F1 2026: Η FIA δεν θέλει μία επανάληψη της μονοτονίας του 2014 και παίρνει τα μέτρα της


Οι ριζικές αλλαγές στους κανονισμούς του 2026 ενέχουν ρίσκα, όμως η FIA πήρε τις αποφάσεις της και θα αποφύγει πάσει θυσία μία επανάληψη του «εφιαλτικού» σεναρίου του 2014.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: FIA, GETTY IMAGES/RED BULL CONTENT POOL
  • 14/8/2025

Το 2026 η Formula 1 ετοιμάζεται να μπει σε μία νέα εποχή με ριζικές αλλαγές στους κανονισμούς, τόσο στο αμάξωμα, όσο και στους κινητήρες

Εύλογα έχουν προκύψει φόβοι για πιθανή κυριαρχία ενός κατασκευαστή, κατά το πρότυπο του 2014, όταν η Mercedes άρχισε την εποχή της απολύτου παντοδυναμίοας της.

Ωστόσο, ο διευθυντής μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, εξηγεί γιατί αυτή τη φορά το σκηνικό είναι διαφορετικό: «Δεν πιστεύω πως θα έχουμε στα χέρια μας μια κατάσταση όπου ένας κατασκευαστής θα έχει τεράστιο πλεονέκτημα όπως έγινε το 2014».

Το 2014 είδε τη Mercedes να κυριαρχεί. Ελάχιστος ανταγωνισμός, κυρίως από τη Red Bull.
Το 2014 είδε τη Mercedes να κυριαρχεί. Ελάχιστος ανταγωνισμός, κυρίως από τη Red Bull.

Σύστημα «παραχωρήσεων» για ενίσχυση του ανταγωνισμού

Ένα βασικό εργαλείο της FIA για να κρατήσει το grid σε ισορροπία είναι το σύστημα των παραχωρήσεων, στα αγγλικά concessions, που εδώ και χρόνια χρησιμοποιεί το MotoGP.

Πρόκειται για έναν μηχανισμό ασφαλείας που ονομάζεται ADUO (Additional Development and Upgrade Opportunities – Επιπρόσθετες Δυνατότητες Ανάπτυξης και Αναβάθμισης). Το σύστημα αυτό μετρά περιοδικά την απόδοση του θερμικού κινητήρα (ICE) κάθε κατασκευαστή στους πρώτους πέντε αγώνες. Αν η ισχύς ενός ICE είναι πάνω από 3% μικρότερη από την κορυφαία, ο κατασκευαστής αποκτά προνόμια ADUO, όπως επιπλέον κεφάλαια ανάπτυξης, περισσότερες ώρες δοκιμών σε δυναμόμετρο και δυνατότητα νέας ομολογκασιόν κινητήρα που αλλιώς θα ήταν «παγωμένη», σύμφωνα με τον Τομπάζη.

Αυτές οι παραχωρήσεις επιτρέπουν στους αδύναμους κατασκευαστές να καλύψουν τη διαφορά μέσα στη σεζόν, διατηρώντας παράλληλα τον έλεγχο κόστους μέσω του budget cap. 

Επιπλέον, ο Τομπάζης υπογραμμίζει ότι το ADUO δεν είναι σύστημα Balance of Performance όπως θα έβρισκε κανείς σε άλλες κατηγορίες, όπως είναι το WEC (Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής). Το σύστημα απλώς λαμβάνει υπόψη τους περιορισμούς από το ανώτατο όριο κόστους και προσφέρει ένα πολύτιμο χέρι βοηθείας σε όσους μένουν πίσω, χωρίς να είναι απαραίτητο (ή και να επιτρέπεται) στις ομάδες να ξοδέψουν απεριόριστα για να καλύψουν τη διαφορά. «Θέλω να τονίσω ότι απορρίπτω κατηγορηματικά κάθε σχόλιο σχετικά με το ότι πρόκειται για BoP ή κάτι παρόμοιο, γιατί πρώτα απ' όλα, οι κανονισμοί είναι ακριβώς οι ίδιοι για όλους. Δεν είναι ότι τους δίνουμε μεγαλύτερη κυβική χωρητικότητα, περισσότερο καύσιμο ή οτιδήποτε άλλο», δήλωσε ο Τομπάζης.

Δικλείδες ασφαλείας για θέματα αξιοπιστίας

Η FIA εισάγει επίσης πρόνοιες για κατασκευαστές που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας στην αρχή της νέας εποχής. Αν ένας κατασκευαστής ξεπεράσει έναν καθορισμένο αριθμό κινητήρων λόγω βλαβών, θα λαμβάνει ελάφρυνση στο όριο κόστους. Έτσι, πέρα από αυτό το όριο, το κόστος των κινητήρων υπολογίζεται ελάχιστα στο budget cap.

Πηγή: Motorsport.com

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ο Vasseur παραδέχεται το μεγαλύτερο λάθος της Ferrari με τον Hamilton

F1 2025: Η μάχη των teammates - Ποιοι οδηγοί έχουν ξεχωρίσει, ποιοι απογοήτευσαν

Η McLaren φοβάται ότι Piastri και Norris θα καταλήξουν... Hamilton-Alonso