Καμουφλαρισμένα πρωτότυπα ή αλλιώς «μουλάρια»: Πώς μπήκαν στο στόχαστρο των κατασκόπων


Όλα τα μυστικά που κρύβονται πίσω από τα πρωτότυπα μοντέλα και τις «στολές παραλλαγής» τους, όταν δοκιμάζονται σκληρά και σε ακραίες συνθήκες στις πιο απίθανες γωνιές του πλανήτη.

  • ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/12/2024

Τα αυτοκίνητα με τα αλλόκοτα καμουφλάζ, που βρίσκονται σε ειδική αποστολή από τις κατασκευάστριες εταιρείες τους, αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της περίπλοκης διαδικασίας εξέλιξης ενός νέου μοντέλου, πριν ολοκληρωθεί και περάσει σε φάση παραγωγής.

Κάτω από τα αυτοκόλλητα, τις μεμβράνες και τα σταθερά καλύμματα κρύβονται πρωτότυπα μελλοντικών αυτοκινήτων, τα οποία δεν έχουν αποκαλυφθεί επίσημα και πραγματοποιούν δοκιμές των μηχανικών μερών, της αεροδυναμικής και άλλων σημαντικών δομικών και σχεδιαστικών στοιχείων τους. Το καμουφλάζ τους εμποδίζει τους ανταγωνιστές να μάθουν πρόωρα λεπτομέρειες του νέου αντιπάλου τους και να βελτιώσουν τα δικά τους προϊόντα ή να προλάβουν και να λανσάρουν νωρίτερα οχήματα παρόμοιων προδιαγραφών.

Υπάρχει, επίσης, και μία υποκατηγορία οχημάτων, όπου δοκιμάζονται διάφορα συστήματα μελλοντικών αυτοκινήτων σε μοντέλα, τα οποία κυκλοφορούν ήδη στην αγορά. Τα λεγόμενα «μουλάρια» λειτουργούν ουσιαστικά σαν Δούρειοι Ίπποι, αφού κρύβουν τα μυστικά μέσα τους και δεν τραβούν την προσοχή των ανταγωνιστών και των… κατασκόπων, αφού δεν διαφοροποιούνται οπτικά από ένα ίδιο μοντέλο παραγωγής.

Τα σχέδια των εμφανίσεων παραλλαγής έχουν μακρά παράδοση και έλκουν την καταγωγή τους από τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο, όταν εφεύρε ο Βρετανός καλλιτέχνης Νόρμαν Γουίλκινσον το μοτίβο Dazzle για την κάλυψη των πολεμικών πλοίων, ώστε να εντοπίζονται δυσκολότερα από τον εχθρό.

Το μοτίβο Dazzle χρησιμοποιήθηκε για την κάλυψη των πολεμικών πλοίων.
Το μοτίβο Dazzle χρησιμοποιήθηκε για την κάλυψη των πολεμικών πλοίων.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανεβεί, φυσικά, επίπεδο σε σχέση με το 1918 και χρησιμοποιούν για το καμουφλάζ των πρωτότυπων οχημάτων τους διάφορα υλικά και σχέδια, προσέχοντας πάντα τις απαγορεύσεις που ισχύουν από χώρα σε χώρα σχετικά με την απόσπαση της προσοχής των οδηγών.

Η απόκρυψη του αμαξώματος γίνεται μεθοδικά και περιλαμβάνει διάφορα στάδια, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής που εφαρμόζουν σχεδόν όλες οι εταιρείες αυτοκινήτου. Οι περισσότεροι κατασκευαστές ξεκινούν με ένα πλήρες καμουφλάζ του αυτοκινήτου χρησιμοποιώντας σκληρά καλύμματα βινυλίου ή άλλων υλικών και αυτοκόλλητα.

Σε δεύτερη φάση, αφαιρούνται τα καλύμματα, ώστε να ελεγχθεί το αυτοκίνητο όσον αφορά στην κατανομή του βάρους του και στην αεροδυναμική συμπεριφορά του, οπότε καλύπτεται το αμάξωμα εξωτερικά με μεμβράνες και σκεπάζεται το κόκπιτ και το εσωτερικό του με ειδικές κατασκευές για τα αδιάκριτα βλέμματα. Συχνά, επίσης, τοποθετούνται επίτηδες πλαστικά μέρη κάτω από τις μεμβράνες, για να μην αποκαλυφθεί το πραγματικό σχήμα και το ντιζάιν του αυτοκινήτου.

Δεν αποτελούν, πάντως, όλα τα καλυμμένα πρωτότυπα πραγματικά απόρρητα μυστικά, που απαγορεύεται να δουν το φως της δημοσιότητας. Ορισμένες φορές, στέλνουν συνειδητά οι εταιρείες αυτοκινήτου καμουφλαρισμένα οχήματα σε δημόσιους δρόμους, για να φωτογραφηθούν δήθεν τυχαία και να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των φίλων των τεσσάρων τροχών για κάποιο επερχόμενο μοντέλο τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, καλύπτονται λίγες επιφάνειες του οχήματος και είναι ορατές αρκετές σχεδιαστικές λεπτομέρειες προς τέρψιν του κοινού και ικανοποίηση των φωτογράφων.  

Κάποιες εταιρείες, όπως οι Land Rover και Rolls-Royce, το… τερμάτισαν, μάλιστα, βάζοντας επάνω στις αυτοκόλλητες μεμβράνες των υποτιθέμενων top secret μοντέλων τους QR codes για αναλυτικότερες πληροφορίες προς κάθε ενδιαφερόμενο.

Ο συνηθισμένος χρόνος εξέλιξης ενός νέου μοντέλου κυμαίνεται μεταξύ τριών και έξι ετών, ενώ οι δοκιμές των πρωτότυπων οχημάτων ξεκινούν σε δημόσιους δρόμους περίπου έναν χρόνο πριν την έναρξη της παραγωγής τους, για να διαπιστωθεί η καταλληλότητά τους σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας και να γίνουν, όποτε χρειάζεται, οι απαιτούμενες βελτιώσεις και αλλαγές. Οι έλεγχοι γίνονται με συσκευές και όργανα που καταγράφουν τα πάντα, ωστόσο ο πιο σημαντικός παράγοντας εξακολουθεί και παραμένει –ακόμα και στις ημέρες μας–  ο οδηγός.

Ο άνθρωπος που παίρνει θέση στο τιμόνι ενός πρωτότυπου πρέπει να διαθέτει τις ικανότητες και την εμπειρία να δοκιμάζει, αλλά και να αξιολογεί την απόδοση και τη συμπεριφορά του οχήματος σε κάθε είδους συνθήκες και ταχύτητες. Επίσης, βρίσκεται σε συνεχή επαφή και συνεννόηση με τους μηχανικούς, ώστε να μπορεί να τους μεταδώσει τις πληροφορίες, που θέλουν να αντλήσουν, όπως γίνεται, για παράδειγμα, και μεταξύ των πιλότων της Formula 1 και των μηχανικών τους. Οι συγκεκριμένοι οδηγοί είναι περιζήτητοι, αμείβονται πολύ καλά και υπογράφουν με τις εταιρείες αυτοκινήτων αυστηρές ρήτρες εμπιστευτικότητας, που τους απαγορεύουν να διαρρέουν πληροφορίες για ένα νέο μοντέλο στη δημοσιότητα και σε ανταγωνίστριες μάρκες, πριν την επίσημη πρεμιέρα του.

Τα πρωτότυπα με στολές παραλλαγής δοκιμάζονται και σε ακραίες συνθήκες πολικών και καυτών θερμοκρασιών, όπου αξιολογείται η αξιοπιστία και η αντοχή όλων των μερών τους. Τα συγκεκριμένα τεστ γίνονται συχνά στον Αρκτικό Κύκλο, στην Κοιλάδα του Θανάτου στη Νεβάδα των ΗΠΑ, στην περιοχή των Άλπεων, αλλά και σε απόμακρες περιοχές της Αφρικής και της Νότιας Αμερικής. Εκεί παραμονεύουν φωτογράφοι, για να απαθανατίσουν τα καμουφλαρισμένα μοντέλα και να πουλήσουν έναντι αδράς αμοιβής το υλικό τους στα έντυπα του ειδικού Τύπου. Οι συγκεκριμένες φωτογραφίες ανεβάζουν αποδεδειγμένα την κυκλοφορία των περιοδικών, γι’ αυτό και το επάγγελμα του κατασκόπου φωτογράφου άρχισε να γνωρίζει μεγάλη άνθηση από τη δεκαετία του 1990 και μετά.

Hans Lehmann
Hans Lehmann

Πατριάρχης του κλάδου θεωρείται ο 84χρονος σήμερα Γερμανός φωτογράφος Hans Lehmann, που σημείωσε την πρώτη επιτυχία του το 1960 απαθανατίζοντας το πρωτότυπο VW EA97, το οποίο προοριζόταν να εξελιχθεί σε διάδοχο του θρυλικού Beetle, όμως δεν προχώρησε ποτέ σε φάση παραγωγής. Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού διέπρεψε η Αμερικανίδα Brenda Priddy, που ξεκίνησε την καριέρα της το 1992 φωτογραφίζοντας μερικές καμουφλαρισμένες Ford Mustang στο πάρκινγκ ενός σούπερ μάρκετ. Η επονομαζόμενη ‘’Queen of Spyshots’’ ασχολιόταν μέχρι τότε με φωτογραφήσεις… γάμων, ενώ ως κατάσκοπος μετακόμιζε κάθε καλοκαίρι σε στρατηγικά σημεία της Death Valley και παραμόνευε υπομονετικά, μέχρι να εμφανιστούν οι στόχοι της. Οι κατάσκοποι με τους τηλεφακούς δεν υπήρξαν ποτέ ευπρόσδεκτοι ούτε από τις εταιρείες αυτοκινήτου, αλλά ούτε και από τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες ζουν κατά κύριο λόγο από τα χρήματα που ξοδεύουν οι ομάδες των μηχανικών, των οδηγών και όλου του υπόλοιπου προσωπικού, όταν βρίσκονται στην περιοχή για να δοκιμάσουν νέα οχήματα.

Έτσι, βρίσκονται συχνά αντιμέτωποι με τους ανθρώπους ασφαλείας των εταιρειών, την Αστυνομία και τους ίδιους τους ντόπιους, οι οποίοι αρνούνται να τους δώσουν καταλύματα και γενικότερα τους συμπεριφέρονται εχθρικά.

Σήμερα, περνά ο κλάδος των φωτογράφων καμουφλαρισμένων πρωτοτύπων μεγάλη κρίση, καθώς κυκλοφορούν εκατομμύρια ερασιτέχνες κατάσκοποι με Smartphones, που είναι έτοιμοι να τα καταγράψουν στο κινητό τους και να στείλουν το υλικό σε κάποιο Μέσο Ενημέρωσης έναντι πινακίου φακής. Επίσης, είναι πλέον αδύνατο να προστατεύσουν τα πνευματικά τους δικαιώματα και οι φωτογραφίες τους αναρτώνται ανεξέλεγκτα και δωρεάν σε χιλιάδες ιστότοπους ανά τον πλανήτη, ενώ τους παίρνει το ψωμί η νέα μόδα των ψηφιακών εικόνων μελλοντικών μοντέλων, με βάση πληροφορίες και στοιχεία μέσα από τις ίδιες τις εταιρείες αυτοκινήτων.

Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο ότι η Priddy εγκατέλειψε το πάλαι ποτέ προσοδοφόρο «άθλημα» της κατασκοπείας καμουφλαρισμένων οχημάτων και τώρα πλέον διοργανώνει τουριστικές εξορμήσεις με μαθήματα φωτογράφησης στην Κούβα!  Τα καλυμμένα πρωτότυπα παραμένουν, πάντως, ακόμα και στις ημέρες μας, πολύ δημοφιλή μεταξύ των φίλων των τεσσάρων τροχών και, όπως φαίνεται, αυτό θα συνεχιστεί και στο μέλλον.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Το Zastava Yugo πολλοί εμίσησαν, τη χαμηλή τιμή του ουδείς

BYD ATTO 2: Έρχεται στην Ευρώπη με 5 πράσινα αστέρια - Πότε μπαίνει στις ελληνικές εκθέσεις

F1: Οι οδηγοί ψήφισαν τους κορυφαίους της χρονιάς - Η μεγάλη έκπληξη στο top10