Όταν μιλάμε για συλλεκτικά αυτοκίνητα υψηλής αξίας, συνήθως σκεφτόμαστε μοντέλα με εξακύλινδρους, V8 ή V12 κινητήρες. Κι όμως, μια τετρακύλινδρη Ferrari του 1957 είναι έτοιμη να αποδείξει ότι η αξία δεν εξαρτάται μόνο από τον αριθμό των κυλίνδρων. Πρόκειται για την Ferrari 500 TRC, ένα ιστορικό αγωνιστικό μοντέλο που δημοπρατήθηκε πρόσφατα από τον οίκο RM Sotheby’s, με εκτιμώμενη τιμή πώλησης μεταξύ 6 και 8 εκατομμυρίων ευρώ - αν και τελικά δεν βρέθηκε αγοραστής.
Μοναδική και σπάνια
Η συγκεκριμένη Ferrari δεν είναι απλώς σπάνια, είναι η πρώτη από τις μόλις 17 μονάδες της σειράς που κατασκευάστηκαν συνολικά τη δεκαετία του 1950. Το αυτοκίνητο πουλήθηκε τον Φεβρουάριο του 1957 στον Αμερικανό Carl Haas, ο οποίος αργότερα έγινε ευρέως γνωστός ως ιδιοκτήτης της αγωνιστικής ομάδας Newman-Haas στο πρωτάθλημα IndyCar. Αν και εξοπλισμένη με έναν «ταπεινό» τετρακύλινδρο κινητήρα 2,0 L, η 500 TRC διακρίθηκε σε αρκετές σημαντικές διοργανώσεις.
Με αριθμό πλαισίου 0658 MDTR, το αυτοκίνητο έλαβε μέρος στις 12 Ώρες του Sebring, καθώς και σε πλήθος άλλων αγώνων, καταγράφοντας δέκα νίκες στην κατηγορία του σε είκοσι συμμετοχές μεταξύ 1957 και 1963. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η ίδια Ferrari συμμετείχε 21 φορές στο ιστορικό Mille Miglia Storica από το 1993 έως το 2014.
Ένα αυτοκίνητο με ιστορία, αλλά όχι το πιο ακριβό
Παρόλο που η 500 TRC έχει εντυπωσιακή ιστορία και είναι ένα σπάνιο «κομμάτι», δεν αποτελεί τη ακριβότερη προς δημοπρασία Ferrari όλων των εποχών. Το 2023, μια Ferrari 250 GTO πουλήθηκε από τον ίδιο οίκο για 51 εκατομμύρια ευρώ, ενώ μια άλλη το 2018 είχε φτάσει τα 48 εκατομμύρια δολάρια.
Μπορεί να μην πουλήθηκε, αλλά...
Παρόλο που δεν άλλαξε χέρια στη δημοπρασία της 29ης Μαΐου 2025, η Ferrari 500 TRC συνεχίζει να αποτελεί ένα από τα πιο ξεχωριστά τετρακύλινδρα μοντέλα που βγήκαν ποτέ στο σφυρί. Απέχει πολύ από την ακριβότερη Ferrari όλων των εποχών, η οποία παραμένει η 250 GTO που δημοπρατήθηκε από τον ίδιο οίκο με 51 εκατομμύρια ευρώ, αλλά ξεχωρίζει για την ιστορία της, τη σπανιότητα και την αυθεντικότητα που κουβαλά.
Η Ferrari 500 TRC αποτελεί έναν σπάνιο συνδυασμό τεχνολογίας, αγωνιστικής ιστορίας και συλλεκτικής αξίας. Παρόλο που φέρει έναν τετρακύλινδρο κινητήρα, κερδίζει επάξια μια θέση ανάμεσα στα πιο περιζήτητα και ακριβοθώρητα μοντέλα της ιταλικής φίρμας. Όσοι λάτρεις των κλασσικών και σπάνιων αυτοκινήτων, που είναι δεδομένο πώς δεν πρόκειται να ξαναβγούν από τις γραμμές παραγωγής των σημερινών αυτοκινητοβιομηχανιών, σπεύσατε…
Η ιστορία πίσω από Ferrari 500 TRC
Η γένεση της Ferrari 500 TRC ξεκίνησε το 1952, με την ανάπτυξη του τετρακύλινδρου κινητήρα Tipo 500 (2,0 L), έργο του Aurelio Lampredi (Ιταλός μηχανικός και ένας από τους σημαντικότερους σχεδιαστές κινητήρων στην ιστορία της Ferrari). Παρά τον μικρότερο κυβισμό σε σχέση με τα V12 «ξαδέρφια» του, ο κινητήρας αυτός είχε εντυπωσιακές επιδόσεις και χάρισε στον Alberto Ascari τον πρώτο τίτλο οδηγών της Ferrari στη Formula 1, το 1952. Η επιτυχία επαναλήφθηκε και το 1953, και στη συνέχεια η μονάδα αυτή χρησιμοποιήθηκε σε αγώνες Sport Car από το 1953 έως το 1957.
Το 1953, παρουσιάστηκε η Ferrari 625 TF, το πρώτο τετρακύλινδρο αγωνιστικό sport μοντέλο της εταιρείας. Βασιζόταν κατά πολύ στην προηγούμενη 250 MM με κινητήρα V12, αλλά χρησιμοποιούσε μία διευρυμένη έκδοση 2,5 L του τετρακύλινδρου κινητήρα του Lampredi. Παρά την κατά περίπου 20 PS χαμηλότερη ισχύ σε σχέση με την 250 MM, το πλεονέκτημα βάρους (περίπου 130 kg ελαφρύτερο) αντιστάθμιζε τη διαφορά. Ανάλογη σχέση ισχύος/βάρους παρατηρήθηκε και στα υπόλοιπα τετρακύλινδρα μοντέλα, όπως η 500 Mondial και η 750 Monza.
Το 1956 σηματοδότησε μια σημαντική αλλαγή, με την αντικατάσταση της 500 Mondial από τη νέα 500 Testa Rossa. Ξεχώριζε για τα χαρακτηριστικά κόκκινα καπάκια των εκκεντροφόρων και το χαμηλό αμάξωμα Scaglietti. Οι αναρτήσεις με εγκάρσιο φύλλο ελατηρίου αντικαταστάθηκαν από πιο σύγχρονες με ελικοειδή ελατήρια και πίσω άξονα με υδραυλικά αμορτισέρ. Το βάρος μειώθηκε στα μόλις 680 kg, προσφέροντας ζωηρές επιδόσεις από τον κινητήρα των 180 PS.
Και κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα…
Το 1957, με τους νέους κανονισμούς FIA Appendix C, παρουσιάστηκε η 500 TRC, όπου το «C» δήλωνε τη συμμόρφωση στους νέους κανόνες. Το αμάξωμα Scaglietti βελτιώθηκε αισθητικά και λειτουργικά, με φαρδύτερο κόκπιτ, πόρτα συνοδηγού, πιο ευρύ σε πλάτος παρμπρίζ και περισσότερο καμπυλωμένα φτερά. Ο κινητήρας Tipo 131C είχε ενισχυμένο στροφαλοφόρο και μπιέλες, ελαφρύτερο σφόνδυλο και μεγαλύτερο ρεζερβουάρ (120 L), χωρίς αύξηση στο συνολικό βάρος.
Αν και προοριζόταν για ιδιώτες οδηγούς, η TRC είχε εντυπωσιακή πρώτη χρονιά, κερδίζοντας κατηγορία σε Sebring, Mille Miglia, Nürburgring και Le Mans. Συνολικά κατασκευάστηκαν 17 TRC, αποτελώντας την τελευταία τετρακύλινδρη, σπορ, αγωνιστική Ferrari που φτιάχτηκε ποτέ.
Η πρώτη TRC, με αριθμό πλαισίου 0658 MDTR, συναρμολογήθηκε υπό την επίβλεψη του Amos Franchini στη Maranello από τις 19 Νοεμβρίου 1956 έως την 1η Φεβρουαρίου 1957. Πουλήθηκε μέσω του Luigi Chinetti στον Carl Haas στο Σικάγο. Λίγο μετά, πέρασε στον Edmund P. Lunken στο Οχάιο, ο οποίος την οδήγησε στις 12 Ώρες του Sebring το 1957. Εκεί, μαζί με τον Chuck Hassan, εγκατέλειψαν λόγω διαρροής καυσίμου. Στην ίδια κούρσα, η «αδελφή TRC» των Ginther/Hively κατέκτησε νίκη κατηγορίας.
Στη συνέχεια, ο Lunken συμμετείχε σε αγώνες SCCA, με αρκετές νίκες κατηγορίας σε Louisville, Elkhart Lake, Marlboro και Road America, ενώ τερμάτισε 7ος γενικής εκεί. Το 1958, το αυτοκίνητο πέρασε στον Roy Cherryholmes και αργότερα στον Todd Aikens, που αγωνίστηκε σε Τέξας, Κολοράντο και Λουιζιάνα με επιτυχίες στην κατηγορία του.
Το 1960, η TRC επέστρεψε προσωρινά στον Carl Haas και ακολούθως πέρασε στον συλλέκτη Ken Hutchison. Το 1967, πέρασε στον Fred Leydorf (πρώην πρόεδρο FCA), και το 1974 στον Jack Reuter, σε ανταλλαγή με μια Ferrari 330LM/250 GTO #3765.
Ακολούθησαν σύντομες αλλαγές ιδιοκτησίας έως το 1992, όταν και το αυτοκίνητο επέστρεψε στην Ευρώπη, στην ιδιοκτησία του Claudio Caggiati στην Πάρμα. Συμμετείχε σε 21 Mille Miglia Storica, ενώ αναπαλαιώθηκε πλήρως από την Carrozzeria Brandoli. Το 2005 έλαβε το πιστοποιητικό Ferrari Classiche
Red Book.
Ύστερα από περισσότερα από είκοσι χρόνια στην κατοχή του Caggiati, η TRC πέρασε σε νέο συλλέκτη, διατηρώντας την αυθεντικότητά της. Το σχέδιο του 1950 αποτελεί μέχρι σήμερα ορόσημο αισθητικής, με την 500 TRC να ξεχωρίζει για τη συμμετρία, τις επιδόσεις και την ιστορική της σημασία ως η απόλυτη τετρακύλινδρη αγωνιστική Ferrari.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η Ferrari F2001 του Schumacher πουλήθηκε έναντι αστρονομικού ποσού (photos)
Αυτή η Ferrari FF ανήκε στον εγγονό του Gianni Agnelli και δημοπρατείται (photos)
Πωλείται Ferrari SF90 XX Spider του... κουτιού - Το τρελό ποσό που θα «πιάσει» (photos)