Ένα από τα μεγάλα προβλήματα του στόλου των οχημάτων στη χώρα μας, εκτός από τη γηραιότητά του, είναι και η κυκλοφορία ανασφάλιστων αλλά και οχημάτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ.
Πλέον, η αναγγελθείσα εδώ και πολλούς μήνες ηλεκτρονική διασταύρωση από πλευράς της ΑΑΔΕ, αξιοποιώντας όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες, θα ξεκινήσει στις 16 Ιουνίου, όπως τόνισε ο πρόεδρος της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου, στο πλαίσιο της ετήσιας συνδιάσκεψης των ασφαλιστών που πραγματοποιήθηκε στην Ύδρα.
Όπως προβλέπεται από το νόμο 5113/2024, οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται δύο φορές το χρόνο και τα πρόστιμα κυμαίνονται από 250 € έως 1.000 €. Συγκεκριμένα, για τα δίκυκλα το ποσό είναι 250 €, για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης 1.000 €, ενώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης 500 €. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο διπλασιάζεται και αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος, ενώ ανάλογα με το είδος της παράβασης το πρόστιμο (στην υποτροπή) μπορεί να φτάσει και τις 30.000 €.
Στο άρθρο 23 του νόμου, με τίτλο «Κυρώσεις», επισημαίνεται ότι «Όταν από τον ηλεκτρονικό διασταυρωτικό έλεγχο διαπιστώνεται παράβαση, διενεργείται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός διασταυρωτικός έλεγχος, εντός τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου. Αν, κατά τον έλεγχο αυτόν, διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος) με τις υποχρεώσεις των περ. α) και β) του άρθρου 21, η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος αφαιρούνται».
Η επιστροφή τους γίνεται «…μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου της παρ. 1, κατά περίπτωση».
Με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν, στο πρώτο 4μηνο του 2025 τα ασφαλισμένα οχήματα αυξήθηκαν κατά περίπου 200.000 σε σχέση με τα τέλη του 2024, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των ασφαλισμένων σε 7,2 εκατ. Με βάση τις ταξινομήσεις που ανακοινώνει ο ΣΕΑΑ, το διάστημα Ιανουάριος - Απρίλιος 2025 ταξινομήθηκαν47.851 καινούρια επιβατικά και 3.312 ελαφρά και βαρέα νέα φορτηγά.
Έτσι, προκύπτει ότι σχεδόν 150.000 οχήματα που ήδη κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόμους ασφαλίστηκαν για πρώτη φορά, υπό το φόβο των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων που έρχονται και των προστίμων που προβλέπονται. Ωστόσο, σύμφωνα με παλαιότερες εκτιμήσεις ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων του ελληνικού στόλου ανέρχεται σε 500.000!
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι εδώ και λίγες ημέρες, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τέθηκε σε εφαρμογή η δυνατότητα παροχής συγκατάθεσης (consent) μέσω του gov.gr και του Gov.gr Wallet. Πλέον, οι πολίτες μπορούν να δίνουν τη συγκατάθεσή τους (consent) για την άντληση και τη διάθεση των απαραίτητων δεδομένων τους και στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, απλουστεύοντας περαιτέρω τη διαδικασία σύναψης ασφαλιστηρίου συμβολαίου οχήματος.
Πιο συγκεκριμένα, για την παροχή των απαραίτητων δεδομένων τους στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, ώστε να συνάψουν ασφαλιστήρια συμβόλαια οχημάτων, ακολουθούνται τα εξής βήματα:
- Οι πολίτες επικοινωνούν με τον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή της επιλογής τους για τη σύναψη συμβολαίου ασφάλισης οχήματος.
- Στη συνέχεια, αφού ο διαμεσολαβητής καταγράψει την πρόθεση του πολίτη να χρησιμοποιήσει τη νέα ψηφιακή υπηρεσία, ζητά βασικά στοιχεία: ΑΦΜ, ονοματεπώνυμο και αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.
- Ύστερα, οι πολίτες λαμβάνουν ειδοποίηση (push notification) στο Gov.gr Wallet στο κινητό τους, με την οποία ενημερώνονται ότι ζητείται η διάθεση συγκεκριμένων στοιχείων: άδεια οχήματος, άδεια οδήγησης και στοιχεία κατόχου. Εναλλακτικά, λαμβάνουν σύνδεσμο, ώστε να εισέλθουν στην υπηρεσία στο gov.gr.
- Αν επιθυμούν να συνεχίσουν, παρέχουν αρχικά συγκατάθεση για την «άντληση και προβολή» των στοιχείων, τα ελέγχουν και στη συνέχεια εγκρίνουν ή απορρίπτουν τη διαβίβασή τους στο πληροφοριακό σύστημα του διαμεσολαβητή.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Σαρωτικές αλλαγές στα ΚΤΕΟ - Ποια οχήματα θα πρέπει να ελέγχονται υποχρεωτικά κάθε χρόνο
Έρευνα: H πιο αξιόπιστη μάρκα αυτοκινήτων – Μόλις ένα ευρωπαϊκό brand στο top5