Ολυμπιακοί Αγώνες: Η πρώτη και τελευταία φορά που το motosport μπήκε στο πρόγραμμα των Αγώνων


Στην παρθενική εμφάνιση του motosport σε Ολυμπιακούς Αγώνες απονεμήθηκαν μετάλλια, όμως, πρωταγωνιστές δεν ήταν οι οδηγοί, αλλά οι κατασκευαστές και αυτοί πήραν τη δόξα.

  • ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/7/2024

Όλα είναι έτοιμα. Το Παρίσι έχει φορέσει τα καλά του, οι αποστολές των αθλητών έχουν εφιχθή στη γαλλική πρωτεύουσα, δεκάδες χιλιάδες αστυνομικοί βρίσκονται επί ποδός και η αντίστροφη μέτρηση για την Τελετή Έναρξης στον Σηκουάνα έχει ήδη ξεκινήσει. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι το μεγάλο αθλητικό -κι όχι μόνο- γεγονός της τετραετίας και με αυτή την αφορμή επαναφέρουμε στο προσκήνιο το «σίριαλ» της προσθήκης των μηχανοκίνητων αθλημάτων στο πρόγραμμά τους.

Στους περισσότερους ίσως ακούγεται σαν... σενάριο επιστημονικής φαντασίας και ασφαλώς μοιάζει αδύνατο να πραγματοποιηθεί για πολλούς λόγους, οικονομικούς, ημερολογιακούς και «κανονιστικούς». Άλλωστε, ο Ολυμπιακός Χάρτης, το σύνολο κανόνων και κατευθυντήριων γραμμών για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων και για τη διοίκηση του Ολυμπιακού κινήματος, είναι ξεκάθαρος και απαγορεύει τη συμμετοχή οποιουδήποτε sport στο πρόγραμμα των Αγώνων, όταν η απόδοση των αθλητών σε αυτό εξαρτάται ουσιαστικά από τη μηχανική πρόωση.

Η αλήθεια είναι, ωστόσο, ότι το motorsport έχει κάνει την εμφάνισή του σε Ολυμπιακούς Αγώνες και μάλιστα αυτό συνέβη στο Παρίσι, στην πόλη που φιλοξενεί φέτος το μεγάλο γεγονός. Αυτό συνέβη το 1900 και μάλιστα απονεμήθηκαν και μετάλλια, έστω και τυπικά αφού δεν προσμετρήθηκε ως επίσημο άθλημα των Ολυμπιακών Αγώνων. Τότε, πρωταγωνιστές δεν ήταν οι οδηγοί, αλλά οι κατασκευαστές και αυτοί πήραν τη δόξα. Μάλιστα, τα ονόματα των οδηγών ουδέποτε απέκτησαν δημοσιότητα.

Οι πλειοψηφία των κατασκευαστών προέρχονταν από την Γαλλία, και περιελάμβαναν μεταξύ άλλων τις Renault, Peugeot, Delahaye, Serpollet, Panhard-Levassor και Huru. Οι αγώνες χωρίστηκαν σε 14 κατηγορίες και ως επί το πλείστον αφορούσαν τεστ αντοχής και αξιοπιστίας.

Η προσπάθεια να μπει το motosport στο πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων

Έκτοτε, οι δρόμοι του motorsport και των Ολυμπιακών Αγώνων χώρισαν. Όμως, το 2012 τα πράγματα άλλαξαν. Η FIA αναγνωρίστηκε επίσημα από τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή και ως μέλος της Ένωσης Αναγνωρισμένων Διεθνών Αθλητικών Ομοσπονδιών της ΔΟΕ (ARISF), αποτελεί μέρος του Ολυμπιακού Χάρτη και έτσι αγκαλιάζει το Ολυμπιακό πνεύμα.

Το πρώτο σημαντικό βήμα αυτής της αναγνώρισης ήρθε έξι χρόνια αργότερα. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός συμπεριλήφθηκε στους Ολυμπιακούς Αγώνες Νέων 2018 στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής. Ένας αγώνας e-karting προστέθηκε στο πρόγραμμα ως εκδήλωση επίδειξης. Ωστόσο, δεν απονεμήθηκαν μετάλλια.

Το 2021 ήρθε η επόμενη συνεργασία ανάμεσα σε ΔΟΕ και FIA, στο πλαίσιο των Olympic Virtual Series που ξεκίνησε η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή για να ενθαρρύνει τα esports και να προσελκύσει καινούριο αλλά και νεότερο κοινό. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ήταν ένα από τα πέντε event της σειράς, με το Πρωτάθλημα Gran Turismo της FIA. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξαν 1,4 εκατ. συμμετοχές από περισσότερους από 45.000 διαφορετικούς παίκτες.

Το event περιελάμβανε ένα στάδιο προκριματικών με τη μορφή 10ήμερων «δοκιμαστικών». Οι κορυφαίοι 16 παίκτες από καθορισμένες περιοχές έφτασαν στη συνέχεια στους Παγκόσμιους Τελικούς, οι οποίοι περιλάμβαναν τρεις αγώνες. Ο αγωνιζόμενος που συγκέντρωσε τους περισσότερους πόντους αθροιστικά στους τρεις αγώνες ανακηρύχθηκε νικητής. Ο Valerio Gallo από την Ιταλία κέρδισε τη διοργάνωση.

Το «όχι» από το Los Angeles και η αισιοδοξία για το μέλλον

Επιστρέφοντας στο σήμερα, πώς μπορεί να εμπλακεί ο μηχανοκίνητος αθλητισμός (ξανά) με τους Ολυμπιακούς Αγώνες; Το πιο πιθανό είναι μέσω του karting, ιδίως στην ηλεκτρονική του μορφή. Τον Φεβρουάριο του 2022, η ΔΟΕ ανακοίνωσε τη λίστα των 28 αθλημάτων των Ολυμπιακών Αγώνων του Los Angeles, οι οποίοι θα διεξαχθούν από τις 14 ως τις 30 Ιουλίου του 2028. Ωστόσο, όπως συμβαίνει σε κάθε διοργάνωση, η Οργανωτική Επιτροπή του Los Angeles έχει την ευχέρεια - όχι την υποχρέωση - να προτείνει επιπλέον αθλήματα για τους Αγώνες.

Τον Μάιο του 2022, η ΔΟΕ ενέκρινε τα κριτήρια βάσει των οποίων θα επιλεγούν τα αθλήματα που θα προστεθούν και εστιάζουν, μεταξύ άλλων, στην υποστήριξη της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, στην ισότητα των φύλων, την τήρηση της ακεραιότητας, τη συμμετοχή νέων αλλά και κορυφαίων αθλητών και, ασφαλώς, τη μείωση του κόστους και της πολυπλοκότητας φιλοξενίας των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ο στόχος ήταν, τους επόμενους μήνες, να υπάρξει συνεργασία με διεθνείς ομοσπονδίες προκειμένου να βρεθούν τα αθλήματα που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα. Ανάμεσα σε αυτές ήταν και η FIA ωστόσο στην τελική επιλογή το e-karting έμεινε εκτός και έτσι δεν θα μπει στο πρόγραμμα των Αγώνων που θα γίνουν στην Καλιφόρνια το 2028.

Μετά από αυτή την εξέλιξη η FIA εμφανίστηκε ικανοποιημένη και δήλωσε ότι και μόνο η είσοδος στη λίστα με τα υπό εξέταση σπορ είναι σημαντική πρόοδος. Αυτή η εξέλιξη αφήνει πολλά αισιόδοξα μηνύματα για το μέλλον ενώ ενθαρρύνει την προσπάθεια της ομοσπονδίας να συνεχίσει αποφαιστικά μέχρι το motorsport να μπει στο πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Η ιστορία της μακροβιότερης αντιπροσωπείας αυτοκινήτων στην Ελλάδα

Όταν ο κορυφαίος οδηγός στην ιστορία της F1 έπεφτε θύμα απαγωγής στην Κούβα

Citroen: Γιατί το πρώτο 2CV βγήκε στους δρόμους με έναν προβολέα