 kg λίθιο, 12 kg μαγγάνιο, 9 kg κοβάλτιο, 41 kg νικέλιο και 71 kg γραφίτη, αλλά και μεγάλες ποσότητες μετάλλων, όπως 126 kg αλουμίνιο, 22 kg χαλκό και 3 kg ατσάλι. Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε 37 kg ηλεκτρολύτες και 21 kg πλαστικά, που πρέπει, επίσης, να ανακυκλωθούν.

Από το 2031 και ύστερα θα οφείλει να κατέχει το κοβάλτιο ποσοστό τουλάχιστον 16% στο σύνολο των ανακυκλωμένων υλικών από μια παλιά μπαταρία και το λίθιο και το νικέλιο 6%, ενώ τα αντίστοιχα νούμερα αυξάνονται από το 2036 σε 26%, 12% και 15%! Έτσι, εξασφαλίζεται ότι η συγκεκριμένη διαδικασία δεν θα έχει μόνον οικολογικό όφελος, αλλά θα αποτελέσει στο μέλλον και μια εξαιρετικά κερδοφόρα οικονομική δραστηριότητα.

Με βάση, λοιπόν, αυτά τα δεδομένα και τα σχέδια λειτουργίας μεγαλύτερων και περισσότερων εργοστασίων ανακύκλωσης μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα κερδίζουμε ετησίως από το 2030 σε ευρωπαϊκό επίπεδο 435.600 τόνους πολύτιμων υλικών, όπως κοβάλτιο, λίθο, νικέλιο, αλουμίνιο, κ.λπ. Ηγέτιδα ευρωπαϊκή χώρα εκτιμάται ότι θα είναι η Σουηδία, με περίπου 135.000 τόνους ανακυκλωμένων υλικών, ενώ τις άλλες δύο θέσεις του βάθρου θα συμπληρώνουν το 2030 η Γερμανία με 90.000 τόνους και η Ισπανία με 68.000 τόνους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ναυάγησε το σχέδιο για ευρωπαϊκές μπαταρίες EV - Μπαίνει λουκέτο και στο τελευταίο εργοστάσιο της Northvolt

Το θείο μπαίνει στις μπαταρίες και μειώνει δραστικά το κόστος - Ποιο είναι το μειονέκτημα

Τι συμβαίνει στις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μετά το τέλος της «ζωής» τους (video)