Toyota RAV4: Όλα έτοιμα για την αποκάλυψη της έκτης γενιάς - Έτσι έχτισε τον μύθο του (photos)


Λίγο πριν φύγει το κάλυμμα και αποκαλυφθεί το νέο Toyota RAV γυρίζουμε πίσω στον χρόνο και θυμόμαστε τις 5 γενιές του μοντέλου που έγινε σημείο αναφοράς στην κατηγορία των SUV.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: TOYOTA/Sebastien Mauroy
  • 17/5/2025

Τα SUV κυριαρχούν τα τελευταία χρόνια στην αγορά αυτοκινήτου, τόσο από πλευράς παρουσιάσεων όσο και στις επιλογές των αγοραστών. Ένα από τα μοντέλα που αποτελεί σημείο αναφοράς στην κατηγορία και έγινε «σύμβολο» των οχημάτων ελεύθερου χρόνου είναι το Toyota RAV4, το οποίο γιόρτασε τα 30ά του γενέθλια το 2024 και ετοιμάζεται τώρα να περάσει στην έκτη γενιά του, με την αποκάλυψη να έχει προγραμματιστεί για την Τετάρτη 21/5.

Η πρώτη του εμφάνιση πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 1994 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Το συμπαγές τετρακίνητο RAV4 έκλεψε τις εντυπώσεις με τη «ριζοσπαστική» για την εποχή σχεδίασή του και ουσιαστικά δημιούργησε την κατηγορία των SUV, από τη στιγμή που ο συγκεκριμένος όρος δεν ήταν διαδεδομένος.

Η αποδοχή του από τα μέσα ενημέρωσης αλλά και τους πελάτες ήταν εξαιρετικά θετική από τον Μάιο του 1994, όταν και ξεκίνησαν οι πωλήσεις του. Πρόγονός του θεωρείται το πρωτότυπο RAV-FOUR που παρουσιάστηκε το 1989 στο Tokyo Motor Show. Ουσιαστικά ήταν απλώς το αποτέλεσμα μιας σχεδιαστικής μελέτης και όχι ένα πλήρες πρωτότυπο. Η αποδοχή του ήταν θετική και έτσι το 1991 ελήφθη η απόφαση για να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να αναπτυχθεί και να καταλήξει σε μοντέλο παραγωγής.

Οι βασικές αρχές του πρώτου RAV4 (Recreational Active Vehicle με 4-Wheel Drive) περιελάμβαναν, μεταξύ άλλων, τους άνετους χώρους, την υψηλή θέση οδήγησης και τη σπορ σχεδίαση. Στη διαδρομή των 30 ετών εξελίχθηκε, εμπλουτίστηκε τεχνολογικά, απέκτησε εξαιρετικές δυνατότητες εκτός δρόμου και κορυφαίες προδιαγραφές ασφάλειας.

Ως αποτέλεσμα, ήταν το κορυφαίο σε πωλήσεις SUV παγκοσμίως το 2018 και το 2019 και έφτασε το ορόσημο των 14 εκατ. πωλήσεων στα τέλη του 2023. Εξ’ αυτών, περισσότερες από 2,5 εκατ. σημειώθηκαν στην Ευρώπη.

1η γενιά: 1994 - 2000

Το πρώτο RAV4 ήταν ένα συμπαγές δίθυρο ή τρίθυρο μοντέλο, με μήκος 3,69 m. Διέθετε βενζινοκινητήρα 2,0 L με ισχύ 129 PS και τετρακίνηση. Η ύπαρξη του εφεδρικού τροχού στο πίσω μέρος «πρόδιδε» τις εκτός δρόμου ικανότητές του, ενώ σχεδιαστικά συνδύαζε εντυπωσιακές καμπύλες και γραμμές. Η ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση και το ελαφρύ μονοκόκ αμάξωμα ήταν τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του.

Το 1996 απέκτησε και 5θυρη έκδοση με μεγαλύτερο μήκος (4,1 m) αλλά και τη δυνατότητα κίνησης στους εμπρός τροχούς, ενώ ακολούθησε και τρίθυρη παραλλαγή με μαλακή οροφή. Το 1997 κυκλοφόρησε σε επιλεγμένες αγορές μια προσθιοκίνητη ηλεκτρική έκδοση (BEV), με ισχύ 63 PS και μπαταρίες νικελίου-υδριδίου μετάλλου που προσέφεραν εκτιμώμενη αυτονομία περίπου 200 km.

2η γενιά: 2000 - 2006

Με νέα πλατφόρμα, καινούρια ανάρτηση και μόνιμη τετρακίνηση, το RAV4 δεύτερης γενιάς αξιοποίησε τη γνώση του πρώτου μοντέλου και εμπλουτίστηκε στους τομείς της οδήγησης αλλά και της άνεσης στο εσωτερικό, αποκτώντας μια πιο premium αίσθηση. Τα συρόμενα πίσω καθίσματα αλλά και η δυνατότητα διάφορων διαμορφώσεων δημιούργησαν μια πιο άνετη και λειτουργική καμπίνα.

Παράλληλα, έγινε πιο βιώσιμο με τη χρήση του πολυμερούς Toyota Super Olefin (TSOP) που μπορούσε εύκολα να ανακυκλωθεί, αλλά και αντίστοιχων ηχομονωτικών προϊόντων. Συν τοις άλλοις μεγάλωσε σε μήκος κατά 5,5 cm (3θυρο) και 4 cm (5θυρο). Στην «καρδιά» του διέθετε βενζινοκινητήρες 1,8 L και 2,0 L με ισχύ 123 PS και 150 PS, αντίστοιχα. Η μόνιμη τετρακίνηση συνδυάζονταν με κεντρικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, ενώ το 2021 προστέθηκε για πρώτη φορά κινητήρας diesel 2,0 L άμεσου ψεκασμού με απόδοση 116 PS.

3η γενιά: 2006 - 2012

Στην τρίτη του γενιά, το RAV4 μεγάλωσε, απέκτησε πιο «σύγχρονη» σχεδίαση και έγινε αποκλειστικά 5θυρο για να ικανοποιήσει τις προτιμήσεις των πελατών. Βασισμένο σε νέα πλατφόρμα ήταν μακρύτερο κατά 19 cm, ενώ υπήρξε και έκδοση με μακρύτερο μεταξόνιο που απευθύνονταν στις ΗΠΑ και σε επιλεγμένες αγορές. Παράλληλα «εγκαινίασε» ένα νέο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, σύστημα τετρακίνησης της Toyota, αλλά και τα συστήματα Downhill Assist Control και Hill-start Assist Control. Η γκάμα κινητήριων συνόλων μεγάλωσε, αποτελούμενη από βενζινοκινητήρες 2,0 L, 2,4 L, 2,5 L και 3,5 L αλλά και ενός νέου πετρελαιοκινητήρα 2,2 L.

4η γενιά: 2013 - 2018

Η επόμενη γενιά του RAV4 μεγάλωσε και πάλι, κατά 23,5 cm, με αποτέλεσμα ο χώρος αποσκευών να αυξηθεί κατά 47% σε σχέση με τον προκάτοχό του. Η ολοκαίνουρια ανάρτηση προσέφερε καλύτερη άνεση αλλά και οδική συμπεριφορά, ενώ διέθετε πιο προηγμένη τετρακίνηση με έξυπνο σύστημα Dynamic Torque Control. Αρχικά εφοδιάζονταν με βενζινοκινητήρες 2,0 L και 2,5 L και πετρελαιοκινητήρες 2,0 L και 2,2 L, ωστόσο το 2016 ήρθε η «επανάσταση» με την full hybrid έκδοση, πρώτη για SUV της Toyota. Η συνδυαστική απόδοση ήταν 197 PS, με τετρακίνηση E-Four. Εκτός από τις αναβαθμισμένες επιδόσεις, το HEV RAV4 χαρακτηρίζονταν από εξαιρετική κατανάλωση και χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

5η γενιά: 2018 - 2025

Η 5η γενιά λανσαρίστηκε στην Ευρώπη στις αρχές του 2019. Ένα χρόνο αργότερα, με τη δική της συμβολή, οι συνολικές, παγκόσμιες, πωλήσεις του SUV έφτασαν τα 10 εκατ. αντίγραφα. Ήταν το πρώτο SUV που βασίστηκε στην πλατφόρμα Toyota New Global Architecture, εξασφαλίζοντας χαμηλό κέντρο βάρους, μειωμένο βάρος συνολικά και ένα στιβαρό πλαίσιο, στοιχεία που προσέφεραν κορυφαίο χειρισμό και σταθερότητα.

Στη Δυτική Ευρώπη αξιοποίησε την 4η γενιά υβριδικής τεχνολογίας της Toyota και έναν καινούριο υβριδικό κινητήριο σύνολο Dynamic Force 2,5 L, που πρόσφερε σημαντικές βελτιώσεις στο κομμάτι της ισχύος, της απόκρισης και της αποτελεσματικότητας. Από το 2020, προστέθηκε στην γκάμα η πρώτη plug-in hybrid παραλλαγή, η ισχυρότερη στην ιστορία του μοντέλου, με 306 PS και μειωμένη κατανάλωση και εκπομπές ρύπων.

Σαν «κερασάκι στην τούρτα» ήρθε το 2023, η νέα έκδοση RAV4 GR SPORT που συνδυάζει το στιλ αλλά και εξοπλιστικά χαρακτηριστικά εμπνευσμένα από την Toyota Gazoo Racing. Η εμφάνιση είναι πιο σπορ και σε αυτό συμβάλλουν οι ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών, οι αποκλειστικές σχεδιαστικές λεπτομέρειες και η βελτιωμένη ανάρτηση, που διαθέτει νέες ρυθμίσεις για πιο απολαυστική οδηγική εμπειρία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Toyota bΖ4X Touring: Το ισχυρότερο EV της μάρκας σχεδιασμένο για οικογένειες (photos)

Αυτή είναι η τιμή της νέας Toyota Corolla Cross στην Ελλάδα (photos)

Πωλείται «ελληνική» Toyota GR Corolla - Η τιμή του hot hatch των 304 PS (photos)