Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βιώνει μια περίοδο πρωτοφανών ανακατατάξεων. Αν μέχρι πριν λίγα χρόνια οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων θεωρούνταν περιφερειακοί παίκτες, σήμερα έχουν καταφέρει να σταθούν ισότιμα και συχνά να ξεπεράσουν τις πωλήσεις παραδοσιακών ευρωπαϊκών και ιαπωνικών μαρκών.
Όμως η πραγματική έκπληξη δεν προέρχεται μόνο από τα οχήματα, αλλά και από ένα άλλο, εξίσου σημαντικό κομμάτι της αυτοκινητοβιομηχανία: τα ελαστικά.
Η Maria Paz Robina, CEO της Michelin Ισπανίας & Πορτογαλίας, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Σύμφωνα με ξένα δημοσιεύματα μέσα σε μόλις δύο δεκαετίες, το μερίδιο των κινεζικών ελαστικών στην ευρωπαϊκή αγορά εκτοξεύτηκε από 5% σε 20%. Πρόκειται για μια τετραπλάσια αύξηση σε ποσοστό, που μεταφράζεται σε οκταπλάσια ενίσχυση της αξίας τους μέσα σε ένα ολοένα και πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η τάση αυτή δεν δείχνει σημάδια κόπωσης.
Μάρκες από την Ασία προσφέρουν προϊόντα σε τιμές που συχνά φαίνονται ακαταμάχητες για τον μέσο καταναλωτή, κάτι που δημιουργεί έντονο πονοκέφαλο σε παραδοσιακούς κατασκευαστές όπως η Michelin, η Continental και η Pirelli.
Η Robina τονίζει ότι η πρόκληση δεν περιορίζεται μόνο στην κινεζική επέλαση. Η πτώση των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη πλήττει άμεσα τις πωλήσεις ελαστικών πρώτης τοποθέτησης, καθιστώντας το έργο των μεγάλων εταιρειών ακόμη πιο δύσκολο. Όπως εξηγεί, οι Ευρωπαϊκοί κατασκευαστές ελαστικών βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα άνισο πεδίο μάχης. Από τη μία πλευρά, έχουν να καλύψουν υψηλότερα κόστη ενέργειας και εργασίας και να συμμορφωθούν με αυστηρούς κανονισμούς της Ε.Ε., ενώ από την άλλη, οι εισαγωγές από την Ασία δεν υπόκεινται στις ίδιες απαιτήσεις, παρόλο που κατακλύζουν την αγορά.
Η θέση της Michelin είναι ξεκάθαρη: δεν ζητά προστατευτισμό, αλλά ίση μεταχείριση. Η Robina καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση να θεσπίσει κανονισμούς που θα ισχύουν για όλους τους κατασκευαστές, ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης.
Μόνο έτσι, όπως λέει, μπορεί να υπάρξει πραγματικός και δίκαιος ανταγωνισμός. «Δεν θέλουμε εμπόδια που θα φρενάρουν το εμπόριο», επισημαίνει. «Όμως, είναι αδιανόητο να απαιτείται από εμάς να τηρούμε αυστηρά περιβαλλοντικά και εργασιακά στάνταρ, ενώ άλλοι παίκτες εισέρχονται στην αγορά χωρίς τις ίδιες υποχρεώσεις».
Το παράδειγμα των κινεζικών ελαστικών είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Η τεχνολογική εξέλιξη, η ηλεκτροκίνηση και η παγκόσμια ανακατανομή των εμπορικών ροών διαμορφώνουν μια νέα πραγματικότητα, στην οποία η Ευρώπη πρέπει να βρει τρόπο να προστατεύσει τις βιομηχανίες της χωρίς να απομονωθεί. Η μάχη δεν θα είναι εύκολη. Όμως, για την Michelin και τους υπόλοιπους «παλιούς παίκτες» της αγοράς, το ζητούμενο είναι ξεκάθαρο: να διατηρήσουν την ποιότητα, την καινοτομία και την αξιοπιστία τους, ενώ ταυτόχρονα θα παλεύουν για ένα δίκαιο πεδίο ανταγωνισμού.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Τι σημαίνουν οι έγχρωμες διαγραμμίσεις στα ελαστικά
Ξεχάστε τα ελαστικά όπως τα ξέρατε - H Pirelli τα έκανε... smart! (video)
Ρεζέρβα: Πόσο μακριά και πόσο γρήγορα μπορείς να κινηθείς με τον εφεδρικό τροχό