Matthias Hossann: Ο επικεφαλής σχεδίασης της Peugeot μιλά αποκλειστικά στο Car and Driver


Μία ενδιαφέρουσα συζήτηση, στο περιθώριο των φετινών 24 Hours of Le Mans, παρά μία στερεότυπη συνέντευξη με ένα από τους πιο ευρηματικούς και χαρισματικούς σχεδιαστές στην αυτοκίνηση.

  • ΤΟΥ ΘΩΜΑ Κ. ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΦΩΤ.: PEUGEOT MEDIA, Θ.Κ.Ε.
  • 1/9/2024

Μία κουβέντα από την οποία επιλέξαμε τα πιο ενδιαφέροντα ίσως από τα πολλά που ειπώθηκαν μέσα σε μία σχεδόν ώρα κουβέντας. Ναι, μάθαμε αρκετά από τον άνθρωπο που στο παρελθόν έχει δηλώσει ότι «ένα αυτοκίνητο είναι ένα από τα πιο περίπλοκα αντικείμενα για ζωγραφική»…

Κύριε Hossann αρχικά να σας κάνω μία ερώτηση που την κάνω διαχρονικά στους σχεδιαστές αυτοκινήτων: Επηρεάζουν την σχεδίαση των επιβατηγών αυτοκινήτων οι σχεδιαστικές τάσεις που βλέπουμε στα αγωνιστικά αυτοκίνητα; Ή, εν προκειμένω, σας ενδιαφέρει μόνο ο τομέας των επιδόσεων;

Πρώτα απ’ όλα, ναι, την επηρεάζουν. Και μάλιστα μέσα από αυτή την μεταφορά σχεδιαστικής τεχνογνωσίας προσβλέπουμε και σε επιστροφές χρημάτων. Ξέρετε, όταν ξεκινήσαμε το έργο του 9Χ8, ήταν μια ευκαιρία, με τον νέο κανονισμό να δοκιμάσουμε νέα πράγματα, να ξεφορτωθούμε κάποιες από τις παλιές ιδέες, ενώ ταυτόχρονα έπρεπε να διατηρήσουμε πολύ περισσότερο από ότι αντιλαμβάνεται ο κόσμος έξω το σχεδιαστικό DNA της μάρκας.

Αν κοιτάξετε λίγο στο παρελθόν, ξέρετε ότι υπήρξε μια περίοδος με αυτοκίνητα αντοχής που ήταν αυτοκίνητα υπερυψηλών επιδόσεων, αλλά είχαν ελάχιστη σχέση με το σχεδιαστικό DNA των μαρκών. Ήταν ειλικρινά κάτι που θέλαμε εν προκειμένω να αποφύγουμε. Και σας ερωτώ σχετικά: Αλήθεια καταλαβαίνατε ποιο αυτοκίνητο ήταν αυτό που βλέπατε; Ξέρατε από ποια μάρκα; Οπότε πλέον «παίξαμε» με αυτά τα νέα δεδομένα και αποφασίσαμε να δουλέψουμε από την αρχή.

Η σχεδιαστική ομάδα μαζί με τους αγωνιστικούς διευθυντές για τα σπορ αυτοκίνητα, γνωρίζει τι πρέπει να εφαρμόσει πραγματικά ώστε όλο το σχεδιαστικό DNA, να περάσει και στα αυτοκίνητα παραγωγής. Γι' αυτό καθώς ξεκινάμε στην αρχή σχεδιάζουμε τα πάντα γύρω από την απόδοση αλλά υλοποιούμε και όλη τη σχεδιαστική δουλειά που θα θέλαμε να έχουμε στο τέλος. Το 9Χ8 όταν το κοιτάς για κάποια λεπτά, λες «ναι το γνωρίζω αυτό το αυτοκίνητο. Ξέρεις, μοιάζει με λιοντάρι, είναι σούπερ δυναμικό.»

Και αυτό είναι κάτι που υλοποιούμε από την αρχή, αλλά όπως αναφέρατε όλα είναι προσανατολισμένα στην απόδοση. Και για να μεταφέρουμε την εμπειρία μας στα αυτοκίνητα παραγωγής, απόδοση και σχεδιασμός πρέπει να είναι το ένα και αυτό.

Η εμφάνιση, εννοώ το livery, το βάψιμο ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου, πόσο ρόλο παίζει τελικά; Είναι μία απλή αναγκαστική υπόθεση, ότι ας πούμε, για να μην πάμε στην πίστα με ένα μονόχρωμο αυτοκίνητο, ας του βάλουμε μερικά χρωματιστά αυτοκόλλητα…

Δεν είναι καθόλου έτσι. Ο σχεδιασμός της εμφάνισης είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό κεφάλαιο από μόνο του. Πλέον φέτος έχουμε μία νέα εμφάνιση  που έχει σχεδιαστεί από την ομάδα μου, καθώς ο Sebastian είναι ένας σχεδιαστής μέλος της ομάδας μου που σχεδίασε όλη την εμφάνιση που γνωρίζετε για το αυτοκίνητο και η οποία περικλείει σαφέστατα και την παράδοση της μάρκας.

Και εμείς το κάνουμε αυτό, όχι απλά για χάρη του να σχεδιάσουμε ένα ωραίο αυτοκίνητο. Ναι, πρέπει να σχεδιάσουμε ένα ωραίο μονοθέσιο, αλλά είναι προφανές επίσης ότι θάλαμε να βεβαιωθούμε ότι στην πίστα θα είναι εύκολα αναγνωρίσιμο ως το Peugeot και για αυτό σχεδιάσαμε την εικόνα των τριών επιφανειών. Και θέλαμε το 9Χ8 να είναι αναγνωρίσιμο και κατά την διάρκεια της νύχτας. Και μάλιστα άμεσα. Η σχεδιαστική δουλειά λοιπόν το πως θα «παραδώσουμε» ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο με σχέδια και χρώματα στην εμφάνισή του είναι μία πολύ αξιόλογη παράμετρος του τομέα σχεδίαση.

Παρακαλώ μπορείτε να μου πείτε περισσότερα για την επανάσταση που θα φέρει η έννοια του τετραγώνου τιμονιού Hypersquare στα νέα Peugeot; Τελικά πόσο τιμόνι είναι αυτό το ελλειπτικά παραλληλόγραμμο αντικείμενο με τις τέσσερις τεράστιες τρύπες στα άκρα;

Ξέρετε, ήταν αρχές του περασμένου έτους που παρουσιάσαμε το next evolution του i-Cockpit concept που λανσάραμε πριν από δέκα χρόνια. Και αυτό που δείξαμε στο Λας Βέγκας ήταν κάτι περισσότερο από ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο. Ήταν ένα μανιφέστο. Ήδη ξέρετε, αρκετά για τη μάρκα, και ξέρετε επίσης ότι η Peugeot είναι ένα με το μέλλον. Οπότε αυτό που θέλαμε ήταν να αποκτήσουμε μία νέα γλώσσα σχεδιασμού. Αλλά έχετε δίκιο, αυτό το νέο τιμόνι, που δεν είναι πια το τιμόνι που ξέρουμε.

Στην πραγματικότητα, είναι μια νέα συσκευή για οδήγηση. Η τεχνολογία υψηλής καλωδίωσης είναι το γεγονός που ξεχωρίζει και το ότι δεν υπάρχει πλέον, μηχανική σύνδεση μεταξύ των τροχών του αυτοκινήτου και των τιμονιών. Και είναι ένα εντελώς νέο σχήμα γιατί αυτή η επιλογή είναι πολύ ενδιαφέρουσα όσον αφορά την ευελιξία, την εξοικονόμηση χώρων  και την οδήγηση που θα είναι αρκετά ευκολότερη. Να σημειώσω εδώ ότι το Hyperquare και οι παράλληλες με αυτό τεχνολογίες δεν αφορούν μόνο το πρωτότυπο αυτοκίνητο γιατί ήδη αναφέραμε ότι αυτό το σύστημα θα παρουσιαστεί και σε αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής το 2026.

Πόσο εύκολο θα είναι για τις τρέχουσες γενιές οδηγών να διαχειριστούν μία τόσο εξεζητημένη τεχνολογία;

Σας προσκαλώ όταν σας δοθεί η ευκαιρία να το δοκιμάσετε γιατί αυτή η τεχνολογία θα αλλάξει εντελώς την οδηγική εμπειρία και είμαστε εδώ γνωρίζοντας ότι για τον κόσμο η οδηγική απόλαυση είναι ένας ισχυρός δεσμός που θέλουμε να συνεχίσουμε να έχουμε στο εσωτερικό των αυτοκινήτων μας της επόμενης γενιάς.

Πως ακριβώς εξελίσσεται η διαδικασία να προκριθεί μία τέτοια τεχνολογία; Είναι κάτι που το καθοδηγήσατε εσείς οι σχεδιαστές; Οι μηχανικοί και οι μηχανολόγοι συμφωνούν; Ή λένε, ωχ, άντε να δούμε πως θα την κάνουμε τώρα να δουλέψει;

Εάν διασχίσετε τη λογική για το μελλοντικό εσωτερικό στα επόμενα 10 με 12 χρόνια, έχουμε ήδη έτοιμα σχέδια από το εσωτερικό με αυτό που ονομάζουμε έννοια HighPeak, ξέρετε με το μικρό τιμόνι και τις σχετικές πληροφορίες που χρειάζεται ένας οδηγός. Ήμασταν ήδη σε αυτήν την ιδέα για το ποια θα είναι η επόμενη γενιά πραγμάτων. Είναι μία φυσική εξέλιξη όλο αυτό το εγχείρημα. Μάλιστα πρέπει να πω ότι αυτή είναι μια κανονική διαδικασία που απλά πιέζει τα χρονικά όρια για την εφαρμογή του. Θα έλεγα ότι η τεχνολογία αυτή λοιπόν δεν είναι ακριβώς μία νέα τεχνολογία, αλλά μία που υπήρχε, την είχαμε εξελίξει, ήταν ουσιαστικά έτοιμη και ότι τώρα ήταν καιρός να τη βάλουμε σε ένα αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Οπότε το κάναμε αυτό όταν διαπιστώσαμε ότι ήταν μια καλή συγκυρία. Εφαρμόζουμε αυτή την τεχνολογία για να δημιουργήσουμε μια επόμενη γενιά τρόπου οδήγησης γιατί αυτή η «δουλειά» της τεχνολογίας.

Πως θα περιγράφατε την χρήση του Hypersquare;.

Είναι πραγματικά ενδιαφέρουσα τεχνολογία και εμπειρία. Ξέρετε, δεν χρειάζεται να στρίψεις πάνω από δύο φορές το τιμόνι σου, οπότε είναι πολύ άμεσο, ξέρετε.

Είναι σαν να λέμε ότι πρόκειται για ένα τιμόνι με πολύ κοντή κρεμαγιέρα, μιλώντας με σημερινούς όρους και μάλιστα αγωνιστικούς όρους;

Ναι, ναι, κάτι τέτοιο είναι αλλά χωρίς να παρεμβάλλονται τα γνωστά σε όλους μας μηχανικά μέρη. Η ιδέα μας φάνηκε πολύ καλή από την αρχή του project. Και βρήκαμε το κλειδί να συνδεθεί με την Peugeot. Ουσιαστικά είναι μία μεγάλη εξέλιξη του τιμονιού που έχουμε σήμερα αλλά και του iCockpit γενικότερα. Το είδαμε αυτό κάνοντας επίσης μερικές μετρήσεις, σε κάποιο πρωτότυπο. Και πιστέψαμε ότι ήταν μια τέλεια τεχνολογία για εφαρμογή στην Peugeot στα αυτοκίνητα παραγωγής της. Πίσω από την επιλογή αυτή βέβαια ήταν η επιθυμία να φτιάξουμε την τεχνολογική βάση για το επόμενο οδηγικό σύστημα που θα αποτελεί την μελλοντική δημιουργία οδηγικής εμπειρίας για την Peugeot.

Mιλάμε πλέον για ένα νέο σχήμα, αλλά νομίζω ότι αυτό που είναι πραγματικά ενδιαφέρον είναι επίσης ο νέος τρόπος οδήγησης αυτοκινήτου, χάρη στο bywire και επίσης στο γεγονός ότι αυτό το υπερτετράγωνο τιμόνι είναι επίσης πολύ πιο συμπαγές. Έτσι έχουμε περισσότερο χώρο όταν μπαίνουμε στο αυτοκίνητο, ενώ παράλληλα έχουμε περισσότερο χώρο για να δούμε όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε για την οδήγησή μας. Άρα είναι πραγματικά μια νέα αντίληψη.

Γιατί επιλέξατε αυτό το σχήμα τιμονιού; Βρισκόμαστε μπροστά σε μία νέα τάξη πραγμάτων που έφερε στην σχεδιαστική γλώσσα και η ηλεκτροκίνηση, αλλά θα ήθελα να ακούσω το σκεπτικό σας.

Κοιτάξτε. Όταν πρόκειται για σχεδιασμό, όλα τα σχήματα και οι ιδέες μπαίνουν στο τραπέζι. Θέλαμε να πάμε παρακάτω από ένα τυπικό λειτουργικό τιμόνι και θέλαμε αυτό να αντικατοπτρίζει και όλα όσα πιστεύουμε στην Peugeot για την εξέλιξη της αυτοκίνησης. Πρέπει να πω εδώ ότι σχεδιάζουμε με ειλικρίνεια. Αν κοιτάξουμε δίπλα μας δεν θα βρούμε τριάντα διαφορετικά είδη τιμονιών. Οπότε αυτό που θέλαμε να δημιουργήσαμε ήταν κάτι που θα συνδύαζε τον διαφορετικό τρόπο οδήγησης αυτοκινήτου που έχει ο καθένας από εμάς. Έτσι το δοκιμάσαμε και καταλήξαμε σε αυτό το ορθογώνιο σχήμα που είναι άνετο. Η ιδέα και η επιθυμία μας ήταν να σχεδιάσουμε ένα τιμόνι για όλους τους διαφορετικούς τύπους χρηστών.

Τι άλλο σας οδήγησε σε αυτή την επιλογή;

Θα σας πω. Το επιλέξαμε και γιατί θέλουμε να προσελκύσουμε ένα νεότερο κοινό. Ήταν ξεκάθαρο ότι είναι μια τεχνολογική επανάσταση, ξέρετε, σε σύγκριση με όλη τη σύγχρονη σχεδιαστική γλώσσα. Αυτή η συσκευή, αυτό το «πολυτιμόνι» είναι πολύ κοντά στην καθημερινότητα των νέων. Όλοι αναζητούν ταχύτητα, αμεσότητα, πρακτικότητα. Το βλέπουμε αυτό και στις κονσόλες παιχνιδιών. Υπάρχει μεγάλη σχέση των νέων με αυτή τη συσκευή Hypersquare.

Και η τρέχουσα γενιά οδηγών πως θα διαχειριστεί ένα τέτοιο πολυεξάρτημα που θα έχει και χρέη τιμονιού; Την σκεφτήκατε αυτήν;

Αυτό που μπορώ να σας πω ότι θα μπορούσε να δημιουργήσει αρχικά ένα είδος απογοήτευσης, αλλά στην συνέχεια δεν θα είναι έτσι. Είμαι σίγουρος. Να συμπληρώσω εδώ ότι η Peugeot ήταν ανέκαθεν μία μάρκα με τεχνολογικές πρωτοπορίες. Θέλαμε λοιπόν αφ’ ενός να είμαστε συνεχιστές αυτής της αντίληψης, αλλά από την άλλη να είμαστε και συνεχιστές της πλούσιας κληρονομιάς της μάρκας.

Ποιο ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάσατε;

Ωωω... Το έκανα όταν ακόμα πήγαινα στην σχολή. Ωστόσο το πρώτο μου project θα έλεγα ότι ήταν μυστικό. Με λίγα λόγια, το πρώτο μου Peugeot, ας πούμε ότι ήταν ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο. Και κάπως έτσι είναι και σήμερα οι προκλήσεις, είναι πραγματικά μεγάλη απόλαυση να σχεδιάζω εδώ.

Πόσο σας επηρεάζει το γεγονός ότι πρέπει να σχεδιάζετε για μία μάρκα με τόσο μεγάλη κληρονομιά στο ενεργητικό της;

Μερικές φορές είναι καλό να «παίζεις» με κάποια κληρονομιά, αλλά να ξέρετε ότι αυτή είναι η ερώτηση που κάνουμε ειλικρινά σήμερα καθημερινά σχεδόν στην σχεδιαστική μας ομάδα. Η βάση είναι μεγάλη. Η Peugeot είναι μια από τις παλαιότερες εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο. Στην πραγματικότητα, ξέρετε ότι έχουμε μια ισχυρή κληρονομιά, αλλά ταυτόχρονα, όταν επικεντρώνεσαι πάρα πολύ στην κληρονομιά σου, είναι δύσκολο να είσαι στραμμένος στο μέλλον. Έτσι για είναι μένα.

Είναι και θέμα ισορροπιών;

Όπως είπα, είναι πάντα μια καλή ισορροπία μεταξύ του να παίζεις με την κληρονομιά, αλλά πάντα να είσαι στραμμένος στο μέλλον. Για να απαντήσω λοιπόν στην ερώτησή σας, νομίζω, ότι μπορεί να είναι χρήσιμο μερικές φορές για κάποιο λόγο να κρατάς τις ισορροπίες αλλά νομίζω ότι η υπερβολική ποσότητα μέτρου μπορεί επίσης να είναι δύσκολα διαχειρίσιμη για την μάρκα. Στην ουσία πρέπει να προχωράς. Στο τέλος της ημέρας πρέπει να κάνεις βήματα προς τα εμπρός.

Επηρεάζει όλο αυτό το σχεδιαστικό τοπίο η εμφάνιση νέων κατασκευαστών;

Το κύριο ερώτημα είναι σήμερα είναι πώς η πίεση, και στον σχεδιαστικό τομέα, θα είναι ανταγωνιστική στο μέλλον, αντιμετωπίζοντας όλους τους νεοφερμένους κατασκευαστές. Όλοι γνωρίζουμε ότι σχεδόν κάθε εβδομάδα έχουμε και μια νέα μάρκα στον κόσμο της αυτοκίνησης που γνωρίζουμε. Οπότε νομίζω ότι η πρόκληση είναι εδώ, αλλά ειλικρινά δεν με απασχολεί ιδιαίτερα αυτή η εξέλιξη.

Πως είναι να σχεδιάζεις για μία ιστορική μάρκα η ο οποία ανήκει σε έναν τεράστιο όμιλο στον οποίο επίσης υπάρχουν και άλλες ιστορικές μάρκες;

Ξέρετε, στην πραγματικότητα, αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι ότι από την άποψη του σχεδιασμού, σήμερα αναπτύσσουμε αυτό που ονομάζουμε designDNA. Θα έλεγα ότι αυτή είναι μια Βίβλος σχεδιασμού για να βεβαιωθούμε ότι όλοι οι σχεδιαστικοί προσανατολισμοί είναι συνεπείς με την φιλοσοφία της Peugeot. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχω ακριβώς τον ίδιο ρόλο με αυτόν του ομολόγου μου από την «Χ» άλλη μάρκα του ομίλου. Και επίσης, υπάρχει μια διαφορετική τμηματοποίηση, ξέρετε με τις εγκαταστάσεις μεταξύ της άλλης μάρκας και της Peugeot που διασφαλίζει ότι δεν υπάρχει επικάλυψη. Μεταξύ άλλων να σας δώσω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα: Κάθε χρόνο αναπτύσσω αυτό που θα μπορούσα να σχεδιάσω υπό το πρίσμα του DNA της Peugeot, επομένως είναι ένα όραμα για το πού θα θέλαμε να βρισκόμαστε στο μέλλον και αυτό επικυρώνεται από τον CarlosTavares. Αυτό είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον στοιχείο σχεδίασης, γιατί είναι μεγάλη πρόκληση να διασφαλίσουμε ότι θα διατηρήσουμε το ισχυρό DNA. Και όταν μιλάω για DNA, ξέρετε, υπάρχει αυτή η έννοια του συναισθήματος και της αριστείας. Ολοκληρώνοντας να σας πω ότι τα στούντιο σχεδιασμού είναι για κάθε μάρκα ξεχωριστά.

Πιστεύετε ότι αυτό το DNA που τόσες φορές έχετε τονίσει, εξακολουθεί να είναι πλεονέκτημα για τις ευρωπαϊκές μάρκες έναντι των Κινέζων κατασκευαστών ή όχι;

Θα σας πω. Νομίζω ότι κάνει τη διαφορά μεταξύ των ΗΠΑ και όλων αυτών των άλλων νέων κατασκευαστών. Δείτε κάτι. Στην πραγματικότητα σήμερα μπορείς να αγοράσεις τεχνολογία, μπορείς να αγοράσεις τα πάντα. Όμως εκτός από το γεγονός ότι δημιουργείς μια νέα μάρκα, γνωρίζεις ότι είναι δύσκολο να αγοράσεις  την κληρονομιά. Στην Stellantis το φανταστικό είναι ότι είμαστε 14 επωνυμίες αλλά πρόκειται για δεκατέσσερις διαφορετικές μάρκες με ισχυρή κληρονομιά. Ξέρετε με ισχυρή κουλτούρα. Επομένως, νομίζω ότι αυτό είναι κάτι που πρέπει να εκμεταλλευτούμε, γιατί αυτό είναι κάτι που δεν μπορείτε να αγοράσει κανείς. Γιατί η κληρονομιά δεν αγοράζεται.

Υπάρχει όριο στην σχεδίαση των αυτοκινήτων;

Το όριο είναι να μην είμαστε συντηρητικοί. Αυτός είναι ο τρόπος που σκέφτομαι όταν σχεδιάζω πράγματα.

Ο Θωμάς Κ. Ευθυμίου μαζί με τον κ. Matthias Hossann, Peugeot Brand Design Director.
Ο Θωμάς Κ. Ευθυμίου μαζί με τον κ. Matthias Hossann, Peugeot Brand Design Director.

Και μία τελευταία ερώτηση: Εάν επιλέγατε να έχετε απόλυτη ελευθερία στην σχεδίαση αυτοκινήτων χωρίς κανέναν περιορισμό ή να έχετε έστω κάποιους περιορισμούς, τι θα διαλέγατε;.

Αυτή είναι μια δύσκολη ερώτηση. Αλλά θα διάλεγα τους περιορισμούς. Πώς θα ήταν ένα αυτοκίνητο χωρίς περιορισμούς; Ειλικρινά, μερικές φορές είναι δύσκολο να σχεδιάσεις πράγματα χωρίς περιορισμό, γιατί είναι οι περιορισμοί που σε εξελίσσουν!  Επίσης, όταν έχεις κάποιους περιορισμούς μπορεί να είσαι δημιουργικός όταν μπορείς να ξεπεράσεις τα όρια, να μπορείς να ξεπεράσεις τα όριά σου. Νομίζω ότι θα ήθελα περιορισμούς για να είμαστε πιο δημιουργικοί. Άρα είναι εξαιρετικά δύσκολο να απαντήσω απόλυτα στην ερώτησή σας με ένα ναι ή ένα όχι.

Έχετε έρθει ποτέ στην Ελλάδα;

Δυστυχώς όχι. Έχουν έρθει πολλοί φίλοι μου και συγγενείς, αλλά κάθε φορά που επρόκειτο να έρθω κάτι συνέβαινε. Αλλά θα το κάνω. Είναι υπόσχεση στον εαυτό μου. Ξέρετε κάποιο μέρος που θα μου προτείνατε εύκολα;

Ναι, η Αμοργός. Για πολλούς λόγους. Δείτε τις λήψεις το LucBesson στο BigBlue και θα με καταλάβετε. Θέλω να σας ευχαριστήσω πολύ για τον χρόνο σας.

Σας ευχαριστώ κι εγώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Αποκλειστικό: Είδαμε από κοντά το ιπτάμενο αυτοκίνητο της XPeng (photos-video)

Ο «Μύθος» της Mercedes πλησιάζει με halo και χωρίς παρμπρίζ (photos)

Δοκιμάζουμε το νέο Peugeot 208 Hybrid 100 e-DSC6 με το προηγμένο σύστημα κίνησης (video)