Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Αποκλειστική συνέντευξη με τον Επικεφαλής Κινητικότητας της Toyota


Συναντήσαμε τον κ. Cedric Borremans, ιθύνοντα νου του μεγάλου Project κινητικότητας των φετινών Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων, και μας εξήγησε τι θα δούμε φέτος στο «Παρίσι 2024».

  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΥΣ ΒΑΓΓΕΛΗ ΠΕΤΡΑΚΗ & ΝΙΚΟ ΛΟΥΠΑΚΗ ΦΩΤ.: Ν.Λ., TOYOTA
  • 26/7/2024

Το ραντεβού οργανώθηκε από την Toyota Hellas (η οποία είναι ο επίσημος συνεργάτης της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, αλλά και της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής για την πραγματοποίηση της Ολυμπιακής Λαμπαδηδρομίας για τους Αγώνες «Παρίσι 2024» στην οποία έφερε και το LQ Concept) σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας. Ο κ. Borremans είναι παθιασμένος με το όραμά του, ένας Φλαμανδός, ζεστός, επικοινωνιακός και αγαπάει τόσο αυτό που κάνει, που δεν σταματά να μιλά με θέρμη γι’ αυτό και για εκείνο που αφορούν στη μεγάλη του ευθύνη: την κινητικότητα στους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες «Παρίσι 2024» ως υπεύθυνος της Toyota, Μεγάλου Εταίρου των Αγώνων.

Cedric Borremans - Photo Nikos Loupakis
Cedric Borremans - Photo Nikos Loupakis

Πριν την ανάληψη των καθηκόντων σας, πού βρισκόσασταν;

Είμαι είκοσι χρόνια στην Toyota έχοντας διάφορες θέσεις και είναι κάτι στο οποίο η Toyota σε στηρίζει για να έχεις επίγνωση του πού δουλεύεις. Ήθελε και λίγο τύχη [...], οπότε βρέθηκα τη σωστή στιγμή στο σωστό σημείο και μπήκα στην ομάδα. Υπάρχουν 40 άτομα στην ομάδα μας για την εκτέλεση, αλλά πάνω από 150 σε όλο το φάσμα του project.

Ξέρουμε ότι η Toyota είναι μεγάλος συνεργάτης των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων και δεν θα υπάρχει συνέχεια. Πώς ξεκίνησε, όμως, όλο αυτό;

Ήταν ένα όραμα του προέδρου μας, Akio Toyoda. Ήξερε ότι γινόμαστε μια εταιρεία κινητικότητας και παράλληλα οι αξίες των αθλητών και των ομάδων συνδέονται με την Toyota στο πλαίσιο «ποτέ μην το βάζεις κάτω, πάντα να βελτιώνεσαι». Και όταν το αποφάσισε, υπήρχε ένας διπλός λόγος. Από τη μία αυτές οι αξίες και από την άλλη η κινητικότητα. Τι σημαίνει αυτό; Για την ώρα, έχουμε την επιλογή της Toyota να έχει πολλαπλές επιλογές κίνησης, αλλά το ποια θα γίνει η επικρατούσα δεν το γνωρίζει κανείς. Κάθε χώρα έχει διαφορετικές προκλήσεις. Εμείς λοιπόν τολμήσαμε. Συνάμα, με αυτήν τη χορηγία θέλαμε να εμπνεύσουμε τους υπαλλήλους μας.

Λύσεις fuel cell - Photo: Toyota Motor Europe
Λύσεις fuel cell - Photo: Toyota Motor Europe

Γιατί αν οι αθλητές των Ολυμπιακών και των Παραολυμπιακών αγώνων μπορούν να πέτυχουν τους στόχους τους, τότε δεν έχουμε δικαιολογία να μην επιτύχουμε στο να πάμε μπροστά δημιουργώντας μια εταιρεία κινητικότητας. Δεν ξέρουμε τι σημαίνει ακόμη «εταιρεία κινητικότητας», αλλά δεν πρέπει να φοβόμαστε. Να δούμε τι κάνουν οι αθλητές, πώς εμπνέονται και πώς πετυχαίνουν. Όταν ανέλαβα το project to 2019, στην Ιαπωνία, και πριν πάω στo Παρίσι, κατάλαβα το όραμα του Toyoda. Είναι να εμπνεύσεις τους υπαλλήλους και να στηρίξεις τους αθλητές. Δεν είναι marketing. Δεν βλέπετε τα αυτοκίνητά μας να συμμετέχουν στους αγώνες. Άλλωστε, οι Ολυμπιακοί αγώνες είναι η μόνη διοργάνωση που δεν βλέπεις χορηγούς στους αθλητές. Είναι να στηρίζεις τους αθλητές. Και είναι κάτι σύνθετο. Δείτε τα αυτοκίνητα APM (Accessible People Mover), είναι σχεδιασμένα για τους αθλητές χωρίς να υπάρχει ομολογκάρισμα ακόμα. Τα εξελίξαμε στο Τόκιο και τα ξαναφέρνουμε στο Παρίσι.

Μέρος του στόλου οχημάτων της Toyota -Photo: Toyota Motor Europe
Μέρος του στόλου οχημάτων της Toyota -Photo: Toyota Motor Europe

Το Παρίσι είναι μια δύσκολη πρωτεύουσα σε όρους μετακίνησης. Άρα είναι πολύπλευρη πρόκληση. Πώς θα την αντιμετωπίσετε;

Προσφέρουμε οχήματα για την υποστήριξη της Οργανωτικής Επιτροπής, περίπου 2.700 αυτοκίνητα, και κατανέμονται στις εθνικές επιτροπές και τους συνεταίρους των αγώνων. Και θέλουμε να υλοποιήσουμε την πολύπλευρη στρατηγική μας. Έτσι, έχουμε αυτοκίνητα υβριδικά, plug-in, ηλεκτρικά και υδρογόνου. Αυτή ήταν η πρώτη μας φιλοδοξία. Η άλλη ήταν να επιτύχουμε στο Παρίσι 2024 το στόχο των διοργανωτών για μείωση της εκπομπής CO2 κατά 50% συγκριτικά με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου και του Ρίο. Αυτό ήταν το αρχικό ζητούμενο, αλλά εμείς θέλαμε να πάμε ακόμα πιο πέρα, μειώνοντας κατά 50% την εκπομπή CO2 των οχημάτων μας σε σχέση με τους αγώνες τού Τόκιο. Και, βέβαια, λόγω COVID τότε, δεν υπήρχαν πολλές μετακινήσεις. Το σημείο καμπής ήταν ότι θέλαμε στο Παρίσι να δείξουμε στους εθελοντές οδηγούς πώς πρέπει να οδηγούν οικολογικά και με ασφάλεια. Ξέραμε ότι πολλοί εθελοντές δεν είναι από το Παρίσι. Οπότε, αναπτύξαμε ένα app που τους έδειξε πώς να οδηγούν οικολογικά και με ασφάλεια. Κάτι που σημαίνει λιγότερη κατανάλωση και λιγότερα ατυχήματα. Όπως είπατε, το Παρίσι δεν είναι μια εύκολη πόλη. Και τους δώσαμε τα οχήματα. Η πιο μεγάλη, όμως, προσοχή που δώσαμε ήταν της inclusive κινητικότητας.

Στόλος από APM μεταφέρεται από fuel cell τράκτορα - Photo: Toyota Motor Europe
Στόλος από APM μεταφέρεται από fuel cell τράκτορα - Photo: Toyota Motor Europe

Μπορείτε να περιγράψετε αυτή την έννοια;

Ναι ήταν το όραμα του Akio Toyoda. Θυμάμαι τον πρόεδρο να μου το λέει ότι είναι «κινητικότητα για όλους», αλλά τι πραγματικά είναι; Έτσι αναπτύξαμε στην Ιαπωνία πολλές λύσεις κινητικότητας για να καλύψουμε όλες τις πιθανές ανάγκες μετακίνησης των ομάδων στο Ολυμπιακό Χωριό, το οποίο δεν είναι επίπεδο, καθώς ξεκινά από τον Σηκουάνα και ανεβαίνει σε μία πλαγιά, ενώ το ίδιο έπρεπε να κάνουμε και με τους αθλητές των Παραολυμπιακών αγώνων κάτι που είναι, επίσης, μεγάλη πρόκληση. Έτσι, αρχικά είχαμε για τις μετακινήσεις μέσα στο χωριό το APM, ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο με ράμπα που φέραμε από τους αγώνες του Τόκιο. Δείχνει απλό, αλλά πρέπει να σας πω ότι ήταν μια μεγάλη πρόκληση αυτού του είδους το όχημα. Μας πήρε δύο χρόνια, αλλά μας βοήθησε να καταλάβουμε ότι δεν έπρεπε να σκεφτούμε μόνο το 85% των αθλητών που δεν έχει κινητικούς περιορισμούς, αλλά το 15% που έχει. Ξέρετε, για παράδειγμα, ότι οι Ιάπωνες ως λαός γερνούν. Άρα, πώς θα επιτρέπαμε σε όσους έχουν κινητικά προβλήματα να κινούνται; Σπουδαίο όραμα, γιατί αν μπορείς να μετακινείσαι, τότε συνεισφέρεις στην κοινωνία και πραγματοποιείς τα όνειρά σου. Αυτός ήταν ο πρώτος στόχος του Toyoda.

APM (Accessible People Mover)-Photo: Toyota Motor Europe
APM (Accessible People Mover)-Photo: Toyota Motor Europe

Έχουμε, λοιπόν, το Ολυμπιακό Χωριό και τα γήπεδα των αγωνισμάτων, όπου τα APM μεταφέρουν τους αθλητές, αλλά και όσους θεατές θα έχουν προβλήματα μετακινήσεων, όπως, για παράδειγμα, τις εγκύους με παιδιά που θέλουν να μετακινηθούν στα Ολυμπιακά Συμπλέγματα. Έτσι, το APM μπορεί να μετακινεί αθλητές στις εγκαταστάσεις και θεατές στους χώρους θέασης. Αλλά και κάτι ακόμα που μάθαμε από το Τόκιο ήταν ότι θα μπορούμε να μετακινούμε αγαθά. Έτσι, μετατρέψαμε για τις ανάγκες των Αγώνων «Παρίσι 2024» APM για να μπορούν να μεταφέρουν ευρωπαλέτες. Έτσι, είναι ένα όχημα «τρία σε ένα». Συνολικά έχουμε 250 APM, εκ των οποίων 240 θα είναι μεταφοράς προσωπικού και 10 ακόμα για μεταφορές. Ξέραμε, βέβαια, ότι δεν θα μπορούσαμε να το πιστοποιήσουμε για κίνηση στους δρόμους, γιατί είναι εκτός νομοθεσίας. Είναι ένα βαρύ όχημα το οποίο έχει ράμπα που θα πρέπει να σηκώνει αναπηρικά αμαξίδια έχοντας ενισχύσεις. Επίσης, θέλαμε να είναι ψηλό για να μπορούν να μπαίνουν και να βγαίνουν άνθρωποι, οπότε δεν θα είχε πιστοποίηση για όχημα τύπου L6 ή L7. Όμως, είπαμε ότι θέλαμε να το κάνουμε για τους αθλητές. Δεν είχαμε άλλη λύση. Το Ολυμπιακό Χωριό, επίσης, είναι πολύ στενό και το APM ήταν ιδανικό. Δεν ξέρω τι θα γίνει μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά ήδη στη Γαλλία έχουμε συζητήσεις με τη γαλλική κυβέρνηση για την κληρονομιά του APM. Έτσι, μιλάμε με το Υπουργείο Υγείας για μετακίνηση συνταξιούχων, το όχημα είναι τέλειο, αλλά και το Υπουργείο Αθλητισμού για τα διάφορα αθλητικά κέντρα.

΄Ισως ήρθε η ώρα της πιστοποίησης!

Ναι, αυτή είναι και η δική μου, απλοϊκή ελπίδα ότι μετά τους Αγώνες μπορεί να γίνει. Το ίδιο μού είπε και ο υπουργός Υγείας, μπορεί μετά τους Αγώνες και την έκθεση του οχήματος να αλλάξει κάτι. Θα είναι κάτι φανταστικό. Στο μεταξύ, πολλές γαλλικές πόλεις ενδιαφέρονται για το APM.

Τι άλλες αλλαγές κάνατε;

Μόλις είδαμε το Ολυμπιακό Χωριό στο Παρίσι, καταλάβαμε ότι δεν θα μπορούσαμε να μεταφέρουμε το πλάνο των αγώνων του Τόκιο στο Παρίσι, χρησιμοποιώντας πολλά αυτόνομα οχήματα. Εδώ οι δρόμοι –όπως σας είπα- είναι πιο στενοί, η κυκλοφορία πεζών πυκνή και υπάρχουν και άλλα ζητήματα. Οπότε αποφασίσαμε να αλλάξουμε το μιξ των οχημάτων. Το δεύτερο πλάνο μας ήταν να δείξουμε ότι το υδρογόνο δεν είναι άπιαστο όνειρο. Δεν θέλαμε να δείξουμε ότι είναι η μοναδική λύση, αλλά ότι είναι μία από τις λύσεις.

Toyota Mirai - Photo: Toyota Motor Europe
Toyota Mirai - Photo: Toyota Motor Europe

Η φιλοδοξία μας ήταν να έχουμε 10 διαφορετικές υλοποιήσεις κινητικότητας με βάση την υδρογονοκίνηση. Στο Τόκιο είχαμε τρεις λύσεις: τα Toyota Mirai, λεωφορεία και περονοφόρα. Στο Πεκίνο είχαμε πάλι Mirai λεωφορεία και πούλμαν! Και δείτε τι κάναμε εδώ, στο Παρίσι. Είχαμε τρεις λύσεις υδρογόνου και είπαμε γιατί να μην γίνουν 10; Δεν ξέραμε στην αρχή. Δουλέψαμε πολύ, συνεργαστήκαμε με start-ups και μπορεί να υπήρχε σκεπτικισμός του τύπου «γιατί να μοιραστώ τεχνογνωσία με start ups»… Μα, επειδή οι μικρές εταιρείες είναι ευέλικτες, κινούνται γρήγορα και βρίσκουν λύσεις εύκολα. Η Energy Odservation Development, για παράδειγμα, είναι μία από αυτές και έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά με τις γεννήτριες fuel cell που χρησιμοποιούνται στη Formula 1.

Έτσι έχουμε και πάλι 1.100 Mirai fuel cell αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 500 μετά τους αγώνες θα γίνουν ταξί, έχουμε λεωφορεία, εκ των οποίων δύο έχουν τροποποιηθεί για τους Παραολυμπιακούς. Έχουμε, επίσης, πούλμαν που έγιναν υδρογονοκίνητα, ενώ, συνολικά, θα έχουμε 10 σταθμούς φόρτισης. Θα έχουμε, επίσης, φορτηγά και μάλιστα Toyota. Επίσης, υπάρχει η περίπτωση του ρετροφίτ, συνεργαζόμενοι με εταιρεία που εξειδικεύεται σε ρετροφίτ φορτηγών και θα έχουμε κι εμείς για τη μεταφορά των APM. Επίσης, θα έχουμε ταχύπλοο σκάφος υδρογόνου για χρήση στον ποταμό Σηκουάνα.

Toyota Fuel Cell Bus - Photo: Toyota Motor Europe
Toyota Fuel Cell Bus - Photo: Toyota Motor Europe

Θα φέρουμε, ακόμα, τρεις προσωρινούς σταθμούς φόρτισης για τη χρήση στους αγώνες. Ακόμα θα υπάρχουν ρετροφιτ σκάφη αλλά και γεννήτριες fuel cell. Επιλέον, θα έχουμε Toyota Hilux fuel cell που έχει το ίδιο σύστημα κίνησης με το Mirai και, τέλος, τη ναυαρχίδα της εταιρείας, τη λιμουζίνα Toyota Crown σε έκδοση fuel cell ως όχημα πλοηγό του μαραθωνίου. Επίσης, έχουμε περονοφόρα, αλλά και ποδήλατα fuel cell.

Toyota Hilux fuel cell - Photo: Toyota Motor Europe
Toyota Hilux fuel cell - Photo: Toyota Motor Europe

Μπορείτε να φανταστείτε ότι τα APM μπορούν να δοκιμαστούν σε όλη την Ευρώπη για αξιολόγηση αυτόνομης μετακίνησης;

Ναι, θα κάνει τη δουλειά μας πιο δύσκολη, μιας και το τμήμα μετακινήσεων των Ολυμπιακών Αγώνων δεν θα υπάρχει πλέον, καθώς η συνεργασία μας με τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή θα τερματιστεί, όμως υπάρχει ήδη μια ομάδα που έχει επιφορτιστεί με τις μελλοντικές χρήσεις αυτού του τύπου οχήματος και, ναι, μπορεί να μην ομολογκάρεται, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και έχουμε ήδη προσκλήσεις από άλλες χώρες για να δοκιμάσουν τα APM. Και η άλλη κληρονομιά είναι εσωτερικά. Χάρη σε αυτό, προσεγγίσαμε πολλές επιτροπές και μας έδειξαν τρόπους να βελτιώσουμε τη φύση τέτοιου τύπου οχημάτων. Εκδώσαμε, λοιπόν, κι έναν «χάρτη» για το μέλλον. Δεν θα είναι all inclusive, αλλά, όπως είναι το όραμά μας, η κινητικότητα για όλους.

Και τι άλλο περιλαμβάνει η κινητικότητα για εσάς;

Ψάχναμε να βρούμε ποικίλους τρόπους. Έτσι, εκτός από το ΑΡΜ υπάρχει και το e-puller, ο προσαρμοστήρας για αναπηρικά αμαξίδια, το οποίο ήταν ένα εσωτερικό project στην Toyota Europe. Είπαμε στους υπαλλήλους μας ότι θα θέλαμε να μπουν στο παιχνίδι λέγοντάς τους τις προκλήσεις τού Παρισιού: βιωσιμότητα και ολιστικές προτάσεις μετακίνησης, κάτι που δεν προσφέρεται σήμερα. Και οι υπάλληλοι κατέθεσαν 35 προτάσεις. Κατόπιν θέσαμε τις υποψηφιότητες σε κρίση, κατά τα πρότυπα του “the Voice” με τετραμελή επιτροπή. Από τις 35 προτάσεις πήγαμε στις 10 και μετά στις 4 και αυτές υλοποιήθηκαν. Το όραμα ήταν ένα προσθετικό μετακίνησης που να ταιριάζει σε όλους τους τύπους αμαξιδίων. Αλλά τότε δουλέψαμε με μια start up που διέθετε κάτι παρόμοιο, αφού έδινε τη δυνατότητα να κινείσαι και να φρενάρεις και αποφασίσαμε να το βελτιώσουμε.

C+Walk και e-puller - Photo: Kinto
C+Walk και e-puller - Photo: Kinto

Μια ομάδα μας πήγε στην εταιρεία και συνεργάστηκε μαζί τους. Συνολικά 400 e-puller θα υπάρχουν για τους αθλητές. Και μέσω του προγράμματος Kinto, θα έχουμε 50 έτοιμα αμαξίδια που να μπορούν να μετακινούν τους αθλητές (σ.σ. το Kinto είναι είναι υπηρεσία car sharing της Toyota). Και ξέρετε κάτι; Μάθαμε ότι όλοι οι αθλητές θέλουν να συμμετέχουν στην τελετή έναρξης, αλλά μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο θα σήμαινε εξάντληση, πριν ακόμα ξεκινήσουν οι αγώνες. Για αυτό κι εμείς δημιουργήσαμε 150 περισσότερα, καθώς και C walk (σ.σ. ηλεκτρικό, τρίκυκλο scooter).

C+ Walk - Photo: Toyota Motor Europe
C+ Walk - Photo: Toyota Motor Europe

Ο συνολικός αριθμός, λοιπόν, είναι 2.700 οχήματα και άλλα 700 για τις last mile μετακινήσεις. Έχουμε, δε, εκπαιδεύει τους οδηγούς και για τα οχήματα κινητικότητας […]. Και ξέρετε, μαζί με τους αθλητές των Ολυμπιακών και των Παραολυμπιακών αγώνων, αυτοί που με εντυπωσίασαν ήταν οι star up εταιρείες που επιβιώνουν κάθε ημέρα για να κάνουν κάτι καλό. Είμαστε μια μεγάλη εταιρεία, αλλά μπορούμε να μάθουμε από τις start up που μπορούν με πολύ λίγα χρήματα επιδοτήσεων να κινηθούν πραγματικά γρήγορα και αποτελεσματικά.

Cedric Borremans - Photo: Vangelis Petrakis
Cedric Borremans - Photo: Vangelis Petrakis

Υπάρχει, επίσης το Toyota House, εγκαταστάσεις για τις οικογένειες των αθλητών, και εκτός από τον πυρήνα τού project, που είναι οι μετακινήσεις των αγώνων, ο τρίτος στόχος είναι αυτός τού start your impossible (σε ελεύθερη απόδοση, ξεκίνα το δικό σου ακατόρθωτο) στην εταιρεία που δεν λέει «δεν μπορώ», αλλά λέει «ας προσπαθήσουμε».