Η Ευρώπη κάνει ένα βήμα πίσω για να προχωρήσει μπροστά. Μια δεκαετία μετά την καθιέρωση των εμπρόσθιων φώτων ημέρας (Daytime Running Lights), η Ε.Ε. παραδέχεται σιωπηρά ότι η απόφαση να παραμένουν τα πίσω φώτα σβηστά κατά τη διάρκεια της ημέρας ήταν ένα από τα μεγαλύτερα λάθη στη σύγχρονη οδική πολιτική.
Από το 2027, η κατάσταση αυτή αλλάζει ριζικά, καθώς όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρώπη θα πρέπει να διαθέτουν ενεργοποιημένα πίσω φώτα, ακόμη και την ημέρα. Όταν πριν από περίπου δέκα χρόνια θεσπίστηκε η εξαίρεση που επέτρεπε στα αυτοκίνητα να κινούνται με τα πίσω φώτα σβηστά την ημέρα, η πρόθεση ήταν απλή: μείωση κατανάλωσης ενέργειας και καυσίμου. Εκείνη την εποχή, τα LED έκαναν δειλά την είσοδό τους στη μαζική παραγωγή και η Ευρώπη αναζητούσε τρόπους να ενισχύσει την ενεργειακή αποδοτικότητα.
Ωστόσο, η πραγματικότητα αποδείχθηκε πολύ διαφορετική. Πολλοί οδηγοί θεώρησαν λανθασμένα ότι τα φώτα ημέρας ενεργοποιούν και τα πίσω φώτα. Το αποτέλεσμα; Χιλιάδες οχήματα κυκλοφορούσαν σούρουπο και νύχτα χωρίς ορατά πίσω φώτα, αυξάνοντας δραματικά τον κίνδυνο σύγκρουσης.
Έρευνες που έγιναν σε διάφορες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέδειξαν το μέγεθος του προβλήματος. Στη Σουηδία, για παράδειγμα, το 82% των αυτοκινήτων κινείται την ημέρα χωρίς πίσω φώτα, ενώ το 76% των οδηγών πιστεύει το αντίθετο. Το φαινόμενο δεν περιορίζεται στις χώρες του Βορρά, παρόμοιες παρατηρήσεις έχουν γίνει και στη νότια Ευρώπη, όπου η έντονη ηλιοφάνεια συχνά παραπλανά τον οδηγό ως προς την ορατότητα του οχήματός του.
Ακόμη πιο ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που δείχνουν ότι η απόσταση ασφαλείας μεταξύ οχημάτων μειώνεται κατά μέσο όρο κατά 9 cm όταν τα πίσω φώτα είναι σβηστά, όντας ένας μικρός μεν αριθμός που, σε υψηλές ταχύτητες, μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικός.
Η νέα ευρωπαϊκή ρύθμιση και τι σημαίνει για τους οδηγούς
Από τις 22 Σεπτεμβρίου 2024, όλα τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων που εγκρίνονται στην Ε.Ε. πρέπει να διαθέτουν σύστημα που ενεργοποιεί τα εμπρός και πίσω φώτα ημέρας ταυτόχρονα. Ο κανονισμός επιτρέπει εξαίρεση μόνο όταν το φως της ημέρας υπερβαίνει τα 7.000 lux, δηλαδή σε συνθήκες έντονης ηλιοφάνειας. Αντίθετα, όταν το επίπεδο φωτισμού πέφτει κάτω από 1.000 lux, ενεργοποιούνται αυτόματα τα κανονικά φώτα πορείας.
Η πλήρης εφαρμογή της ρύθμισης έρχεται το 2027, οπότε όλα τα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν στην Ευρώπη, ανεξαρτήτως ημερομηνίας έγκρισης, θα πρέπει να έχουν τα πίσω φώτα ενεργά την ημέρα αλλιώς θα επιβάλλεται πρόστιμο στον οδηγό.
Μια διόρθωση με ουσιαστικό αντίκρισμα
Η αλλαγή αυτή μπορεί να μοιάζει τεχνική, αλλά στην πράξη αφορά άμεσα την οδική ασφάλεια. Τα πίσω φώτα δεν είναι διακοσμητικό στοιχείο, είναι ζωτικής σημασίας για την ορατότητα και την πρόληψη ατυχημάτων, ιδιαίτερα σε μεταβατικές φάσεις φωτισμού, όπως το σούρουπο ή η ανατολή. Η Ευρώπη, με τη νέα αυτή νομοθεσία, αναγνωρίζει την ανάγκη ανάγκη του να είναι όσο το δυνατών πιο ευδιάκριτα τα οχήματα στο δρόμο, διορθώνοντας ένα κενό που για χρόνια έθετε σε κίνδυνο οδηγούς και πεζούς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
2018 VS 2025: Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές των αυτοκινήτων στην Ελλάδα - Αναλυτικά παραδείγματα
Νοθευμένα καύσιμα: Ποιες βλάβες προκαλούν στους κινητήρες και πώς να προστατεύσετε το αυτοκίνητό σας





ΔΗΜΟΦΙΛΗ




-6720x4480_252864_474077_type13129.jpg)
