Athens Flying Week 2024: Ο διάσημος πιλότος Frank Van Houten μιλά αποκλειστικά στο Car and Driver


Λίγα εικοσιτετράωρα πριν την έναρξη του Athens Flying Week 2024 και μετά από έναν ασύλληπτα δύσκολο συντονισμό, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα για να φέρουμε στην αεροπορική βάση της Τανάγρας ένα αεροπλάνο και ένα αυτοκίνητο στον ίδιο αεροδιάδρομο ως μια άτυπη «κόντρα» σε γη και αέρα, μένουμε με το βλέμμα ψηλά στον ουρανό καθώς η κακοκαιρία «Atena» σφυροκοπά την Αττική.

  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ, Β.Π.
  • 14/9/2024

Πόσο θα μπορούσε ένα μονοκινητήριο 26MX κι ένα Volvo ΕΧ30 να πετύχουν το «Go» χωρίς βροχή, κεραυνούς, ριπές αέρα και aquaplaning;  Ώσπου ξημέρωσε η ημέρα λαμπρή, καθαρή με την πρόγνωση καιρού της 114 Πτέρυγας Μάχης να μας βάζει χαμόγελα στα χείλη. Λίγες ώρες πριν είχαμε βρεθεί για μια πρώτη γνωριμία με έναν star των αιθέρων, τον Ολλανδό πιλότο Frank “Woody” Van Houten του ακροβατικού σχήματος Dutch Rush Aerobatics ο οποίος και θα ήταν εκείνος που θα μας βοηθούσε με την καταλυτική του παρουσία και εμπειρία να βάλουμε στο ίδιο κάδρο το μονοκινητήριο ακροβατικό του αεροσκάφος, Su 26MX με εννεακύλινδρο, 10λιτρο ακτινικό κινητήρα Vedeneyev M14PF, απόδοσης 430PS (μια θρυλική πτητική μηχανή στον χώρο των αεροπορικών επιδείξεων) και το ταχύτερο Volvo στο πορτφόλιο των Σουηδών, το Volvo EX30 Twin Motor Performance των 428 PS.

Ο Frank “Woody” van Houten

Ένας αδύνατος, προσηνής Ολλανδός που κανείς δε θα έπαιρνε όρκο ότι έχει περάσει από στρατιωτικές σχολές, μαχητικά, πλοία του πολεμικού ναυτικού, ελικόπτερα και τώρα πλέον επαγγελματίας πιλότος σε ιδιωτική αεροπορική εταιρία με περισσότερες από 12.000 ώρες (!) πτήσης στο ενεργητικό του έχοντας το μικρό μονοκινητήριο διαμάντι στην κατοχή του είναι ο πιλότος του 26MX. Ξεκινήσαμε τις πρώτες κουβέντες και μας εκμυστηρεύθηκε ότι από πολύ μικρός του μπήκε το μικρόβιο του ιπτάμενου κι έκανε πολλές θυσίες, τρεις δουλειές για να μπορέσει μαζί με τη στήριξη του πατέρα του να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Όλα ξεκίνησαν όμως με… Volvo! «Ήμουν 5 ετών το 1973 και στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου του Άμστερνταμ η Volvo θα παρουσίαζε το νέο της παιδικό κάθισμα. Ο πατέρας μου ήταν στο τμήμα marketing της Volvo Ολλανδίας (σ.σ. στο διάσημο εργοστάσιο της NedCar) και μπορεί να φανεί απίστευτο αλλά σε ζωντανή σύνδεση από το σαλόνι αυτοκινήτου έκανα εγώ την επίδειξη του νέου παιδικού καθίσματος της Volvo! Να λοιπόν που συναντιέμαι ξανά με ένα Volvo, αν και οδηγώ στη χώρα μου ένα Polestar!. Μεγαλώνοντας λοιπόν ήμουν λάτρης των αεροσκαφών».

«Ασχολήθηκα με τον μοντελισμό, πειραματιζόμουν με τηλεκατευθυνόμενα με πτητικές μηχανές φτιάνοντας τρελά αεροδυναμικά σχήματα κάνοντάς τα να πετάξουν. Στις διακοπές μου πήγαινα σε προγράμματα πτήσης ανεμοπλάνων. Ο πατέρας μου είδε τη λατρεία μου, έδειξε κι αυτός ενδιαφέρον και με βοήθησε στα 17 μου να ξεκινήσω σπουδές για να αποκτήσω δίπλωμα πιλότου κάνοντας παράλληλα τρεις δουλειές για να συμπληρώσω τα δίδακτρα, και μετά πήγα στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων όπου και διαπίστωσα ότι δεν ήμουν εγώ για καράβια οπότε μεταπήδησα στη σχολή πιλότων του Ναυτικού αποκτώντας και πτητική ικανότητα ελικοπτέρου».

«Εκεί ξεκίνησα ξανά τα μαθήματα αλλά έκανα και μαθήματα με ακροβατικά σμήνη νιώθοντας ότι αυτό είναι κάτι ωραίο για εμένα. Ένας από τους σχεδιαστές αυτού του αεροσκάφους μάλιστα, του 26ΜΧ με δίδαξε να πετώ με αυτό και με έπεισε ότι μου ταίριαζε απόλυτα. Δεν ήταν λοιπόν ένα ταξίδι που ήξερα εξ αρχής τι θα κάνω αλλά μια διαδικασία που με έφερε εδώ που είμαι. Ευχαριστήθηκα τη διαδικασία και χαίρομαι γι αυτό. Πλέον, η ενασχόλησή μου με την τωρινή δουλειά μου ως πιλότος σε αεροπορική εταιρία και η δημιουργικότητα και ελευθερία χειρισμών που προσφέρει η καριέρα στην Dutch Rush Aerobatics με το 26ΜΧ είναι αυτό που με εκφράζει απόλυτα.»  

Πολλοί ζήτησαν να αγοράσουν το αεροπλάνο του και με πολλά, πολλά χρήματα αλλά είναι τόσο καλά στημένο το 26MX και φροντισμένο από τον ίδιο που είναι μοναδικό τόσο για τον ίδιο όσο και στην αγορά συνολικά. «Νιώθετε ότι είστε δεμένος με το αεροπλάνο σας;» Τον ρωτάω «Ναι! Η ιδιαίτερη σχεδίαση του κινητήρα, τα συστήματά του (για παράδειγμα πρέπει να μπορεί να λιπαίνεται ακόμη και σε ανάποδη πτήση) και χρειάζεται πάντα φροντίδα και προσοχή, νιώθεις ότι έχει την ανάγκη σου».

Φτάνουμε στη βάση και οι Μανώλης Καραχάλιος, Πάνος Ποδηματάς, Φωκίων Πετρίτης και όλοι οι καίριοι συντελεστές του AFW είναι εκεί για το κρίσιμο briefing. Καιρικές συνθήκες, προγραμματισμός για τις ρουτίνες αεροσκάφους και αυτοκινήτου στον αεροδιάδρομο. O Woody (είναι παρατσούκλι όπως όλοι οι πιλότοι έχουν και προέρχεται από το Houten που στα ολλανδικά σημαίνει, αυτός που είναι από ξύλο, όπως δηλαδή στα αγγλικά και το Woody)! καθαρογράφει τις σημειώσεις των πτήσεων και λίγη ώρα αργότερα βλέπω το σημείωμα καρφιτσωμένο στο κόκπιτ του. «Το Volvo θα είναι γρήγορο στην εκκίνηση καμιά αμφιβολία γι αυτό, αλλά μετά την απογείωση το αεροσκάφος θα κερδίσει, είναι ταχύτατο στον αέρα». Μου τονίζει πόσο κρίσιμο είναι να υπάρχει πλάνο, συντονισμός και τήρηση των όσων έχουμε «σκηνοθετήσει» από πριν, καθώς τα slots σε ένα τόσο φορτωμένο πρόγραμμα σε ένα στρατιωτικό αεροδρόμιο είναι κρίσιμα.

Βαγγέλης Πετράκης, Frank  Woody  Van Houten, Θωμάς Κ. Ευθυμίου και Φωκίων Πετρίτης μπροστά στο Dutch Rush 26MX
Βαγγέλης Πετράκης, Frank "Woody" Van Houten, Θωμάς Κ. Ευθυμίου και Φωκίων Πετρίτης μπροστά στο Dutch Rush 26MX

Έχουμε λίγη ώρα ακόμα για κουβέντα μέχρι να ανοίξουν τα slots. Κι εκείνη τη στιγμή σηκώνονται δύο ζεύγη Rafale με του μετακαυστήρες να σκίζουν τον ουρανό. «O ήχος του μετακαυστήρα ενός μαχητικού είναι ο ήχος της ελευθερίας», μας λέει. «Πως αντιμετωπίζεις τη σωματική πίεση;» τον ρωτώ. «Χτίζεις την αντοχή σου. Θέλει εξάσκηση. Εδώ τα G (δυναμικά φορτία) δεν είναι παρατεταμένα όπως σε ένα αεριωθούμενο μαχητικό των 6G, αν και εδώ είναι έντονα για σύντομο διάσημα σε 9G. Αυτό που είναι δύσκολο είναι οι μεταβολές από τα αρνητικά στα θετικά G.».

Τον ρωτάω αν είχε ποτέ κάποια δύσκολη στιγμή και μου απαντά ότι, ευτυχώς, δεν είχε μέχρι σήμερα. Τον ρωτώ αν το 26MX είναι rock star. «Ναι το πιστεύω. Το παρουσιαστικό του, ο ήχος του κινητήρα, ειδικά όταν ξεκινά είναι τόσο rock. Σαν Harley Davidson!». Τον ρωτώ αν πρέπει να έχεις καλή μνήμη για να είσαι πιλότος. «Όχι, με τόσο εξοπλισμό αεροπλοΐας είναι εύκολο, το πιο σημαντικό είναι η μνήμη που μπορεί να έχουν οι μυς, οι ρουτίνες που δεν ξεχνάς». «Είστε ένα ιπτάμενος celebrity» του λέω. «Σας αναγνώρισε ποτέ επιβάτης σας ζητώντας να κάνετε ακροβατικά εν ώρα πτήσης με το επιβατικό που πιλοτάρετε;» «Ναι! Με μου έχουν ζητήσει αλλά δεν επιτρέπεται

Λίγες ώρες αργότερα πίσω από το τιμόνι του EX30 και με flat out σε βοηθητικό διάδρομο του αεροδρομίου (κι αφού είχε εκτελέσει το δύσκολο πρόγραμμα των φωτογραφήσεών μας) γύρισε από τη σύντομη βόλτα του με πρόσωπο γεμάτο έκπληξη «είναι αναθεματισμένα πολύ γρήγορο!» είπε χαμογελώντας. «Πιστεύω στην τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης» συνέχισε. Όπως πιστεύει και στο ότι το μέλλον της ανθρωπότητας είναι στους αιθέρες.

«Παρακολουθώ όλες τις νέες εταιρίες που δημιουργούν πτητικές μηχανές για ένα ή δύο άτομα σε στιλ drone. Είναι μια προοπτική πολύ ελπιδοφόρα και έχει τεχνολογική βάση να επιτύχει. Υπάρχουν όμορφες ιδέες που μπορούν να υλοποιηθούν με πτητικές μηχανές που μπορούν να ελεγχθούν πιο εύκολα από ό,τι να οδηγήσεις και να φτάσεις πιο γρήγορα στον προορισμό σου

Κλείνοντας, μίλησε με λόγια θαυμασμού για τους τόσο εκδηλωτικούς Έλληνες που αγαπούν την αεροπορία περισσότερο από πολλά μέρη του κόσμου, πλημμυρίζοντας κάθε χρόνο την Τανάγρα ενώ έδωσε και μια συμβουλή σε όσους θέλουν να γίνουν πιλότοι: «Ξεκινήστε τη διαδικασία. Προσπαθήστε και διασκεδάστε το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Πώς συνδέεται το σήμα της BMW με τους έλικες αεροπλάνου; Οι Βαυαροί δίνουν την απάντηση

Verstappen: Αυτό είναι το προσωπικό jet του πρωταθλητή (photos)

Ποια διάσημη αεροτομή σχεδιάστηκε από το αεροπλάνο του Κόκκινου βαρόνου;