Η Formula 1 ανακοίνωσε ότι από το 2026, οι ομάδες του grid θα αυξηθούν κατά μία, φτάνοντας στις 11. Η General Motors με την Cadillac, που ανήκει στον αμερικανικό κολοσσό, ήρθε σε συμφωνία με την FIA και θα εισαχθεί στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού αρχικά χρησιμοποιώντας τους κινητήρες κάποιου άλλου κατασκευαστή. Η ομάδα θα εξελίξει τη δική της κινητήρια μονάδα στη συνέχεια κι έτσι θα τη δούμε να μετατρέπεται σε εργοστασιακή συμμετοχή από το 2028 κι έπειτα.
Το πρότζεκτ θα βασιστεί πάνω στο ήδη υπάρχον της Andretti Global, το οποίο όμως δεν κατάφερε να πάρει το «πράσινο φως» για την είσοδό του στο grid, αφού η F1 θεώρησε ότι «η είσοδός της δε θα αύξανε την αξία του σπορ». Παρά την απόρριψη, η ομάδα του Michael Andretti συνέχισε να εξελίσσει το πρόγραμμά της στο εργοστάσιό της στο Silverstone και θα δημιουργήσει τη δική της αεροδυναμική σήρραγγα για το 2026.
Η General Motors θα γίνει η δεύτερη αμερικανική ομάδα του grid από το 2016, όταν έκανε το ντεμπούτο της η Haas, όπως βέβαια κι η δεύτερη του 21ου αιώνα συνολικά. Ωστόσο, αρκετές είναι οι αμερικανικές ομάδες που έχουν βρεθεί στο πρωτάθλημα πριν τον ερχομό της νέας χιλιετίας.
Tec-Mec (1959)
Η μία από τις δύο ομάδες που άνοιξαν τον δρόμο για τους Αμερικανούς κατασκευαστές το 1959 ήταν η Tecnica Meccanica, ή αλλιώς Tec-Mec. Συμμετείχε σε μόλις έναν αγώνα εκείνης της σεζόν, το GP ΗΠΑ στο Sebring, όπου αποσύρθηκε μετά από μόνο 6 γύρους. Το μονοθέσιό της ομάδας που ιδρύθηκε από τον πρώην σχεδιαστή της Maserati, Valerio Colotti, ήταν ουσιαστικά μια αναβαθμισμένη έκδοση της Maserati 250F, την οποία είχε επιμεληθεί ο ίδιος.
Kurtis-Kraft (1959)
Μαζί με την Tec-Mec, στον αγώνα στο Sebring συμμετείχε επίσης η Kurtis-Kraft. Ο Roger Ward κάθισε πίσω από το τιμόνι, καταφέρνοντας να ολοκληρώσει 20 γύρους, δηλαδή 14 περισσότερους από το μονοθέσιο της Tec-Mec. Αποσύρθηκε από τον αγώνα με προβλήματα στον συμπλέκτη.
Ήταν ένα πραγματικά βαρύ κι αρκετά αργό αυτοκίνητο σε σχέση με τα ήδη εξελιγμένα μονοθέσια των κορυφαίων κατασκευαστών του grid, κι έτσι δεν είχε μέλλον στη Formula 1.
Scarab (1960)
Η Scarab ήταν η πρώτη αμερικανική ομάδα που κατασκεύασε μονοθέσιο που προοριζόταν αποκλειστικά για τη Formula 1. Το πενάκι των Dick Troutman και Tom Barnes ήταν εκείνο που έκανε την αρχή, όμως τα στατιστικά της Scarab ήταν αρκετά χαμηλά τη σεζόν του 1960, όπου συμμετείχε σε αρκετούς αγώνες.
Δεν κατάφερε να υποβάλει συμμετοχή στο GP Αργεντινής, ενώ δεν κατάφερε ποτέ να καταταγεί στο Μονακό. Έκανε διπλό DNS στη Γαλλία και την Ολλανδία κι ακολούθησε ένα διπλό DNF στο Βέλγιο. Ολοκλήρωσε τη σεζόν με μια 10η θέση στο GP ΗΠΑ στην πίστα του Riverside της Καλιφόρνια, κλείνοντας τη σύντομη καριέρα της με μια πιο θετική νότα, χωρίς όμως να κατακτά βαθμούς, αφού το τότε σύστημα βαθμολόγησης επιβράβευε μόνο τους πρώτους 6 οδηγούς της τελικής κατάταξης του εκάστοτε αγώνα.
Eagle / All American Racers (1966-1968)
Η All American Racers ιδρύθηκε από τον Dan Gurney και τον Caroll Shelby το 1966 κι έχει μείνει στην ιστορία ως η πρώτη ομάδα που σημείωσε νίκη στη Formula 1. Ο ίδιος ο ιδρυτής της ανέβηκε στο κορυφαίο σκαλί του βάθρου στο GP Βελγίου του 1967, επίδοση που σηματοδοτεί επίσης τη μοναδική φορά που κέρδισε μονοθέσιο, κατασκευασμένου εξ ολοκλήρου στις ΗΠΑ.
Η ομάδα του Gurney αγωνίστηκε σε όλους τους αγώνες του 1966 και του 1967 και σε μερικούς από τους αγώνες της σεζόν του 1968, η οποία ήταν κι η τελευταία της. Η ονομασία Eagle προέρχεται από το γεγονός ότι όλα τα μονοθέσια της All American Racers για τη Formula 1 είχαν λάβει ακριβώς αυτό το προσωνύμιο.
Shadow Racing Cars (1973-1980)
Μία από τις μακροβιότερες αμερικανικές ομάδες που έχουν περάσει από το grid της Formula 1 είναι η Shadow, όμως με έναν... αστερίσκο. Αγωνίστηκε με την αμερικανική σημαία από το 1973 έως και το 1975, όμως το 1976 άλλαξε το δίπλωμά της σε βρετανικό, αποτελώντας την πρώτη ομάδα που αλλάζει την εθνικότητά της.
Η μοναδική της νίκη ήρθε το 1977 στο GP Αυστρίας, όμως δε θεωρείται ότι πραγματοποιήθηκε από αμερικανική ομάδα. Παρόλο που κατέκτησε το πρωτάθλημα Can-Am του 1974 στις ΗΠΑ, δεν κατάφερε να επιβιώσει απέναντι στον ανταγωνισμό των υπολοίπων κατασκευαστών της Formula 1 κι έτσι αποσύρθηκε περίπου στα μέσα της σεζόν του 1980.
Parnelli (1974-1976)
Μετά από ένα άκρως επιτυχημένο εγχείρημα στο IndyCar, ο ιδιοκτήτης της ομάδας, Parnelli Jones, μαζί με τον Mario Andretti, αποφάσισαν ότι είχε έρθει η ώρα να κάνουν το επόμενο βήμα: Να εισαχθούν στο grid της Formula 1.
Έχοντας εξασφαλίσει τις υπηρεσίες του Andretti και του σχεδιαστή Maurice Philippe, όπως και της κατασκευαστικής ελαστικών, Firestone, η ομάδα έκανε μερικές μεμονωμένες εμφανίσεις τη σεζόν του 1974, πριν αγωνιστεί σε πλήρες πρόγραμμα το 1975. Κατάφερε να κατακτήσει 6 βαθμούς κι η καλύτερη θέση τερματισμού ήταν η τέταρτη θέση στο GP Σουηδίας του 1975.
Ωστόσο, η Firestone αποφάσισε να αποσυρθεί από τους αγώνες κι ο Jones δεν κατάφερε να βρει αντικαταστάτη χορηγό, οπότε τερμάτισε τη συμμετοχή της Parnelli μόλις 3 αγώνες μετά την έναρξη της σεζόν του 1976.
Team Penske (1974-1977)
Το όνομα Penske είναι εξαιρετικά γνωστό στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, κυρίως στο IndyCar. Η ομάδα της F1 ιδρύθηκε από τον Roger Penske σε συνεργασία με τον Mark Donohue κι είναι μια από τις μόλις 2 αμερικανικές ομάδες στην ιστορία του σπορ που έχουν σημειώσει νίκη, μαζί με την Eagle, όπως προαναφέρθηκε.
Η μία και μοναδική νίκη της Penske ήρθε στο GP Αυστρίας του 1976, όταν ο John Watson σκαρφάλωσε στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου, όμως το σκηνικό ήταν τραγικό, αφού μόλις λίγοι μήνες είχαν περάσει από τον χαμό του Donohue, ο οποίος είχε χάσει τη ζωή του σε δοκιμές στο Osterreichring. Η ομάδα αποσύρθηκε από την F1 στα τέλη του 1977, θέλοντας να εστιάσει στο IndyCar.
Team Haas (USA) (1985-1986)
Κι όμως, πρόκειται για απλή συνωνυμία. Η Team Haas ιδρύθηκε από τον Carl Haas το 1984 κι αποτέλεσε μέρος του grid της Formula 1 τις σεζόν 1985 και 1986. Από την ομάδα πέρασαν οδηγοί όπως ο Alan Jones κι ο Patrick Tambay, αλλά κι οι Ross Brawn και Adrian Newey στο τμήμα του σχεδιασμού.
Η ομάδα αντιμετώπισε αρκετά προβλήματα με τη χρηματοδότηση κι έτσι δεν κατάφερε να συνεχίσει την πορεία της μετά την ολοκλήρωση του 1986. Το καλύτερό της αποτέλεσμα στη Formula 1 ήταν η 4η θέση του Alan Jones στο GP Αυστρίας της τελευταίας σεζόν της Team Haas στο σπορ, την οποία ολοκλήρωσε στην 8η θέση με 6 βαθμούς συνολικά.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Έξαλλος ο Leclerc: «Το να είμαι καλός με γ*μάει όλη την ώρα»
F1: Οι βαθμολογίες οδηγών και κατασκευαστών μετά το GP Λας Βέγκας
GP Λας Βέγκας: Τεράστιο 1-2 της Mercedes - 4κις παγκόσμιος πρωταθλητής ο Verstappen