China EV Marketplace: Η «Temu» του αυτοκινήτου που θέλει να αλλάξει τους κανόνες στην Ευρώπη


Με υπηρεσία door-to-door παράδοσης, η κινεζική πλατφόρμα υπόσχεται στον Ευρωπαίο καταναλωτή αυτοκίνητο στην πόρτα του, αλλά οι δασμοί, οι εγκρίσεις και το after sales βάζουν δύσκολα εμπόδια.

  • PHOTOS: SHUTTERSTOCK, CHINA EV MARKET PLACE, ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/8/2025

Η Κίνα, ως επιχειρηματικό μοντέλο στον χώρο του αυτοκινήτου, δεν είχε ποτέ πρόβλημα να αγνοήσει την παραδοσιακή έννοια του «αποκλειστικού αντιπροσώπου». Το είδαμε και στην Ελλάδα, όπου συμφωνίες της τελευταίας στιγμής κατέρρευσαν ή κατέληξαν σε άλλα χέρια, με τους κατασκευαστές να λειτουργούν με την απλή λογική: «έχω το εργοστάσιο, μπορείς να αγοράσεις απευθείας από μένα». Έτσι λειτουργεί η κινεζική αγορά: ανοικτή, χωρίς απαραίτητα μακροχρόνιες, δεσμευτικές συνεργασίες.

Στην Ευρώπη όμως και, γενικότερα, στις ώριμες αγορές ισχύει ένα διαφορετικό πλαίσιο. Όροι, προϋποθέσεις και αυστηροί κανόνες κάνουν τις τοπικές συμφωνίες αντιπροσώπευσης αναπόφευκτες. Κι όμως, με τη νέα υπηρεσία door-to-door της China EV Marketplace, οι «δαιμόνιοι» Κινέζοι επιχειρούν να ανατρέψουν το μοντέλο αυτό, να σπάσουν το «μονοπώλιο» των εισαγωγέων και να φέρουν το αυτοκίνητο στον καταναλωτή με λογική… Temu. Όπως οι κινεζικές πλατφόρμες άλλαξαν το λιανεμπόριο, τώρα επιχειρούν να κάνουν το ίδιο με την αυτοκινητοβιομηχανία, αξιοποιώντας και τον έλεγχο που έχουν σε στρατηγικά λιμάνια όπως ο Πειραιάς, που μπορεί να μετατραπεί σε πύλη για όλη την Ευρώπη.

Η υπηρεσία που αλλάζει τα δεδομένα

Η πλατφόρμα δίνει στον Ευρωπαίο καταναλωτή τη δυνατότητα να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο απευθείας από την Κίνα, με ένα «one-stop shop» που αναλαμβάνει όλα: προμήθεια, logistics, τελωνεία, προ-έλεγχο, αλλά και EU homologation (Ευρωπαϊκές εγκρίσεις τύπου), ώστε το όχημα να μπορεί να ταξινομηθεί και να κυκλοφορήσει άμεσα.

Η China EV Marketplace υπόσχεται στον Ευρωπαίο καταναλωτή αυτοκίνητο απευθείας από την Κίνα με door-to-door παράδοση, αλλά τα ερωτήματα για δασμούς, εγκρίσεις και after-sales παραμένουν ανοιχτά.
Η China EV Marketplace υπόσχεται στον Ευρωπαίο καταναλωτή αυτοκίνητο απευθείας από την Κίνα με door-to-door παράδοση, αλλά τα ερωτήματα για δασμούς, εγκρίσεις και after-sales παραμένουν ανοιχτά.

Σημαντικό είναι ότι οι παραγγελίες μπορεί να γίνουν ακόμη και για ένα μόνο αυτοκίνητο (σ.σ. δεν πρόκειται δηλαδή για χονδρική), αλλά για ένα πραγματικό e-shop αυτοκινήτων.

Τα νούμερα που εντυπωσιάσουν και οι παγίδες που κρύβονται

Η ίδια η China EV Marketplace αναφέρει ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2025 διέθεσε παγκοσμίως περισσότερα από 7.000 οχήματα, σημειώνοντας άνοδο 66% σε σχέση με πέρυσι. Από αυτά, περίπου το 40% κατευθύνθηκε στην Ευρώπη, η οποία αναδεικνύεται στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά της πλατφόρμας.

Όμως η εικόνα είναι πιο σύνθετη:

  • Τα Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEVs) σημείωσαν εκρηκτική άνοδο 370% στην Ευρώπη. Ο λόγος; Φορολογικά παραμένουν στο βασικό δασμό 10%, χωρίς επιπλέον επιβαρύνσεις, με αποτέλεσμα να βγαίνουν πολύ πιο ανταγωνιστικά.
  • Αντίθετα, τα Battery Electric Vehicles (BEVs) είδαν πτώση 25%, καθώς από τον Οκτώβριο 2024 επιβαρύνονται με πρόσθετους αντισταθμιστικούς δασμούς 7,8% έως 35,3%, πάνω από το 10% του βασικού δασμού. Αυτό ακυρώνει μεγάλο μέρος του πλεονεκτήματος κόστους.
  • Τα Range-Extended Electric Vehicles (EREVs), που στην Κίνα γνωρίζουν μεγάλη άνθηση, στην Ευρώπη θεωρούνται BEVs επειδή ο θερμικός κινητήρας τους λειτουργεί μόνο ως γεννήτρια φόρτισης και δεν κινεί τους τροχούς. Άρα και αυτά επιβαρύνονται με τους ίδιους επιπλέον δασμούς, περιορίζοντας δραστικά τις προοπτικές τους.

Όχι ένα απλό προϊόν, αλλά αυτοκίνητο

Σε αντίθεση με τα προϊόντα που αγοράζουμε με ένα «κλικ» από την Temu, το αυτοκίνητο δεν είναι απλό καταναλωτικό αγαθό. Για να ταξινομηθεί στην ΕΕ πρέπει να πληροί το αυστηρό πλαίσιο της ευρωπαϊκής έγκρισης τύπου (EU type-approval) και τους νέους κανονισμούς ασφαλείας (GSR2), που από το 2024 απαιτούν τεχνολογίες όπως Intelligent Speed Assistance και Autonomous Emergency Braking, κ.α.

Επιπλέον, υπάρχουν πρακτικά ζητήματα προσαρμογής: πολλά κινεζικά EVs χρησιμοποιούν ακόμα το πρότυπο φόρτισης GB/T, ενώ στην Ευρώπη ισχύει το CCS2, κάτι που σημαίνει επιπλέον κόστη για αλλαγές ή αντάπτορες.

Τα ερωτήματα του after sales

Ακόμη κι αν λυθούν τα ρυθμιστικά και φορολογικά ζητήματα, το μεγάλο ερώτημα παραμένει: ποιος θα στηρίξει τον πελάτη μετά την αγορά;

  • Ποιος θα παρέχει εγγύηση;
  • Πού θα γίνεται το σέρβις;
  • Πώς θα διασφαλιστεί η επάρκεια ανταλλακτικών;
  • Θα αναλάβουν οι ήδη τοπικοί αντιπρόσωποι να υποστηρίξουν αυτοκίνητα που πωλούνται μέσω… του ανταγωνιστή τους;

Στα ερωτήματα αυτά η απάντηση δεν είναι αυτονόητη. Στην καλύτερη περίπτωση, οι πελάτες θα βασιστούν σε ανεξάρτητα συνεργεία ή σε νέα δίκτυα που θα στήσει η πλατφόρμα, κάτι εξαιρετικά δύσκολο και κοστοβόρο. Στη χειρότερη, ο καταναλωτής μένει εκτεθειμένος σε περίπτωση βλάβης ή λάθος… παράδοσης.

Το πραγματικό κόστος

Παρά τις υποσχέσεις για «φθηνότερο αυτοκίνητο στην πόρτα σου», οι υπολογισμοί δεν είναι τόσο εντυπωσιακοί. Σε συγκεκριμένα παραδείγματα για την αγορά της Ευρώπης, η εισαγωγή ενός μοντέλου όπως το BYD Seal μέσω της πλατφόρμας κατέληξε με τελική διαφορά μόλις 800 ευρώ σε σχέση με την αγορά από επίσημο αντιπρόσωπο, μετά την προσθήκη δασμών, ΦΠΑ και εξόδων συμμόρφωσης. Αυτό δείχνει ότι το οικονομικό όφελος μπορεί να είναι περιορισμένο, ιδίως σε όσα εξηλεκτρισμένα ΙΧ υπόκεινται στον αυστηρότερο συντελεστή φορολόγησης από την ΕΕ.

Το μέλλον του μοντέλου «door-to-door» στην παράδοση ΙΧ

Η China EV Marketplace επιχειρεί να αναδιαμορφώσει τον τρόπο διανομής αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με ένα μοντέλο εμπνευσμένο από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Όμως το αυτοκίνητο δεν είναι ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια. Η αυστηρή νομοθεσία, οι πρόσθετοι δασμοί, τα τεχνικά εμπόδια και κυρίως οι απαιτήσεις σε after sales και υποστήριξη καθιστούν το εγχείρημα εξαιρετικά περίπλοκο.

Το αν θα καταφέρει να «σπάσει» το μοντέλο των αντιπροσώπων μένει να φανεί. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η είσοδος μιας τέτοιας υπηρεσίας αλλάζει τα δεδομένα, καθώς πιέζει τις παραδοσιακές εισαγωγικές εταιρείες, ανοίγει νέες συζητήσεις γύρω από το ρόλο του ηλεκτρονικού εμπορίου στην αυτοκινητοβιομηχανία και δημιουργεί μια ακόμη γραμμή αντιπαράθεσης στην ήδη τεταμένη εμπορική σχέση Ευρώπης-Κίνας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Καμπανάκι από τον πρόεδρο της Κίνας: «Σταματήστε να επενδύετε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα»

Νέα εποχή στην ηλεκτροκίνηση: Η Toyota «συμμαχεί» με την Κίνα

ΗΠΑ-Κίνα: Πώς η συμφωνία στους δασμούς αλλάζει το παιχνίδι στην αυτοκινητοβιομηχανία