Τελικά στην Ελλάδα δεν υπάρχει περίπτωση να… βαρεθούμε ποτέ! Ειδικά όσοι αγαπούμε την οδήγηση, καθημερινά θα δούμε και θα βιώσουμε καταστάσεις ξεχωριστές, οι οποίες είτε θα προκαλέσουν γέλιο, είτε έντονο θυμό.
Αυτά που συνέβησαν τις ημέρες των Χριστουγέννων στην Αράχωβα και η ευκολία με την οποία έπεσε όλο το… ανάθεμα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τις τραγελαφικές καταστάσεις που έλαβαν χώρα στον εν λόγω χειμερινό προορισμό, μας οδήγησε στο να αναζητήσουμε απαντήσεις σε σημαντικά ερωτήματα που έχουν να κάνουν με τη λειτουργία των EVs τον χειμώνα.
Αρχικά, ας ξεκινήσουμε με κάτι πολύ απλό: με τον όρο «χειμώνας» μπορούν να περιγραφούν διαφορετικές καταστάσεις. Άλλος ο ελληνικός χειμώνας με θερμοκρασίες οριακά κάτω από το μηδέν, κι άλλος ο χειμώνας στη Σκανδιναβία, εκεί όπου οι θερμοκρασίες είναι πολικές.
Δεν επιλέξαμε τυχαία τη Σκανδιναβία. Άλλωστε είναι γνωστό ότι σε χώρες όπως η Νορβηγία, η ηλεκτροκίνηση έχει κάνει άλματα τα τελευταία χρόνια. Ως εκ τούτου, τα συμπεράσματα από εκεί είναι παραπάνω από ασφαλή.
Οι ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες σε χώρες όπως οι σκανδιναβικές επηρεάζουν τον τρόπο οδήγησης και τις επιδόσεις των αυτοκινήτων. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα επηρεάζονται από το κρύο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν λειτουργούν σε παγωμένες συνθήκες.
Η μεγαλύτερη επίδραση που έχει ο κρύος καιρός στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι η μείωση της μέγιστης αυτονομίας τους. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν αρνητικά τις μπαταρίες που χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας. Ο λόγος είναι ότι οι μπαταρίες βασίζονται σε χημικές αντιδράσεις για την απορρόφηση και την απελευθέρωση της ηλεκτρικής ενέργειας. Οι χαμηλές θερμοκρασίες επιβραδύνουν αυτές τις αντιδράσεις, γεγονός που με τη σειρά του μειώνει την απόδοση της μπαταρίας.
Υπάρχουν, ωστόσο, κατασκευαστές, οι οποίοι ενσωματώνουν στα αυτοκίνητά τους λειτουργίες υπολογισμού της αυτονομίας, ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία. Πολύτιμος «συνεργάτης», προκειμένου να γνωρίζετε ανά πάσα στιγμή πόση μπαταρία έχετε!
Ο γενικός κανόνας, πάντως, είναι ότι όσο πιο χαμηλή είναι η εξωτερική θερμοκρασία, τόσο μειώνεται η αυτονομία της μπαταρίας ενός EV. Όσο προχωρά η τεχνολογία των αυτοκινήτων και των μπαταριών, αυτό το φαινόμενο περιορίζεται και δεν είναι τυχαίο πως πλέον οι κατασκευαστές υποβάλλουν σε εξαντλητικές δοκιμές τα ηλεκτρικά μοντέλα τους, πριν τα βγάλουν στην αγορά.
Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να βάλετε κι εσείς το χεράκι σας –ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, το… ποδαράκι σας- ώστε να εξασφαλίσετε ότι το EV σας θα λειτουργεί εξίσου αποδοτικά και τον χειμώνα. Η ήπια οδήγηση, χωρίς απότομες επιταχύνσεις, συμβάλλει ώστε η αυτονομία να αυξάνεται, ενώ οι πιο «απαλές» κινήσεις του τιμονιού βοηθούν ώστε να διατηρήσετε τον έλεγχο του οχήματος και να αποφύγετε περιττές μανούβρες.
Η αναγεννητική πέδηση είναι ένα εξαιρετικό χαρακτηριστικό που μπορεί να βοηθήσει στην τροφοδοσία ενέργειας την μπαταρία για τη μεγιστοποίηση της αυτονομίας, αλλά μπορεί επίσης να προκαλέσει ολίσθηση σε δρόμο με πολύ χιόνι ή πάγο. Συνίσταται να απενεργοποιείτε τη διαδικασία έντονης αναγεννητικής πέδησης όταν οδηγείτε στο χιόνι ή στον πάγο.
Ο προ-κλιματισμός μπορεί επίσης να κάνει τεράστια διαφορά. Όταν ζεσταίνετε το αυτοκίνητό σας ενώ αυτό είναι συνδεδεμένο με τον ταχυφορτιστή, εξοικονομείτε σημαντική ενέργεια που θα σας φανεί εξόχως χρήσιμη στη συνέχεια.
Εάν το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο διαθέτει θερμαινόμενα καθίσματα ή θερμαινόμενο τιμόνι, θα σας συνιστούσαμε να τα χρησιμοποιήσετε. Αυτά απαιτούν πολύ λιγότερη ενέργεια από ένα συμβατικό σύστημα κλιματισμού.
Μια άλλη επίδραση του κρύου καιρού είναι ότι οι ταχύτητες φόρτισης μπορεί να είναι πιο αργές. Η Tesla επισημαίνει ότι ο εξαιρετικά ψυχρός καιρός μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερη ταχύτητα φόρτισης στους Supercharger της και το ίδιο μπορεί να ισχύει και για τα δημόσια σημεία φόρτισης άλλων παρόχων.
Σε γενικές γραμμές, πάντως, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε όταν οδηγείτε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο το χειμώνα. Θα πρέπει να έχετε υπόψη σας, ωστόσο, ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι γενικά βαρύτερα από τα μοντέλα με θερμικούς κινητήρες, όπερ σημαίνει πως ο κίνδυνος ολισθήσεων είναι μεγαλύτερος και ο έλεγχος του αυτοκινήτου σε τέτοιες συνθήκες γίνεται δυσκολότερος.
Μια επιπρόσθετη σημαντική κίνηση θα ήταν να τοποθετήσετε στο EV σας χειμερινά ελαστικά, τα οποία συμβάλλουν στην καλύτερη οδική συμπεριφορά του οχήματός σας, έως τη στιγμή που οι συνθήκες θα απαιτήσουν τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων ή χιονοκουβερτών.
Και φυσικά, να ελέγχετε τακτικά την πίεση στα ελαστικά σας, ειδικά εάν το EV σας δεν είναι εφοδιασμένο με ειδικούς αισθητήρες ανίχνευσης χαμηλής πίεσης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Κακοκαιρία Elena: Η εφαρμογή που δείχνει LIVE τους χιονισμένους δρόμους σε όλη την Ελλάδα (χάρτης)
Αντιολισθητικές αλυσίδες: Αυτό είναι το πρόστιμο για όσους δεν τις έχουν στο αυτοκίνητο
Χειμερινά ελαστικά: Βρείτε όλες τις απαντήσεις για τη χρησιμότητά τους