Υπάρχουν «πρωτιές» που είναι περιζήτητες και άλλες που ουδείς θα ήθελε να τις κατακτά. Ωστόσο για την Ελλάδα, η παρουσία της στην κορυφή μιας λίστας με αρνητικά στοιχεία, δυστυχώς, δεν αποτελεί είδηση... και ο κλάδος του αυτοκινήτου δεν αποτελεί εξαίρεση.
Ο Σύνδεσμος Ευρωπαΐων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δημοσίευσε την έκθεση «Οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους», η οποία καταγράφει τα δεδομένα για το στόλο όλων των οχημάτων (ΙΧ, βαν, λεωφορείων και φορτηγών) στους δρόμους της Ευρώπης. Η φετινή έκθεση αναφέρεται στο 2023, καθώς λόγω του όγκου των δεδομένων δεν έχει γίνει η επεξεργασία του 2024.
Το 2023, λοιπόν, στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κυκλοφορούσαν σχεδόν 249 εκατ. αυτοκίνητα, αριθμός μεγαλύτερος κατά 1,4% σε σχέση με το 2022. Σχεδόν όλες οι χώρες παρουσίασαν αύξηση, με μεγαλύτερη στην Κροατία (4,4%). Στην Ελλάδα ο καταγεγραμμένος στόλος των ΙΧ το 2023 ήταν 5.613.164 αυτοκίνητα.
Από αυτά, τα 4.504.973 ήταν ηλικίας άνω των 10 ετών, με αποτέλεσμα ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού στόλου των ΙΧ να είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη με 17,5 έτη - όπως συνέβη και το 2022 αλλά και το 2021 - την ώρα που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ήταν 12,5. Τη χώρα μας ακολούθησαν σε γηραιότητα οι Τσεχία με 16,2 έτη και Ρουμανία με 15,4.
Όπως ίσως φαντάζεστε, η αρνητική πρωτιά συνεχίζεται σε κάθε κατηγορία οχημάτων! Έχουμε τα γηραιότερα βαν με μέσο όρο ηλικίας 21,1 έτη (12,7 στην Ευρωπαϊκή Ένωση), τα παλαιότερα φορτηγά, με 22,6 έτη (ευρωπαϊκός Μ.Ο. 14,1) και επίσης τα πιο παλιά λεωφορεία, μέσης ηλικίας 17,6 έναντι του ευρωπαϊκού 12,2.
Ο συνολικός αριθμός οχημάτων (ΙΧ, βαν, λεωφορεία και φορτηγά) που είχε δηλωθεί ότι κυκλοφορούσε στους ελληνικούς δρόμους το 2023 ήταν 6.714.953 οχήματα, μεγαλύτερος κατά 0,2% από το 2022.
Με βάση την έκθεση του ACEA, στην Ελλάδα αντιστοιχούν κατά μέσο όρο 539 αυτοκίνητα για κάθε 1.000 κατοίκους, όταν το αντίστοιχο ευρωπαϊκό νούμερο είναι 563. Πρώτη είναι η Ιταλία με 694 και τελευταία η Λετονία με 381. Όσο για τους υπόλοιπους τύπους οχημάτων, στην Ελλάδα έχουμε 106 βαν, λεωφορεία και φορτηγά για κάθε 1.000 κατοίκους. Σε αυτή την κατηγορία πρώτη είναι η Κύπρος με 138.
Περνώντας στη «σύνθεση» του στόλου των ΙΧ στην Ελλάδα το 2023, την πρώτη θέση κατείχαν τα βενζινοκίνητα με 88,4%. Ακολουθούν τα diesel με 8,9%, τα υβριδικά (HEV) με 1,9%, τα PHEV με 0,3%, τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) με 0,2%, ενώ τα φυσικού αερίου και τα υγραερίου (LPG) είχαν μερίδιο από 0,1%. Υπάρχει επίσης και ένα 0,2% του στόλου που δεν είχε καταγραφεί ως προς το είδους καυσίμου.
Με το συγκεκριμένο ποσοστό (0,2%), η χώρα μας είχε τη μικρότερη αναλογία EV στο στόλο της από όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, ακολουθούμενη από τις Σλοβακία, Πολωνία, Κύπρο και Τσεχία με 0,3%. Ο μέσος όρος στην Ε.Ε. ήταν 1,8%, με τις Δανία (7,1%) και Σουηδία (5,9%) να έχουν τα πρωτεία. Ακόμα πιο εντυπωσιακά είναι τα ποσοστά για τα EV σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τη Νορβηγία να έχει 24,2% και την Ισλανδία 11,0%.
Πηγή: ACEA
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ελληνικές ταξινομήσεις 2024: Οριακή αύξηση στην αγορά αυτοκινήτου - Καλπάζουν τα υβριδικά (πίνακες)
ACEA: Σε πτωτική πορεία οι ταξινομήσεις στην Ευρώπη - Άνοδος για τα υβριδικά