«Αν τα βάλεις με έναν από εμάς, τα βάζεις με όλους μας» - Σκληρή απάντηση της Ευρώπης στους δασμούς των ΗΠΑ


Η Ευρώπη σηκώνει το γάντι και αντιδρά στους δασμούς που ανακοίνωσε ο Trump. Τι δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 4/4/2025

Οι δασμοί που ανακοινώθηκαν από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Donald Trump στις 26 Μαρτίου τέθηκαν σε ισχύ από τις 3 Απριλίου για τα αυτοκίνητα, κι από τις 3 Μαΐου για τα ανταλλακτικά και λοιπά μέρη

Πρόκειται για το 25% που επιβλήθηκε σε όλα τα αγαθά που προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, συν το 2,5% που ίσχυε ήδη. Κι ενώ τα αυτοκίνητα και τα συν αυτώ μέρη έχουν εξαιρεθεί από τους αμοιβαίους δασμούς που ανακοίνωσε σε δεύτερο χρόνο ο Trump, εντούτοις οι κατασκευαστές που έχουν τις γραμμές παραγωγής στην Ευρώπη και εισάγουν στις ΗΠΑ ήδη έχουν αρχίσει να ετοιμάζουν την απάντησή τους.

Όχι τυχαία, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen δήλωσε: «Αν τα βάλεις με έναν από εμάς, τα βάζεις με όλους μας». Η συσπείρωση της Ευρώπης έχει επιτευχθεί με τον πλέον ιδιαίτερο και δραστικό τρόπο.

Είναι ακόμα υπό συζήτηση το πώς οι κατασκευαστές θα αντιδράσουν συνολικά, όμως ήδη κατά μόνας έχουν λάβει σημαντικές αποφάσεις.

Η Volkswagen ανακοίνωσε στις 2 Απριλίου πως θα αυξήσει την τιμή που χρειάζεται για να εισαχθεί ένα αυτοκίνητό της στις ΗΠΑ, παύει τις εισαγωγές από το Μεξικό στη γείτονα χώρα, ενώ κρατά όλα τα οχήματα που έχει στείλει εκεί στα λιμάνια, μη διοχετεύοντάς τα στην αγορά.

Ο νέος CEO της Volvo, Hakan Samuelsson, αποκάλυψε πως η εταιρεία του θα μεταφέρει την παραγωγή μοντέλων της στο εργοστάσιο που διατηρεί στη Βόρεια Καρολίνα: «Θα αυξήσουμε τον αριθμό των οχημάτων που κατασκευάζουμε στις ΗΠΑ, και σίγουρα θα προσθέσουμε κι ακόμα ένα μοντέλο στο εργοστάσιο εκεί». Οι Σουηδοί κατασκευάζουν εκεί τα EX90 και Polestar 3. 

Επιπλέον, το σωματείο εργατών Unifor ανακοίνωσε πως η Stellantis θα κλείσει για δύο εβδομάδες το εργοστάσιό της στο Windsor του Καναδά, με κύρια αιτία τους νέους δασμούς.

Το μεγαλύτερο πλήγμα, πάντως, θα το δεχτεί η Γερμανία, καθώς ήταν ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος των ΗΠΑ το 2024, με αγαθά αξίας 253 δισ. ευρώ να διακινούνται ανάμεσα στις δύο χώρες, με ένα μεγάλο μέρος αυτών να προέρχεται από την αυτοκινητοβιομηχανία (Audi, BMW, Mercedes). Υπολογίζεται πως μόνο από τον τομέα του αυτοκινήτου οι εξαγωγές της Γερμανίας προς την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού έφτασαν το ποσό των 36,8 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά το Ηνωμένο Βασίλειο, φαίνεται πως τα πράγματα δεν είναι καλύτερα, καθώς αντιμετωπίζουν αυτή την νέα εξέλιξη ως ακόμα μία πρόκληση σε έναν επιχειρηματικό τομέα που ήδη έχει χτυπηθεί σημαντικά.

Παρόλα αυτά, εκπρόσωπος της Jaguar Land Rover ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι πολυτελείς εταιρείες μας έχουν παγκόσμια απήχηση και οι επιχειρήσεις μας αντέχουν σε αλλαγές στο εμπορικό τοπίο. Προτεραιότητά μας τώρα είναι να παραδώσουμε τα οχήματα στους πελάτες μας ανά τον κόσμο και να δούμε πώς θα αντιδράσουμε στους νέους εμπορικούς όρους που έθεσαν οι ΗΠΑ».

Όλα αυτά σε ένα ήδη ταραχώδες εμπορικό κλίμα σε Ε.Ε. κι όχι μόνο, με την Κίνα να υπεισέρχεται έτι περαιτέρω στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου, και τις ΗΠΑ από την άλλη πλευρά να κάνουν οικονομικό «πόλεμο». 

Πηγή: Automotive News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Καλά τα Tesla αλλά για τα... δύσκολα ο Trump επιλέγει GM - Αυτό είναι το νέο «θηρίο» του Προέδρου των ΗΠΑ

Ferrari: Απάντηση «φωτιά» στους δασμούς του Trump - Μεγάλες αυξήσεις στις τιμές

Κατανάλωση καυσίμου: Σχεδόν 20% η απόκλιση στις τιμές που ανακοινώνουν οι εταιρείες