Το τέλος της υποχρεωτικής στροφής στα EV: Νέα εποχή για την αυτοκίνηση στις ΗΠΑ


Η απόρριψη της ομοσπονδιακής εντολής για την καθολική μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα από την αμερικανική κυβέρνηση σηματοδοτεί μια στροφή στην πολιτική αυτοκίνησης των ΗΠΑ και πυροδοτεί πολιτικές και επιχειρηματικές αντιδράσεις.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ / ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 8/7/2025

Το τοπίο στην αμερικανική αγορά αυτοκινήτου αλλάζει για ακόμη μία φορά, και αυτή τη φορά ο καταλύτης δεν είναι η τεχνολογία, αλλά η πολιτική. Με μια νομοθετική κίνηση υψηλού συμβολισμού αλλά και πρακτικής σημασίας, το αμερικανικό Κογκρέσο, υπό ρεπουμπλικανική πλειοψηφία, απέρριψε οριστικά την επιβολή υποχρεωτικής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτωνστους καταναλωτές και τους κατασκευαστές.

Η εξέλιξη αυτή φέρνει νέα δεδομένα όχι μόνο για την εσωτερική αγορά των ΗΠΑ, αλλά και για ολόκληρη την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, με τους μεγάλους παίκτες να καλούνται να επαναξιολογήσουν την εμπορική και παραγωγική στρατηγική τους.

Το τέλος μιας επιθετικής πολιτικής μετάβασης

Η ηλεκτροκίνηση είχε μπει τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο της αμερικανικής ενεργειακής και περιβαλλοντικής πολιτικής. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις πίεζαν για ένα μέλλον όπου η πλειοψηφία, αν όχι το σύνολο, των νέων οχημάτων θα ήταν ηλεκτρικά, επιβάλλοντας αυστηρούς στόχους και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα στους κατασκευαστές.

Αυτή η πορεία, όμως, αντιμετώπισε αντιδράσεις τόσο από πολιτικούς κύκλους όσο και από σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών, με βασικότερο επιχείρημα ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί να είναι καθολική και υποχρεωτική, ιδίως ότανδεν υπάρχουν ακόμη οι υποδομές, η οικονομική βιωσιμότητα και η επιλογή για όλους.

Ο Elon Musk, τα EVs και η πολιτική σύγκρουση

Ο πολυδιάστατος Elon Musk, επικεφαλής της Tesla και πρωτοστάτης της ηλεκτρικής επανάστασης στην αυτοκινητοβιομηχανία, βρέθηκε αιφνιδιαστικά στο επίκεντρο μιας διαμάχης με τον πρώην Πρόεδρο των ΗΠΑ, Doland Trump.

Παρά το γεγονός ότι είχε δώσει τη στήριξή του στον Trump, ο τελευταίος σε πρόσφατη δήλωσή του χαρακτήρισε τη στροφή του Musk προς την ίδρυση ενός τρίτου πολιτικού κόμματος ως «καταστροφική», ενώ επανέλαβε την αντίθεσή του στην υποχρεωτική επιβολή της ηλεκτροκίνησης. Ο Trump τόνισε ότι η απόφαση να καταργηθεί η EV Mandate ήταν γνωστή εδώ και καιρό, και ότι είχε ανακοινωθεί επανειλημμένα καθ’ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Όταν ο Elon μου έδωσε την πλήρη στήριξή του, τον ρώτησα αν γνώριζε την πρόθεσή μου να καταργήσω την EV Mandate. Μου είπε ότι δεν είχε πρόβλημα – εξεπλάγην!»

Η επόμενη μέρα για την αυτοκινητοβιομηχανία

Μετά την κατάργηση της EV Mandate, η αμερικανική αγορά επιστρέφει σε ένα πιο φιλελεύθερο μοντέλο, στο οποίο ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει ελεύθερα μεταξύ βενζινοκίνητων, υβριδικών ή αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων. Η στρατηγική αυτή βασίζεται στην πεποίθηση ότι η τεχνολογία πρέπει να επιβάλλεται με την αξία της και όχι με κρατικούς καταναγκασμούς.

Η πρακτική αυτή επιτρέπει στις υβριδικές τεχνολογίες να συνεχίσουν να αναπτύσσονται, ενώ παράλληλα προσφέρει χώρο για καινοτομίες που ενδεχομένως δεν υπάγονται στον αυστηρό ορισμό του EV. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδιαίτερα οι ιαπωνικές και ευρωπαϊκές, είχαν ήδη εκφράσει την ανησυχία τους για την πίεση προς αποκλειστικά ηλεκτρικές γραμμές παραγωγής, καθώς το κόστος, οι ελλείψεις στις πρώτες ύλες και οι ανεπάρκειες στις υποδομές φόρτισης αποτελούν ακόμα σοβαρά εμπόδια.

Η απόφαση αυτή, αν και μοιάζει να αφορά αποκλειστικά την αγορά των ΗΠΑ, δεν αφήνει ανεπηρέαστο το παγκόσμιο τοπίο. Η αμερικανική αγορά είναι μία από τις μεγαλύτερες και πιο επιδραστικές στον κόσμο και η στάση της απέναντι στην ηλεκτροκίνηση μπορεί να αναδιαμορφώσει τις στρατηγικές επενδύσεων μεγάλων κατασκευαστών. Επιπλέον, δημιουργεί ένα διπλό πρότυπο: από τη μια οι αγορές που επιμένουν στην αποκλειστική ηλεκτροκίνηση (όπως η Ε.Ε.), και από την άλλη η αμερικανική προσέγγιση που ευνοεί την τεχνολογική συνύπαρξη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Καλά τα Tesla αλλά για τα... δύσκολα ο Trump επιλέγει GM - Αυτό είναι το νέο «θηρίο» του Προέδρου των ΗΠΑ

Γιατι η Tesla έριξε την ισχύ του Model Y στα 150 PS;

Tesla: Σε λειτουργία ο νέος σταθμός Supercharger με φόρτιση έως 250 kW - Πού βρίσκεται