Για κάποιον λόγο που μόνο στα μυστικά συρτάρια –πιθανόν– της NASA μπορούμε να αναζητήσουμε, σχεδόν όλοι οι αστροναύτες των προγραμμάτων Apollo οδηγούσαν Chevrolet Corvette. Ένα muscle car που προφανώς εξασφάλιζε, έστω στο ελάχιστο, την ταχύτητα που αναζητούσαν οι αστροναύτες, συνηθισμένοι σε υπερηχητικά νούμερα. Ωστόσο, για χάρη του δεύτερου πληρώματος που πάτησε στη Σελήνη, δημιουργήθηκαν τα διάσημα «Astrovette». Που δεν ήταν άλλα αυτοκίνητα από τα Stingray Riverside Gold Coupé του 1969 σε ειδική έκδοση.
Ας πάρουμε όμως την ιστορία από την αρχή... Βρισκόμαστε στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Τα πάντα αλλάζουν ραγδαία στην παγκόσμια πραγματικότητα και στην άλλη όχθη του Ατλαντικού η ευημερία αντικατοπτρίζεται κυρίως στη φρενίτιδα της «κατάκτησης του φεγγαριού»… Τότε ήταν που η ιδέα έπεσε στα γραφεία της Chevrolet: «Αφού πλέον όλοι οι αστροναύτες προτιμούν τα αυτοκίνητά μας, γιατί να μη βγάλουμε μία ειδική έκδοση της Corvette που όχι μόνο θα παραπέμπει στην ιδιότητα των ιδιοκτητών τους, αλλά θα κάνει και παγκόσμιο ντόρο. Με άμεσο αποτέλεσμα, τα μάτια όλων να στραφούν σε εμάς». Κάπως έτσι θα πρέπει να ακούστηκε η έξυπνη αυτή ιδέα και υποθέτουμε ότι αυτό θα έγινε ένα πρωινό σε έναν όροφο κάποιου ουρανοξύστη στο Ντήτροιτ της Πολιτείας του Μίσιγκαν στις ΗΠΑ…
Και στη βάση αυτής της εξαιρετικής ιδέας πρυτάνευε η λογική να ταιριάζουν τα αυτοκίνητα για το πλήρωμα του Apollo 12 μεταξύ τους, καθώς καμία άλλη ομάδα του Apollo δεν το έκανε, παρά το γεγονός ότι ήταν σύνηθες σχεδόν όλοι, όπως είπαμε, να οδηγούν μία Corvette.
Και οι «Κορβέτες» που επέλεξαν οι αστροναύτες ήταν μια τριάδα πανομοιότυπων κουπέ Riverside Gold ’69. Το αποτέλεσμα ήταν παραπάνω από εντυπωσιακό, αφού το livery των «Astrovette» δημιουργήθηκε από τον θρυλικό σχεδιαστή αυτοκινήτων Alex Tremulis, με τη συμβολή των αστροναυτών τού Apollo 12. Ο Tremulis πρότεινε τρία διαφορετικά σκίτσα για το τρίο αυτών των ιδιαίτερων Corvette Stingray, εκ των οποίων επιλέχθηκε αυτό του χρυσού χρώματος με βαμμένα μαύρα τα πίσω φτερά, που παρέπεμπαν στα χρώματα της σεληνιακής μονάδας Apollo.
Οι τρεις Corvette -«Astrovette»- Apollo 12 ήταν πανομοιότυπες, εκτός από μία λεπτομέρεια. Τα κόκκινα, λευκά και μπλε αυτοκόλλητα σε κάθε φτερό χρησιμοποιήθηκαν για να προσδιορίσουν ποια Corvette ανήκε σε ποιον αστροναύτη, με το χρώμα να αντιστοιχεί στα χρώματα που τους είχαν ανατεθεί για τη συσκευασία τροφίμων στη διαστημική κάψουλα. Έτσι, λόγου χάριν, το χρώμα του Bean ήταν το μπλε.
Για την ιστορία, οι τρεις αστροναύτες, πλήρωμα του Apollo 12, Pete Conrad (διοικητής αποστολής), Alan Bean (πιλότος σεληνιακής μονάδας) και Dick Gordon (πιλότος μονάδας διοίκησης) εκτοξεύτηκαν στο φεγγάρι στις 14 Νοεμβρίου του 1969. Πέντε ημέρες αργότερα, ο Bean και ο Conrad έγραψαν ιστορία ως το δεύτερο πλήρωμα που άγγιξε τη σεληνιακή επιφάνεια, αφού προσγειώθηκε στον «Ωκεανό των Καταιγίδων» στη σεληνιακή μονάδα Intrepid. Το τρίο των αστροναυτών επέστρεψε στη Γη στις 24 Νοεμβρίου 1969.
Το αμερικανικό marketing στα καλύτερά του
Ποιο ήταν, όμως, το πιο έξυπνο «κόλπο» όλων που είχε καθιερώσει τη Chevrolet ως ηγέτιδα τότε των muscle cars, τουλάχιστον στο υψηλής αποδοχής κοινό των αστροναυτών; Οι οποίοι αστροναύτες, ειρήσθω εν παρόδω, την εποχή εκείνην ήταν οι σύγχρονοι ήρωες, ειδικά, μάλιστα, σε μία εποχή που στο πλαίσιο του Ψυχρού Πολέμου εδραιωνόταν η διαστημική κόντρα.
Μέσα από την αδηφάγο έξαρση επικοινωνιακού παροξυσμού –μην ξεχνάμε ότι τότε οι έννοιες διαφήμιση και marketing είχαν την τιμητική τους πραγματοποιώντας τα πρώτα άλματά τους στον εμπορικό κόσμο–, η κάθε κολοσσιαία εταιρεία ήθελε να κάνει το κάτι παραπάνω. Και η ιδιοκτήτρια της Chevrolet, η General Motors, ήταν αυτή που, σε συμφωνία με τον κατά κάποιον τρόπο σύλλογο των αστροναυτών, ενοικίαζε για έναν χρόνο τα πιο πρόσφατα μοντέλα Corvette για μόλις 1 δολάριο ετησίως!
Όλα, όμως, ξεκίνησαν το 1962 όταν η GM χάρισε μία Corvette στον Alan Shepard, τον Αμερικανό αστροναύτη ο οποίος το 1961 έγινε το δεύτερο άτομο στον κόσμο και ο πρώτος Αμερικανός που ταξίδεψε στο Διάστημα, ενώ το 1971 έγινε ο πέμπτος και γηραιότερος άνθρωπος που περπάτησε στη Σελήνη, σε ηλικία 47 ετών.
Με αφορμή εκείνο το γεγονός, η GM είδε μέσα από εκείνη την ενέργεια μια εξαιρετική ευκαιρία για marketing εκμεταλλευόμενη με τον καλύτερο τρόπο τη φήμη των αστροναυτών. Χαρακτηριστικά αναγνώσματα στον Τύπο της περιόδου εκείνης αναφέρουν μία εξίσου ενδιαφέρουσα ιστορία. Αυτήν που αναφέρει ότι ο τότε πρόεδρος της GM Ed Cole χάρισε την Corvette στον Alan Shepard, τον πρώτο Αμερικανό στο Διάστημα, ως δώρο για την υπηρεσία του στη χώρα του, αν και η GM δεν συνήθιζε να χαρίζει αυτοκίνητα σε κανέναν, ακολουθώντας μία πολιτική που όφειλε να αποφεύγει να κάνει τόσο ακριβά δώρα στον οποιονδήποτε. Ούτε καν στους αστροναύτες. Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με δημοσιεύματα, επικράτησε η άποψη, που μετέφερε αργότερα στα Μέσα η Dollie Cole, η χήρα του Ed Cole: «Το δώρο ήταν απολύτως λογικό, παρά τη συνήθη τάση της GM να αποφεύγει τέτοια πράγματα. Όμως, τότε οι αστροναύτες ήταν απίστευτα αναγνωρίσιμα άτομα διεθνώς. Και, μάλιστα, για καλό λόγο. Και η καλή δημοσιότητα είναι καλό να τη χρησιμοποιείς για να μεγεθύνεις τη δημοσιότητα ενός προϊόντος που παράγεις».
Καλές οι δεύτερες σκέψεις περί «ορθότητας», αλλά γρήγορα η General Motors συνειδητοποίησε ότι οι αστροναύτες απολάμβαναν πολλές αναφορές –συχνά καθημερινές– σε εφημερίδες, περιοδικά και τηλεόραση. Αποφάσισαν, έτσι, ότι το να δανείζουν μία νέα Corvette σε αυτούς κάθε χρόνο, θα είχε ως αποτέλεσμα εύκολη και εξαιρετική δημοσιότητα. Βέβαια, στη συνέχεια, αυτή την υπέροχη ιδέα την εξέλιξαν... Τόσο που αποφάσισαν να δανείσουν στις γυναίκες των αστροναυτών ένα άλλο Chevrolet της επιλογής τους!
Η επόμενη ημέρα
Δυστυχώς, για τους συλλέκτες των Corvette, τα «Astrovettes» των αστροναυτών παραδίδονταν στο τέλος του χρόνου στην εταιρεία και στη συνέχεια πωλούνταν στο κοινό. Και σιγά σιγά, αλλάζοντας χέρια, τα «Astrovettes» χάθηκαν στην πορεία του χρόνου…
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
"Εκτελούνται μεταφοραί" by NASA: Ένα van μόνο για αστροναύτες
Το πρώτο premium κάρο στον κόσμο βρέθηκε στην Πομπηία! (photos)
Σε αυτό το μέρος επιτρέπονται μόνο τα diesel αυτοκίνητα - Όσο πιο παλιό, τόσο καλύτερα