Νότια Αφρική, Ταϊλάνδη ή Γερμανία; Αυτές οι χώρες διεκδικούν αγώνα Formula 1


Με την εκτόξευση της δημοφιλίας της Formula 1, πολλές χώρες (κυρίως εκτός Ευρώπης) θέλουν να φιλοξενήσουν ένα Grand Prix, από τη Νότια Αφρική μέχρι την Ταϊλάνδη, ακόμα και τη Ρουάντα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: Getty Images, Tyrone Bradley, Gold & Goose/Red Bull Content Pool
  • 19/6/2025

Από το 2017 που η Formula 1 πέρασε στα χέρια της αμερικανικής Liberty Media, η δημοφιλία του αθλήματος έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Κάθε χρόνο σημειώνονται νέα ρεκόρ προσέλευσης στις πίστες, ενώ το 2024 1,5 δισεκατομμύριο άνθρωποι παρακολούθησαν τηλεοπτικά αγώνα της F1. 

Το κοινό στις ΗΠΑ έχει αυξηθεί, ενώ η Κίνα είναι αυτή που δίνει μεγάλη ώθηση στην προβολή του σπορ συνολικά, όμως αυτές οι χώρες φιλοξενούν Grand Prix στην επικράτειά τους.

Πολλές χώρες επιθυμούν να φέρουν το «τσίρκο» της F1 και από τα δικά τους μέρη, επενδύοντας δισεκατομμύρια για να το πετύχουν. Ωστόσο, με την τρέχουσα Συμφωνία Ομονοίας, αλλά και την ανανεωμένη που θα τεθεί σε ισχύ από το 2026, το πρόγραμμα μπορεί να περιλαμβάνει ως και 24 GP κατ' έτος, ένα όριο που το σπορ έπιασε εύκολα με το ενδιαφέρον που υπάρχει για τη φιλοξενία ενός αγώνα από διάφορες μεριές. Επομένως, αν θέλει μία νέα χώρα να μπει στο καλεντάρι, θα πρέπει να γίνει είτε με rotation, είτε με την αφαίρεση ενός υπάρχοντος αγώνα από το πρόγραμμα. 

Αυτό δεν τις σταματά όμως από το να χτυπούν την πόρτα του CEO της F1, Stefano Domenicali, και να συζητούν μαζί του για αυτό ενδεχόμενο.

Σε προχωρημένες συζητήσεις

Δύο χώρες αυτή τη στιγμή έχουν φτάσει σε προχωρημένο στάδιο συζητήσεων και εργασιών για να διοργανώσουν Grand Prix στο άμεσο μέλλον, και οι δύο είναι στην Αφρική. Ο λόγος για τη Νότια Αφρική και τη Ρουάντα.

Η πρώτη έχει την πίστα στο Kyalami, η οποία περνά αυτή τη στιγμή φάση γενναίας ανανέωσης ώστε να εκσυγχρονιστεί στις εγκαταστάσεις της και να πληροί τις προϋποθέσεις ασφαλείας για να πάρει την πιστοποίηση Grade 1 της FIA, την οποία και απέκτησε μόλις αυτή την εβδομάδα, έχοντας τρία χρόνια για να κάνει όσα χρειάζεται για να διατηρήσει αυτό το status.

Η δεύτερη αφορά μία πίστα στο Κιγκάλι, την πρωτεύουσα της χώρας, και συγκεκριμένα κοντά στο νέο αεροδρόμιο Bugesera, σχεδιασμένη από τον πρώην οδηγό αγώνων Alex Wurz. Όχι τυχαία, το gala της FIA για την απονομή των βραβείων της σεζόν 2024 έλαβε χώρα στη Ρουάντα, όπου ο πρόεδρος της χώρας, Paul Kagame παρουσίασε επίσημα την υποψηφιότητα της χώρας του για έναν αγώνα F1.

Είναι πάγια η θέληση της F1 να επιστρέψει στην Αφρική μετά από τρεις δεκαετίες, αλλά ίσως ακόμα να απέχουμε απ' το να γίνει πράξη.

Θέλει, μπορεί;

Ένας νέος «μνηστήρας» για μία θέση στο καλεντάρι είναι η Ταϊλάνδη. Η χώρα της νοτιοανατολικής Ασίας φιλοξενεί ήδη αγώνα του MotoGP, και θέλει τώρα να φέρει και τη Formula 1. Η πρώτη σκέψη ήταν να προταθεί η πίστα του Buriram, όπου γίνεται το GP του κορυφαίου πρωταθλήματος των δύο τροχών, όμως προκρίθηκε η ιδέα της κατασκευής ενός σιρκουί πόλης στην πρωτεύουσα Μπανγκόκ.

Μόλις προ μερικών ημερών το υπουργικό συμβούλιο της χώρας, υπό την πρωθυπουργό Paetongtarn Shinawatra, ενέκρινε ένα σχέδιο με κόστος 1,2 δισ. δολαρίων, με στόχο να φιλοξενηθεί Grand Prix αρχής γενομένης από το 2028 και για πέντε χρόνια. Ο Domenicali έχει επισκεφθεί τη χώρα, έχει συζητήσει με τους αξιωματούχους, ενώ μεγάλη στήριξη δίνει κι ο Alex Albon, που κατάγεται από τη χώρα και τρέχει με τη σημαία της αν και ο πατέρας του είναι Βρετανός.

Οι επιστροφές που όλοι προσμένουν

Είναι, πάντως, γεγονός ότι οι φίλοι της Formula 1 θα περιμένουν πάντοτε να επιστρέψουν ιστορικές πίστες, όπως έγινε με την Ίμολα που όμως δεν έμεινε για πολύ. 

Πίστες όπως η Sepang και το Nurburgring είναι πάντα στις καρδιές των φιλάθλων, όμως και οι δύο δύσκολα θα βρουν ξανά θέση στο καλεντάρι. Οι Μαλαισιανοί δεν ενδιαφέρονται, καθώς η προσέλευση στους αγώνες F1 ήταν σαφώς χαμηλότερη από αυτή στους αγώνες MotoGP, ενώ και στη Γερμανία το ενδιαφέρον του κοινού έχει μειωθεί σημαντικά. Κι ενώ με τον ερχομό της Audi θα μπορούσε να αλλάξει κάτι, εντούτοις δεν υπάρχει κανένα τέτοιο πλάνο, κι οι πληροφορίες μας το επιβεβαιώνουν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

F1: Αυτοί ήταν οι πέντε καλύτεροι οδηγοί του GP Καναδά

Η Aston Martin κυνηγά τον Russell - Ποιες είναι οι προτεραιότητες του οδηγού

Βλάξ; Ή μήπως κάτι άλλο;