Αυτήν τη στιγμή κυκλοφορούν στην αγορά το VW Golf όγδοης γενιάς και η Toyota Corolla δωδέκατης γενιάς, ενώ το Fiat 500 έχει γίνει 67 ετών και το Οpel Astra μετράει ήδη –ως όνομα– πάνω από τρεις δεκαετίες ζωής. Η συνέχεια αποτελεί κάτι αυτονόητο στον κόσμο του αυτοκινήτου, όπου ένα επιτυχημένο μοντέλο μακροημερεύει μέσω διαδόχων και ενδιάμεσων αναβαθμίσεων και lifting, ενώ –συνήθως– διατηρεί και το όνομά του. Υπάρχουν, ωστόσο, και μοντέλα «μίας χρήσης», τα οποία λανσαρίστηκαν με υψηλές φιλοδοξίες, ωστόσο δεν αντικαταστάθηκαν από καινούργια, όταν ολοκλήρωσαν τον έναν και μοναδικό κύκλο ζωής τους, λόγω χαμηλής ανταπόκρισης από το αγοραστικό κοινό.
Η αποτυχία τους δεν σημαίνει, κατ’ ανάγκη, ότι ήταν κακά αυτοκίνητα, αλλά ερμηνεύεται κατά περίπτωση. Μερικές φορές βρίσκονταν τα μοντέλα, που δεν απέκτησαν ποτέ απογόνους, πολύ μπροστά από την εποχή τους και ήταν δύσκολο να γίνουν αποδεκτά. Σε κάποιες περιπτώσεις, έπεσαν θύματα των νέων τάσεων, όπως, για παράδειγμα, συμβαίνει με την εξαφάνιση των οικογενειακών σεντάν, εξαιτίας της επέλασης των SUV. Συνήθως, όμως, επρόκειτο για λανθασμένες εκτιμήσεις των κατασκευαστών, αφού από την αρχή της εξέλιξης και του σχεδιασμού ενός καινούργιου μοντέλου έως την παραγωγή του μεσολαβούν αρκετά χρόνια και σε αυτό το διάστημα μπορεί να έχουν συμβεί κοσμογονικές αλλαγές στο τοπίο της αυτοκίνησης και στις καταναλωτικές συνήθειες και απαιτήσεις των πελατών.
Τα παραδείγματα που παραθέτουμε είναι άκρως ενδεικτικά, καθώς αφορούν σε πολύ ιδιαίτερα αυτοκίνητα, που έμειναν χωρίς διαδόχους και πέρασαν σαν κομήτες από τον παγκόσμιο χάρτη της αυτοκίνησης.
Alfa Romeo MiTo
Το όνομα MiTo προέκυψε από την ένωση και σύντμηση των λέξεων Milano και Torino και κοσμούσε το compact μοντέλο της Alfa Romeo από το 2008 έως το 2018. Η MiTo βασιζόταν στο Fiat Grande Punto, είχε 4,06 m μήκος και εξοπλιζόταν με μία αρκετά μεγάλη γκάμα κινητήρων έως 170 PS. Τη δεκαετία της παραγωγής της πουλήθηκαν συνολικά περίπου 294.000 αυτοκίνητα, που θεωρούνται φυσικά λίγα, ενώ η αποτυχία της οφείλεται στην απουσία πεντάθυρων εκδόσεων, τα ευπαθή μηχανικά μέρη και τη στενή της συγγένεια με το αντίστοιχο μοντέλο της Fiat.
Αudi A2
Το Audi A2 λανσαρίστηκε το 1999 και αποτελούσε την επιτομή της καινοτομίας στην εποχή του. Ο σχεδιασμός του μήκους μόλις 3,83 m μίνι ήταν ασυνήθιστος, ενώ εξίσου ασυνήθιστη για την κατηγορία του ήταν η χρήση αλουμινίου για την κατασκευή του αμαξώματος. Έτσι, ζύγιζε ακόμα και στην πιο βαριά εκδοχή του λιγότερο από 1,1 τόνους, ενώ διακρινόταν για την ακαμψία του και τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Ιδιαίτερα οικονομική ήταν η έκδοση Α2 3L με πετρελαιοκινητήρα 61 PS και ακόμα ελαφρύτερη κατασκευή. Μεγαλύτερα εμπόδια για την επιτυχία του Audi A2 ήταν η ακριβή τιμή του, το δαπανηρό κόστος επισκευής σε περίπτωση ατυχήματος, αλλά και τα πολύ μικρά παράθυρα, που προκαλούσαν μία αίσθηση ασφυξίας στους κλειστοφοβικούς. Παρ’ όλα αυτά, πουλήθηκαν από το 1999 έως το 2005, που σηματοδότησε το τέλος της παραγωγής του Α2, 176.377 τέτοια αλουμινένια μίνι, τα οποία είναι σήμερα περιζήτητα ως μεταχειρισμένα.
Fiat Barchetta
ΜΙΝΙ Paceman
Οpel Karl
Renault Avantime
Smart Roadster-Coupé
VW Phaeton
Η απόφαση της Volkswagen να εξελίξει και να κατασκευάσει το Phaeton δίχασε τους ειδικούς, καθώς μερικοί τη θεώρησαν ως ένδειξη μεγαλομανίας, άλλοι, όμως, τη βρήκαν ευφυή. Η μάρκα με έδρα το Βόλφσμπουργκ δημιούργησε μία πολυτελέστατη λιμουζίνα με τεχνολογία αιχμής, για να διεισδύσει στην premium κατηγορία των επιβλητικών αυτοκινήτων υψηλού κύρους, όμως το Phaeton έμοιαζε περισσότερο με ένα μεγάλο Passat παρά με μοντέλο με αυτόνομο χαρακτήρα. Φυσικά, δεν είχε εύκολο έργο, καθώς το σηματάκι της Volkswagen κρίθηκε παράταιρο σε ένα κλειστό club με μέλη, όπως η Mercedes S-Class και η σειρά 7 της Mercedes. H παραγωγή του Phaeton ξεκίνησε το 2001 με τυμπανοκρουσίες χάρη στους εντυπωσιακούς κινητήρες V10 TDI και W12 των κορυφαίων εκδοχών του, ενώ το 2010 υποβλήθηκε το πολυτελές μοντέλο της VW σε ένα εκτεταμένο λίφτινγκ. Παρά τις προσπάθειες των Γερμανών, το αυτοκίνητο δεν τράβηξε ποτέ εμπορικά, οπότε ήρθε το τέλος του τον Μάρτιο του 2016 και μετά από μόνον 84.235 πωλήσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Το μεγαλύτερο πρόστιμο σε παραβάτη οδηγό και άλλες 7 περίεργες ιστορίες
Lancia Gamma: Πλησιάζει η επιστροφή της - Όλα όσα γνωρίζουμε (photo)
Ασφάλιση αυτοκινήτου: Υποχρεωτική η κάλυψη για ακραία καιρικά φαινόμενα - Πόσο θα κοστίζει