Από τη Lancia στην Cupra, κι από τη Renault στην Gucci: Η διαδρομή του Luca de Meo


Η εντυπωσιακή πορεία του Luca de Meo, από τα χρόνια στη Fiat και τη Lancia, έως τη στρατηγική αναδιοργάνωση της Renault και τη μετάβαση στην παγκόσμια σκηνή των luxury brands.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 16/6/2025

Η καριέρα του Luca de Meo θα μπορούσε να γίνει μια σειρά στο Netflix και να αφηγείται την ιστορία ενός ανήσυχου νεαρού Ιταλού που μπήκε στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας με πάθος για τη Lancia και έφτασε να ηγείται ευρωπαϊκών κολοσσών.

Ο ιδιοφυής αυτός μάνατζερ, με το business casual ιταλικό στυλ και την αποδεδειγμένη οξυδέρκεια, αποχωρεί από την αυτοκινητοβιομηχανία αφήνοντας πίσω του ένα αποτύπωμα που συνδυάζει στρατηγική διορατικότητα και αυθεντική αγάπη για το αυτοκίνητο ως ένα δημιούργημα με συναίσθημα και πολιτισμική παράδοση και όχι ως ένα απλό, βιομηχανοποιημένο, προϊόν.

1992–2004: Fiat, Lancia και τα μεγάλα τραπέζια του Τορίνο

Ο Luca de Meo μπήκε στη Fiat το 1992, στα 25 του χρόνια. Ήταν η εποχή που ο βιομηχανικός όμιλος της οικογένειας Agnelli διατηρούσε ακόμη τεράστια πολιτική και κοινωνική επιρροή στην Ιταλία, παρά την εσωτερική του κάμψη. Ο νεαρός de Meo, με πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Bocconi, δεν άργησε να ξεχωρίσει.

Στις αρχές της καριέρας του εργάστηκε δίπλα σε σημαίνουσες προσωπικότητες του ιταλικού ομίλου:

  • Paolo Cantarella (CEO Fiat Auto)
  • Gianni Agnelli (Ηγέτης του Ομίλου)
  • Paolo Fresco (πρόεδρος της Fiat, που τον ξεχώρισε για την ικανότητά του να "βλέπει μπροστά από το προϊόν")

Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο de Meo ανέλαβε σημαντικό ρόλο στη Lancia, μια μάρκα που η Fiat διατηρούσε χωρίς σαφή στρατηγική κατεύθυνση. Ο ίδιος την αντιμετώπισε με σχεδόν θρησκευτική προσήλωση. Αντί να τη μετατρέψει σε «δεύτερη Fiat», όπως επιχειρήθηκε στο παρελθόν, εστίασε στην ανάδειξή της ως premium, κομψής και αστικής φίρμας με ισχυρές πολιτισμικές αναφορές.

Επανατοποθέτησε το Ypsilon με έμφαση στο στιλ, τη φινέτσα και το lifestyle κοινό, δίνοντάς του premium στοιχεία, ενώ άλλαξε και τη γλώσσα του brand: οι καμπάνιες έπαψαν να μιλούν τεχνικά και υιοθέτησαν έναν πιο συναισθηματικό, σχεδόν καλλιτεχνικό λόγο. Για τον de Meo, η Lancia δεν ήταν απλώς μια αυτοκινητοβιομηχανία, ήταν μια πολιτισμική ιδέα. Η στρατηγική αυτή δεν διέσωσε τη μάρκα μακροπρόθεσμα, αλλά απέδειξε πόσο βαθιά κατανοούσε την ουσία της αξίας ενός brand με ιστορία και χαρακτήρα.

2009–2020: Volkswagen, Audi, SEAT – Το σχολείο της γερμανικής πειθαρχίας

Μετά τη Fiat, ο de Meo μετακινήθηκε στον Όμιλο Volkswagen, αναλαμβάνοντας σημαντικές θέσεις στην Audi και τη VW. Στην Audi διακρίθηκε για την στρατηγική branding και λανσαρίσματός τους στην παγκόσμια αγορά, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της premium εικόνας της. Η κορύφωση της διαδρομής του στον Όμιλο ήρθε με τη SEAT, όπου διετέλεσε CEO από το 2015 έως το 2020.

Εκεί, ανέλαβε μια φίρμα χωρίς ξεκάθαρη ταυτότητα και τη μετέτρεψε σε νεανική, εμπορικά επιτυχημένη και κερδοφόρα. Το 2018, υπό την ηγεσία του, η Cupra —μέχρι τότε υπομάρκα αυτοκινήτων επιδόσεων— αναβαθμίστηκε σε ανεξάρτητο brand με premium χαρακτήρα, δικό της σχεδιαστικό DNA και μοντέλα όπως το Formentor που αποτέλεσε και την απαρχή της αναγέννησής της .σ. τον είχαμε συναντήσει στην δημοσιογραφική παρουσίαση του πρώτου Fromentor το 2020 στην Βαρκελώνη. Απλός, προσηνής, ευγενικός, ζεστός και πάντα με ενδιαφέρον να ακούσει την άποψή σου).

Ο de Meo μπορεί να μην ίδρυσε την Cupra, αλλά έβαλε τη θεμέλιο λίθο για την μεταμόρφωσής της σε lifestyle, άρτιο τεχνολογικά και sportive brand με παγκόσμιες φιλοδοξίες. Και κάπως έτσι έχει εδραιωθεί σήμερα…

2020–2025: Renault και το στοίχημα της Renaulution

Το 2020, εν μέσω κρίσης, ο de Meo ανέλαβε τη Renault. Η εταιρεία βρισκόταν σε εσωτερική κρίση, με πτώση πωλήσεων και στρατηγική σύγχυση. Λάνσαρε το σχέδιο "Renaulution", διαχωρίζοντας τον όμιλο σε τρεις στρατηγικές οντότητες:

  • Ampere: ηλεκτροκίνηση και λογισμικό
  • Horse: θερμικοί και υβριδικοί κινητήρες
  • Mobilize: υπηρεσίες κινητικότητας

Με ρεαλισμό και επιθετική στρατηγική, μίλησε δημόσια για την ανάγκη μιας ενιαίας ευρωπαϊκής απάντησης στην ταχέως αναπτυσσόμενη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία και το ρίσκο απώλειας τεχνολογικής και βιομηχανικής κυριαρχίας.

2025: Από την αυτοκίνηση στη μόδα

Τον Ιούνιο του 2025, ο de Meo ανακοίνωσε την αποχώρησή του από τη Renault. Λίγες ημέρες αργότερα, έγινε γνωστό ότι αναλαμβάνει τη θέση του CEO του ομίλου Kering, στον οποίο ανήκουν μερικά από τα σημαντικότερα luxury fashion brands του κόσμου (Gucci, Saint Laurent, Balenciaga). Η μετάβασή του από την αυτοκινητοβιομηχανία στον λαμπερό κόσμο της πολυτέλειας φαίνεται απολύτως συμβατή με το branding, κεντρικό στυλ ηγεσίας που πάντα ακολουθούσε.

Τι αφήνει πίσω του

Ο Luca de Meo αποχωρεί από τον κόσμο της αυτοκίνησης έχοντας:

  • Μεταμορφώσει τη SEAT και αναδείξει την Cupra σε ανεξάρτητο, premium brand.
  • Επανεκκινήσει τη Renault με στρατηγικό σχέδιο και τεχνολογική εστίαση.
  • Υψώσει τη φωνή του υπέρ της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, απέναντι στον κινεζικό ανταγωνισμό.
  • Αναδείξει την αξία του σχεδιασμού, της ιστορίας και της κουλτούρας ως στρατηγικά εργαλεία διοίκησης.

Μοντέλα-ορόσημα στην πορεία του Luca de Meo

  • Lancia Ypsilon (2η γενιά, 2003): Επανατοποθέτηση του μοντέλου με έμφαση στο αστικό στυλ και την premium ταυτότητα.
  • Audi A1 (2010): Συμβολή στην τοποθέτησή του ως νεανικού, premium compact μοντέλου.
  • SEAT Ateca (2016): Το πρώτο SUV της μάρκας, άνοιξε νέα εμπορική εποχή.
  • SEAT Arona (2017): Επιτυχημένο μοντέλο για τη μικρομεσαία κατηγορία.
  • Cupra Formentor (2020): Το πρώτο αποκλειστικό μοντέλο της Cupra ως ανεξάρτητης φίρμας.
  • Renault 5 E-Tech (2024): Επαναφορά ενός ιστορικού ονόματος σε πλήρως ηλεκτρική μορφή, με στόχο την προσιτή, ευρωπαϊκή ηλεκτροκίνηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Luca de Meo: «Χρειαζόμαστε αυτοκίνητα που μπορεί να αγοράσει ο κόσμος»?

Fiat εναντίον Dacia: Το νέο SUV που... σηκώνει το γάντι στο Bigster

Η Aston Martin κυνηγά τον Russell - Ποιες είναι οι προτεραιότητες του οδηγού