Ο ανταγωνισμός στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι σκληρός και οι διοικήσεις των μεγάλων ομίλων πρέπει να προβλέπουν τις μελλοντικές τάσεις, αφού από τη στιγμή της απόφασης δημιουργίας ενός νέου μοντέλου μέχρι την υλοποίηση και το λανσάρισμα του στην αγορά μεσολαβούν συνήθως από τέσσερα έως έξι χρόνια.
Ένας σίγουρος τρόπος, για να κερδίσει μια αυτοκινητοβιομηχανία χρήματα, είναι να διακρίνει έγκαιρα κάποια κενά της αγοράς και να προλάβει να τα καλύψει πρώτη με κατάλληλα προϊόντα. Ορισμένες φορές ωστόσο, ξεκινούν τέτοια εγχειρήματα με μεγάλες φιλοδοξίες, αλλά καταλήγουν σε φιάσκο, αφού δεν βρίσκουν την ανάλογη ανταπόκριση στο αγοραστικό κοινό.
Δείτε έξι τέτοια παραδείγματα μοντέλων, που επεδίωξαν να καινοτομήσουν και προκάλεσαν μεγάλες ζημιές, αντί να γεμίσουν τα ταμεία των εταιρειών τους.
Aston Martin Cygnet
Τι δουλειά έχει η αλεπού στο παζάρι και η Aston Martin στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πόλης; Η βρετανική μάρκα πλήρωσε ακριβά την αποκοτιά της, να λανσάρει το 2011 με την Cygnet ένα πολυτελές μίνι με βάση το ιαπωνικό Toyota iQ και με τιμή εκκίνησης πάνω από 50.000 ευρώ. Η οικονομική ζημιά ήταν μονόδρομος, αφού η τιμή απέκλειε την Cygnet από τους πελάτες της μικρής κατηγορίας και η προέλευση της δεν άρεσε στο σνομπ κοινό της Aston Martin. Ο κλώνος πολυτελείας του Toyota iQ σταμάτησε να παράγεται το 2013, μετά από συνολικά 593 πωλήσεις, αντί των 4.000 ετησίως του αρχικού στόχου!
Fiat Stilo
Oι Ιταλοί λανσάρισαν το 2001 με τυμπανοκρουσίες το Fiat Stilo τονίζοντας την αξιοπιστία του και παρομοιάζοντας την ποιότητα κατασκευής του με εκείνη του VW Golf. Οι καταναλωτές δεν είδαν ωστόσο θετικά την προσπάθεια δημιουργίας ενός ‘’ιταλικού Golf’’ χωρίς μεσογειακό DNA, αν και το Stilo βασιζόταν σε νέο πάτωμα, εφοδιάστηκε με καινούργιο κινητήρα και κυκλοφόρησε σε τρεις διαφορετικές εκδόσεις αμαξώματος. Τα δύο πρώτα χρόνια πουλήθηκαν γύρω στα 180.000 Fiat Stilo αντί των προγραμματισμένων 380.000 και ακολούθως πήραν οι πωλήσεις την κατηφόρα. H παραγωγή του Fiat Stilo στην Ευρώπη ολοκληρώθηκε το 2007 και η ιταλική μάρκα έχασε από το συγκεκριμένο μοντέλο περίπου 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ.
Renault Kangoo Be Bop
Οι υπεύθυνοι της Renault είχαν τη φαεινή ιδέα να μετατρέψουν το επαγγελματικό Kangoo σε ένα μοντέλο lifestyle με τρίθυρο αμάξωμα μήκους μόλις 3,9 μέτρων και ανοιγόμενη οροφή στο πίσω μέρος του θαλάμου επιβατών. Το μοντέλο ονομάστηκε Kangoo Be Bop, είχε ως στόχο τις νέες οικογένειες, απέτυχε όμως παταγωδώς κατά τη διάρκεια της παραγωγής του από το 2009 έως το 2013 και εξαφανίστηκε αθόρυβα από τη γκάμα της γαλλικής μάρκας.
Jaguar X-Type
Σε φιάσκο κατέληξε η προσπάθεια της Jaguar να αντιμετωπίσει την επιτυχημένη BMW σειρά 3 με την X-Type, που ήταν ουσιαστικά ένα Ford Mondeo με διαφορετικό αμάξωμα για μείωση του κόστους παραγωγής. Η Χ-Type σημείωσε συνολικά 362.000 πωλήσεις, αλλά οι τιμές της ήταν κάτω του πραγματικού κόστους της και με κάθε ταξινόμηση ενός τέτοιου καινούργιου μοντέλου έχανε η Jaguar πολλά χρήματα. Ουσιαστικά, οι άνθρωποι της Jaguar είχαν βάλει πολύ ψηλά τον πήχη για την X-Type, την οποία σνόμπαραν -εκτός των άλλων- και οι παραδοσιακοί πελάτες της βρετανικής μάρκας.
MINI Paceman
To Paceman λανσαρίστηκε το 2013 ως συμπλήρωμα της οικογένειας της ΜΙΝΙ με μέλη, όπως το ανοιχτό Cabrio, το SUV Countryman, τις τρίθυρες και τις πεντάθυρες εκδόσεις, κλπ. Κανένας ωστόσο δεν κατάλαβε ποτέ, τι ακριβώς πρέσβευε το ΜΙΝΙ Paceman, που ακροβατούσε αδέξια μεταξύ crossover και coupe, ενώ υστερούσε σαφώς σε χρηστικότητα. Το συγκεκριμένο μοντέλο πέρασε σαν κομήτης και η καριέρα του ολοκληρώθηκε μετά από μόνο τρία χρόνια με λίγες πωλήσεις και αρκετές ζημιές για τη θυγατρική μάρκα της BMW.
Renault Vel Satis
Οι Γάλλοι θέλησαν να πρωτοτυπήσουν λανσάροντας με το Vel Satis ένα μοντέλο με πρωτότυπο, αλλά και αμφιλεγόμενο σχεδιασμό. Το στυλάτο οικογενειακό όχημα ήταν μια κατηγορία από μόνο του, δεν κατάφερε όμως να πείσει το αγοραστικό κοινό και οι συνολικές πωλήσεις του κατά το διάστημα παραγωγής του μεταξύ 2001 και 2009 δεν ξεπέρασαν τις 50.000. Το ίδιο νούμερο ήταν ο αρχικός στόχος της Renault, όσον αφορά όμως στις ετήσιες πωλήσεις του Vel Satis, άρα μιλάμε για τον ορισμό της εμπορικής αποτυχίας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Τα αυτοκίνητα που μας «άφησαν» νωρίς - Γιατί δεν απέκτησαν ποτέ απογόνους
Οι θρυλικές Mercedes-Benz που «γεννήθηκαν» από το πενάκι του Bruno Sacco
Luigi Fagioli: Ο «κλέφτης του Αμπρούτσι» και το άδοξο τέλος του στο Μονακό (video)