Η εξέλιξη των μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα έφτασε σε ένα κομβικό σημείο, καθώς ετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε τα πρώτα αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες με μπαταρίες στερεάς κατάστασης (solid state). Πρόκειται για το επόμενο τεχνολογικό βήμα στην ενεργειακή αποθήκευση, υπό εξέλιξη εδώ και πολλά χρόνια και πλέον έτοιμο για μαζική παραγωγή.
Τον παρουσίαση έκανε ο Όμιλος Volkswagen (VW) στην έκθεση IAA Mobility 2025, αποκαλύπτοντας τις νέες κυψέλες μπαταριών που δημιούργησε μέσω συνεργασίας των θυγατρικών του εταιρειών PowerCo και Elli με την αμερικανική QuantumScape.
Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης υπόσχονται μια πραγματική επανάσταση, καθώς υπερτερούν σε όλα τα επίπεδα. Προσφέρουν μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, δηλαδή περισσότερη αποθηκευμένη ενέργεια στον ίδιο όγκο, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και πολύ ταχύτερη φόρτιση, ενώ δεν είναι εύφλεκτες.
Η καινοτομία της QuantumScape έγκειται σε έναν κεραμικό διαχωριστή (ceramic separator) που επιτρέπει την "αποθήκευση ενέργειας σε καθαρό μέταλλο λιθίου", όπως το περιέγραψε ο Διευθύνων Σύμβουλος της αμερικανικής εταιρείας, Siva Sivaram, κατά την ομιλία του.
Η δε παρουσίαση έγινε με την άφιξη οδικώς μιας Ducati V21L, μιας πρωτότυπης εκδοχής της αγωνιστικής MotoE που χρησιμοποιεί μια πρωτότυπη μπαταρία αποτελούμενη από 980 κελιά QSE-5 της QuantumScape.
Νούμερα δεν δόθηκαν κατά την παρουσίαση, παρά μόνο 2-3 στοιχεία: ενεργειακή πυκνότητα 844 Wh ανά λίτρο, ρυθμός αποφόρτισης C10 και, το εντυπωσιακότερο και πιο απτό όλων, φορτίζονται από 10 σε 80% σε 12 λεπτά.
Ο Όμιλος VW αποκάλυψε επίσης πως αυτές οι μπαταρίες κατασκευάζονται από την PowerCo στην Ευρώπη και θα αποτελέσουν τη βάση του Unified Cell που θα βρεθεί άμεσα σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης των VW, Skoda και Cupra, ενώ η έκφραση "έτοιμα για μαζική παραγωγή" ακούγεται παραπλήσια με "μοντέλα 2026".
Για τη μοτοσυκλέτα μάλλον δεν είναι άμεσο το ενδιαφέρον, μιας και η Ducati δεν έχει εκδηλώσει πρόθεση για έκδοση παραγωγής V21L στο άμεσο μέλλον, σε μια δίτροχη αγορά που αποδεικνύεται μάλλον άγουρη για την ηλεκτρική μετάβαση, αυτό όμως δεν αποκλείει το ενδεχόμενο η VW να διαθέσει σε άλλους κατασκευαστές την QSE-5 τεχνολογία.
Η ουσία είναι πως φτάσαμε στην επόμενη γενιά μπαταριών οχημάτων, αυτές που δείχνουν ικανές να τους χαρίσουν ανταγωνιστικότητα απέναντι στους θερμικούς κινητήρες λύνοντας δύο βασικά προβλήματα, φόρτιση και ασφάλεια, ενώ επιπλέον βελτιώνονται και σ' όλα τ' άλλα, βάρος και αποθηκευτική ικανότητα.
Δείτε όλη την παρουσίαση του VW Group στην IAA Mobility 2025 σε βίντεο: volkswagen-group.com/en/videos-and-footage/press-conference-volkswagen-group-technology-september-8-12849