Ανατροπή: Αποσύρεται η πρόταση της EΕ για απαγόρευση των ανθρακονημάτων


Μία από τις πιο έντονες αντιδράσεις της βιομηχανίας των τελευταίων ετών φαίνεται πως είχε άμεσο αποτέλεσμα στους διαδρόμους των Βρυξελλών. Η E.E.αποφάσισε να αποσύρει την πρότασή της για απαγόρευση της χρήσης ανθρακονημάτων.

  • KEIMENO: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ / ΦΩΤ.: LAMBORGHINI
  • 18/4/2025

Απόφαση που προκάλεσε μεγάλή ανακούφιση σε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και προμηθευτές του κλάδου. Η πρόταση για χαρακτηρισμό των ανθρακονημάτων ως «επικίνδυνο υλικό για την υγεία» είχε προκαλέσει κύμα αντιδράσεων, καθώς θεωρήθηκε ότι η εφαρμογή της θα έθετε σε σοβαρό κίνδυνο την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού τομέα κινητικότητας και αεροναυπηγικής.

Η πρόθεση ήταν να τεθεί σε ισχύ από το 2029, αφήνοντας ελάχιστο χρόνο για μετάβαση σε εναλλακτικά υλικά, τα οποία αυτή τη στιγμή είτε δεν πληρούν τα ίδια στάνταρ αντοχής και βάρους, είτε είναι εξαιρετικά ακριβά στην παραγωγή.

Η επιστήμη έναντι της πολιτικής

Η αιτία της πρότασης σχετίζεται με την πολύπλοκη διαδικασία ανακύκλωσης των ανθρακονημάτων. Κατά τη διάσπαση των ινών, ενδέχεται να απελευθερώνονται αέρια που μπορούν, υπό ορισμένες συνθήκες και άμεση επαφή, να επηρεάσουν το αναπνευστικό σύστημα. Ωστόσο, σύμφωνα με ειδικούς, κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά απίθανο, καθώς η επεξεργασία γίνεται σε ελεγχόμενα περιβάλλοντα υψηλών θερμοκρασιών και πίεσης.

Παρά τις αρχικές προθέσεις, πληροφορίες που διέρρευσαν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναφέρουν ότι η σχετική πρόταση αποσύρεται. Τα ανθρακονήματα δεν θα περιληφθούν τελικά στον κατάλογο επικίνδυνων υλικών της ΕΕ, τουλάχιστον για την ώρα. Η απόφαση βασίστηκε στο γεγονός ότι τα πλεονεκτήματα τους υπερτερούν των δυνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ειδικά σε μια περίοδο όπου η βιώσιμη και ελαφρύτερη κινητικότητα αποτελεί βασική προτεραιότητα.

Ανακούφιση στον κλάδο – Προς το παρόν…

Για πολλούς κατασκευαστές, η χρήση ανθρακονημάτων είναι απαραίτητη όχι μόνο για λόγους επιδόσεων, αλλά και ασφάλειας. Η BMW είχε αναπτύξει δική της παραγωγή ενισχυμένου με ανθρακόνημα πλαστικού (CFRP - Carbon Fiber Reinforced Plastic) για την i3, ενώ μάρκες όπως McLaren και Lamborghini βασίζονται σε αυτό το υλικό για τη δομή των σασί τους. Ένα ενδεχόμενο «μπλόκο» θα σήμαινε ανατροπή στη στρατηγική και ενδεχομένως αύξηση του κόστους παραγωγής.

Παρ’ όλα αυτά, οι Βρυξέλλες δε δείχνουν διατεθειμένες να εγκαταλείψουν τη συζήτηση. Η πίεση για μια πιο πράσινη, κυκλική οικονομία παραμένει ισχυρή. Όπως όλα δείχνουν, η αναμέτρηση μεταξύ καινοτομίας και περιβαλλοντικής πολιτικής θα συνεχιστεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Volkswagen T-Roc: Νέα «αγριεμένη» έκδοση R Carbon Matte - Η τιμή στην Ισπανία (photos)

Πλησιάζει ο «Ιταλός» ανταγωνιστής της Porsche Taycan – Πολύ carbon και 800 PS!

Αυτή η Porsche 912 έχει αμάξωμα από ανθρακόνημα και ζυγίζει μόλις 700 kg (photos)