Το Zastava Yugo αποτελεί σύμβολο της προσιτής αυτοκίνησης. Κατασκευαζόταν στη πάλαι ποτέ Γιουγκοσλαβία και στήριξε την εμπορική του πορεία στις χαμηλές τιμές του, τις οποίες πέτυχε χάρη στις περικοπές στην ποιότητα των υλικών και στο κόστος παραγωγής.
Μηχανικά εξοπλιζόταν με έναν 4κύλινδρο κινητήρα 1,1 lt που απέδιδε 54 PS και συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων. Η διαδικασία επιτάχυνσης από στάση στα 80 km./h ολοκληρωνόταν σε 10,6 sec. (για τα 100 χλμ./ώρα ούτε λόγος), ενώ το σύστημα ανάρτησης αποτελούνταν από γόνατα McPherson στους μπροστινούς τροχούς και σούστες πίσω.
Η ισχυρότερη έκδοση των 1,3 λίτρων με τους 65 PS και το πεντάρι σασμάν έφτανε τα 105 km/h από στάση σε 14,3 sec, είχε και 13άρες ζάντες και τελική ταχύτητα που άγγιζε τα 154 km/h. Κι ενώ συνολικά αποτελεί μία cult, αλλά κοινώς αποδεκτά κακή επιλογή για αυτοκίνητο, υπάρχει ένας άνθρωπος δεν το είδε έτσι.
Πρόκειται για τον Daryll Rardon, που υπήρξε πωλητής Yugo τη δεκαετία του '80 στη Φλόριντα των ΗΠΑ. Έζησε τη μεγάλη έκρηξη στη δημοφιλία του οχήματος αλλά και την κατηφόρα που πήραν οι πωλήσεις του, μέχρι να έρθει η παύση της παραγωγής του.
Ο ίδιος μίλησε στο jalopnik.com κάνοντας ξεκάθαρο ότι η «γοητεία» στο Yugο βρισκόταν στην τιμή του, καθώς «κόστιζε όσο μία μοτοσυκλέτα, και δεν έβρεχες τα πόδια σου». Συγκεκριμένα η τιμή του ήταν περίπου 4.000 δολάρια (με τα σημερινά δεδομένα κοντά στα 10.900 δολάρια) και ήταν με διαφορά το πιο φθηνό αυτοκίνητο στις ΗΠΑ το 1986. Επί της ουσίας ήταν ένα καινούργιο αυτοκίνητο σε τιμή μεταχειρισμένου όπου πρόσφερε και εγγύηση.
Ο Rardon τονίζει πως το Yugo δεν ήταν ελκυστικό μόνο γιατί κόστιζε ελάχιστα, αλλά και γιατί έδινε την εντύπωση μίας καλοστημένης μηχανής, χάρη στην εκτεταμένη χρήση μετάλλου που γινόταν για να καλυφθεί η ύπαρξη φθηνότερων υλικών. «Ήταν ένα τίμιο, μικρό hatchback» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Τα προβλήματα, όπως πάντα, φάνηκαν μετά από μερικά χρόνια χρήσης όπου τα Zastava Yugo άρχισαν να χρειάζονται αρκετά πιο συχνά σέρβις, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στο καλωδίο του συμπλέκτη, που σε κάποιες περιπτώσεις αστοχούσε ακόμα και λίγο μετά την παράδοση του οχήματος.
Επιπλέον, για να κρατηθεί η τιμή κάτω από τα 4.000 δολάρια οι αντιπροσωπείες έπρεπε να λειτουργούν σε εξαιρετικά στενά περιθώρια κέρδους. Και σύντομα υπήρξε πρόβλημα με τις τράπεζες, καθώς η χρηματοδότηση που ζητούσαν οι αντιπροσωπείες δεν ήταν βιώσιμη, μιας και τα Yugo έφευγαν από τα τις βιτρίνες όλο και λιγότερο.
Τελικά, το Yugo είχε άδοξο τέλος, με βασική αιτία τον πόλεμο που ξέσπασε στις αρχές του 90’ στη Γιουγκοσλαβία και έτσι κανείς δεν ξέρει πως θα μπορούσε να είχε εξελιχθεί σήμερα. Αν και η αλήθεια είναι πως υπάρχουν κάποιοι ρομαντικοί που το έχουν φανταστεί στην ηλεκτρική εκδοχή του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Αυτό είναι το κορυφαίο σε πωλήσεις αυτοκίνητο όλων των εποχών
Διαφημιστικά σποτάκια αυτοκινήτων που προκάλεσαν και αποσύρθηκαν κακήν κακώς (videos)
Δολοφονικές επιθέσεις πολιτικών: Οι λιμουζίνες που έγιναν «ασπίδα» και σταμάτησαν τις σφαίρες