Σε μία ιστορία επτά δεκαετιών, οι Έλληνες αγωνιζόμενοι, είτε από την θέση του οδηγού είτε από εκείνη του συνοδηγού, έγραψαν τη δική τους πορεία στο Ράλλυ Ακρόπολις, γράφοντας με χρυσά γράμματα τα ονόματά τους στις σελίδες του βιβλίου που συνθέτει τον εθνικό μας αγώνα.
Κοιτάζοντας όλα τα πρόσωπα που θα μπορούσαν να μπουν στη συγκεκριμένη λίστα, σίγουρα θα αδικήσαμε κάποια, όμως ξεχωρίσαμε 5+1 ένα άτομα (5 οδηγούς και 1 συνοδηγό) που άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στα ελληνικά χώματα.
Σιρόκο
Λίγα πληρώματα μπορούν να πουν ότι έχουν τις επιτυχίες του Σιρόκο με τον Μίλτο Ανδριόπουλο, αλλά και τον Μανώλη Μακρινό.
#Retropolis ??
Oι Σιρόκο - Ανδριόπουλος με την Alpine-Renault A110 1800 στο δρόμο για τη δεύτερη θέση του 23ου Ράλλυ Ακρόπολις, το 1976! ??????#AcropolisRally#RallyofGodspic.twitter.com/diPWJjwMBS
— EKO Acropolis Rally (@AcropolisRally) July 6, 2022
Ο κατά κόσμον Τάσος Λιβιεράτος οδήγησε μία Alpine Renault A110, προετοιμασμένη από την ίδια την εταιρεία στο Dieppe της Γαλλίας, και κατάφερε να έρθει δύο φορές δεύτερος στον εθνικό μας αγώνα, το 1975 και το 1976, ενώ ήρθε 5ος και 6ος με τον Μακρινό στο δεξί bucket το 1977 και το 1978, αντίστοιχα. Σε μια εποχή που είχαν αρχίσει πια να έρχονται ξένα πληρώματα με το Ακρόπολις να έχει ενταχθεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, οι επιτυχίες του Σιρόκο ήταν ακόμα πιο σημαντικές στην ιστορία του αγώνα. Υπήρξε ένας οδηγός μεθοδικός, με σταθερή και νηφάλια οδήγηση, που στόχευε το αποτέλεσμα και το έπαιρνε.
Ιαβέρης
#Retropolis ??
Ιαβέρης και Κώστας Στεφανής με Ford Escort RS 1800 MKII το 1978 τερματίζουν στη 14η θέση γενικής και στην 3η μεταξύ των Ελλήνων!
??: Τάσος Αρωνίτης#AcropolisRally#RallyofGods ?????? pic.twitter.com/peTaua7B1e
— EKO Acropolis Rally (@AcropolisRally) June 20, 2025
Ο Τάσος Μαρκουίζος έχει διαγράψει τεράστια πορεία στους αγώνες, ενώ έμεινε χαραγμένος στις μνήμες των θεατών που ανέβηκαν στα βουνά τη δεκαετία του '70 και του '80 για τα περάσματα και την ταχύτητά του. Με συνοδηγό τον Κώστα Στεφανή, ο Ιαβέρης ξεσήκωσε τα πλήθη, ενώ το 1980 συνδύασε το τερπνόν μετά του ωφελίμου, καθώς κατάφερε να τερματίσει 14ος στη γενική κατάταξη, και 3ος στην κατάταξη των Ελλήνων, με ένα -θρυλικό πια- Ford Escort RS 1800 MkII.
Γιώργος Μοσχούς
Λίγοι οδηγοί αγαπήθηκαν τόσο από τον κόσμο για αυτό που πρέσβευαν εντός κι εκτός αυτοκινήτου. Ο Γιώργος Μοσχούς ήταν ένας άνθρωπος που έγραψε ιστορία στους ελληνικούς αγώνες εν γένει, ήδη από τη δεκαετία του '70, όμως έχει το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό να έχει διαγράψει σπουδαία πορεία και στο Ράλλυ Ακρόπολις, ως εργοστασιακός οδηγός της Nissan. Οχτώ χρόνια κράτησε η πορεία του με την «Ν.Ι. Θεοχαράκης», και στον εθνικό μας αγώνα κατάφερε μαζί με το 160 GT, το Violet GT και το 240RS να αναδειχθεί ταχύτερος Έλληνας της γενικής κατάταξης τέσσερις φορές (1981, 1982, 1984, 1985).
Τζίγγερ
Ο Γιάννης Βαρδινογιάννης εκπροσωπεί την νεότερη γενιά Ελλήνων αγωνιζομένων. Έχοντας στο πλευρό του πάντα τον Κώστα Στεφανή να του διαβάζει σημειώσεις, ο Τζίγγερ βρέθηκε στη δεκάδα σε κάθε Ράλλυ Ακρόπολις που τερμάτισε (πλην ενός), οδηγώντας την Lancia Delta, το Audi Quattro και την Toyota Celica GT-4. Ο καλύτερος τερματισμός του ήρθε 1988, όταν και κατετάγη 6ος γενικής και -φυσικά- 1ος μεταξύ των Ελλήνων.
Άρης Βωβός
#Retropolis ??
Άρης Βωβός και Κώστας Στεφανής στο δρόμο για τη νίκη στο Ράλλυ Ακρόπολις του 1995 με τη Lancia Delta HF Integrale!
??: Tasos Aronitis #AcropolisRally#RallyofGods ?????? pic.twitter.com/9MsKxTWn2u
— EKO Acropolis Rally (@AcropolisRally) May 22, 2025
Μαζί με τον Τζίγγερ, ο Άρης Βωβός συγκαταλέγεται στην ίδια γενιά Ελλήνων οδηγών που έδειξαν καλό πρόσωπο στον εθνικό μας αγώνα, όμως εκείνος έχει και μια επιτυχία που 30 χρόνια μετά κανείς δεν έχει επαναλάβει (και δύσκολα θα το κάνει): κέρδισε το Ράλλυ Ακρόπολις οδηγώντας μία Lancia Delta HF Integrale, έχοντας στο δεξί κάθισμα τον Κώστα Στεφανή. Ο αγώνας δεν συγκαταλεγόταν στο WRC εκείνης της σεζόν κι έτσι το ελληνικό στοιχείο κυριάρχησε, αν και δεν έλειπαν οι ξένες συμμετοχές, με πιο σημαντική αυτή του Miki Biasion.
Κώστας Στεφανής
Δεν είναι οδηγός, αλλά έγραψε τη δική του ιστορία όχι μόνο στο Ράλλυ Ακρόπολις, αλλά στους ελληνικούς αγώνες εν γένει. Ο Κώστας Στεφανής έχει συμμετάσχει σε 30 «Ακρόπολις», ξεκινώντας από τον Γιάννη Σταθάτο και τον Ιαβέρη, και μετά με τον Τζίγγερ και φυσικά τον γιο του, Μάνο. Φυσικά, το καλύτερο αποτέλεσμα στον εθνικό μας αγώνα ήρθε το 1994, όταν υπήρξε συνοδηγός στο πλήρωμα με τον Άρη Βωβό κερδίζοντας με μία Delta HF Integrale. Για την ιστορία και την πορεία του ανά τα χρόνια μπορείτε να διαβάσετε τη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο Car and Driver και τον Θωμά Κ. Ευθυμίου ΕΔΩ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2025: Το πρόγραμμα και οι ειδικές διαδρομές του αγώνα (χάρτες)
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2025: Αυτές οι ομάδες θα τρέξουν στον εθνικό μας αγώνα
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Κυκλοφορεί το Επίσημο Πρόγραμμα - Πώς θα το προμηθευτείτε δωρεάν