Dacia Duster: Απ' την παταγώδη αποτυχία των '80s στην κορυφή των πωλήσεων σήμερα


Πώς η ατυχής έμπνευση ενός Βρετανού εισαγωγέα οδήγησε στο πρώτο εμπορικό «κάζο» για το Dacia Duster, λίγες μόλις δεκαετίες πριν σαρώσει με τις πωλήσεις του την Ευρώπη.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ
  • 2/12/2023

Εδώ και μερικά 24ωρα η Dacia έχει ξεκινήσει να γράφει το νέο κεφάλαιο στην ιστορία του Duster με την παρουσίαση της τρίτης γενιάς του δημοφιλούς SUV. Η νέα πρόταση εμφανίζεται έτοιμη να αλλάξει σελίδα υιοθετώντας μια εντελώς νέα σχεδιαστική γραμμή, υβριδικά κινητήρια σύνολα, εξελιγμένη τετρακίνηση και προηγμένες τεχνολογίες.

Το Duster αποτελεί ένα από τα δυνατά «χαρτιά» της Dacia αφού από το 2010 όταν και εμφανίστηκε για πρώτη φορά έχει πουλήσει περισσότερα από 2,2 εκατ. αντίγραφα. Η ιστορία της ονομασίας του, ωστόσο, είχε ξεκινήσει να γράφεται αρκετές δεκαετίες πίσω και συγκεκριμένα το 1957 με τη δημιουργία της Ρουμανικής Βιομηχανίας Οχημάτων, γνωστή ως ARO. Έδρα της κρατικής μονάδας ήταν η Τρανσιλβάνια στην κεντρική Ρουμανία και αρχικά ασχολήθηκε με την παραγωγή στρατιωτικών οχημάτων τα οποία διέθετε στις ένοπλες δυνάμεις

Το πρώτο γνωστό πολιτικό όχημα που βγήκε απ' την γραμμή παραγωγής ήταν το IMS 57, ένα off-roader για το οποίο εργάστηκε το ανθρώπινο δυναμικό που μέχρι εκείνη τη στιγμή απασχολούσε η Ρουμανική Αεροναυπηγική Βιομηχανία. Τη δεκαετία του '70 η ARO παρουσίασε τη σειρά 24, ακόμα ένα όχημα που προοριζόταν για off-road χρήση, πάνω στο οποίο η εταιρία προσπάθησε να επεκτείνει τους εμπορικούς της ορίζοντες. Όμως η μεγάλη επιτυχία που σημείωνε το ανταγωνιστικό Lada Niva οδήγησε την ARO στον σχεδιασμό ενός ακόμα οχήματος που θα προσπαθούσε να ανταγωνιστεί την πρόταση των Ρώσων.  

Η απάντηση ήρθε το 1980 με το ARO 10 που είχε ως στόχο να τραβήξει το ενδιαφέρον των αγοραστών που έψαχναν ένα προσιτό, συμπαγές και αξιόπιστο μέσο μετακίνησης. Ο κινητήρας προερχόταν από την επίσης ρουμανική Dacia και όταν ήρθε η στιγμή να βγει στην αγορά της Αγγλίας ο αντιπρόσωπος πήρε την απόφαση να το μετονομάσει σε Dacia Duster, παρουσιάζοντας το ως μία φθηνή εναλλακτική των μοντέλων της Land Rover.

Η επιτυχία δεν ήρθε ποτέ στη «Γηραιά Αλβιώνα», σε αντίθεση με την απέναντι πλευρά του Στενού της Μάγχης, τη Γαλλία, όπου το ARO 10 έγραφε υψηλές πωλήσεις. Ανάλογη ήταν η πορεία του και στις αναπτυσσόμενες χώρες όπου το ARO 10 ή Dacia 10 ή ACM Enduro 4x4 όπως ήταν οι διαφορετικές ονομασίες του, έκανε καλά νούμερα και κατάφερε να μείνει στους καταλόγους μέχρι το 2003

Σημαίνοντα ρόλο στη μεγάλη επιτυχία του ARO 10 έπαιξε ο ευρύς κατάλογος με τις διαφορετικές εκδόσεις: με σταθερή οροφή, με ανοιγόμενη, σε pick-up μορφή, με μονή καμπίνα, διπλοκάμπινο, κ.α.  Μεγάλη ποικιλία προσφερόταν και στα κινητήρια σύνολα με προτάσεις τόσο σε επιλογές βενζίνης όσο και diesel, με turbo ή χωρίς.

Ως πρακτική, η ARO επέλεγε συχνά να «μετονομάζει» το brand της ανάλογα με την αγορά στην οποία απευθυνόταν. Στην Αμερική διέθετε τα οχήματα ως Caro, στην Πορτογαλία ως Portaro και στην Ισπανία ως Hisparo

Τα επόμενα χρόνια παίχτηκαν πολλά επεισόδια στο σίριαλ επιβίωσης της ARO, παλεύοντας να βρει τον επενδυτή και τα κεφάλαια που θα την οδηγούσαν στην επόμενη μέρα. Δυστυχώς αυτό δεν συνέβη ποτέ και το 2006 μοιραία ήρθε η πτώχευση, βάζοντας οριστικό λουκέτο στο εργοστάσιο της πόλης Κάμπουλουνγκ.

Από την άλλη η ρουμανική Dacia βρήκε σανίδα σωτηρίας όταν το καλοκαίρι του 1999 οι μετοχές της πέρασαν στον όμιλο της Renault. Σχεδόν 10 χρόνια μετά, ξεκίνησε η λαμπρή πορεία τού Dacia Duster από το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης και σήμερα αποτελεί το δεύτερο πιο εμπορικό μοντέλο της φίρμας πίσω από το Sandero. Οξύμωρο, αν σκεφτεί κανείς πως η ονομασία του προήλθε από μία παταγώδη αποτυχία μερικές δεκαετίες νωρίτερα...