Η αποχώρηση της Mitsubishi από την Κίνα σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής, αλλά και μια ηχηρή υπενθύμιση των τεράστιων αλλαγών που συντελούνται στη βιομηχανία αυτοκινήτου. Μετά από σχεδόν τρεις δεκαετίες παρουσίας στην πολυπληθέστερη αγορά του κόσμου, η Mitsubishi τραβάει οριστικά την… πρίζα.
To πρώτο μεγάλο της βήμα στην Κίνα έγινε το 2012, όταν ξεκίνησε την παραγωγή οχημάτων μέσω συνεργασίας με τον κινεζικό όμιλο GAC. Όλα έδειχναν ότι ήταν μια κίνηση-ματ, με το δημοφιλές Outlander να σημειώνει εντυπωσιακές πωλήσεις και την ετήσια παραγωγή να φτάνει τις 144.000 μονάδες.
Ωστόσο, μέσα σε λίγα χρόνια, το κλίμα άλλαξε. Η αγορά άρχισε να στρέφεται μαζικά προς τα ηλεκτρικά και τα plug-in υβριδικά μοντέλα, ενώ οι εγχώριοι κατασκευαστές κέρδιζαν συνεχώς έδαφος. Η Mitsubishi, με περιορισμένο χαρτοφυλάκιο νέων τεχνολογιών αναμενόμενα έμεινε πίσω σε αυτή την κούρσα. Το 2023 εγκατέλειψε τη συνεργασία με την GAC, μια απόφαση που προμήνυε το τέλος.
Η οριστική αποχώρηση ανακοινώθηκε στις αρχές του 2025, με την ιαπωνική φίρμα να τερματίζει και το κοινό σχήμα με την Shenyang Aerospace Mit. Engine. Mfg. Ltd., το οποίο λειτουργούσε από το 1998 και παρήγαγε κινητήρες τόσο για τη Mitsubishi όσο και για κινεζικές μάρκες. Με τη λύση αυτής της συμφωνίας οι Ιάπωνες αποσύρονται πλήρως από την Κίνα, κλείνοντας ένα κεφάλαιο σχεδόν τριών δεκαετιών.
Η εταιρεία μίλησε για μια «ταχεία μεταμόρφωση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας» που δεν της επέτρεψε να ανταγωνιστεί αποτελεσματικά. Η πραγματικότητα όμως ίσως είναι λίγο πιο σκληρή, αφού η Mitsubishi δεν μπόρεσε να ακολουθήσει τον ξέφρενο ρυθμό των Κινέζων στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.
Τα οικονομικά χτυπήματα και ο αντίκτυπος των δασμών
Η αποχώρηση δεν ήταν μόνο ζήτημα στρατηγικής, αλλά και οικονομικής επιβίωσης. Η Mitsubishi ανακοίνωσε κατάρρευση 84% στα λειτουργικά κέρδη του πρώτου τριμήνου του 2025. Οι δασμοί που επέβαλε η κυβέρνηση Τραμπ κόστισαν στην εταιρεία περίπου 14,4 δισ. γιεν (97 εκατ. δολάρια), μειώνοντας δραματικά τα περιθώρια κέρδους. Τα λειτουργικά κέρδη της έπεσαν στα μόλις 5,6 δισ. γιεν (35,5 εκατ. δολάρια), ενώ οι πωλήσεις στην κρίσιμη για την εταιρεία αγορά της Νοτιοανατολικής Ασίας υποχώρησαν κατά 8,5%. Αντίθετα, η Βόρεια Αμερική σημείωσε αύξηση 5%, αλλά κυρίως λόγω Μεξικού και Καναδά – όχι των ΗΠΑ.
Παρά τη μείωση των δασμών από 25% σε 15% μετά τη νέα εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-Ιαπωνίας, η Mitsubishi δεν έχει ακόμη αναθεωρήσει τις προβλέψεις της για το οικονομικό έτος που λήγει τον Μάρτιο του 2026. Η έξοδος από την Κίνα είναι το αποκορύφωμα μιας δεκαετίας χαμένων ευκαιριών με την εταιρεία να στρέφει πλέον το βλέμμα της στις αγορές όπου διατηρεί ακόμη δυναμική.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η Mitsubishi «αγριεύει» και επαναφέρει τις Ralliart εκδόσεις (photos)
Mitsubishi Pajero: Ένας θρύλος επιστρέφει για να «τα βάλει» με τους Ευρωπαίους (photos)
Ανακοινώθηκαν οι τιμές του Mitsubishi Outlander PHEV στην Ισπανία