Το βράδυ της Τετάρτης 2 Απριλίου, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, μέσω διαγγέλματος ανακοίνωσε και το πλάνο των «αμοιβαίων δασμών», όπως τους χαρακτηρίζει, για τα αγαθά που εισάγουν ξένες εταιρείες στην Αμερική.
Μιλώντας στο περίφημο Rose Garden του Λευκού Οίκου, ο Trump αναφέρθηκε και στην αυτοκινητοβιομηχανία, στην οποία την περασμένη εβδομάδα «βάρεσαν καμπανάκια» με τις αρχικές εξαγγελίες της κυβέρνησής του για τους δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά είδη.
Μίλησε για την Toyota, η οποία εισήγαγε 1 εκ. οχήματα στις ΗΠΑ το περασμένο έτος, ενώ έφερε ως παράδειγμα τις Ford και General Motors που δεν εξάγουν σχεδόν τίποτα στην Ιαπωνία.
Φαίνεται, όμως, πως το αυτοκίνητο θα εξαιρεθεί από τους αμοιβαίους δασμούς που θεσπίστηκαν από χθες, κρατώντας μόνο το αρχικό «καπέλο» του 25% που είχε ανακοινωθεί και το οποίο τίθεται σε ισχύ από τις 3 Απριλίου. Οι ίδιοι δασμοί θα ισχύσουν και για τους κινητήρες και τα συστήματα μετάδοσης της κίνησης από τις 3 Μαΐου.
Αναλυτές του Bernstein Research ανάφεραν σε υπόμνημά τους σε επενδυτές πως «αν και ο τομέας [της αυτοκίνησης] μπορεί να νιώθει ότι απέφυγε τα χειρότερα, παραμένουμε σε εγρήγορση διότι οι δασμοί για τα οχήματα και τα ανταλλακτικά συνεχίζουν να ισχύουν και θα επιβαρύνουν έτι περαιτέρω τον κλάδο».
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση του Καναδά και του Μεξικού, καθώς όσα προϊόντα καλύπτονται από το κοινό σύμφωνο που έχουν υπογράψει οι δύο χώρες με τις ΗΠΑ εξαιρούνται από τους δασμούς, και μέσα σε αυτά βρίσκονται και τα περισσότερα οχήματα. Ωστόσο, αν ο Trump αποφασίσει να άρει αυτή τη συμφωνία, έστω και μονομερώς, μπορεί να βάλει δασμούς ως και 12% σε αγαθά που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες.
Όσο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτή θα δει τα προϊόντα που εξάγει στις ΗΠΑ να δέχονται δασμούς της τάξης του 20% (συν το 25% που ισχύει ήδη), η Ιαπωνία της τάξης του 24%, ενώ η Κίνα θα υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα, καθώς θα έχει δασμούς 34% επί του ήδη υπάρχοντος 20% που ανακοινώθηκε προ μερικών ημερών.
«Θα μπορούσα να κάνω πραγματικά αμοιβαίους τους δασμούς, εμείς θα τους χρεώσουμε τα μισά από όσα μας χρεώνουν. Θα ήταν σκληρό για κάποιες χώρες αν το κάναμε αυτό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος Trump.
Αυτό που προσπαθεί να επιχειρήσει η κυβέρνηση Trump, βέβαια, γυρνά μπούμερανγκ και στην εγχώρια αγορά των ΗΠΑ. Αναλυτές του Anderson Economic Group εκτιμούν πως αυτοκίνητα όπως το Honda Civic, το οποίο εισάγεται από την Ιαπωνία, θα μπορούσε να δει την τιμή του αυξάνεται από 2.500 ως 4.000 δολάρια, ενώ SUV της Jeep και ημιφορτηγά της Toyota πιθανώς να δουν αύξηση της τάξης των 5-8.000 δολαρίων.
«Αν οι δασμοί μείνουν για αρκετό διάστημα, τα αυτοκίνητα όλων των εταιρειών θα ακριβύνουν, επηρεάζοντας τις πωλήσεις, τις θέσεις εργασίας και στο τέλος των προϋπολογισμό των νοικοκυριών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο CEO της Ένωση Αμερικανών Αντιπροσώπων Cody Lusk.
Αντίστοιχα, κι οι προμηθευτές ανησυχούν μετά τις ανακοινώσεις Trump, καθώς φοβούνται πως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο και κοστοβόρο (ιδίως για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες) να μετακινήσουν τις επιχειρήσεις τους από χώρες όπως η Κίνα πίσω στις ΗΠΑ.
Η παγκόσμια οικονομία συντονίζεται στη συχνότητα που επιθυμεί αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση Trump κι οι εξελίξεις αναμένονται ραγδαίες.
Πηγή: Automotive News
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«Σεισμός» στην αυτοκινητοβιομηχανία: Η Ε.Ε. εντόπισε καρτέλ και μοιράζει βαριά πρόστιμα σε εταιρείες
Συνεργασία Metlen-IDV: Ορατό το ενδεχόμενο κατασκευής στρατιωτικών οχημάτων στην Ελλάδα
Renault και Nissan «χαλαρώνουν» τους δεσμούς της συμμαχίας - Αυτοί είναι οι νέοι όροι