Κοινωνική Μίσθωση Αυτοκινήτου: Ποιους αφορά το νέο πρόγραμμα επιδότησης στην Ελλάδα


Η οικονομική υποστήριξη θα καταλήγει σε ένα σημαντικά μειωμένο μηνιαίο κόστος μίσθωσης ηλεκτρικού οχήματος για 10.000 ευάλωτα νοικοκυριά και μίσθωσης ή αγοράς για 14.000 επιχειρήσεις. Δείτε αναλυτικά όλες τις πληροφορίες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 16/7/2025

Από τις 30 Ιουνίου 2025 έκλεισε και «τυπικά» η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», καθώς η δράση ολοκληρώθηκε. Εδώ και μέρες βρισκόμαστε σε αναμονή για τις επίσημες ανακοινώσεις επέκτασης του προγράμματος, που θα έχει νέα δεδομένα όσον αφορά την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικού οχήματος και μπορείτε να τα δείτε αναλυτικά ΕΔΩ.

Ωστόσο, σε δημόσια διαβούλευση έχει τεθεί από την περασμένη εβδομάδα το εθνικό Κοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο (ΚΚΣ), που αναμένεται να παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Η έγκριση του οποίου αφορά προϋπόθεση για την ενεργοποίηση του Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου, ενός από τα τρία νέα ευρωπαϊκά ταμεία που ενεργοποιεί η Ελλάδα. Το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο θα έχει προϋπολογισμό 4,783 δισ. ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους σε συνδυασμό με εθνική συμμετοχή και οι δράσεις του θα υλοποιηθούν από το 2026 έως το 2032.

Το Κοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο καταρτίζεται βάσει των κατευθυντήριων υποδείξεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τα κράτη μέλη, ακολουθεί τη σύσταση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου και αποτυπώνει την εθνική στρατηγική για την αξιοποίηση των νέων Ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών πόρων που θα προκύψουν από την εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών στα κτίρια και τις οδικές μεταφορές προς δράσεις εξασφάλισης μια δίκαιης συνεκτικής κοινωνίας και βιώσιμης οικονομίας.

Υπενθυμίζεται ότι μέσω της μεταρρύθμισης του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ2) αναμένεται να προκύψουν, από 1 Ιανουαρίου 2027, αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων έως 0,14 € ανά λίτρο.

Οι δράσεις του Κοινωνικού Κλιματικού Σχεδίου οργανώνονται σε τρεις βασικούς πυλώνες: κτίρια, μεταφορές και άμεση εισοδηματική στήριξη. Στοχεύουν στην άρση κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων, με έμφαση σε ευάλωτες ομάδες, όπως τα άτομα με αναπηρία και οι μονογονεϊκές οικογένειες. Δυνητικά ωφελούμενοι του νέου Ταμείου είναι 1,5 εκατ. νοικοκυριά και 75 χιλ. πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Πώς ωφελούνται τα νοικοκυριά; Η δράση θα υποστηρίζει τη δυνατότητα χρήσης οχημάτων χαμηλών και μηδενικών ρύπων για 10.000 νοικοκυριά που ανήκουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες, μέσω της μίσθωσης τους. Η οικονομική υποστήριξη θα καταλήγει σε ένα σημαντικά μειωμένο μηνιαίο κόστος μίσθωσης, ενώ θα υποστηριχθεί η επιτάχυνση της ανάπτυξης δημόσια προσβάσιμων υποδομών φόρτισης σε όλη την Ελλάδα. Ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης εκτιμάται σε περισσότερα από 150 εκατομμύρια ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, περίπου 14.000 πολύ μικρές επιχειρήσεις μπορεί να ωφεληθούν για την αναβάθμιση του στόλου επαγγελματικών οχημάτων, καθώς και την ανάπτυξη οργανωμένων υποδομών του τομέα των logistics στην χώρα, με συνολικό προϋπολογισμό που ξεπερνάει τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Μάλιστα, προβλέπεται εκτός από μίσθωση και αγορά ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών ΙΧ, ελαφρών βαν (τύπου Ν1), ποδηλάτων, σκούτερ και μοτοσικλετών.

Τομέας Μεταφορών

Στον τομέα των Μεταφορών, οι δράσεις που έχουν ενταχθεί είναι οι εξής: Ηλεκτρικά λεωφορεία σε αστικά κέντρα, νέοι και αναβαθμισμένοι συρμοί μετρό, υποδομές προσβασιμότητας σε σταθμούς ΟΣΕ και ΜΜΜ, κατασκευή ποδηλατοδρόμων και πεζοδρομίων και ανανέωση στόλου οχημάτων και φορτηγών.

Το εθνικό Σχέδιο προβλέπει ειδικές επενδυτικές δράσεις και μεταρρυθμίσεις που συμβάλουν στην προώθηση εναλλακτικών λύσεων και στοχευμένων παρεμβάσεων για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων από μεταφορικά ευάλωτα νοικοκυριά, καθώς και από ειδικές κατηγορίες μεταφορικά ευάλωτων πολιτών, όπως άτομα με αναπηρία και μαθητές ειδικών σχολείων.

Πρόκειται για πολίτες και νοικοκυριά που δεν έχουν πρόσβαση σε μέσα μεταφοράς για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, όπως πχ. οι δημόσιες συγκοινωνίες, ή δεν διαθέτουν τα οικονομικά μέσα για την απόκτηση οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών.

Πώς προκύπτουν τα νοικοκυριά που πλήττονται περισσότερο

Αξιοποιώντας στοιχεία από την ετήσια Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών (ΕΟΠ), που διενεργείται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) και καταγράφει λεπτομερώς τις δαπάνες, τα εισοδήματα και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των νοικοκυριών στην Ελλάδα, εντοπίζονται επιμέρους τα νοικοκυριά που πλήττονται περισσότερο, τόσο στον ενεργειακό τομέα, όσο και στον μεταφορικό. Κατά τη διαδικασία αυτή, προσδιορίζεται αρχικώς το επίπεδο διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών κάτω από το οποίο προκύπτει αδυναμία για κάλυψη του κόστους αναβάθμισης της κατοικίας τους ή αντικατάστασης του παλαιού οχήματος με νέο χαμηλών ρύπων.

Πιο συγκεκριμένα, με την υπόθεση ότι το μέσο κόστος ενεργειακής αναβάθμισης ή αντικατάστασης παλαιού οχήματος είναι περίπου 30.000 ευρώ και χρηματοδοτείται με δάνειο το οποίο έχει ορίζοντα αποπληρωμής 10 έτη υπολογίζεται το ύψος της ετήσιας δόσης που οδηγεί μεθοδολογικά στον προσδιορισμό του ορίου διαθέσιμου εισοδήματος ανά νοικοκυριό 25.000 ευρώ ετησίως.

Πολύ μικρές επιχειρήσεις

Αντίστοιχα για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις (με λιγότερες από 10 Ετήσιες Μονάδες Εργασίας και με ετήσιο τζίρο μικρότερο των 2 εκατομμυρίων ευρώ), η εφαρμογή του νέου ευρωπαϊκού μηχανισμού για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στους τομείς των κτιρίων και των οδικών μεταφορών (ΣΕΔΕ2) αναμένεται να οδηγήσει, μεταξύ άλλων, σε αύξηση των λειτουργικών δαπανών.

Για τους σκοπούς του ΚΚΣ, εκτιμάται ότι περίπου 20 χιλ. πολύ μικρές επιχειρήσεις χαρακτηρίζονται ως ενεργειακά ευάλωτες όσον αφορά τα κτίρια που στεγάζονται και περίπου 60 χιλ. ως ευάλωτες στον τομέα των μεταφορών.

Δράσεις Τομέα Μεταφορών

Το Εθνικό Σχέδιο προβλέπει μια σειρά από νέες και καινοτόμες δράσεις στον τομέα των μεταφορών, με έμφαση στην επέκταση και ενίσχυση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς ώστε να αντιμετωπιστούν θέματα προσβασιμότητας και μειωμένης χρήσης τους από τα μεταφορικά ευάλωτα νοικοκυριά. Οι προβλεπόμενες δράσεις αντιστοιχούν σε περίπου 25-30% του συνολικού προϋπολογισμού του ΚΚΣ και οργανώνονται στις ακόλουθες βασικές κατηγορίες:

  • Ενίσχυση στόλου αστικών λεωφορείων με μέριμνα για πιο ευάλωτους
  • Αναβάθμιση δημόσιων μεταφορικών μέσων σταθερής τροχιάς
  • Υποδομές για προώθηση βιώσιμης κινητικότητας (πολυτροπικές μετακινήσεις)
  • Πράσινη μετακίνηση για νοικοκυριά
  • Βελτίωση του τρόπου μετακίνησης ευάλωτων ομάδων
  • Εκσυγχρονισμός στόλου οχημάτων πολύ μικρών επιχειρήσεων

Πράσινη μετακίνηση για νοικοκυριά

Προβλέπεται η υλοποίηση μιας καινοτόμου πιλοτικής δράσης η οποία με στοχευμένο τρόπο και σχεδιασμό θα υποστηρίζει τη δυνατότητα χρήσης οχημάτων χαμηλών και μηδενικών ρύπων για 10.000 νοικοκυριά που ανήκουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες, μέσω της μίσθωσης τους, ως εξής:

Η δράση για τη «Χρηματοδοτική μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων από ευάλωτα νοικοκυριά» στοχεύει στην παροχή δυνατότητας σε ευάλωτα νοικοκυριά που επί του παρόντος δεν διαθέτουν τα μέσα ή τα κίνητρα για τη μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα, να χρησιμοποιήσουν τέτοια οχήματα για τις καθημερινές τους μετακινήσεις. Η δράση θα συμβάλλει στη γεφύρωση του χάσματος προσιτότητας μεταξύ καθαρών και συμβατικών οχημάτων και θα ενισχύσει κυρίως ευάλωτα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν οχήματα για την κάλυψη των μεταφορικών τους αναγκών και δεν έχουν εύκολη προσβασιμότητα σε εναλλακτικούς και πιο βιώσιμους τρόπους μετακίνησης.

Η οικονομική υποστήριξη θα καταλήγει σε ένα σημαντικά μειωμένο μηνιαίο κόστος μίσθωσης για τα μεταφορικά ευάλωτα νοικοκυριά που θα συμμετέχουν και θα κάνουν χρήση των εργαλείων που προβλέπονται από τη συγκεκριμένη δράση. Ταυτόχρονα, θα υποστηριχθεί η επιτάχυνση της ανάπτυξης δημόσια προσβάσιμων υποδομών φόρτισης σε όλη την Ελλάδα με σκοπό τη χρήση των παραπάνω οχημάτων από τα μεταφορικά ευάλωτα νοικοκυριά χωρίς λειτουργικούς περιορισμούς. Ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης εκτιμάται σε περισσότερα από 150 εκατομμύρια ευρώ.

Εκσυγχρονισμός στόλου οχημάτων πολύ μικρών επιχειρήσεων

Η συγκεκριμένη κατηγορία δράσεων συγκεντρώνει επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις που εκτιμάται ότι δύναται να υποστηρίξουν περίπου 14.000 πολύ μικρές επιχειρήσεις για την αναβάθμιση του στόλου επαγγελματικών οχημάτων, καθώς και την ανάπτυξη οργανωμένων υποδομών του τομέα των logistics στην χώρα, με συνολικό προϋπολογισμό που ξεπερνάει τα 300 εκατομμύρια ευρώ.

Η επενδυτική δράση για την «Απόκτηση επαγγελματικών ηλεκτρικών οχημάτων, μέσω μίσθωσης ή αγοράς» στοχεύει στην παροχή οικονομικής υποστήριξης σε πολύ μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες δε διαθέτουν τα οικονομικά μέσα για να μεταβούν σε καθαρότερες επιλογές μεταφορών. Πιο συγκεκριμένα, θα υποστηριχθεί η αγορά ή μίσθωση επαγγελματικών οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών ΙΧ, ελαφρών βαν (τύπου Ν1), ποδηλάτων, σκούτερ και μοτοσικλετών.

Παράλληλα, προβλέπονται επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης για τα συγκεκριμένα ηλεκτρικά οχήματα, ώστε να διευρυνθούν τα δημόσια προσβάσιμα σημεία ταχείας φόρτισης, με ιδιαίτερη έμφαση σε περιοχές όπου δραστηριοποιούνται οι συγκεκριμένες ευάλωτες επιχειρήσεις.

Η δράση για την «Απόκτηση επαγγελματικών ηλεκτρικών οχημάτων, από πολύ μικρές επιχειρήσεις στον τομέα των μεταφορών / logistics» περιλαμβάνει την αναβάθμιση του στόλου πολύ μικρών επιχειρήσεων μέσω της επιδότησης αγοράς ή μίσθωσης καθαρών οχημάτων μεγαλύτερου μεγέθους, όπως μικρά και μεγαλύτερα φορτηγά που κινούνται πέριξ του αστικού ιστού.

Το εθνικό Κοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο θα βρίσκεται σε διαβούλευση μέχρι και την Παρασκευή 18 Ιουλίου 2025. Μπορείτε να καταθέσετε τα σχόλιά σας πατώντας ΕΔΩ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ACEA: Η Κοινωνική Μίσθωση EV είναι το «κλειδί» για τη μετάβαση στον ηλεκτρισμό

7 μύθοι για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταρρίπτονται

Διακοπές στην Ελλάδα με ηλεκτρικό αυτοκίνητο - Πώς να προετοιμάσετε σωστά το ταξίδι σας